Author |
Topic  |
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 12:34:13
|
Testat en annan signalkabel modell dyrbar och visst blev det rätt stor skillnad! Att kablar har liten betydelse stämmer inte enligt mig. Är din anläggning tillräckligt bra hörs betydande skillnad på kablar. Sen är det ju frågan om man tycker det är värt att betala för det... . |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 12:41:24
|
Eller också är anläggningen bra så att den kan driva även dåliga kablar vilket ger minimala skillnader. Allt är en fråga om point of view  |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
CC
Member

3984 Posts |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 13:00:01
|
Ja är den riktigt dålig så hörs ju inte skillnaden heller naturligtvis men jag antog att vi snackade om anläggningar med rimligt god återgivning. I det ljuset håller jag nog fast vid vad jag sa innan :) |
|
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 13:03:20
|
Hur som helst, upplever bättre detaljnivå, bättre definierad bas med mer kraft, mjukare mer organiskt ljud, låter renare. Små detaljer som kommer fram som gör mycket för helheten. Gick även från RCA till balanserad XLR som bör nämnas. Kanske det mest är för att jag nu kör balanserat som det är bättre, vem vet . |
Edited by - Snutten on 2012/09/20 13:05:38 |
 |
|
CC
Member

3984 Posts |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 13:25:48
|
Jag tycker kablar gör väldigt stor skillnad. Detta kan enkelt påvisas genom att koppla ur dom. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 13:35:08
|
Ja ska vi va petiga så kan det ju tolkas så, hehe. |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 15:03:36
|
Snutten: kul att det blivit bättre!
Vi ser fram emot ett blindtest, ta hjälp av en kompis  |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 15:11:13
|
Hej sladdbarn, passande namn för tråden. Ja det kommer testas framöver mot lite olika kombatanter. Rapport kommer troligen. |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 15:41:08
|
quote: Vi ser fram emot ett blindtest, ta hjälp av en kompis
Varför detta tjat om blindtester varje gång någon "hör skillnad" på olika kablar? Är det den svenska avundsjukan som ligger bakom? "Om inte jag kan höra skillnad ska/kan ingen annan heller göra det"
Kör hårt Snutten utan några blindtester. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 16:50:41
|
Ska bli Vox, det viktiga är ju inte att testa tills öronen fått nog utan att hitta något som man gillar. |
 |
|
Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 17:45:05
|
Det är väl inte så konstigt att man får olika resultat med olika kablar.
Hade alla kablar varit likvärdiga så kunde man ju använt en vanlig EKK till allting från nätverk och till TV-antennkabel eller USB. Olika uppbyggnad och olika material ger olika förmåga och resultat.
Har du problem att höra skillnaden mellan olika kabelkonstruktioner innebär ju inte det att det inte är någon skillnad, bara att du inte hör den (eller inte vill höra den).
Avsaknaden av bevis är inget bevis för motsatsen.
Kabeltrådar har tyvärr en förmåga att snabbt bli infekterade på de flesta forum, hififorum är inte något undantag. Jag tycker det är synd att det ska vara så svårt att debattera detta ämne utan att det tenderar att bli pajkastning (därmed inte sagt att denna tråden har nått dit, ännu). Kravet på blindtest kommer lika säkert som amen i kyrkan, och oftast från skeptikerna.
Testa vidare Snutten och dela gärna med dig av dina upplevelser i kabeldjungeln.
/Tomas
|
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 17:57:35
|
Det är klart att det blev bättre det är ju min eminenta kabel. 
|
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
Edited by - Figge on 2012/09/20 17:59:08 |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 18:50:23
|

Jag måste få säga att oavsett åsikter om olika kablars betydelse för ljudet. Så är det en härlig känsla att få ansluta sina egenhändigt DIY:ade kablar. Jag kan inte påstå att ljudet är si eller så bättre, men jag har gjort dom. Och då tar jag mig friheten och kallar mina kablar för "värdens i särklass bästa kablar"! 
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

9064 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 19:03:27
|
Håller på och rollar opampar och jag hör en stooor skillnad mellan vissa. Ja just jag detta var en kabeltråd.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 20:32:05
|
Ingen fara Ryssen, det låter som du har roligt. Själv har jag lyssnat på många skivor och något är "rätt" när en del gör en lätt tårögd...
|
 |
|
FForsman
100.000-klubben

2593 Posts |
Posted - 2012/09/20 : 22:03:36
|
Jag är egentligen kabelagnostiker - ändå gör jag egna skärmade signalkablar, och snygga blir dom. 
/mvhff
edit: +1 på Gubben! |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
Edited by - FForsman on 2012/09/20 22:04:38 |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2012/09/21 : 01:54:50
|
Tomas.PEO> Det är stor skillnad mellan kablar och man kan inte använda EKK till allt. Jag jobbade förut som systemingenjör på JAS Gripen och jag kan berätta för dig att kablarna vi använde för HF var både extremt komplexa och jävligt dyra (känsliga dessutom visade sig). Så visst är det skillnad på kablar men nu snackar vi faktiskt tämligen låga frekvenser så att få fram "optimala" kablar för ett skäligt pris torde inte vara en omöjlighet.
Beträffande ämnet så om det byttes från RCA till XLR så kan skillnaden bli högst påtaglig i vissa fall, så i det skenet tror jag helt och hållet på trådförfattaren. Inte så mycket pga kabeln utan hur elektroniken fungerar. |
|
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2012/09/21 : 08:19:11
|
Jag har ett traditionellt slutsteg med trissor och ett trafobaserat försteg som behandlar balanserade och obalanserade signaler på samma sätt så jag misstänker att slutsteget fungerar lite bättre balanserat. Från försteg till cd-spelare är det obalanserat. |
 |
|
matta
Member

627 Posts |
Posted - 2012/09/21 : 10:50:45
|
Hos mig och mina öron spelar kablarna roll. Har provat alla möjliga kablar och min erfarenhet är att man måste låta kabeln man testar, sitta i någon vecka för att liksom sjunka in och mogna i öronen. När man spelar massor med musik, som man är van att höra upptäcker man skillnader. Precis som man upptäcker skillnader när man testar elektronik... Så blindtester och A-B jämförelser med polarna en eftermiddag, går bort hos mig i alla fall.  |
Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23) |
Edited by - matta on 2012/09/21 10:51:46 |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2012/09/21 : 11:14:07
|
quote: Varför detta tjat om blindtester varje gång någon "hör skillnad" på olika kablar? Är det den svenska avundsjukan som ligger bakom? "Om inte jag kan höra skillnad ska/kan ingen annan heller göra det"
Tjat vet jag inte om jag håller med om.
Jag är ganska skeptiskt lagd och eftersom blindtester brukar påvisa att folk inte kan avgöra vilken kabel som är vilken i blindtester så ger det mig "vatten på min kvarn".
Om jag är avundsjuk? Både ja och nä. Det är skönt att slippa höra bristerna i min anläggning men samtidigt tråkigt att inte ha guldöron för att kunna utveckla min anläggning till det bättre.
Placebo-effekten är inte att förringa, tror man att det låter bättre så är det bättre.
En trevlig "bieffekt" med dyra kablar är dom oftast är snygga 
Jag blev själv väldigt nöjd, utseendemässigt med mina diy-kablar men jag har ingen aning om hur dom låter? Om någon vill prova dom så kan jag tänka mig att skicka ett par. |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2012/09/21 : 12:04:33
|
"Placebo-effekten är inte att förringa, tror man att det låter bättre så är det bättre."
Alltså kommer det inte fungera, sladdbarn. När jag vet att det är DIY-kablar blir det så negativt att jag inte kan lyssna . Skämt åsido tror jag en del faktiskt överskattar placeboeffektens betydelse, men det kräver ju en del erfarenhet av lyssnaren hur man själv fungerar för att kunna avgöra. Jag brukar lyssna med utgångspunkten att jag är påverkad av placebo och sen se om jag ändå tycker det blivit bättre/sämre/annorlunda i långa loppet, som sagt behövs längre lyssning på mpnga olika skivor innan man drar en definitiv slutsats. Ska lyssna vidare och se vad slutsatsen blir. Men jag är dock säker på att det blivit bättre överlag, nu får vi se om det håller i längden... |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

9064 Posts |
Posted - 2012/09/21 : 12:11:09
|
quote: bättre/sämre/annorlunda i långa loppet, som sagt behövs längre lyssning på mpnga olika skivor innan man drar en definitiv slutsats.
Det är så jag "försöker"lyssna. (även på opampar ) |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2012/09/21 : 18:53:05
|
 |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2012/09/21 : 22:13:34
|
Låter inte så tokigt med de som sitter kvar heller. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
 |
|
Topic  |
|