Author |
Topic  |
ninja
Member

2476 Posts |
Posted - 2012/09/23 : 14:14:44
|
PYST was the god of drinking in Norse mythology. He#8217;d be much better-known if he wasn#8217;t getting schiit-faced all the time. Or, well, not really. PYST stands for Put Your Schiit Together, a set of short cables that make stacking your DAC and amp easy.
Beyond Just Technology: SuperUltraHyperTechnology PYST cables are made from only the finest 6-nines Unobtanium#8482; alloy, molecularly assembled in our Alternate Universe#8482; reality-distortion tesseract field , using a secret geometry reverse-engineered from crashed UFOs, painstakingly smuggled out of Area 51 by deep-cover operatives. Performance is further enhanced by the use of a QuantConnect#8482; quantum-entangled pair of transmission interfaces, held at absolute zero by our exclusive Stasis Field#8482; technology. The cables are then wrapped in NanoAeroCap#8482;, a nanotechnology-enabled aerogel anti-capacitance insulation system, featuring Fractal Interleaved Geometry#8482; to create negative inductance for maximum audio transmission quality.
Or, er, well . . . again, no. These are nice, high-quality cables, with solid, reliable connectors. And they#8217;re short. And not too expensive. That#8217;s it. Hope you like them!
... allt detta för 20$ 
http://schiit.com/cart/index.php?main_page=product_info&products_id=12 |
 |
|
markusA
Member

578 Posts |
Posted - 2012/09/23 : 15:23:18
|
Hehe, det var nog det bästa jag sätt på länge när det gäller kablar. *s* |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2012/09/23 : 22:13:45
|
Efter att den vanliga inledande euforin lagt sig låter det kanske inte lika wow längre. Nu börjar jag bli van vid hur det låter, men är det fortfarande bättre än tidigare med dessa kablar? Ja men som sagt har vant mig vid denna nivå och nu vill man ha mer! Kanske de kommande kablar som ska testas nästa helg ytterligare lyfter ljudet... |
Edited by - Snutten on 2012/09/23 22:16:14 |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 10:58:53
|
Lyfter denna tråd då jag och några forummedlemmar testade ovan nämnda signalkabel igen i en annan anläggning. Resultat? Ett klart lyft! Mer detaljer men ändå mjukt, bättre dynamik, det blev ett jäkla drag i Rammstein! Vi var 3 par guldöron som alla instämde att det blev klart bättre. Så mina tidigare intryck verkar ha blivit bekräftade, jag måste nog skaffa en själv snart! . |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 14:00:01
|
Kan bara instämma i hyllningskören. Efter vi gjort några mätningar med XTZ Analyzer gjorde vi en smärre ljustering av högtalararna. Innan vi bytte till den omnämnda kabeln.
Allt föll på plats, betydligt mer detaljerat i ljudbilden, lättare att höra alla instrumenten, fastare bas och mer dynamiskt ljud.
Tre breda leenden ,speciellt på ägaren av systemet.   |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
Edited by - Figge on 2013/02/25 19:43:48 |
 |
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 14:57:25
|
Ja vad ska man säga, har inte tyckt att det varit speciellt engagerande att lyssna på musik i mitt nya hus men efter lite justering av invinkling samt nänmda kablars inkoppling så blev det extremt bra. Kablarna gav verkligen en extra dimension på det mesta och det var inte dåligt på nåt sätt innan. De balanserade kablar som satt där innan är inte dåliga på nåt sätt men vilken skillnad med dessa 
Nu känns det som att det är mkt musiklyssnande den närmaste tiden. |
Linkan
|
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 16:03:35
|
Jag kommer en dag att skaffa dessa, men tyvärr behöver jag 2 st, en mellan för/slutsteg och en till CD-spelaren. |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 16:19:05
|
Hur lyckades ni koppla ihop enheterna med en kabelstump på bara 6 tum? De kan väl inte stått "rygg" mot "rygg"?
Eller har jag missförstått? Kul beskrivning förresten på schiit's hemsida! 
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 16:31:57
|
Läs tråden från början, AlfaGTV . |
 |
|
tomano58
Member

455 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 18:15:07
|
Inte så konstigt att AlfaGTV inte fattade riktigt. Det gjorde inte jag heller, det framgår ju inte vilken kabel du testade (förutom just ovan). Bara att den var dyr... Så det var lätt att missta det för Schiit. Man kan läsa hur mycket som helst från början. Kabeln benämns "omnämnd" på ett ställe men referensen saknas helt. |
Edited by - tomano58 on 2013/02/25 18:17:43 |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 18:32:07
|
Jag tycker man förstår att den kabel jag testat inte har ett dugg med den kabeln som länkats till ovan på denna sida (2) att göra, om man läser hela tråden från början. Men vi är alla olika. |
Edited by - Snutten on 2013/02/25 18:32:39 |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 19:40:01
|
Vad är det för kabel du testat? |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 19:45:29
|
Då blev det tydligare.. Och för all del så skummade jag igenom hela tråden, innan jag skrev mitt förbryllade inlägg... Det hjälpte inte... Det hjälpte inte nu heller, innan detta inlägg... Jag får skylla på ålderdom eller nåt.. 
Hur som, är inte Kimber en av de kabeltillverkare som har en rätt tydlig signatur/tuning på sina produkter? För övrigt tillhör jag de som föredrar att låt grejerna spela under flera dagar innan jag betämmer mig för om det handlar om förbättring/försämring eller enbart förändring! Med vänlig hälsning, Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
bing
Member

130 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 20:06:00
|
Kablars betydelse visst. Det är inte alltid jag märker någon jätte skillnad när jag provar en bättre kabel under första lysningen , störs skillnad blir det när jag byter tillbaka ,då märker man vad som fattas. |
alla öron är olika |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 20:33:45
|
Har lyssnat på denna kabel i tre olika system, med samma upplevelse av förändring. I ett av systemen under flera veckor. Med olika typer av musik.
Nästa vecka testar i ett snäpp upp i skalan. "offers an even richer sonic picture" |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
Edited by - Figge on 2013/02/25 20:41:45 |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 21:03:24
|
Rydberg: vill inte agera säljare, bara påpeka mina intryck jag haft av att byta signalkabel. Så var inte rädda att kritiskt testa kablar även om de kostar en slant, kan vara värt det i vissa fall! |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 21:14:59
|
Aha, jag förstår! :) Har testat en stort gäng signalkablar faktiskt....
Audioquest Python Audioquest Anaconda Wireworld Gold Eclipse III+ Nordost Quattro Fil Cardas Golden Reference Kimber Kable Select KS-1130 Silk Acoustic Zen Silver Reference MK2
....för att nämna några. Ett par av dem är ju väldigt dyra. |
|
Edited by - Rydberg on 2013/02/25 21:15:40 |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 21:42:19
|
Ja då har du kanske upplevt samma sak, rätt diger lista. |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2013/02/25 : 22:17:43
|
Jo det tyckte jag nog mig göra när det begav sig. Sen testade jag en "hemmagjord" kabel(Dark Surge)som Naqref knåpat ihop och den spelade i princip jämt med den kabel som jag upplevts bäst i mina många tester (jag inte har bara testat utan även ägt samtliga kablar på min lista). Sparade många kronor där! 
Ps den kabel som jag tyckte var bäst av allt jag provade var Nordost QF Xlr. |
|
Edited by - Rydberg on 2013/02/25 22:19:24 |
 |
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2013/02/26 : 21:44:39
|
Jag tycker det är svårt att motivera färdigterminerad märkeskabel när man får så väldigt mycket mer för pengen om man köper på lösmeter och lösa kontakter.
Det är ju också ganska besynnerligt att det ofta är "snålterminerat" nästan oavsett vad kabeln kostar när man köper "namnkablar".
|
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2013/03/02 : 21:23:08
|
Javisst, kablar har betydelse. Här är mina erfarenheter och åsikter efter snart 20 års testande av olika märkeskablar, ett års intensiva efterforskningar rent teoretiskt men även praktiskt med ett tiotal olika prototyper och massor av kasserat material mm. Samt avsålda referenser (dyrkablar) för att finansiera vidare efterforskningar. Jag har får mycket hjälp både med objektiva och kritiska lyssnare jag litar på. Så här är mitt kabelmanifest: När det gäller signalkablar är den viktigaste reaktansen kapasistansen dvs att ledarna i praktiken ska vara så åtskilda som praktiskt möjligt. Då ökar dock induktansen men i signalkabelvärlden är detta inget direkt problem, önskvärt är att hålla båda reaktanserna på en så låg nivå som möjligt. I högtalarkabelvärden råder omvänt förhållande pga strömstyrka och den lågohmiga lasten. Önskvärt är även här att hålla alla reaktansen på lägsta möjliga nivå. Man bör dock prioritera bekämpandes av induktans eftersom dämpvärdet är frekvensberoende. Dvs att olika frekvenser dämpas vid olika toner pga induktionen vidae dämpas dessa med 6db/pktav. Man vill altså inte ha hög induktans här. Detta uppnår man genom att lägga kablarnas poler nära varandra. För att göra det hela ännu mer kompliceras adderar man då dels kablarnas magnetfält i spelet. För att minska den reaktansen bör kablarna korsa varandra med minst 45 grader detta minskar känsligheten för störningar av typen EMI. Att göra ledararean så liten som möjligt gör att känsligheten för instrålande RF minskar. Då ökar dock resistansen och detta sänker dämpvärdet ( Q ) vilket inte är önskvärt. Tjocka ledare ökar även skineffekten som ger fasfel, dvs att de högre frekvenserna upplever mindre motstånd eftersom de fördas i ytskiktet av kabeln. Lösning? Max area/ledare 0,7 mm². Som om allt detta inte skulle vara huvudvärk nog har man isolationsmaterialets klangpåverkan och dielektriska effekt att ta hänsyn till. Moderna plasmaterial som teflon mfl har överlägsna egenskaper.....på pappret! I verkligheten, när vi lyssnar, blir ljudet lätt färgat med en artificiell klang. Naturliga fibrer som bomull och silke har lika fina värden men kan inte anses lika stabila över tid. De släpper igenom luft och fukt, men om man inte bor nära en vulkan ( om man som jag använder rent silver i ledarna)eller har stereon i en drypande fängelsehåla är detta inget reelt problem. Naturfibrerna lagrar inte in statisk elektricitet vilket teflon är rackarns duktigt på, denna statiska laddning ger små microurladningar som återigen färgar ljudet.
Vidare bör man alltid använda solida isolerade ledare för att eliminera distortion vid strömhopp mellan kardeler.
Detta sammanfattar i korthet mina tankar om kablar.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2013/03/03 09:38:35 |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2013/03/02 : 21:53:25
|
Jag har några kommentarer: "Önskvärt är även här att hålla alla reaktansen på lägsta möjliga nivå" Jo så kan man naturligtvis tycka men jag vet inte om jag tycker det är nån vidare logik i det. Visst finns det högtalartillverkare som designar sina högtalare utifrån att de drivs utan någon serieimpedans (de kanske tror att folk har supraledare hemma?) men förhoppningsvis finns det fler som istället designar sina högtalare med detta i åtanke. Då kan kabel bli en del konstruktionen istället och man kan "bygger bort" inverkan (både frekvensberoende och frekvensoberoende delarna). Då är det betydligt viktigare att man specar en kabel med vissa serieegenskaper till sina kunder.
"Tjocka ledare ökar även skineffekten som ger fasfel, dvs att de högre frekvenserna upplever mindre motstånd eftersom de fördas i ytskiktet av kabeln. Lösning? Max area/ledare 0,7 mm²." Det där stämmer inte, ju högre frekvenser desto lägre skinndjup => större motstånd. Dvs precis tvärtom mot vad du skriver. Vad menar du med att det ger fasfel?
Huruvida isolationsmaterialet är så viktigt vet jag inte, inte i en högtalarkabel åtminstone då det ju inte är shuntegenskaperna som är relevanta för överföringsfunktionen utan serieegenskaperna och dessa påverkas inte dielektrisk absorption. Dielektrisk absorption är vidare en linjär egenskap som kan modelleras medelst R-C länkar. |
|
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2013/03/02 : 23:01:07
|
Vad jag menar ang skineffekt är - att tjocka ledare ökar skineffekten tunnare individuellt isolerade minskar densamma. Och - att skineffekten ger ett fasfel i frekvens enkelt uttryckt att de högre frekvenserna upplever mindre motstånd och därmed kommer att låta annorlunda än de lägre registren. Ungefär som jag upplever " fasfel" på silverplätterade kopparkablar där de övre frekvenserna upplever betydligt lägre motstånd än de lägre som går djupare i kabeln. En kardeler på 0,7 mm² minimerade detta! Sen måste man givetvis ha flera kardeler för att komma upp i ledararea vilket minskar motståndet som du mycket riktigt påpekade. Mitt recept är alltså många små individuellt isolerade solida kardeler. För låg ledararea ger mycket riktigt en tidigare dämpning av de högre frekvenserna samt en högre resistans vilket medför att högtalarens impedans tillsammans med motståndet i kabeln påverkar hur förstärkaren "upplever" de olika registren som ska pumpas ut. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2013/03/02 : 23:18:53
|
De högre frekvenserna upplever inte mindre motstånd, precis tvärtom (högre motstånd), det är ju det som är skinneffekten! Och ska man vara lite petig så är faktiskt motståndet i en kabel med tjockare area lägre även vid höga frekvenser jämfört med en kabel med mindre area. Så skinneffekten minskar med tjockare kabel däremot ökar kvoten mellan dämpningen mellan högre och lägre frekvenser. En lösning för att minimera skinneffektens effekter är att ha en så kallad litzledare med många individuellt isolerade kardeler.
Fasfel har inget med dämpning att göra!
Sen kan man inte säga att 0,7mm2 minimerar detta, det beror ju på var du vill i frekvens du vill ha ditt knä. Det må vara en hyggligt bra ledararea för audioområdet men det är fel att säga att "0,7 mm2 minimerar detta". |
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2013/03/03 : 00:02:30
|
Nja, nu är ni inne på ett väldigt intressant område där fakta enkelt försvinner i approximationer om man inte håller tungan rätt i mun.
Fakta: - Skinneffekt påverkar inträngningsdjup i en ledare. - Inträngningdjupet påverkas av frekvens - Inträngningsdjup påverkas inte av ledarens tjocklek. - Inträngningdjupet mäts från ledarens ytterkant
Det finns några enkla slutledningar att dra av dessa fakta: - Om jag har en supertunn ledare kommer skinneffekten knappt att påverka inträngningsdjupet så länge man håller på med audiofrekvenser. - Om jag har en tjock ledare kommer skinneffekten att att påverka inträngningsdjupet ganska mycket så länge man håller på med audiofrekvenser.
Av de slutledningarna kan man konstatera att tunna ledare kommer inte att förändra sin impedans lika mycket som tjocka ledare inom audiofrekvensområdet. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Topic  |
|