HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PS Audio Power Plant?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/02/04 :  02:29:24  Show Profile Send redestad a Private Message
Jag undrar om någon på forumet har erfarenheter av dessa produkter och dess för- och eventuella nackdelar. Verkar vara oerhört bra att koppla t ex en P300 till CD och försteg. Vad har ni att säga i frågan?

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/04 :  07:28:21  Show Profile Send n00b a Private Message
Kolla med Gunnar Beckmans han har stabilisatorer som kan ta en fyrkantsvåg och ge en exakt jämn sinus. Här har du några bilder.

Ring och ssnacka med dom !!!

Det är billigare än Ps-audio och säkert minst lika bra saker !!!

http://www.gunnarbeckman.se/produkter/vaxelspanning/semko/main.htm

http://www.gunnarbeckman.se/produkter/vaxelspanning/vaxelspanning2/main.htm

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/04 :  09:22:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Gunnars prylar är klart intressanta. Den strömregulatorn som 'gäller' är en 3kVa grej som ger en korrekt sinus ut, även om ingående suger hårt. Den ger balanserade 230V ut, nice.

vikt: ca 90kg har jag för mig.
Pris: ca 17000:- har jag får mig (exkl moms).

Nackdel: Högljudd enligt honom själv. Man bör inte ha den i samma rum som anläggningen mao.

Själv avvaktar jag lite, men hans grejor är intressanta.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/02/04 :  11:52:11  Show Profile Send KC a Private Message
Jag har själv en PP600 som alla komponenter är kopplade till. Jag måste säga att PP är lite för dyra, men jag ångrar inte mitt köp. Samtidigt ser jag att tom dn enklaste transformatorn av kaliber kostar ganska mycket på ELFA, så det är möjligt att det inte är överpriser på den. Jag var i behov av nåt sorts transientskydd/filter/mm. för mitt system eftersom strömmen här nere är så dålig. Jag tror jag byter minst 10 glödlampor i månaden. De exploderar, titt som tätt Dessutom är den mycket skitig också. Det är tom så att försäkringen inte gäller om jag inte har strömskydd framför ALLA mina apparater (TV, dator, stereo, etc.). Andra alternativ som jag hade tillgång till skyddade, men de brummade i sig själva och genom högtalarna.

Jag ser absolut inga nackdelar med dem (förutom priset då). Folk talar om att de blir så varma, men det blir ivf inte min. Ja, de blir varma, men MYCKET mindre så än min förstärkare. I tomgång drar den ungefär 50W, inte mycket att bry sig om tycker jag. Allt som allt en, för mig, nödvändig investering och med mycket positiva ljudförbättringar på köpet.
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2003/02/05 :  00:00:44  Show Profile Send juha a Private Message
vad får man ge för en pp600?
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/05 :  07:35:37  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by KC

Jag har själv en PP600 som alla komponenter är kopplade till. Jag måste säga att PP är lite för dyra, men jag ångrar inte mitt köp. Samtidigt ser jag att tom dn enklaste transformatorn av kaliber kostar ganska mycket på ELFA, så det är möjligt att det inte är överpriser på den. Jag var i behov av nåt sorts transientskydd/filter/mm. för mitt system eftersom strömmen här nere är så dålig. Jag tror jag byter minst 10 glödlampor i månaden. De exploderar, titt som tätt Dessutom är den mycket skitig också. Det är tom så att försäkringen inte gäller om jag inte har strömskydd framför ALLA mina apparater (TV, dator, stereo, etc.). Andra alternativ som jag hade tillgång till skyddade, men de brummade i sig själva och genom högtalarna.

Jag ser absolut inga nackdelar med dem (förutom priset då). Folk talar om att de blir så varma, men det blir ivf inte min. Ja, de blir varma, men MYCKET mindre så än min förstärkare. I tomgång drar den ungefär 50W, inte mycket att bry sig om tycker jag. Allt som allt en, för mig, nödvändig investering och med mycket positiva ljudförbättringar på köpet.

Alltså ger inte PP600 600VA ?????

Påtok för lite för mig, jag behöver minst 3000va till mina steg och det går på exakt 13050:- för hans bästa pryl (tror inet den är med på nätet)

800VA som ger mer än pp600 går på 4050.

Jag har nu inte provat "pp" men jag tror dom är sjukt överprissatta och jag tror att dessa jag rekomenderar är precis lika bra minst (jag tror dessa är bättre). PP är snygga men fy faen vilket överpris !!

Jag kör själv en trafo som ger 3000VA och väger 70kg, den jämför jag mot vilken PP som helst jag tror inte att PP har en chans. Alltså PP:es största ger 1200w det räcker inte ens till ena av mina monoblock =((((

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/02/05 :  07:36:55  Show Profile Send KC a Private Message
Vet ej vad den går på i Svedala. Jag gav 29 papp för min.
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/02/05 :  08:38:05  Show Profile Send danielbas a Private Message
Fråga från en elektriskt handikappad:
Behöver man ett lika stort aggregat som maximala effektförbrukningen från ens slutsteg? Eller ska man ta i med marginal?
Likadant för övriga prylar i anläggningen (försteg, cd-spelare osv), är det bara att lägga ihop effektförbrukningen för dessa (om man nu köper två stabilisatorer)?

Jonas: de priser du angav, är det inkl moms?
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/02/05 :  09:32:46  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
quote:
Jag kör själv en trafo som ger 3000VA och väger 70kg, den jämför jag mot vilken PP som helst jag tror inte att PP har en chans. Alltså PP:es största ger 1200w det räcker inte ens till ena av mina monoblock =((((

n00b,

Jag undrar om det stämmer Enligt PS Audio kan...

...the P1200 can power nearly anything connected to it. From the biggest Krells and Audio Research power amps...

Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/02/05 :  09:47:06  Show Profile Send Brosk a Private Message
quote:
Originally posted by redestad

Jag undrar om någon på forumet har erfarenheter av dessa produkter och dess för- och eventuella nackdelar. Verkar vara oerhört bra att koppla t ex en P300 till CD och försteg. Vad har ni att säga i frågan?

Om du vill ner i pris finns ju Terminator T0.3 på 0.45kW (de uttrycker det så..). Den gav det största lyftet hos mig på år och dag när jag kopplade in allt utom slutsteget på den. Kostar 7000:-. Jag köpte min på Radiocentralen i Umeå.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/05 :  09:50:39  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Mikael2

quote:

n00b,

Jag undrar om det stämmer Enligt PS Audio kan...

...the P1200 can power nearly anything connected to it. From the biggest Krells and Audio Research power amps...

Saxat från hemsidan..........

"The P600 plugs into your home's AC wall socket, and then produces up to 720 watts of perfect AC power for your equipment."

p1200 .."Should the 1200 watt rating be exceeded by even a small amount, the Power Plant will automatically shut down"

"In recent testing of the P1200 prototypes, it is clear that the P1200 is capable of up to 2000 watts for brief periods of time, allowing you to connect up reasonably large power amplifiers that have dynamic musical demands that exceed the 1200 watt rating."

Tolka själva

Jag måste köra 3000VA(16A) 2200VA(10A) räcker inte för mig (ca värden)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/05 :  09:51:48  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Brosk

quote:
Originally posted by redestad

Om du vill ner i pris finns ju Terminator T0.3 på 0.45kW (de uttrycker det så..). Den gav det största lyftet hos mig på år och dag när jag kopplade in allt utom slutsteget på den. Kostar 7000:-. Jag köpte min på Radiocentralen i Umeå.

450VA är inte mycket att komma med....

Och dom som jag menar går ju bara på 4200kr för samma "ca"

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/05 :  09:52:49  Show Profile Send n00b a Private Message
mikael2....

Jag säger inte att jag har rätt men det är vad jag kan få fram iaf

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/02/05 :  10:19:45  Show Profile Send KC a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Alltså ger inte PP600 600VA ?????

Påtok för lite för mig, jag behöver minst 3000va till mina steg och det går på exakt 13050:- för hans bästa pryl (tror inet den är med på nätet)

800VA som ger mer än pp600 går på 4050.

Jag har nu inte provat "pp" men jag tror dom är sjukt överprissatta och jag tror att dessa jag rekomenderar är precis lika bra minst (jag tror dessa är bättre). PP är snygga men fy faen vilket överpris !!

//jonas

Jag är inte någon strömförsöjningexpert, men en spänningsstabilisator är väl inte riktigt samma sak som det PS-Audio tillhandahåller?

Jag har själv 3 st. STAC spänningsstabilisatorer frånNippon Keidenki Works. Inte fan funker de bra för hifi bruk. Jag undrar vad du har för kriterier när du skriver att PP inte har en chans. Vad är det som gör Gunnar Beckmans grejer så speciella? För att de är svenska?

Att sedan PP apparaterna inte kan leverera tillräckligt med kräm för dig är ju en helt annan historia. Jag har inga behov av megawattförstärkare, så för mig räcker PP600 mer än väl, för HELA anlägningen.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/05 :  10:39:27  Show Profile Send n00b a Private Message
KC.... du kanske har rätt jag är inte heller någon expert

Men alltså det som PP gör är väl att fixa till sinusvågen och filtrerar transister samt ger tillräckligt med kräm typ...

Precis vad dom här jag menar gör.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/02/06 :  07:31:19  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Ja då gör ytterligare en "amatör" på ämnet ett inlägg.
nOOb var det inte så att vardera 991 drar ca 500watt? Isåfall så räcker ju en pp1200 till bägge dina, den lämnar väl 1200w ut och dina förbrukar tillsammans ca 1000? Förbrukningen differerar väl knappast mycket på dina då det är klass A. Rätta mig om jag har fel.

Sen vore der trevligt att få prova både pp och de där gunnar beckman prylarna

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/06 :  08:06:31  Show Profile Send drgreen a Private Message
fixa till sinusvågen är väl kanske en underdrift...den tillverkar den på nytt...
vad jag har hört så bör man inte lasta ner PP till mer än halva effekten dvs 150w för pp300 .Har dock inte personligen testat detta.

Kan annars föreslå Mark Levinson preamp no32 samt effekt: no 33 då dessa har inbyggda "powerplants"
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/02/14 :  19:23:12  Show Profile Send redestad a Private Message
KC:

Väsnas din PP nämnvärt? Hur skulle du beskriva de ljudmässiga vinsterna?
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/15 :  07:39:37  Show Profile Send HPW a Private Message
Det är mycket W diskution men hur låter det ? Är det ngn som kan ge en bra beskrivning ??

Min erfarenhet av nät filter är mycket begränsad, jag har bara provat billiga, där är det så att det låter renare men man tappar punchen, ompet ( om man kan säga så ). JMF SD-fots debatten i en annan tråd.
Bästa effekten har varit på skivspelaren där synkronmotorn verkar må bra av ren spänning, men detta är ju ett känt faktum då dom flesta skivspelare har ngn form av strömrening antingen levererat med köpet eller som tillbehör.

Jag har däremot dragit egen 2,5 mm2 jordad el från proppskåpet fram till anläggningen det gjorde susen. Dom flesta high end prylar verkar vara gjorda för att man ska ha jordad matning.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/15 :  08:37:48  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by s.m.f

Ja då gör ytterligare en "amatör" på ämnet ett inlägg.
nOOb var det inte så att vardera 991 drar ca 500watt? Isåfall så räcker ju en pp1200 till bägge dina, den lämnar väl 1200w ut och dina förbrukar tillsammans ca 1000? Förbrukningen differerar väl knappast mycket på dina då det är klass A. Rätta mig om jag har fel.

Sen vore der trevligt att få prova både pp och de där gunnar beckman prylarna

Jag vet inte vad mina 991 drar styck....

Jag vet bara att en ensam 991:a smäller en 10a och det betyder ju att mitt "filter/störskydd" måste klara 2200w minst. Nu är jag inte säker men vad jag förstår så kan man sabba "filte/störskyddet" om du drar en massa extra ur det =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/15 :  08:39:52  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by HPW

Det är mycket W diskution men hur låter det ? Är det ngn som kan ge en bra beskrivning ??

Min erfarenhet av nät filter är mycket begränsad, jag har bara provat billiga, där är det så att det låter renare men man tappar punchen, ompet ( om man kan säga så ). JMF SD-fots debatten i en annan tråd.
Bästa effekten har varit på skivspelaren där synkronmotorn verkar må bra av ren spänning, men detta är ju ett känt faktum då dom flesta skivspelare har ngn form av strömrening antingen levererat med köpet eller som tillbehör.

Jag har däremot dragit egen 2,5 mm2 jordad el från proppskåpet fram till anläggningen det gjorde susen. Dom flesta high end prylar verkar vara gjorda för att man ska ha jordad matning.

Jag har gjort precis som du, en 16A från proppskåpet.

Det är bara det att jag hade ju brum i mina steg som jag får bort med "filtret/skyddet". Jag inbillar mig att ljudet blivit lugnare men jag har inet orkat göra riktiga test.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/02/15 :  10:11:56  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
P300 blev ett lyft men med lite smolk i bägaren
Den blir väldigt varm och PS Audio har därför monterat en fläkt i den som bullrar en hel del. Har ni ett litet rum så blir den väldigt störande. Den bör isoleras eller placeras i ett annat rum. Det känns inget vidare att ha den igång 24/7 när den blir så här het. Det betyder att om man slår av P300 så får man starta all elektronik kall vid lyssning och det är inget vidare.

Jag vet inte om PS Audios större modeller har fläkt eller om dessa är helt tysta?

Det var det negativa, det positiva är att "någon störning" som tydligen finns i ljudet försvinner. Ljudet blir kristallklart - som jag upplever på nätterna ibland när det låter som bäst. Jag använder den inte just nu men skall fundera ut en bra placering och dra igång den igen när jag får tid så jag får återkomma.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/15 :  10:25:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Noob:

Smäller en Vincent 991 en 10A säkring???

Har inte kineserna kommit till 80-talet än, avdelningen mjukstart för förstärkare????

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/15 :  10:29:44  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Noob:

Har inte kineserna kommit till 80-talet än, avdelningen mjukstart för förstärkare????

Jau... mina automatsäkringar iaf, inte varje gång men det hände då och då. Startströmen som är tokhög tror jag. Alltså den smäller inte om den väl har kommit på utan när man startar. Den startar i 2steg det smäller när andra steget slårigång klick, klick skall det låta inte klick pang!

Men men det lever jag med för det ljudet jag får, gav ju bara 22k för dom nya. Krells sämsta går väl på runt 50k och advantages lilla går väl på 40k minst. Och jag vill ha mer kraft än vad advantages lilla ger =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/02/15 10:32:04
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/15 :  13:02:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Noob:

Vincent SV233 som jag provade hemma för lite över ett år sedan smällde också den snabba 10 A automatsäkring som jag matar förstärkare med. Jag blev tvungen att byta till en trög 10 A för att få gång den. Betydligt större Mark Levinsson 333.5, Advantage S250X och en del andra stora förstärkare klarar uppstarten med den snabba 10 A säkringen. Att jag använder en snabb säkring beror på att om det händer något med elektroniken, så händer det mindre med en snabb säkring. Och en automatsäkring utgjör inget hinder för strömmatningen så länge den inte löser ut.
Vincentarna verkar inte ha mjukstart. Det är väl en besparing dom har gjort för att hålla priserna på en så låg nivå som möjligt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/02/15 :  13:11:38  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Ett tips till PS Audio

Det borde väl inte vara så svårt att ha en bypass som släpper igenom orenad ström till min elektronik när jag slår av P300:an

Jag skall heller inte överdriva oljudet Det låter inte värre än ett par fläktar i ett par ARC slutsteg och dom kan man väl leva med
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000