HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 bas problem. Sub som lösning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/02/05 :  12:01:32  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Rea på Adire maelstrom http://www.acoustic-visions.com/maelstrom.htm
/Magnus

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:06:59  Show Profile Send macke a Private Message
Magnus Lindqvist: Vet du vad frakten kan tänkas bli på maelstromen?
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/02/06 :  07:28:57  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Senaste 12:an jag tog hem vägde nog ungefär lika mycket som maelstrom, frakten kostade 85$, misstänker att en låda till en 18 tummare kan kosta mer eftersom den är större.
Det enklaste är nog att ringa ett fraktbolag och fråga.
/M
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/06 :  18:09:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

Hejsan.

Nu är det så att jag har haft uppe mitt basproblem en gång förut i detta forum. dock var det väldigt länge sedan och efter timmar av snackande med Alexi på IRC (väldigt hjälpsam den där killen).

Vad han har rekomenderat är hörnsub med Lambda SBP-15 element. Han tyckte att jag skulle göra en tråd om detta för att få mer åsikter och alternativa lösningar.

Mitt problem är som följande:
Jag har en väldigt trevlig dipp i mitt rum, och efter som den inte är mätad så vet jag inte hur stor den är. Men med ett svep så kan jag säga att det verkar ligga runt 30-60 hz och det dippar hela vägen (mer eller mindre). Detta påverkar ju musikupplevelsen en aning (bara så att jag tänkte sälja allt ett tag) och skulle villja bli av med detta på ett bra sätt.

Tankar med sub slog mig först för 2 månader sedan men sen har det inte hänt så mycket mer än att just tanken slog mig. Detta projekt är något som jag måste genomföra så snart min skolgång är över. det vill säga till sommaren. till hösten ska väl detta gå att färdiställa. Tidigt ute? Jaa.. Men varför inte börja i tid ifall det ska bli bra.

I övrigt så är måtten på mitt lyssningsrum ca 570*580*250 och golvet,väggarna,taket är av värsta energisugande typ.

Vad jag vill ha lite svar och tankar på är ungefär allt vad ett subbygge kan innebära. tips på slutsteg,filter,eq,element,lådkonstruktion mm.

Övrig utrustning som används och foton på rummet kan ni hitta på : http://www.minhembio.com/show.asp?user=SamuelRönnqwist (fyll i efternamnet själv annars funkar det inte)

Undra om jag lyckats med att göra mig förstådd vad det är jag är ute efter. Annars är det ju inte värre än att vi får ta det senare i tråden.

Tack för svar!

MVH Samuel Rönnqwist

Hej Samuel!

Då ska du ha 4 st basmoduler, en i varje hörn. Då kan man sitta i mitten av rummet och lyssna. Som du nu har så har du en stående våg på den ledden och du kommer aldrig att få någon vidare basåtergivning i mitten av rummet. Flytta bak lyssningsplatsen istället så funkar det bättre.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/06 :  18:25:20  Show Profile Send Saro a Private Message
Knoppen. jag sitter 60 cm från bakreväggen. och Visst blev det lite bättre, men det blev ingen skillad i att bara flytta soffan (har haft den där i 2-3 veckor) utan skillnaden blev när jag flyttade isär högtalarna för att få en mer liksidig formation.

Nu finns det lite bas iaf. Men inget gott utan ont. Högtalarna står nu 360cm isär (c-c) och det blir väldiga problem att hålla ihop ljudbilden då. det blir små hål i ljudbilden.
Jag sitter ca 400cm i från.

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:50:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Knoppen. jag sitter 60 cm från bakreväggen. och Visst blev det lite bättre, men det blev ingen skillad i att bara flytta soffan (har haft den där i 2-3 veckor) utan skillnaden blev när jag flyttade isär högtalarna för att få en mer liksidig formation.

Nu finns det lite bas iaf. Men inget gott utan ont. Högtalarna står nu 360cm isär (c-c) och det blir väldiga problem att hålla ihop ljudbilden då. det blir små hål i ljudbilden.
Jag sitter ca 400cm i från.

MVH Samuel Rönnqwist

Prova att kör med en lyssningstoppvinkel runt 46 grader. De gamla rekommendationerna som härrör sig från 50-talet har levt kvar till än idag och var inte framtagna på psykoakustiska grunder. Då var nog tanken på en liksidig triangel det som lockade, men mest på geometriska grunder.

Med 4 m lyssnigsavstånd från lyssningsplatsen till högtalarna, så ska du då ha 3,39 m mellan högtalarnas diskantelement. Du kommer då att uppleva en mer konsistent ljudbild med panorerade ljud som inte är försvagade i mitten. Men kommer inte högtalarna väldigt nära sidoväggarna då? Jag antar då att du inte har ett väldigt stort vardagsrum. Försök absorbera på sidoväggarna i så fall. Minst en meters avstånd till sidoväggarna behövs, helst mer egentligen.

/Johan

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/07 :  11:51:22  Show Profile Send Saro a Private Message
Knoppen: Det går inte att ha högtalarna så mycket vinklade. Jag får inget fokus då och det låter vasst, basen förstörs ännu mera och avstampet luddas ut.

Efter som jag blev ganska trött på hålen i ljudbilden så flyttade jag ihop högtalarna en bra bit.. *gå och mäta* ... placering nu. 118 cm från sidan och 86cm ut. det blir ca 320 cm mellan högtalarna. Jag ska inte säga hur många graders toe in jag har men ca: 3cm i framkant är de invinklade. Denna placering funkar aldeles utmärkt ur ren ljudkvalite synpunkt. dock saknar jag åter igen (inte lika drastiskt som när jag placerat dom tokoptimalt ur ljudkvalite synpunkt) tyngden i ljudet.

Knoppen ifall du har vägarn förbi umeå så bjuder jag på en bit mat så får du kika på rummet. Har du väl gjort det så tror jag att du förstår att placeringen av högtalarna inte är problemet. Jag behöver ett nytt rum med ett stabilt betonggolv och en mer rektangulär form så att jag kan placera högtalarna på den långa väggen där, först då skulle problemen vara lösta.

Men tack iaf för att du försöker hjälpa mig.

edit: mitt rum är 570cm*580cm ifall du missat det. /edit

MVH Samuel Rönnqwist

Edited by - Saro on 2003/02/07 11:55:16
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/07 :  19:55:28  Show Profile Send Saro a Private Message
quote:

De gamla rekommendationerna som härrör sig från 50-talet har levt kvar till än idag och var inte framtagna på psykoakustiska grunder. Då var nog tanken på en liksidig triangel det som lockade, men mest på geometriska grunder.

/Johan

Vad lustigt att just den liksidiga triangeln eller ytters lite smalare mellan högtalarna låter just bäst hos mig rent hifimässigt. dock får jag inte någon bas ifall jag ska uppnå optimal placering så efter som då måste jag sitta 2m från den bakre väggen.

MVH Samuel Rönnqwist

---------------------------
Edit:
Så här på kvällen så blir man ju lite sugen på att testa vad som händer ifall man har högtalarna så brett som jag har dom nu och skapar en liksidig triangel. Jag måste erkänna att det har jag förmodligen aldrig provat förut för så bra har det ALDRIG låtit någon gång här hos mig.

Jag har bara provat smalare formationer med bra resultat så nu tog jag tag i det och provade denna. Väldigt vad smarta dom måste varit på 50-talet .

Men problemet som jag haft förut återstår fortfarande.

MVH Samuel Rönnqwist

----------------
Edit2:

hmm.. jag vet inte hur jag ska säga detta.. men.. När jag nu dragit ut högtalarna 185 cm får väggen och har dom 3,20 isär och sitter ca 50-60 cm från bakvägg så är ALLA mina problem borta. kan man placera högtalare så i ett rum? det är frågan. ALLA som kommer och hälsar på mig kommer att idiotförklara mig.

Ni vet bastrumman i Hotelcalifonia (eller hur det stavas) den sitter som ett smäck lite till vänster i ljudbilden (precis som den är placerad live med) och den närvaron som min anl presenterar den med nu. ja. nä jag finner inte ord. ska jag vara ärlig så kom det en tår när jag upptäckte denna placering som inte heller provats förut. jag trodde jag provat allt men nu jävlar är det nog allt som provats. efter 4, nästan 5 månader av placering så vips så sitter allt som ett smäck..

jaa. jag finner inte ord för min lycka. att 2 st små sketna 8" basar kan göra så med bas trodde jag inte var möjligt. nu gäller det bara att få mäta upp rummet för att se hur elak roomgain det är. men men. den dagen den sorgen, och då är ju lyckan förstörd om det visar sig vara 10 db roomgain som gjort mig lycklig.

MVH Samuel Rönnqwist. Projektet avslutat.

Edited by - Saro on 2003/02/08 02:13:00
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/02/08 :  01:30:11  Show Profile Send avr7000 a Private Message
http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=dcx2496&lang=eng

+ 2 eller 4 subbar

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/08 :  10:14:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Grattis Samuel.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/08 :  10:52:17  Show Profile Send Saro a Private Message
Dahlberg: tjena mannen :) *lycka*.. det är helt otroligt.

Enligt steg för steg kollen med fasta frekvenser mellan 20 och 89 hz så "låter det som att jag inte har nån bas mellan 20 och 50.. fans å andra sidan så kanske kurvan är rätt rak där mellan med. vid ca 40 börjar en liten ökning och vid 50 skulle jag gissa på atdet ligger mot 3-6 db upp...

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/02/08 :  13:38:05  Show Profile Send Ionizer a Private Message
quote:

jag finner inte ord för min lycka. att 2 st små sketna 8" basar kan göra så med bas trodde jag inte var möjligt.

Så "sketna" är dom väl ändå inte?

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/09 :  13:35:25  Show Profile Send Saro a Private Message
så sketet är det kanske inte
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/09 :  23:32:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Knoppen: Det går inte att ha högtalarna så mycket vinklade. Jag får inget fokus då och det låter vasst, basen förstörs ännu mera och avstampet luddas ut.

Efter som jag blev ganska trött på hålen i ljudbilden så flyttade jag ihop högtalarna en bra bit.. *gå och mäta* ... placering nu. 118 cm från sidan och 86cm ut. det blir ca 320 cm mellan högtalarna. Jag ska inte säga hur många graders toe in jag har men ca: 3cm i framkant är de invinklade. Denna placering funkar aldeles utmärkt ur ren ljudkvalite synpunkt. dock saknar jag åter igen (inte lika drastiskt som när jag placerat dom tokoptimalt ur ljudkvalite synpunkt) tyngden i ljudet.

Knoppen ifall du har vägarn förbi umeå så bjuder jag på en bit mat så får du kika på rummet. Har du väl gjort det så tror jag att du förstår att placeringen av högtalarna inte är problemet. Jag behöver ett nytt rum med ett stabilt betonggolv och en mer rektangulär form så att jag kan placera högtalarna på den långa väggen där, först då skulle problemen vara lösta.

Men tack iaf för att du försöker hjälpa mig.

edit: mitt rum är 570cm*580cm ifall du missat det. /edit

MVH Samuel Rönnqwist

Hej Samuel!

Jag har en kompis som bor i Umeå så jag brukar åka dit lite då och då. Just nu var det länge sedan jag var där, men nu kanske det blir ytterligare en anledning att komma upp.

F ö kan du nog köra med 3,20 m mellan högtalarna det låter som en bra lyssningsvinkle till högtalarna. 19 cm mindre än det kag föreslog var ju inte så stor skillnad. Dessutom är människor lite olika skapta (huvudstorlek och så) så det kanske är optimalt för dig.

Jag tycker att du har ett bra lyssningsrum i och med att det är så pass brett. I detta rum skulle du kunna erhålla ett mycket bra ljud. Du kan fundera på om du skulle kunna tänka dig att sänka efterklangstiden, och ta bort tidiga reflexer. Det skulle kunna vara vara nästa steg i utvecklingen av din lyssningsmiljö.

Johan.

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/10 :  00:45:05  Show Profile Send Saro a Private Message
första reflektionen jag ha plockat bort med Svanå bredbandsabsorbenter.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/10 :  08:59:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Sätt då upp många sådana. Hur många har du nu?
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/10 :  12:23:59  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Att dömma av hanns bilder har han 2st.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/10 :  19:21:12  Show Profile Send Saro a Private Message
jepp jag ha 2 st. ska skaffa en bokhylla till efter som sambon har ett par hundra böcker som inte har någon plats i de 3 som vi redan har.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/10 :  20:57:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
Bokhyllor är bra! (om de inte har glasskivor framför alltså...)

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000