| Author |
Topic  |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 17:00:33
|
Detta forums absolut tjatigaste nybörjare är på krigsstigen igen  För er som följt mina förvillade tankegångar så har ni förmodligen märkt att jag pga experimentlusta och en del snålhet har fundelerat som fan på hur man ska få billig skit att låta bra . Jagf är helt såld på Svalanders ( http://www.svalander.se/anlag/anlag.htm ) mycket egensinniga men ganska roliga konstruktion ocg gillar ideen med att tweaka skit till högre höjder. Kommit fram till slutligen vad det är "för sorts högtalare" jag vill göra. Iden är alltså en pop-låda/boombox/party-låda. Har för skojs skull döpt projektet till supercheep (från spelet "worms"), vilket grundar sig i uttrycket "super cheap solution" som man skojjar till lite.
Vad jag vill/vill ha: Hög känslighet Djup(gärna under en -3db-punkt på eller under 35 hz) ganska fast, icke boomig bas. Använda billiga element Lyssnarvänligt ljud, inte "bra" utan mer "kul" ljud. Minimalt med hörbar distorotion och alltför vass diskant. Gärna effekttålig konstruktion
Mindre viktigt: Storleken spelar ingen roll Upplösningen i ljudet är inte viktigt Linjäriteten i frekvensgången är inte superviktig så länge "pucklar eller "dalar" inte blir hyperstöriga.
Mitt stora problem som jag se det är basen, att få den ganska djup, fast och inte för "bumlig". Alltså är det framför allt basen jag vill ha tipps med. Öppen för ideer med tweaks, slutna lådor, portade lådor,bandpass,slavbas, TL, kvartvågs, horn,höjning/sänkning av qts och fs och eventuellt VAS. Elektroniska och lådmässiga eller ombyggnad av elementet lösningar motages med öppna armar, skriv gärna med för och nackdelar. Jag är villig att använda de värse knep för att slippa lådresonanser så, betong, blästersand, tjocka träväggar eller annat, ideer mottages gärna där också.
|
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 17:45:05
|
"Vad jag vill/vill ha: Hög känslighet Djup(gärna under en -3db-punkt på eller under 35 hz) ganska fast, icke boomig bas. Använda billiga element Lyssnarvänligt ljud, inte "bra" utan mer "kul" ljud. Minimalt med hörbar distorotion och alltför vass diskant. Gärna effekttålig konstruktion"
Det blir nog svårt att få ihop de egenskaperna till ett lågt pris, kvalitet kostar. |
sound pollution |
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 17:50:56
|
Håller med om att Svalanders bafflar är ruggigt roliga! :)
/Erik |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 23:49:04
|
Köp ett gäng Pyramidbasar och lek med. Går att testa med ökad konmassa, dämpade korgar, isobarik mm. Billigare än så hittar man nog inte.
/Marcus |
 |
|
|
Petter
Member

129 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 10:48:19
|
| En pyramidbas hade jag i bilen en gång i tiden, den lät mycket...men inte bra...:) |
/Petter Lind
"Friskt lödat, hälften brunnet." |
 |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 10:55:34
|
Mja pyramid(Fs 36,5Hz • Qts 0,87 • Vas 78,9 liter) är ganska brutaltråkiga, dessutom så låter de skit i bandpasslådor. Dden enda gången jag hört pyramid en skunna jämföras med billiga fabriksbyggda hemmahögtalare är i slutna lådor. Kommer väll lägga en aning mer på basarna =) |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
 |
|
|
Petter
Member

129 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 10:59:40
|
Du sa att det skulle vara billigt... Vad menar du med billigt...? Det är inte lätt att bygga bra om man inte är beredd att lägga lite... Audax element är ju ganska sjyssta annars, med en trevlig prislapp, använder dem i mina surroundhögtalare. Säljs på Elfa. |
/Petter Lind
"Friskt lödat, hälften brunnet." |
 |
|
|
Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 19:27:31
|
(2 x 245:-) + (2 x 145:-) = 780:- Exklusive lådor, papprör och filter. 30-20.000 Hz +-3dB Effekttålighet ca: 70 Watt. Känslighet ca: 90dB.  |
Edited by - Mattepatte on 2003/02/09 19:30:14 |
 |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 18:26:33
|
Med billigt menar jag under 500 spänn per bas. Gärna med lite mer effekttålighet än 80 w max (tänkte på dem i elfa) =) Petter , visst går det att lägga lite, men jag tycker det är en utmaning att försöka få billiga element att låta bra =), ha ha kanske dumt som det första seriösa projekt jag gör, men sm sagt va , jag är nyfiken på om det går =)
Mattepatte, ehm vilka, vem var när hur? Ser priset nu i alla fall =D |
 |
|
|
Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 18:56:09
|
2 st. Gamma BBK-200 + 2 st. Peerless CT62 exklusive lådor, filter och portar. Jo det går faktiskt att porta trots Qts på 0.51
Om man vill lyxa till det kan man ju köra 2½ vägare i större lådor. Men då rusar totalpriset iväg till oerhörda 1280:-/paret
Coating av membran och dämpning av plåtchassi göres med fördel. |
Edited by - Mattepatte on 2003/02/10 18:58:31 |
 |
|
| |
Topic  |
|