HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 bas problem. Sub som lösning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/04 :  03:13:35  Show Profile Send Saro a Private Message
Hejsan.

Nu är det så att jag har haft uppe mitt basproblem en gång förut i detta forum. dock var det väldigt länge sedan och efter timmar av snackande med Alexi på IRC (väldigt hjälpsam den där killen).

Vad han har rekomenderat är hörnsub med Lambda SBP-15 element. Han tyckte att jag skulle göra en tråd om detta för att få mer åsikter och alternativa lösningar.

Mitt problem är som följande:
Jag har en väldigt trevlig dipp i mitt rum, och efter som den inte är mätad så vet jag inte hur stor den är. Men med ett svep så kan jag säga att det verkar ligga runt 30-60 hz och det dippar hela vägen (mer eller mindre). Detta påverkar ju musikupplevelsen en aning (bara så att jag tänkte sälja allt ett tag) och skulle villja bli av med detta på ett bra sätt.

Tankar med sub slog mig först för 2 månader sedan men sen har det inte hänt så mycket mer än att just tanken slog mig. Detta projekt är något som jag måste genomföra så snart min skolgång är över. det vill säga till sommaren. till hösten ska väl detta gå att färdiställa. Tidigt ute? Jaa.. Men varför inte börja i tid ifall det ska bli bra.

I övrigt så är måtten på mitt lyssningsrum ca 570*580*250 och golvet,väggarna,taket är av värsta energisugande typ.

Vad jag vill ha lite svar och tankar på är ungefär allt vad ett subbygge kan innebära. tips på slutsteg,filter,eq,element,lådkonstruktion mm.

Övrig utrustning som används och foton på rummet kan ni hitta på : http://www.minhembio.com/show.asp?user=SamuelRönnqwist (fyll i efternamnet själv annars funkar det inte)

Undra om jag lyckats med att göra mig förstådd vad det är jag är ute efter. Annars är det ju inte värre än att vi får ta det senare i tråden.

Tack för svar!

MVH Samuel Rönnqwist

Edited by - Saro on 2003/02/04 03:16:03

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/04 :  03:27:03  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
En sub i mitten av rummet eller en i varje hörn. Det tror jag på iaf.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/04 :  07:22:09  Show Profile Send matson a Private Message
Jag skulle försöka med 2 hörnplacerade basmoduler, aktiva filter från Embla och eventuellt en parametrisk EQ(t ex Behringer DSP 8024(?)).
2 filter kostar ca 1500 och EQn ca 3 papp med mikrofon. Basmoduler och slutsteg kan ju kosta vad som helst men för ca 5 papp så kan det ju bli 2 XLS element och ett begagnat Rotel eller Nad slutsteg.
Detta blir ju rätt dyrt, men du kan ju avvakta med EQn ett tag....
Någon form av dämpning bakom högtalarna(samt första väggreflexen) borde också fixa en del av problemen(reglar och stenull kostar ju inte så mkt).

Mvh
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/04 :  08:59:35  Show Profile Send Saro a Private Message
Jag kanske skulle satt en högtsa prisgräns med. ca 15 000 är jag beredd att kosta på detta projekt. och då inte ett öre med (då exlusive bygge av låda och div dämning i rummet). Efter som jag har hört en del subbar i den prisklassen så varför inte kosta på sig det när man tänker bygga en.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/04 :  09:34:19  Show Profile Send Nagref a Private Message
matsons ide verkar mycket sund!
Embla, behringer och några XLS tillsammans med ett gammalt NAD/Rotelsteg för ett par papp. Det borde ge kanske 7000 till själva basmodulerna med din budget. Två lådor med två XLS-10'or i varje är väl inom den gränsen. Du kan bygga dem för hörnbruk á la TacT:

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/04 :  10:51:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Tjena Samuel.
Varför inte låna hem en vettig sub från exempelvis RC och prova innan du bygger något som kanske ändå inte ger dig det du saknar? Med en budget på 15kkr så kanske du slipper bygga den också.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/02/04 :  11:17:04  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

Hejsan.

...
Övrig utrustning som används och foton på rummet kan ni hitta på : http://www.minhembio.com/show.asp?user=SamuelRönnqwist (fyll i efternamnet själv annars funkar det inte)
...

Samuelrönnqwist,

Prova att skriva dina "länkar" så HÄR istället

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/04 :  11:33:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

...så kanske du slipper bygga den också.

Vad är det för inställning på ett diy-forum

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/04 :  11:41:32  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
På tal om XLS basar:
www.engelholmaudio.com
Produkter->Erbjudande

Say no more!

Jag har själv testat XLS basarna, tillsammans med Nagref.
Körde "bara" en bas, men totalupplevelsen blev bättre, och går att läsa om under Bilderepportage här på hififorum.nu

Själv hade jag nog helst kört med slavbasarna för att kunna få lådan något mindre lik en portfölj (sorry Nagref!!!), och lite mer kubisk. Estetiska själ, men även blåsljudsrädsa! ;-)

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/04 :  11:54:30  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

quote:
Originally posted by Dahlberg

...så kanske du slipper bygga den också.

Vad är det för inställning på ett diy-forum

Ursäkta, det skall aldrig upprepas. Jag lovar på heder och samvete.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:03:18  Show Profile Send Saro a Private Message
Dahlberg: Tjenare.
På Rc har dom inte någon sub som är vettig nog. Iof så har dom ju Kappa sub men den har jag lyssnat på där och det var inget för mig.. inte ens nära. skulle jag låna en sub så ska det vara en REL och så dyra REL har dom inte på Rc. Men visst. Man skulle kunna prova en Kappa sub bara för att se ifall det går åt rätt håll.
Men jag tänkte: Varför inte bygga en sub. Med så mycket info som går att få här på DIY delen så borde det gå att bygga en rätt hyfsat ljudtrycks kapabel sub UNDER den summan pengar som jag lyssnat på subbar som jag gillar.
Ang förstärkare räcker ett ZapPulse kit för att driva en vettig sub? Eller det kan man ju diskutera sedan..

"Ursäkta, det skall aldrig upprepas. Jag lovar på heder och samvete"
Din hädare

Dahlberg du har inte någon lust att mäta mitt rum? Efter som när jag flyttar bak högtalarna och ännu mer ut mot hörnen så får jag massor med läskigt hämsk bas. Så att bygga upp dipparna med ett par hörnplacerade subbar skulle ju inte vara något problem bara man hade en EQ till dom så att man får snygga till alla roomgainpucklar som blir.

MVH Samuel Rönnqwist

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/04 :  13:09:29  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
skulle du inte använda din NAD 218?

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/04 :  14:17:45  Show Profile Send Saro a Private Message
Alexi: jag äger inga nadsteg.. *lycka* . De skulle duga till att driva basmoduler och inte mycket mer där till..
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/04 :  14:27:47  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Missförstånd från min sida då.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/02/04 :  14:45:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Apropå XLS-basar i en viss affär....

Får moderatorn göra reklam men inte jag? Man kan ju oxå tänka sig bytesaffärer utan att såga av sig benen.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/04 :  15:09:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Lucifer:
Fattar vad du menar. Dock var det ingen egen NY tråd i säljsyfte, utan bara ett inlägg, där dessutom information OT (ON topic) gavs ang subbar och rekommendation att läsa XLS-tråden av Nagref och mig. Jag tycker där e skillnad.
Håller du med?

Jag kanske kan moderera mig själv annars...
;-)

// Pär Engelholm, på väg mot schizofreni...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/04 :  15:18:23  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
ekpeng du är nog forumets mest opartiska Moderator.
Inte varje dag men ser en Moderator erbjuda att moderera sina egna inlägg.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/02/04 :  22:30:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ja, jag ger mig och point taken. Det var inte sååå allvarligt menat, men det klart en xls-basbestyckad subba som kör området 20-60 Hz skulle nog sitta fint till vissa filmer....lite flås i nacken.

Jag får väl vänta tills det blir en tråd om lådkonstruktion... Vem har inte bitar av MDF som väntar på förädling. (Hm, High-DF borde ju vara ännu bättre..finns det?)

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/04 :  23:01:40  Show Profile Send Saro a Private Message
NU skulle ju inte subben användas till någon bio. endast till hifi och jag har höga krav på att den ska vara snabb..

Edited by - Saro on 2003/02/04 23:02:13
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/04 :  23:49:00  Show Profile Send matson a Private Message
Jag är väl inte direkt rätt person för att svara, men strunt i det...

"Snabb" bas har jag aldrig riktigt greppat, men det handlar kanske om en korrekt avstämning och att det inte lagras energi(använd "hård" kon(papper, aluminium, kevlar, whatever). Ej Poly då alltså om vi pratar 10-tummare och större.

Fast jag tror inte att du kommer (lika mycket)tillrätta med rumsresonansproblemen med hjälp av EN sub, utan håller fast vid mitt föregående råd(2 basmoduler).

Något Focal element kanske då du hade JMLab frontar(Hifikits priser på Focal är tyvärr ett skämt(dåligt dessutom!)), annars finns ju Lynn Olsens slutna sub med 2 Scanspeak tior i en hundraliterslåda(Blir iofs rätt dyrt med 4 såna element, men det går nog att klara budgeten ändå om du tar ett biligt slutsteg.

Hur djupt behöver systemet gå och vilka dimensioner har ditt lyssningsrum?

Mvh
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/05 :  00:55:55  Show Profile Send Saro a Private Message
Tjenare matson.

Mitt lyssningsrum är 250*570*580cm.

Hur djupt systemet behöver gå? jaa.. Det är väldigt svårt att säga efter som jag inte fått uppleva riktigt djup bas någon gång. men ca 25hz är väl rimligt.

tilläggas bör väl kanske göras att det inte bara är element och steg som ska räknas med i kostnaden. jag ska ha någon form av filter/eq helst kombinerad med.

Dahlberg: Ditt LEM är kanske något att ha? jag känner en kille lite på musikanten så det borde gå att ordna bra pris där för mig. och jag kanske kan köra LEM filtert efter försteget och ordna frekvensgången i hela systemet med det?

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/05 :  01:06:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Godafton eller nått.
Samuel slå mig en signal imorgon. Nu skall jag sova.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/05 :  01:22:17  Show Profile Send Saro a Private Message
natti ponken :)

jepp jag gör så.. så kanske jag stämmer av att jag kommer förbi en sväng med.. blir typ efter kl 18 då.. plugga i morgon..
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/05 :  09:19:36  Show Profile Send matson a Private Message
Hej S!
För 15 papp går det ju att sno ihop ett väldigt kapabelt bassystem.
Embla filtren kostar 1600 + frakt(läs mer på Embla, den jag syftar på heter EAE2 och du behöver 2 st)

Du skrev tidigare att du kanske tänkte dig ett ZapPulse steg och det kostar väl kring 6 papp tror jag.

Behringer EQn med mik kostar ca 3200. Då är vi uppe i ca 11 papp.

För 4 tusen är det inga problem att få tag i 2 fina element.
XLS 10an med tillhörande PR kostar ju ca 2 papp, NHT 1259 från USA lite mer, SS 25W8565-01 lite mindre.

Sen beror ju elementvalet på om du vill köra slutet eller basreflex och hur stora lådorna får bli.

Bra lär det bli i varje fall(och inte helt olikt vad jag själv håller på med....)

Mvh
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/05 :  10:19:20  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Varför köpa två st. Embla filter + en Behringer för en massa pengar när man kan få allt i en LEM DX26 för 6000kr och ha kanaler över för framtida utökningar.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/05 :  11:12:12  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Varför köpa två st. Embla filter + en Behringer för en massa pengar när man kan få allt i en LEM DX26 för 6000kr och ha kanaler över för framtida utökningar.

Tja jag vet inte, men det är ju (minst)tusen spänn billigare och lämnar lite större "svängrum" till elementval och förstärkaren.
Sen om prestandan är likvärdig mellan de 2 har jag ingen aning om.

Mvh
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000