Author |
Topic  |
|
fischen08
Member

239 Posts |
Posted - 2012/11/19 : 21:49:20
|
Hejsan!
Då var man tillbaka i träsket efter några års frånvaro... Från 12kvm studentrum via 42kvm 2:a till 82kvm 3:a :)
Detta gör att jag nu bestämt mig för att satsa lite på HiFi igen. Det nya musikrummet mäter ca 5x5m och har betongväggar. Har fått klartecken från regeringen att fixa till akustiken så länge det blir snyggt...
Jag hade tänkt bygga anläggningen runt mina Dynaudio Focus 160 och skulle behöva lite tips på trevliga alternativ att matcha dessa med. Kommer initialt köra med Sonos Connect (mediaspelare) för att kunna spara ihop till min dröm: VPI-Classic.
Anläggningen ser för närvarande ut som följer: Focus 160 med Stand 3 Sonos Connect Isotek Evo3 Sirius -nätlist JPS Power Ac+ -nätkabel (till listen) Isotek Premier -nätkabel (till Sonos)
Alternativ:
Förstärkare Hegel H300 (trevligt med inbyggd DAC och bra med kräm) Hegel H200 (billigare, dock tillkommer DAC, ant. Hegel HD11, samt ett bra par XLR-snören)
Högtalarkablar JPS Superconductor Q Nordost Red Dawn Nordost Baldur
Koaxialkabel ?
Strömkabel (till förstärkaren) JPS Power Ac+ Nordost Vishnu Nordost Shiva
Mycket tacksam för input!
Trevlig kväll!
|
-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet" |
|
Beat
Member

1505 Posts |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2012/11/20 : 12:23:25
|
Tag pengarna du har budgeterat för kablar och lägg dem på en akustikkonsultation + akustikåtgärder. EKK (terminera med knivbananer) till högtalarna och CT100 som signalkablage (75ohm så perfekt som digitalkabel också), kör dessa själv.
De rum Ingvar Öhman ritat har jag verkligen gillat att lyssna på musik i så han skulle jag reka som akustikkonsult. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
Johan4130
Member

469 Posts |
Posted - 2012/11/21 : 12:42:22
|
Jag har Hegel H200 och Dynaudio Focus 220 mk2 och krämen räcker nog även för dina stativare.
Har du pengar över och är en vän av ordning och reda så kanske H300 kan vara trevlig då man slipper en extra burk (och kablar).
Men du, du MÅSTE se över akustiken. Grejerna kommer verkligen inte till sin rätt annars. |
 |
|
fischen08
Member

239 Posts |
Posted - 2012/11/21 : 20:40:56
|
Tack för all input!
För närvarande lutar det åt Hegel H300 och Nordost Red Dawn HT-kablar för att kunna lägga lite mer på just akustiken. Har tittat på Vicoustic WaveWood pga. av förhållandevis hög WAF! Är dock osäker på om man klarar sig med en panel på respektive plats (rött, 6st) eller om man helst bör ha två st på höjden (12st)?! Självklart är jag medveten om att en mätning hade varit att föredra... med exempelvis XTZ Room Analyzer!
Hade tänkt mig på följande vis:

|
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
|
jonny99
Member

432 Posts |
Posted - 2012/11/22 : 10:15:36
|
Med ett nästan kvadratiskt rum och betongväggar så gissar jag att dina största akustikproblem ligger i basen. När jag bodde i en betonglägenhet så satte jag oöppnade rockwoolpaket i rumshörnen som improviserade membranabsorbenter. Det verkade funka, det var innan billiga akustikmätningar, men det var så fult att jag tog ut dem fast jag var singel |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2012/11/22 : 12:22:58
|
Som sagt, ta hjälp av ett proffs, det är väl investerade pengar (vilket en Nordost-kabel inte är). Massa "gratis-tips" gällande akustiken från ett nätforum kan lätt bli en dyr historia och resultatet trist. My five cents  |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
fischen08
Member

239 Posts |
Posted - 2012/11/28 : 23:47:21
|
Ok!
opethic: håller med dig... stilrent med bara H300!
Tips på bra akustikproffs i Skåne för rimliga pengar? Hittade inget om IÖ :)
Någon som kör med Vicoustic WaveWood förresten? (http://www.vicoustic.com/vn/Musicbroadcast/produtoinfo.asp?Id=49) |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2012/11/29 : 08:09:13
|
quote: opethic: håller med dig... stilrent med bara H300!
Det var inte "stilrent" jag tänkte, men visst det blir det ju. Jag tänkte "mindre signalförstörande" och lite billigare = 
Om du nu inte hittar något akustikproffs så föreslår jag att du gör som du tänkt (på din bild) sedan mäter du upp rummet, är det inte bra då så finns det nog hjälp att få här på forumet.
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
iCrille
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2013/03/14 : 23:40:57
|
Har haft min H300 ett tag nu och visst är den trevlig. Jag tänkte mig också att jag skulle få en lite mer minimalistisk anläggning med den inbyggda DAC'en i Hegeln, men testade att DAC Loopa min Musical Fidelity M1-DAC genom H300'an och tyckte att den plockar fram ännu mer godis ur musiken. Men på högre volym eller med skränigare musik brukar jag koppla bort Loopen med fjärrkontrollen och köra den inbyggda dacen. Upplever annars just sången som något tillbakahållen i jämförelse med M1'an, och M1'an ibland som lite för ljus på högre volym vilket tröttar ut öronen. Gissar att det är lite av ett lyxproblem, då man brukar kunna lyssna in sig på en anläggning efter ett tag.
Positivt med H300'an är att det inte blir särskillt varm. Min HK990 tinar nästan upp snön runt huset även om den bara står påslagen. |
MusiksystemHegel H300, Musical Fidelity M1-DAC, Elac FS407, MacBook PRO, Chord USB, Chord Epic Twin, Chord Chameleon Plus XLR, Chord Chameleon PlusHörlurssystemMusical Fidelity M1-HPA, Sennheiser HD-650BiosystemHarman/Kardon AVR 370, Harman/Kardon BDT-30, Harman/Kardon HK-990, SONY VPL-HW30ES, Apple TV, Audio Pro Blue Diamond V.2, Audio Pro Black Vector V.2, Audio Pro B1.36, Supra PLY |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 15:17:31
|
Hej Börja med att flytta hyllan som nu står emellan högtalarna. Om möjligheten finns flytta den till jämte fönstret.Sedan försöker du att hålla placeringen av högtalare och lyssningsposition så att de så mycket som möjligt bildar en triangel, men med något längre avstånd mellan lyssningsplats och centrum av ljudbilden än avståndet mellan högtalarna.
Placeringen av högtalare verkar ofta vara en förbigången detalj hos flera inredningsdesigner men är en väl så viktig detalj som alla former av akustikfix.Ser att du tänkt till beträffande placeringen men hyllan bör som sagt helst flyttas. MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2013/03/21 15:18:24 |
 |
|
Sceptic
Member

746 Posts |
Posted - 2013/03/21 : 18:21:32
|
quote: Tips på bra akustikproffs i Skåne för rimliga pengar? Hittade inget om IÖ :)
Per Engelholm i Karlskrona jobbar med Svanås produkter och sägs vara bra. Försök att lyssna i Svanå respektive Öhman rum för att bilda dig en uppfattning om hur de låter. Själv föredrar jag Svanås rum alla dar i veckan framför IÖ´s i mitt tycke alltför dämpade rum.
http://www.engelholmaudio.com/ |
 |
|
|
Topic  |
|