HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brännarprogram och val av CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2013/03/12 :  12:47:36  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Har sedan en tid börjat bränna skivor för egen del. Egentligen var jag och är fortfarande emot detta sätt att "själa" musik. Hur som helst, nu befinner jag mig där. Är inte bättre än jag kan ändra mig. Använder mig i dag oftast av Nero 7 som brännarprogram. Skivorna är vanliga enkla TDK köpta på så kallad "spindel". Priset för 25 stycken hamnar på ungefär fyra kronor styck. Min undran är nu: Någon som kan rekommendera något program som är "bättre"? Inser också att skivorna jag använder kan vara av det billigare slaget. Något bra förslag på inspelningsbara skivor?
Vänligen. Jerry

Ryssen
100.000-klubben

9106 Posts

Posted - 2013/03/12 :  16:04:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Är det något fel på Nero?
Jag har upptäckt att somliga program inte tar med taggarna vid kopiering av skiva.
Hur gör Nero med taggarna?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2013/03/13 :  07:25:20  Show Profile Send CC a Private Message
För ett antal år sedan testade jag ett antal brännarprogram på marknaden, de flesta gratis plus diverse "trial" samt självklart dåvarande Nero (versionsnummer?).

Det jag lärde mig då är att det skiljer sig mycket mellan olika program när det gäller ljudkvalitén. Taggar osv var i testat helt ovidkommande då jag fokuserade på att få en så bra ljud som möjligt.

Det enda programmet som rippade och brände så att kopian lät lika bra (eller bättre!) var EAC. Övriga lät helt enkelt skit. Mycket lätt att särskilja på en god anläggning. Nackdelen med EAC att det är pilligt att konfigurera... Tar tid.

Testade även olika brännskivor men skillnaden var inte i närheten av valet utav ripp/brännarprogram. Cdr-skivor av något mer känt märke räckte långt nog för mig.

PS. Lade ner att bry mig när jag upptäckte att det lät bättre med musiken kvar på datorn... Så jag är inte helt uppdaterad, ska jag vara ärlig med. (Bränner idag ibland någon skiva till mindre nogräknade personer och använder då gratisprogrammet CDburnerXP vilket ger ett fullt fungerande resultat)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2013/03/13 :  11:13:38  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Det är knappast något "fel" på Nero, men märker då och då att spelaren har problem med vissa skivor. Låter som vinylhack, "nålen" hoppar och studsar. Vad detta kan bero på har ja ingen som helst aning om. Nummret på Nero är 7. Tja anläggningen är det inget större fel på. Använder för närvarande en Roksan Caspian M-2 cd-spelare. Övrig anäggning är bra. Skall testa det här med EAC.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9106 Posts

Posted - 2013/03/13 :  11:26:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Låter som vinylhack, "nålen" hoppar och studsar.

Har du brännt på hög hastighet?Om så,prova att bränna på låg hastighet och se om det blir bättre.

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2013/03/13 11:26:40
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2013/03/13 :  13:14:27  Show Profile Send CC a Private Message
Inget "fel" på Nero om man rippar/bränner dataskivor. Audio-skivor är lite annorlunda...

Den dagen du får chansen att jämföra ljudkvalitén så förstår du sannolikt vad som felar med exempelvis Nero.

(Vanligt fel är just "dropouts" när läsning/bränning inte fungerat optimalt..)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9106 Posts

Posted - 2013/03/13 :  16:00:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Använder själv Easy CDDA Extractor till att rippa,tycker den funkar bra,har dock inte jämfört med EAC,
Är det(Stor)skillnad mellan rippprogrammen?
Det går även att bränna med Easy CD-DA.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2013/03/13 :  17:11:06  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Skall nog försöka mig på något av de andra programm Ni rekommenderar. Bränner annars i så låg hastighet som programmet tillåter.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/03/13 :  20:34:51  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Rekommenderar de svarta brännskivorna, LP-CDR.
De flesta läsare verkar gilla dessa väldigt bra, men hög ljudkvalitet som resultat.
Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2013/03/14 :  12:32:38  Show Profile Send CC a Private Message
Instämmer med ovan talare. Svarta skivor uppskattas av många cd-spelare enligt min erfarenhet. Det har dock inget med att göra om skivan är bit-korrekt eller inte. Kan vara bra att vara medveten om.

Vill man bränna en kopia som låter lika bra eller bättre än originalet så är mitt tipps att följa denna guide: http://blowfish.be/eac/Burn/burn.html
Nyttjar man sedan cd-r skivor som din cd-spelare gillar, företrädesvis svarta, så är du i hamn. ;-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2013/03/17 :  18:41:15  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på vilket program jag använder.
Bara sett till att "Buffer Underrun protection" är ikryssat.
Och så kör jag på låg hastighet, max 4x ibland 8x.

Val av CD-R så har jag på senare tiden kört med Taiyo Yuden. Jag får låga värden på C1 fel när jag kollat brännkvaliten.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2013/03/22 :  22:02:59  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Kör EAC. Funkar bäst hittills både för att rippa till waw/flac el. dyl. Även att bränna skivor med.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000