| Author |
Topic  |
|
|
sulan
Member

158 Posts |
Posted - 2013/03/05 : 10:47:05
|
Hej Alla!
Jag planerar uppgradering av hifi-elektronik hemma. I nuläget har jag CD Opera Consonance ref 2.2, samt Primare A20. Högtalarna är systemets starkaste kort, som ni kan läsa mer om här; http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31479. Dessa är fantastiska!
Jag spelar också en del waw/flac från imac till airport express direkt till A20, samt vinyl från project debut, och project riaa.
Nu vill jag alltså göra en rejäl uppgradering av elektroniken. Följande alternativ kan bli aktuella;
1. Ny stärkare och ny cd, samt dac (för datormusik) 2. Ny stärkare med/utan inbyggd dac, behålla aktuell cd. 3. Integrerat system med stärkare/cd/dac, typ Naim Unitiqute osv.
Ljudmässigt önskas 3D-perspektiv, neutralitet, kraft och luftighet. Prisklass för allt mellan 10000-15000 (räknar med beg-marknaden)...
Förstärkare jag har övervägt är; Amplifix, Primare (I22DAC) samt andra äldre modeller i 30.X serien, Bladelius, Lavardin, NAIM i5, men som sagt även "nätverkspelare" av typ Unitiqute... Jag kan tänka mig allt mellan rör, klass D etc...
Så vad tror ni? Vad ger mest för pengarna, vad låter bäst. Ska man satsa på bra förstärkare och dac? Hur står sig egentligen en mindre kombinerad typ Unitiqute mot säg Primare I30.1 el I22DAC??
Tacksam för inputs, då jag länge varit ute i hifiöknen, men nu ånyo snärjt in mig i hifidjungeln...
Peace |
Edited by - sulan on 2013/03/05 11:14:07 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2013/03/05 : 19:51:00
|
Hmmm
Jag skulle nog gjort så här:
Köpt en DAC med lägsta möjliga jitter och möjlighet att spela 24/96 filer. Köpt dator att lagra musiken på. Köpt en massa musik från Linn/B&W i högupplöst format. Fintrimmat högtalarplaceringen. Dämpat lite i rummet. Behållt stärkaren och kollat om den inte håller. Spelat en massa musik hela dagarna. Bjudit in Hififorum vänner för en träff 
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
sulan
Member

158 Posts |
Posted - 2013/03/06 : 11:07:21
|
| Micke Y; tack för input! Det låter ju som en rimlig idé faktiskt. Börja med DAC, och sen prova sig fram... |
 |
|
|
opethic
Member

2890 Posts |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2013/03/22 : 22:13:05
|
| Kan varmt rekommendera Musical Fidelity's produkter. Har deras M1DAC själv och kommer troligen skaffa deras CD-Transport med. |
 |
|
| |
Topic  |
|
|
|