HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 CAT5 vs Coax vs SilverPTFE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/07/22 :  08:46:16  Show Profile Send bernu a Private Message
Hej!

Jag undrar om det är någon som har gjort några jämförelser mellan olika hemmatillverkade kablar. Dom varianter som jag tittat på är:

CAT5:
Det finns ju i princip hur många som helst men tex TNT-Audios TripleTwins

Coax:
UBYTE eller någon variant på gignos högtalarkabel (3st flätade coax)

SilverPTFE:
Svalander använder en fyrfläta med silver pläterad koppartråd.

Vad är de stora skillnaderna mellan dessa?

Prismässigt skiljer det ju lite men alla håller ju sig ordentligt under vad en bättre högtalarkabel skulle kosta "färdig".

Hur står sig en CAT5 kabel mot tex MIT 6s, Clou101 eller QED?

Jag skulle gärna prata mednågon som har provat lite olika för att veta vilken variant som skulle passa mig bäst.

Tack på förhand!
/Björn

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/22 :  10:07:26  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag tror mest på Ubyte konceptet (lust att dela på en 100m rulle CT100 kabel? Cirka 350kr/pers). Inte av någon speciell anledning, det bara "känns" så

Jag vet ju var du bor om jag skulle ha vägarna ner till Halmstad.

/Erik
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/07/22 :  11:12:01  Show Profile Send bernu a Private Message
Haj!

Var tänkte du köpa? Jag är också mycket intresserad av att testa eftersom dom hävdar att det skall vara en bra kabel oavsett pris.

Du kan ju läsa http://www.brennwald.matthias.com/ han tycker ju att det har funkat bra...

Har du vägarna förbi halmstad snart tror du? Visst skulle vi kunna dela, 350:- är ju inte så mycket för att testa :-)

/Björn
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/22 :  11:34:32  Show Profile Send matson a Private Message
CT100 är inget bra val om ni skall korskoppla kabeln(utan att behöva dela den á la Torsten Loesh).

Belden 89259 är ett bättre val och finns här
(måste beställas)

Fast jag tror Venhaus Cat5 är bättre om man har en förstärkare som klarar den höga kapacitansen.

Silverfolie???Ingen som funderar på det?? Jag gör det!(funderar på silverfolie alltså)

Kopparfolie klädd med lite teflontejp från Elfa skulle ju kunna vara intressant om man vill hålla ner kostnaden.

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/22 :  11:38:59  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
matson, det är en del jobb att dela CT100 som Thorsten Loesch gjort, men skillnaden i pris är ju allt annat än liten. Man får 100m CT100 inkl frakt för 700kr och för det priset blir det inte många meter 89259, som Thorsten (kan givetvis inte påstå att han har rätt) dessutom gillar mycket bättre.

/Erik
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/22 :  11:39:57  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Förresten matson! Har du några intressanta länkar till kablar med silder-/kopparfolie?

/Erik
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/22 :  11:42:50  Show Profile Send matson a Private Message
Jo, men du får räkna in lös skärm och PTFE slang i CT100 priset för att en jämförelse skall bli rättvis. Då skiljer det inte såååå mycket.
Var kan man få tag i en skärm i koppar förresten?

Mvh/Mats
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/22 :  11:47:57  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Jo, men du får räkna in lös skärm och PTFE slang i CT100 priset för att en jämförelse skall bli rättvis. Då skiljer det inte såååå mycket.
Var kan man få tag i en skärm i koppar förresten?

Mvh/Mats

Jo men lite krympslang (Thorsten använde Polyolefin som inte är så dyrt) är inte så dyrt. Är man försiktig så kan man som Thorsten använda folieskärmen som är på kabeln. Har man sönder den får man köpa kopparfolietejp på t.ex. Elfa och linda på.

Skärm i koppar... du menar flätad utan tennplätering (som Elfas har) då eller?

/Erik
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/22 :  12:30:20  Show Profile Send matson a Private Message
Okej, jag har aldrig varit i närheten av Torstens kablar men.....
Varför använda PE? Det är ju inget vidare, och om man redan gjort sig jobbet med att skala kabeln så finns det väl ingen anledning att inte optimera dielekrumet?
Jag tror inte det att någon av folietyperna är särskilt bra som signalbärare. Det var inte deras uppgift från början, så kvaliteten kan nog vara rätt sunkig.

Ja, kopparskärm utan plätering menade jag.

Man skulle ju kunna göra ett gruppköp från USA av 89259, då den ligger lite lägre i pris där(ca 35kr/m).

Mvh/Mats
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/22 :  12:34:59  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Okej, jag har aldrig varit i närheten av Torstens kablar men.....
Varför använda PE? Det är ju inget vidare, och om man redan gjort sig jobbet med att skala kabeln så finns det väl ingen anledning att inte optimera dielekrumet?
Jag tror inte det att någon av folietyperna är särskilt bra som signalbärare. Det var inte deras uppgift från början, så kvaliteten kan nog vara rätt sunkig.

Ja, kopparskärm utan plätering menade jag.

Man skulle ju kunna göra ett gruppköp från USA av 89259, då den ligger lite lägre i pris där(ca 35kr/m).

Mvh/Mats

Thorsten själv har tydligen använt både skärmen som sitter på CT100 kabeln och ett tag, när de CT100 han köptelokalt var av dålig kvalitet, så använde han 3M kopparfolietejp (samma som Elfa säljer).

35kr/m var rätt hyfsat, men då gäller det att dom skriver ner värdet så man slipper moms och tull för då blir det ruggigt dyrt.

/Erik
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/22 :  12:47:54  Show Profile Send matson a Private Message
Ja, det går ju inte att prova alla prylar själv, så man får välja vem man vill lyssna på. Jag väljer Risch före Loesch 8 dagar på en vecka.
Jag tycker mest det verkar som att han köper prylar på Maplin och RS och sen gör bleka kopior på Rischs originaldesigner.

Jaja, jag tycker bara att man inte skall snåla om man gör sig besväret att tillverka egna kablar, för då kan man llika gärna köpa begagnade "fabriksbyggda".

Vad tror du om foliekablar?

Mvh/Mats
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/22 :  13:01:13  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Ja, det går ju inte att prova alla prylar själv, så man får välja vem man vill lyssna på. Jag väljer Risch före Loesch 8 dagar på en vecka.
Jag tycker mest det verkar som att han köper prylar på Maplin och RS och sen gör bleka kopior på Rischs originaldesigner.

Jaja, jag tycker bara att man inte skall snåla om man gör sig besväret att tillverka egna kablar, för då kan man llika gärna köpa begagnade "fabriksbyggda".

Vad tror du om foliekablar?

Mvh/Mats

Thorsten byggde ju Ubyte på Risch´s idéer. Men med tanke på allt han testat (även 89259, silverfolie, mm) så tror jag att CT100 varianten är minst lika bra, fast ett rent h****** att tillverka.

/Erik
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/22 :  13:34:34  Show Profile Send matson a Private Message
Nja, det tror inte jag.....(men det går ju inte att veta förrän man jämfört sida vid sida)

Fast det gäller ju att ha rätt kablar till rätt anläggning så det är ju inte givet att vad som funkar för Torsten/Risch funkar för dig/mig.
Chansen ökar, enligt mig, då det är så många som byggt Rischs kablar och väldigt få har varit negativa.

Jaja, det om det.

Mvh/Mats
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/22 :  13:37:04  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag tror givetvis inget ont om Risch´s kablar. Jag tror faktiskt att Ubyte-2 är rätt lik 89259. Otroligt många har byggt Ubyte-2 också och av de som byggt båda har alla sagt att det skiljer mycket lite. Olika personer med olika grejer har föredragit den ena framför den andra, det har varierat fritt.

/Erik
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/07/22 :  13:59:29  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag är fortfarande lite intresserad av hur bra kablarna egentligen är. Jag kan tänka mig att lägga ca 1000:- på högtalar kablar (2*3m biwire). Jag har nog inga problem att tillverka egna det är bara att jag vill vara relativt säker på att slutresultatet blir bra (ljudmässigt alltså, utseendet fixar jag om det behövs).

Är det då UBYTE-2 som gäller? Finns det "bättre" konstruktioner?

Jag kommer förresten att använda dom till ett par ProAc kloner och primare elektronik (a20+d20)

/Björn

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/22 :  14:28:53  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Jag är fortfarande lite intresserad av hur bra kablarna egentligen är. Jag kan tänka mig att lägga ca 1000:- på högtalar kablar (2*3m biwire). Jag har nog inga problem att tillverka egna det är bara att jag vill vara relativt säker på att slutresultatet blir bra (ljudmässigt alltså, utseendet fixar jag om det behövs).

Är det då UBYTE-2 som gäller? Finns det "bättre" konstruktioner?

Jag kommer förresten att använda dom till ett par ProAc kloner och primare elektronik (a20+d20)

/Björn

Jag kommer också att använda dom till ett par ProAc kloner och till att börja med kommer jag att köra med min Denon DCD-1650AR och tills vidare min HK3370 receiver (måste skffa bättre förstärkare till vintern).

/Erik
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/07/22 :  15:41:10  Show Profile Send bernu a Private Message
Om man kollar på http://www.brennwald.matthias.com så verkar det ju fruktansvärt enkelt att bygga världens bästa högtalarkabel. Just nu börjar det luta åt att göra ett experiment med UBYTE2...

Vilken modell skall man då köpa?

Erik du skrev om en CT100. Var finns den?

Om man tittar på elfa så finns dte ju ganska många varianter, vilken är bäst? Eftersom jag skall göra 4st 3m kablar och varje UBYTE2 innehåller 2 längder så behöver jag ju 4*3*2=24m. Jag skulle helst se att meterpriset låg under 25:-.

Vilken skall jag köpa?

/Björn
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/07/22 :  16:15:39  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag söker fortfarande efter någon kabel som jag kan beställa...

Som jag förstod det skul helst inte skärmen vara flätad men det är många som använt flätad skräm och varit nöjda ändå. Några åsikter om detta någon?

Gör det något om det finns både folieskärm och flätad skärm?

Skulle man inte kunna använda http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/18/182395.htm
det skulle ju innebära att man bara behöver löda ihop skärm och ledare korsvis och sedan är det klart...

En annan fråga är om man kan köpa lösmeter hos elfa? Dom anger ju oftast meterpriser men det kanskeär typ min 100m man måste köpa...

/Björn

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/22 :  21:54:05  Show Profile Send matson a Private Message
Hej Bernu!
Iden med att använda coax till högtalarna kommer från Risch, som körde med Belden 89259. Just den kabeln är speciell för att den har en mantel av teflon. Loesh kopia har PVC, men den har han skurit bort och ersatt med polyefin(ett misstag imho).
Det säljs ingen coax varken på Elfa eller RS som har teflonmantel, alltså är ingen av dom något bra val om du vill göra en bra kabel.
Cabletronic säljer Belden kabeln för 56:-/meter och du får räkna ditt avstånd till högtalarna och multiplicera med 4 för att få rätt mängd.
2*3 meter Belden 89259 skulle således kosta 56x12 vilket lite slarvigt räknat ca 700kr. Kontakter därtill så blir det ungefär en tusing.
Billigare blir det att bygga Loeshs modell med CT-100 från RS och sen "mickla" ihop den.
Flätad skärm går fint om det är koppar.

Mvh/Mats
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/07/22 :  22:17:30  Show Profile Send bernu a Private Message
Hej!

Tack för svaret. Jag fick ett bud på 47:- m för belden kabel men då får dom inte in förrän om ca 1 månad. Jag får se hur jag skall göra, det lutar nog åt att till att börja med att köar singelwire och tillverka den kabeln av belden kabeln. Om det låter bra så tillverkar jag en omgång till...

tack än en gång för hjälpen!
/Björn
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/22 :  22:26:32  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Hej!

Tack för svaret. Jag fick ett bud på 47:- m för belden kabel men då får dom inte in förrän om ca 1 månad. Jag får se hur jag skall göra, det lutar nog åt att till att börja med att köar singelwire och tillverka den kabeln av belden kabeln. Om det låter bra så tillverkar jag en omgång till...

tack än en gång för hjälpen!
/Björn

Coolt!
Det kommer nog bli bra!
Var fick du priset 47:-/m??

Mvh/Mats
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/22 :  23:22:17  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Hej Bernu!
Iden med att använda coax till högtalarna kommer från Risch, som körde med Belden 89259. Just den kabeln är speciell för att den har en mantel av teflon. Loesh kopia har PVC, men den har han skurit bort och ersatt med polyefin(ett misstag imho).
Det säljs ingen coax varken på Elfa eller RS som har teflonmantel, alltså är ingen av dom något bra val om du vill göra en bra kabel.
Cabletronic säljer Belden kabeln för 56:-/meter och du får räkna ditt avstånd till högtalarna och multiplicera med 4 för att få rätt mängd.
2*3 meter Belden 89259 skulle således kosta 56x12 vilket lite slarvigt räknat ca 700kr. Kontakter därtill så blir det ungefär en tusing.
Billigare blir det att bygga Loeshs modell med CT-100 från RS och sen "mickla" ihop den.
Flätad skärm går fint om det är koppar.

Mvh/Mats

Det var mitt fel som sa att Thorsten använde Polyolefin krympslang. Han skrev att man KUNDE använda det, men att man skulle (om man hade möjlighet) använda kynar.

Du verkar väldigt skeptisk till Loesch´s kablar?

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2002/07/22 23:23:0
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/22 :  23:29:28  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
OBS! Jag menar alltså inte att Thorstens Ubyte-2 skulle vara bättre än 89259 (hur skulle jag kunna veta det?). Men jag tycker att man bör överväga båda om man ska göra sig korskopplade högtalarkablar av koax då båda har fått otroligt mycket positiv kritik från folk som gjort dom.

bernu: CT100 finns hos RS-Components. http://www.rs-components.se Använd sökfuntionen för att hitta den.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2002/07/22 23:29:3
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/22 :  23:47:07  Show Profile Send matson a Private Message
Erik: Ja, jag tycker att TLs varianter är rätt ointressanta, men billiga.(har dock inte heller hört dom, men skulle vilja se CT-100 innan jag köper 100m av den)
Du får testa!

Mvh/Mats
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/22 :  23:51:44  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Erik: Ja, jag tycker att TLs varianter är rätt ointressanta, men billiga.(har dock inte heller hört dom, men skulle vilja se CT-100 innan jag köper 100m av den)
Du får testa!

Mvh/Mats

Lita på att jag ska göra det

Tror som sagt skillnaderna mot 89259 är små, oavsett vilken som är bäst. I alla fall om man kör med kynar eller ptfe slang som yttermantel på CT100 kabeln.

Som sagt. Har inte sett speciellt många som varit missnöjda med någon av dessa kablar... tror det var någon endaste person som gillade Chris Venhaus CAT5 mycket bättre än 89259 men jag tror inte jag sett någon som tyckt illa om varken 89259 (som många älskar) eller Ubyte-2 (dito).

/Erik
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/23 :  00:15:46  Show Profile Send matson a Private Message
Jo, men när det gäller diy så verkar rätt många(däribland jag!) helt sakna självkritik så ta allt med en nypa salt!
Nästan alla projekt är ju "det bästa jag hört, skulle inte byta mot någonting".....

Inte alls omöjligt att jag väljer Risch-modellen, men jag är helt besatt av tanken på att klona den dyraste Audioquest-kabeln med koppar(Volcano) just nu.....

Mvh/Mats
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000