| Author |
Topic  |
|
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 10:49:59
|

Hej,
Efter succén under helgens Stockholmsmässa går färden snabbt vidare till nästa mässa i Danmark. Förutom produkterna nedan kommer vi även erbjuda alla som kommer till Music & Movies i Köpenhamn till helgen, följande överraskning.
DNA Sequence loudspeaker. Se lank http://www.dnaudio.com/DNA%20Speaker.html

Övriga Produkter
· Reference 3A, MM DeCapo-I · Bandor · Aurasound · Vitus Audio · ECS · Antique Soundlab · Dynavector · Nordic Concept · Scheu · Originlive · DCS · Njoe Tjoeb · Analysis Plus · Audience · Argento · Richard Gray · Schuko · Furutech · Euro Audio Team
mvh, robban
|
Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,  |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 11:35:11
|
OJojojj
Sicken bas =))
Vad går den högtalaren på ???
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 11:58:35
|
Lycka till där nere Mvh |
 |
|
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 13:34:25
|
Hej,
kundpriset kommer ligga runt 150 000.- för ett par DNA Sequence inkl. aktiv delning (rör). En entusiasthögtalare mao.
Baserna kommer från Aurasound som gör riktigt fina element. Enligt vissa är dessa de bästa som går att få idag.
Uppställningen kommer bli riktig spännande. Vi hoppas även att de akustiska förutsättningarna är på vår sida, - för en lyckad tillställning.
/robban |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 12:55:40
|
Japp jag vet många konkurenter som tom säger att Aura 1808 är den bästa, men borde inte hela högtalaren skaka med den tunna bafeln, när Aura drar igång? Och varför använder dom ett bas ellement som kostar 10'000kr och en diskant som kostar 300kr? Eller är det inte en Peerless 100DT26? Ser ut som Peerless 145WR26/90SD-AL i mellanregistret? |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 13:51:22
|
Vad har pengar med kvalité att göra?  Sitter billiga komponenter i många högtalare.
Och en liten hornladdad diskant för att få upp känsligheten...
Kan dock hålla med om att det ser vingligt ut. MEN, så klantiga är de nog inte. är högtalaren TUNG på kanske det mothäver..  |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 13:53:45
|
Föresten, den dära basen är verkligen ENORM! Herrejisses... DEN hoppas jag du får hem Robban!!
Hallelulja..
Baffeln ser tjock ut om mdu kollar på baksidan, så ser det ut som 4cm iaf. |
 |
|
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 14:22:32
|
Hej Alexi,
halvdöd efter en mycket lyckat (men slitsam) mässa kan jag bara tillägga att det var många som tyckta att basen var mässans bästa. Den är helt klart riktigt kompetent.
I mellanregistret används Peerless, i diskanten ett Vifa element.
PS. Lådan är rätt solid, även om basen är öppen. Byggt av samma företag i USA som gjorde träarbetet till de stora Infinity systemen.
mvh, robban |
Edited by - robban on 2003/02/10 14:29:03 |
 |
|
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 14:28:28
|
quote: Originally posted by Alexi
Japp jag vet många konkurenter som tom säger att Aura 1808 är den bästa, men borde inte hela högtalaren skaka med den tunna bafeln, när Aura drar igång?
En högtalare med dipolbas skakar inte. |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 17:55:53
|
| Dom låter riktigt bra. Jag hörde dom på CESmässan också där dom drevs med en liten rörförstärkare på 5 watt/kanal. Och det var kanske inte sista ordet i dynamik. Men en fin ljudbild och ett mycket rent ljud var det. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
wallraff
Member

1077 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 13:33:47
|
quote:
En högtalare med dipolbas skakar inte.
Var själv nyfiken på hur lådan kunde stå så still, men när jag kände på lådan, så var den inte alls särskilt still... |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
 |
|
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 16:37:29
|
E du säker på att det inte var du själv som darrade..
Men ok, jag ändrar till att den skakar nästan inte... Pratade om just detta med Björn W när det spelades på Magneplanar på mässan, dipoler i hela registret...detta är ju riktiga svajdörrar men de rör sig minimalt trots relativt hög volym..
|
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 19:10:26
|
Varför skulle inte en dipol kunna vibrera? Det är ju en mekanisk rörelse.
bullshit säger då jag.
men jag är glad i alla fall.  |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 19:23:26
|
| CH: Magneplanars membranvikt är nog väl lite lägre och dessutom så har de en större yta vilket gör att membranrörelerna (och därmed accelerationen) per alstrat ljudtryck är betydligt lägre. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 19:58:04
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
Varför skulle inte en dipol kunna vibrera? Det är ju en mekanisk rörelse.
bullshit säger då jag.
men jag är glad i alla fall. 
Vem har pratat om vibrationer? Jag skrev att den SKAKAR (nästan) inte.. |
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 22:11:52
|
jaja, skak på dig själv du!  |
 |
|
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 13:52:39
|
Hej,
här är lite info om DNA Sequence högtalarna, - från konstruktören Donald North. Utöver detta finns det ett aktivt delningsfilter med rör till högtalarna.
mvh, robban
Sat cabinet: - 12.7mm Medite MDF construction with 4 figure-8 braces, veneered both inside and outside with solid hardwood radiused edges - 16 pieces Soundcoat brand acoustic foam - 4 pieces Soundcoat brand damping sheets on rear panel - Vifa horn-loaded softdome tweeter with no ferrofluid - 4 Peerless CSX sandwich cone 145 mm mid-woofers (in my opinion, the best available, regardless of cost! Explanation later...) - Tweeter recessed to time align with Peerless mid-woofers - The cabinet is filled almost entirely with the acoustic foam. The foam on the rear wall is slightly thick enough so that when you screw in the mid-woofers, they actually compress the foam a bit, such that the foam acts as a damper for the magnet and frame to prevent them from resonating!
Woofer cabinet: - 25.4 mm birch plywood - 15.5 inch 20 kg AuraSound woofer with 100 mm diameter voice coil, aluminum cone and dust cap, over 60 mm peak-to-peak excursion!
Passive crossover: - Solen air core and heptalitz air core inductors - Solen polypropylene "fast" capactors for impedance correction - Audio Note copper foil paper-in-oil capacitor for tweeter - Mills non-inductive precision wirewound resistors - Laser cut black acrylic mounting board - All point to point wired
|
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 20:24:05
|
verkar ju vara en duktig "låda" det dära!
 |
 |
|
| |
Topic  |
|