HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Arcam CD82T vs. Vincent CD-S6
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:55:59  Show Profile Send Roq a Private Message
Hallå! Jag är ny i "branschen" - Hade till för ett halvår sen billiga högtalare av ngt obskyrt fabrikat, en billig Yamaha-reciever plus en CD-spelare från Sony i 1500:- klassen.

Nu har jag köpt en HK DVD25, Vincent SV-233 och Audiovector M3. Supra 3,4 och Supra EFF-ISL.
På det hela blev det ju en ordentlig förbättring jämfört med tidigare...
Dock funderar jag lite på att köpa en "Riktig" CD-spelare istället för HKn.
Jämförde med polarns Linn Ikemi och förstod att det fanns bättre CD-spelare...

Är sugen på något i prisklassen upp till 10kkr. Har lyssnat som hastigast på de spelare jag mest är intresserad av: Arcam CD82 och Vincent CD-S6. Båda lät i mina öron bra men med små skillnader:
CD82 tyckte jag var lite exaktare och rappare i basåtergivningen medan Vincenten gav en suverän stereo-bild! (man kan ju ändra sig efter noggrann lyssning).
Min stärkare ger ett ganska varmt ljud och jag är lite rädd för att lägga på en spelare med samma egenskaper och överdosera denna "värme". SV-233 plockar också fram basen så det behöver jag inte mer av...

1, Nån som tror att den ena spelaren skulle passa bättre än den andra?

2, Andra bra spelare som teoretisk skulle passa mina övriga grejer?

3, Hur står sig Musical Fidelity A3.2 CD i jämförelse (visserligen pris runt 15000:- men är det värt att spara och vänta?)

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2003/02/05 :  21:49:29  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Musical Fidelity's spelare har jag lyssnat på och den är inte värd pengarna. Kolla in Thule eller kanske micromega's nya billigare alternativ. Rega har ju också två maskiner. Denon har en för 5000, men du kanske är ute efter något dyrare. Det finns ju en hel del begangnat i prisklassen också, som kan vara värt att kika närmare på.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/06 :  08:16:25  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by Roq

Hallå! Jag är ny i "branschen" - Hade till för ett halvår sen billiga högtalare av ngt obskyrt fabrikat, en billig Yamaha-reciever plus en CD-spelare från Sony i 1500:- klassen.

Nu har jag köpt en HK DVD25, Vincent SV-233 och Audiovector M3. Supra 3,4 och Supra EFF-ISL.
På det hela blev det ju en ordentlig förbättring jämfört med tidigare...
Dock funderar jag lite på att köpa en "Riktig" CD-spelare istället för HKn.
Jämförde med polarns Linn Ikemi och förstod att det fanns bättre CD-spelare...

Är sugen på något i prisklassen upp till 10kkr. Har lyssnat som hastigast på de spelare jag mest är intresserad av: Arcam CD82 och Vincent CD-S6. Båda lät i mina öron bra men med små skillnader:
CD82 tyckte jag var lite exaktare och rappare i basåtergivningen medan Vincenten gav en suverän stereo-bild! (man kan ju ändra sig efter noggrann lyssning).
Min stärkare ger ett ganska varmt ljud och jag är lite rädd för att lägga på en spelare med samma egenskaper och överdosera denna "värme". SV-233 plockar också fram basen så det behöver jag inte mer av...

1, Nån som tror att den ena spelaren skulle passa bättre än den andra?

2, Andra bra spelare som teoretisk skulle passa mina övriga grejer?

3, Hur står sig Musical Fidelity A3.2 CD i jämförelse (visserligen pris runt 15000:- men är det värt att spara och vänta?)

Jag har lyssnat mycket på Arcam cd 82t. Har även haft den hemlånad mer än en gång. Jag tycker det är en mycket bra spelare. Låter grymt mycket bättre än CD72t. Jag får intrycket av att den är ganska ljus och rapp. Jag lyssnade på audiovector m1 signature, cd 82t:an och Arcam A85:an och tyckte att det blev för ljust.

Har även lyssnat lite på Vincent CD-s6. Jag lyssnade på den tillsamman med Vincent SV-236 hybrid stärkaren och Audiovector m1 signature. Det blev väldigt varmt och rör liknande. Nästan för varmt. Generellt kan man väl säga att med vincent kombinationen blev ljudet mer lättlyssnat, mellanregister och topp fick bättre klangbalans och det kändes inte ljust och lite jobbigt som med Arcam prylarna. Med Arcam prylarna kunde jag ibland tycka att det låg nåt nasalt över röster och det försvann helt med vincent. Stråkar och röster fick också sin rätta lyster. Basen blev dock slappar och blötare med vincent, men den fick också mer kraft i anslaget. Jag föredrog Vincent kombinationen, men ljudet kändes färgat, vilket jag inte gillade. Jag tror att båda rörhybriderna ihop blir lite för mycket av det goda.

Jag ska låna hem Vincent SV-236, Vincent CD-S6, Audiovector m1 signature, Arcam A85, Arcam cd 82t, Amphion Argon II, Musical Fidelity 3.2 och Audio Analogue Puccini SE i helgen och testa lite olika kombinationer. Jag kommer då också ha en chans att testa cd spelare bättre. Så om du orkar vänta kan jag återkomma efter helgen med mina intryck/recension?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/02/06 :  09:09:24  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej

Jag lyssnade på Arcam CD82 i butik och fick sedan ett erbjudande om ett demoex av CD92 som jag
sedan köpte. Var mycket förtjust i Arcams fina bas och den DETALJERADE diskanten. Man hör
helt enkelt sådan diskantinformation som andra spelare dränker. Dock har endel sagt att Arcams
ljud på 92an är litet metalliskt och i vissa kombinationer kan det säkert bli litet för mycket av det
goda. Jag har ett Electrocompaniet slutsteg som är på den varmare sidan och jag tycker att
kombinationen fungerar perfekt. Fast jag har JMlab högtalare som endel karakteriserar som litet
vassa så väger Electrocompaniet upp systemet och jag är helnöjd.
I tyska stereoplay fick Vincent CDs6 56 punkter och Arcam CD92 58 punkter (Linn CD12 som är
referensen fick 63 punkter).

Martin
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/06 :  09:29:59  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by MartinN

Hej

Jag lyssnade på Arcam CD82 i butik och fick sedan ett erbjudande om ett demoex av CD92 som jag
sedan köpte. Var mycket förtjust i Arcams fina bas och den DETALJERADE diskanten. Man hör
helt enkelt sådan diskantinformation som andra spelare dränker. Dock har endel sagt att Arcams
ljud på 92an är litet metalliskt och i vissa kombinationer kan det säkert bli litet för mycket av det
goda. Jag har ett Electrocompaniet slutsteg som är på den varmare sidan och jag tycker att
kombinationen fungerar perfekt. Fast jag har JMlab högtalare som endel karakteriserar som litet
vassa så väger Electrocompaniet upp systemet och jag är helnöjd.
I tyska stereoplay fick Vincent CDs6 56 punkter och Arcam CD92 58 punkter (Linn CD12 som är
referensen fick 63 punkter).

Martin

Nu var det i och för sig inte Arcam CD92 vi diskuterade, utan cd82. Cd92 kostar mer och bör därför vara bättre än vincent cd-s6.

Jag tror i och för sig att det kan bli lite för varmt med Vincent CD-S6 i Roq's system. Jag har dock inte lyssnat alltför mycket på vincent sv-233 så jag vet inte hur varm den är.

Edited by - Akhenaton on 2003/02/06 10:19:59
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/02/06 :  09:55:09  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
NAD skall ju ha uppdaterat sin Silver line S500 nu med tillägget ( i ) enligt januari nummret av hi fi choise, den kan kanske vara ett alternativ, den är ju även balancerad.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/02/06 :  14:05:33  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag ska låna hem Vincent SV-236, Vincent CD-S6, Audiovector m1 signature, Arcam A85, Arcam cd 82t, Amphion Argon II, Musical Fidelity 3.2 och Audio Analogue Puccini SE i helgen och testa lite olika kombinationer. Jag kommer då också ha en chans att testa cd spelare bättre. Så om du orkar vänta kan jag återkomma efter helgen med mina intryck/recension?

Absolut! Det kan vara roligt att höra vad du tycker.

Det finns ju en del ställen i Tyskland att beställa billigare Hifi från. Jag har letat efter motsvarande firmor i England (då med tanke på Arcam) men de flesta verkar bara sälja "över disk". Någon som känner till något?

Jag kan iaf rekommendera www.hifi-edition.de (om det inte redan är kända?) där jag köpte min Vincent SV-233, inkl- frakt för ca 8000:- istället för runt 13.000:-
Funkade smidigt med leverans på några dagar.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/02/06 :  14:15:03  Show Profile Send Roq a Private Message
NAD skall ju ha uppdaterat sin Silver line S500 nu med tillägget ( i ) enligt januari nummret av hi fi choise, den kan kanske vara ett alternativ, den är ju även balancerad.

Kan man hitta den i Sverige? Är det nån annan än hifi-klubben som för NAD? Låter som den skulle vara betydligt dyrare än 10000?
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/07 :  08:36:20  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har nu Vincent CD-S6 och Arcam Cd82T hemma. Jag har också Arcam Fmj A32, Arcam A85 och Vincent SV-236. Högtalarna jag har hemma just nu är Audiovector M3 signature, men Amphion Argon II och Monitor Audio Gold 10 ska jag hämta idag.

Har inte hunnit lyssna så mycket hemma, men jag hann dock lyssna ett par timmar igår på butiken "lyssna" tillsammans med Ingvar(ägaren). Det var lite folk i butiken så vi roade oss med att testa vincent cd-s6 då både jag och han var nyfikna på den. Kringelektroniken var Arcam fmj A32 stärkare och Audiovector M3 Signature högtalare. Passade också på att jämföra Arcam cd82t med cd-s6:an.

Jag kan börja med att säga att jag tycker Vincent CD-S6:an låter mycket bra. Jag föredrog den faktiskt framför arcam fmj cd23. Jag tyckte det blev för ljust med Arcams cd spelare. S6:an spelar stort och med en jävla pondus i basen. Det som jag gillar mest är mellanregistret, som är varmt och ger speciellt röster och stråkar den kropp dom behöver. Diskanten är bra, men inte jätteutsträckt. Stereobilden, klangen och placering av instrument i ljudbilden är mycket bra. Jag tycker CD-S6:an är mycket bättre än Vincent CD-S3, som inte imponerade sådär jättemycket på mig. Jämfört med CD-S6:an så har Arcam cd82t mindre pondus i basen, saknar värme, luft och kropp i mellanregistret och har en betydligt mer påstridig diskant. Med cd82:an istället för vincent blev det ljust och jobbigt i mina öron. Jag är inte alls särskilt imponerade av Arcams cd spelare, varken diva eller fmj serien. Både jag och Ingvar tyckte att Cd-S6:an lät bättre än Cd82:an tillsammans med fmj a32 och m3 avantgarde. Jag tycker också Cd-S6 står sig bra i prisklassen.

Så om jag hade valt mellan arcam cd82t och vincent cd-s6 så hade jag inte tvekat en sekund på att välja vincent.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/07 :  08:39:35  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
tänkte tillägga att jag provade att köra Vincent cd s6:an tillsammans med vincent sv 236 stärkaren, och det var ingen bra kombination. Det lät alldeles för varmt och en aning beslöjat...

Jag har för mig att vincent sv 233 stärkaren är rätt varm också, så det kan kanske bli "för mycket av det goda" om du kör dom ihop. Så låna hem Cd-s6:an innan du köper. Om den inte funkar ihop med sv 233:an så tror jag att en primare cd spelare kan vara ett bra alternativ.

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/02/07 :  12:16:28  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Originally posted by Akhenaton

tänkte tillägga att jag provade att köra Vincent cd s6:an tillsammans med vincent sv 236 stärkaren, och det var ingen bra kombination. Det lät alldeles för varmt och en aning beslöjat...

Jag har för mig att vincent sv 233 stärkaren är rätt varm också, så det kan kanske bli "för mycket av det goda" om du kör dom ihop. Så låna hem Cd-s6:an innan du köper. Om den inte funkar ihop med sv 233:an så tror jag att en primare cd spelare kan vara ett bra alternativ.

Det var kul att höra! Jag tyckte också, som sagt att stereobild, klang och placering lät mycket bra på Vincenten men testade bara tillsammans med SV-236. Min stärkare har nog inte riktigt samma egenskaper som 236an (rör) - hmmm, det blir ett hemlån för provlyssning....
Urban
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/10 :  10:45:13  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag är rädd att jag måste ta tillbaka lite av mina rekommendationer ovan i den här tråden.

Har nu haft Arcam cd82t, Arcam fmj cd23 och vincent cd-s6 hemma över helgen.

Efter mycket lyssnande har jag nu ratat vincent cd-s6 helt. Detta pga att den känns beslöjad i diskanten. Det ligger "nåt slags dis" över diskanten, som får diskanten att låta konstigt ibland. Jag kan inte förklara det mer än på detta högst subjektiva sättet. Mycket möjligt att jag upplever det mer än andra, jag vet inte.

Det betyder alltså att om jag just nu hade valt mellan vincent cd-s6 och arcam cd82t så hade jag tagit arcam cd82t. Men jag hade nog inte tagit nån av dom om jag hade haft andra cd spelare att välja på. Hoppas mina intryck/åsikter är till nån hjälp.

Jag har kört cd spelarna tillsammans med Arcam A85, Arcam fmj A32 och Vincent sv-236. Högtalarna har varit Audiovector M1 signature och Monitor Audio Gold 10.

Utav de spelare jag hade hemma hade jag valt Arcam fmj cd23. Men med tanke på prisklasserna så borde det ju vara just så.

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/02/10 :  21:49:59  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag tog hem grejerna och jämförde mot min HK DVD25. Båda slog HKn på det mesta förutom i basregistret där HKn faktiskt slog CD82 genom att hämta mer information, vara rappare och tydligare. I övrigt så gav båda spelarna mycket finare ljudbild över lag... Jag var dock inte helt övertygad av Vincenten av ungefär samma skäl så du hade.

Tja, då är jag tillbaka ungefär där jag började...skall kolla in andra spelare och kanske ge CD82 en andra chans då den finns att köpa till bra pris i England (ca 7500:-!) - känns dock lite trist att "gå ner ett steg" vad gäller kvalitet i basen.
/Urban
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:16:54  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Roq

Du råkar inte ha en länk till stället där cd82t finns att köpa för 7500kr? om dom har en hemsida? Hade jag fått Arcam cd82t för 7500kr så hade jag nog tvekat mindre. Annat som kan vara värt att kolla upp är primare, audio analogue, quad och cyrus.

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/02/13 :  17:37:57  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Originally posted by Akhenaton

>Roq

Du råkar inte ha en länk till stället där cd82t finns att köpa för 7500kr? om dom har en hemsida? Hade jag fått Arcam cd82t för 7500kr så hade jag nog tvekat mindre. Annat som kan vara värt att kolla upp är primare, audio analogue, quad och cyrus.

Jag mailade och frågade och de svarade att de bara levererade inom UK -tyvärr. Jag har en kompis som åker fram och tiilbaka till London så möjligen tänkte jag utnyytja honom...
CD82 har ju fått några utmärkelser så jag ser nu att de höjt priset från 529 pund = 7200kr!! till 599 = 8200:-
www.superfi.co.uk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000