HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutstegskoppla en Edison Triod
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/02/06 :  16:16:15  Show Profile Send dax a Private Message
En herre på forumet fick rådet av EA himself att slutstegskoppla en Edison 60 genom att låta volymreglaget vara i "bott" samt använda de ordinare ingångarna. Kan det vara lämpligt till en Triod också? Är det någon som har provat?

Jag har nämligen ett försteg som jag tänkte testa med. Då skulle Trioden ta hand om huvudhögtalarna och så får ett transistorslutsteg ta hand om subwoofern. Delning med aktivt filter i försteget)!

Synpunkter eller erfarenheter?

Do not stagedive at home alone!

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:44:42  Show Profile Send dax a Private Message
Hmmm, ingen som har varit i de tankarna eller åtminstone är nyfikna!

Jag tänker nog testa i alla fall!

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:53:03  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jodå, jag har en Erik Andersson triodförstärkare som jag använder ett försteg till. Jag har ett transistorförsteg och till skillnad från rörförsteg så är de inte bäst på låga volymer, därför blir matchningen lite annorlunda. I praktiken så har jag inte slutstegets volymkontroll i botten, utan på ungefär 10 över 12. Där fick jag bäst ljud. Efter att ha skaffat Rothwell Attenuators (som jag skrivit om under Hårdvara) så får jag ännu bättre ljud, med slutstegets volymkontroll vid ungefär 20 över 12 (fortfarande inte i botten).
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:54:28  Show Profile Send B Peter a Private Message
OBS! Det är inte Edison Triod jag har men principen är exakt densamma.

Edit: Jag borde kanske nämnt att ljudet blir bättre med försteg, det blir mera krut i det.

Edited by - B Peter on 2003/02/11 16:56:01
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/02/11 :  17:35:10  Show Profile Send peder47 a Private Message
B Peter
Du har PM.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/02/12 :  18:39:58  Show Profile Send dax a Private Message
Så har man ägnat en stund åt den nya kopplingen. Första tanken var att det låter lite beslöjat alternativt mer avslappnat beroende på hur man ser på det! Triodens grundläggande karaktär behålls (mikrodetaljer och annat fnissel), men ändå känns det lite plattare. Just den här lite softare framtoningen gynnar skivor som tidigare har varit svårspelade, man kan även spela lite högre innan det blir påfrestande.

En annan anledning som gör återgivningen lite lugnare är bidraget från subben (intrycket ovan gäller iofs även utan sub). Även om jag nu kör med en Canton Plus S (som inte matchar mina fronthögtalare kvalitetsmässigt) med en icke-optimal placering så blir resultatet relativt bra! Då mina högtalare har f-3dB runt 80 Hz har basen tidigare kännts lite ping-pong-mässig.Den finns där, men det finns inte så mycket kraft bakom! Nu med subben inkopplad blir det mer realistiskt samt en grund för resten av musiken att stå på.

Jag ämnar studera den här uppsätningen ett tag till för att upptäcka om skillnaden är beslöjande eller avslappnande! I vilket fall som helst så är det en fördel att ha förstegets fjärrkontroll.

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:29:20  Show Profile Send B Peter a Private Message
Mitt försteg är en Hiraga-kopia, beslöjande är inte direkt hur jag skulle karaktärisera det...

Däremot så använder jag det aldrig tillsammans med grammofonsteg. Det verkar bli ett hinder för mycket på vägen. Så grammofonsteget går rätt in i slutsteget (det gäller bara att komma ihåg att sänka volymen när man byter till skivspelarlyssning!).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000