HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hifi-kunskap
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kermit
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/02/13 :  08:28:55  Show Profile Send Kermit a Private Message
Hej!

Jag känner ibland att jag saknar lite grundläggande fysik/el-teori i hifi-sammanhang. Jag har gjort ett litet försök att definiera ett par frågor här under vars svar skulle kunna bidra till större hifi-kunskap.

1. Varför man behöver en strömstark förstärkare till vissa högtalare?

2. Vad är den teoretiska fördelen med bi-wire och hur funkar det?

3. Vad påverkar att högtalaren drar mycket ström?

4. Kan man läsa ut hur mycket ström förstärkaren kan ge om man studerar kubdiagram?

5. Hur högt kan man spela med högtalarna utan att de tar skada?

6. Vad innebär dämpningsfaktor hos en förstärkare?

Jag kanske kommer på mer frågor efterhand. Det kanske finns nån bra länk som tar upp sånt här??

"Har du förmågan att ställa de rätta frågorna, är du mer än halvvägs mot att hitta svaret."

Thomas J.Watson

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/13 :  08:37:22  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ojdå, bra frågor alltihop. Jag skulle kunna (?) svara på allihop på ett mindre djuplodande sätt men om vi skall få någon ordning på det hela kanske vi skulle be några duktiga inom respektive område svara på en eller några frågor var?

Kan vi be herrarna epkpeng, Nagref m fl ta sig an frågorna om ström, delningsfilter, trögdrivenhet etc?

Så undviker vi en tråd med 100 svar varav 30 är likadana och 5 är helt felaktiga......

Låser tråden så länge tills vi har bra svar på dessa, hoppas att det är OK Kermit?

Nu fick ni något att svettas över boys

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000