HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare till Marten Duke? Tips mottages!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2013/03/10 :  12:17:09  Show Profile Send Rhino a Private Message
Jag har köpt ett par Marten Duke stativhögtalare (ohörda) då jag flyttat till en mindre lägenhet (än den förra) och behöver nu en vettig förstärkare.

Just nu kör jag med Bladelius Tyr, men det är på tok för "ljust" (ljust är inte ens rätt ord, jag fick lägga till en software-EQ: http://imgur.com/gxjufia (lite överdriven _kanske_)) och jag hör tydligare ~10 kHz-ljud än jag borde på de flesta låtar (utan EQ). Tillsammans med mina tidigare Spendor SP9/1 var ljudet inte överdrivet ljust.

I övrigt ser kedjan ut:
Dator (ofta FLAC) -> Musical Fidelity M1 DAC -> [Amplifier] -> Anticables L3 -> Duke

Så, en lite varmare förstärkare kanske passar? Vad tror ni om dessa;
- Primare I30 (Hört till t.ex. ProAc D1, och gillar den)
- Unico? (Aldrig hört. Ännu hellre om jag kan hitta en uppgraderad)
- Andra tips? Kanske nån t.o.m har haft/hört mycket av Duke som kan säga vad de kört med?
Har inget emot att köpa begagnat, och har inget specifikt budgettak. Tips mottages tacksamt!

* Jag är medveten om att jag borde prova en massa, men jag är vanligtvis väldigt upptagen och har ingen bil (i Stockholm) så jag känner inte riktigt för att lägga min fritid på att testa mig fram i blindo. Jag känner också att målet är viktigare än vägen just nu, även om jag tyckte det var fantastiskt roligt att byta, uppgradera, leta, testa, osv förr.

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2013/03/10 :  15:48:46  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Jag har Audio Space KT-88 :or (monoblock) tillsammans med min Gundul M och de är inköpta på Akkelis Audio i Göteborg. (har i princip en Duke 2:a

Jag skulle starkt rekomendera att du blandar in någon form av ganska så kraftiga rörförstärkare.

Varför? Jo, jag tycker riktigt bra om Bladelius produkter men jag tycker i kombination med Martens högtalare så blir det rätt lätt för "ljust". Keramelementen ger ett mycket upplöst ljud som behöver ett rörljud för att ge lite mer "värme" i ljudet (fast det ju bara min åskikt.. )

Titta på bra lite kraftfullare rörförstärkare , Duke är något trögdrivna och behöver lite kräm för att sjunga ut ordentligt...

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2013/03/10 :  17:20:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Högtalarna är ljusa i klangen för att de är gjorda för att stå nära väggen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2013/03/13 :  06:51:47  Show Profile Send Rhino a Private Message
Rörförstärkare ja.. jag misstänkte nästan såpass. Jag har aldrig haft en sån, så det blir att läsa på lite. Unico'n jag nämnde ovan är ju en så kallad hybrid med rör-försteg och transistor-slutsteg. Det kanske inte räcker .

Ganska kraftiga - specad effekt eller är Duke en "svår last" dessutom? Pratar vi om 30+W här, eller är siffran snarare det dubbla?
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2013/03/13 :  20:51:24  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Ganska kraftiga - specad effekt eller är Duke en "svår last" dessutom? Pratar vi om 30+W här, eller är siffran snarare det dubbla?

Mja, det vet jag inte faktiskt om de har en besvärlig last (eller, jag tror jag vet men är inte säker..) så kontakta Marten och fråga.

Unico:n med 80W A-klass MOSFET i slutsteget borde vara fullt tillräckligt. Rör i förstegdelen ger ju också "värme".

Tyvärr mycket dålig på att bedömma ett rör-slutstegs förmåga att driva tröga laster, fråga en handlare om detta eller vad Leif på Marten säger om det.

mvh

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2013/03/13 :  20:55:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Som vanligt går jag motvals och säger att du kanske har en massa reflexer som gör att ljudet uppfattas som ljust? Här du testat att dämpa lite runt högtalarna? Har du jobbat med högtalarplaceringen? det finns tips i Kokboken. Kanske är inte förstärkaren problemet?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2013/03/15 :  16:30:03  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Micke Y
quote:
Här du testat att dämpa lite runt högtalarna?

Om det det som är problemet, vilket inte jag tror då jag uppfattar Bladelius-slutsteg i kombination med Marten-högtalare som alltför "ljust" oftast (dock inte Beowolf-slutstegen), är det inte bättre med att försöka med diffusering istället för dämpning?

mvh/M

Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2013/03/15 :  16:51:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag minns att Mårten-högtalarna på den tiden var gjorda för att stå nära bakvägg. Det gör att de låter ljusa om man placerar dem en bit ut i rummet.
Jag var på en demo som bröderna Olsson höll i en butik med sina högtalare, och då hade de blivit tvungna att placera dem en bit ut på golvet.
De var många i publiken som tyckte att de lät för ljusa med kommentarer som "jag känner inte igen rösterna på den här skivan, så låter det inte hemma".
Testa med att flytta dom till nära bakväggen så de får 3dB extra bas för att se om du tycker att det blir klangmässigt bättre.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2013/03/15 :  18:12:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
quote:
Om det det som är problemet, vilket inte jag tror då jag uppfattar Bladelius-slutsteg i kombination med Marten-högtalare som alltför "ljust" oftast (dock inte Beowolf-slutstegen), är det inte bättre med att försöka med diffusering istället för dämpning?

Nej, jag tycker inte det. Testa gärna på enklaste sätt, ett par filtar eller täcken gör susen under några timmar, sedan kan du fundera på en mer permanent lösning.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2013/03/23 :  12:48:00  Show Profile Send Rhino a Private Message
Tackar för svaren, och klart är att jag förstås bör göra något med rummet. Dock har jag gått från att tycka att de bara låter ljust, till att misstänka att Duke:arna faktiskt inte är som de ska. Jag frågade förra ägaren om de var modifierade, men han hade åtminstone köpt dem begagnade hos Marten Centre (beggade). Såvida de faktiskt inte är gjorda för att _endast_ drivas med rör (jag har aldrig hört rör mer än på nån mässa, så jag kan inte säga om de färgar så mycket som skulle behövas) och låter fel med solid state, så skulle de vara "trasiga". Vilket jag finner mycket mystiskt, då de båda låter likadant.

Att det tagit sån tid är dels för att jag jobbar mycket för tillfället och oftast bara hinner slå på nån låt på helgerna, att det faktiskt låter rätt bra ibland (t.ex. TV/film-ljud och mycket icke-högupplöst ljud).. och att jag intalat mig att Bladeliusen "kanske är väldigt ljus i toppen".

Jag åker utomlands imorrn, så jag hinner i vilket fall inte göra något mer åt detta just nu, men vad kan jag göra för att ta reda på om de är hela, eller ej? Jag har en multipurpose condenser mic (SE2200a) liggandes nånstans, om det skulle hjälpa för att mäta kurvan. Tyvärr är den "stormembran", och jag antar att mätmickar har mindre diton?
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2013/03/23 :  20:23:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
De låter ljust om de inte står nära väggen. De är konstruerade för att stå nära väggen. Då får man en förstärkning i basen vilket gör att de låter mer normalt. Det är förmodligen inget fel på dom.
Har du testat att flytta in dem mot väggen?
Om du inte vill ha det så, så är det nog fel högtalare för dig.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2013/03/23 :  20:31:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Här är en gammal tråd om högtalarna som är värd att läsa.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=6742

Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2013/03/31 :  13:21:22  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Här är en gammal tråd om högtalarna som är värd att läsa.
www.hififorum.nu/asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=6742" target="_blank">www.hififorum.nu/asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=6742" target="_blank">http://forum/topic.www.hififorum.nu/asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=6742

Den tråden handlar om Monk, inte Duke. Monk är en väldigt annorlunda högtalare. Monk har bl.a. inte någon keramdiskant vilket Duke har och har ett annat baselement.

Klart att en stativare behöver stå relativt när en bakvägg för att få extra (bas)stöd men jag hävdar fortfarande att rör någonstans i Rhinos signalkedja skull göra stor skillnad.

mvh

Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2013/03/31 :  16:54:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag ber om ursäkt, jag har blandat ihop högtalarna. Bortse från mina kommentarer.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000