HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skärmad eller oskärmad nätkabel...................
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2012/08/29 :  08:54:28  Show Profile Send kme a Private Message
Är det verkligen till det bättre eller begränsar det dynamiken i slutändan.

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2012/08/29 :  09:30:09  Show Profile Send CC a Private Message
Mycket bra fråga. Svaret på att välja mellan pest eller kolera beror på omständigheterna...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/08/29 :  10:21:32  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag förstår inte hur ni ens kommer på en tanke om dynamikbegränsning orsakad av att byta från oskärmad till skärmad nätkabel.
Att ledarnas tvärsnittsareorna är lika förutsätter jag.
Vad är det för fysikalisk egenskap(er) som skulle kunna inverka i det här fallet?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2012/08/29 :  11:26:22  Show Profile Send kme a Private Message
quote:
Mycket bra fråga. Svaret på att välja mellan pest eller kolera beror på omständigheterna

CC du får gärna utveckla din tankegång..................

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/08/29 :  15:31:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
När det gäller nätkablar är jag inte så påläst däremot har jag provat en hel del. Jag liksom många andra upplever att skärmade kablar i jämförelse ofta låter mindre dynamiska och lite grå. Ingen regel utan undantag dock, att skärma eller ej är ett val man måste göra.
En sak är säker att lägga till en skärm ökar alltid kapasistansen med en faktor upp till i värsta fall 10. Hur detta påverkar en 50 eller 60 Hz våg vet jag ej. Men kapasistansen styr ju hur mycket energi som lagras i kabeln och isoleringen.
Om man bortser från saker som elsäkerhet och luftburna störsignaler så borde kablarna hängande fritt i luften vara bäst, dock ej realistiskt.
Dock stör ju strömkablarna de andra kablarna men lägger sorterar man dom så att dom inte löper paralellt, inte ligger i spolar mm så ser jag inget reelt problem.

Men! Men. Hur ofta ser vi kablar med skärm inne i apparater? Nästan aldrig och där borde ju råda ett rent helvete med trafos och signaler kors och tvärs, digitala såväl analoga komponenter blandat med starkström.

Bara en reflektion.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2012/08/30 :  20:01:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Min erfarenhet är precis tvärt om . Skärm ÖKAR dynamiken eftersom något odefinierat bakgrundsbrus försvinner.

Jag har gått all-in och använder bara nätkablar med mycket omfattande skärmning.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2581 Posts

Posted - 2012/09/11 :  23:48:54  Show Profile Send esl a Private Message
Skärmen på nätkabeln är inte där för att påverka strömmen i nätkabeln.... Det är inte därför den är skärmad utan för att minska läckfältet till övrig känslig utrustning som signalkabel till RIAA steg och liknande.
Om dynamiken i stereon blir sämre av nätkabeln kanske man skall byta apparaten dit nätsladden är ansluten och helst kasta den på tippen.
Då klarar den inte av sin uppgift.
Och jag betvilar att så är fallet.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2012/09/12 :  07:42:44  Show Profile Send CAB a Private Message
Min erfarenhet är efter omfattende försök är bra kvalitet på ledarmaterial (ren koppar om man har råd rent silver) är att föredra.
Varje ledare bör ha skärm och med gott isolermaterial ( gärna bomull)
En eller i bland två skärmar kring hela paketet, som bör hålla ifrån golvet och induktans.
Vad som oftast glöms är bra skärmning i övergång i kontakterna, till och med i kablar i femsiffrosläget.
Min erfarenhet är att god skärmning varken mätmässigt eller hörbarhetsmässigt påverkar dynamiken utan klart och tydligt förbättrar.
Det är påfallande märkligt att 1,5 till 2 meter kan påverka så massivt. Ibland tom bättre än byta apparat.
Lakrisnören som följer med i apparater som spelar i t.o.m. Högsta division kanske kostar 1till 2 dollar men fungerar bättre som antenner än som kraaftledare.
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2012/09/12 :  11:43:49  Show Profile Send PärR a Private Message
Kan bara instämma, dvs är pro skärmning av nätkablar.

Jag har byggt och testat, lyssnat och gjort om och lyssnat igen på en hel del varianter genom åren. Jag har idag uteslutande DIY nätkablar, där varje ledare (fas, nolla och jord) har 3 individuella skärmlager. Jag köper enkelledare från USA som är silverlegerade och teflonisolerade. Varje ledare (fas, nolla, jord) består i sin tur av 3 enkelledare, dvs totalt 9 enkelledare i ett kabelset. De skärmade ledarna flätas slutligen. Till dessa använder jag enbart Furutech Rhodíum kontakter i Carbon.

Det är hittills det bästa jag har fått fram.. men det finns säkert bättre lösningar också

mvh
/PärR
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/09/12 :  20:47:32  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
Det är hittills det bästa jag har fått fram.. men det finns säkert bättre lösningar också

Det där verkar intressant.. har du några bilder och lite mera info om dessa kablar ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2012/09/12 :  23:00:32  Show Profile Send PärR a Private Message
Ok, så här ser dom ut taget med dålig mobilkamera
Lite andra kablar framgår också, såsom Siltech Golden Fire och Stereovox /Stereolab Ultra Reference 2 (extremstabil 75 ohms kabel)

PärR

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2012/09/13 :  01:44:34  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Är det verkligen till det bättre eller begränsar det dynamiken i slutändan.

Hur skulle det begränsa dynamiken menar du? Du har ju förhoppningsvis adekvat utformade nätdelar i dina apparater som kan ge den ström och spänning de behöver vid varje givet tillfälle. Så nej det påverkar inte någon dynamik så tillvida nätkabeln inte blir bärare av HF som leder in i dina apparater via dåligt skärmade signalkablar. Då kan man lasta ned småsignalssteg som sedan klipper vilket introducerar både distorsion o begränsad dynamik. Detta fixas lättast genom att ha bra skärmade signalkablar.

Kör själv med nätkablarna som följde med apparaterna, har ett gäng JPC 1,5 som ligger här någonstans o skräpar men kan inte höra en tillstymmelse till skillnad i min anläggning med dem inkopplade.

Edit: stavning

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.

Edited by - Rydberg on 2012/09/13 12:06:52
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2012/09/13 :  13:50:47  Show Profile Send CC a Private Message
"CC du får gärna utveckla din tankegång.................."

- Utifrån egna erfarenheter så medför skärmar på nätkablar fler (ljudliga) variabler som kan ge en mer gråa hår än vad oskärmade nätkablar ger... Dock tycker jag själv att det är allt för svårt att optimera förutsättningarna för att köra med oskärmat så att i min verklighet så låter det bättre med skärmat i slutändan.

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2012/09/13 :  14:59:32  Show Profile Send ekman a Private Message
Testa typ en Clou-cable nätkabel med sjutton skärmar av olika material på så kommer nog alla i tråden inse att det påverkar dynamiken till en extremt stor grad ;)

Jag kör oskärmat.
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2012/09/13 :  18:20:32  Show Profile Send CC a Private Message
ja de e lite speciella de där Clou-cable... ;-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2012/09/13 :  18:29:40  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jo, den där sista metern skärmat efter hundratals kilometer oskärmat är otroligt viktigt...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/09/14 :  02:50:03  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ja, faktiskt - om den skärmade kabeln sitter mellan ett nätfilter/strömregenererare eller motsvarande och en hifi-pryl!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2012/09/14 :  08:19:17  Show Profile Send CC a Private Message
"Jo, den där sista metern skärmat efter hundratals kilometer oskärmat är otroligt viktigt..."

- Ja jag blir då lika förvånad varje gång! :-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

iMac
Member

484 Posts

Posted - 2012/09/14 :  09:24:56  Show Profile Send iMac a Private Message
Kanske är allt skräp som har plockats upp på vägen fram till vägguttaget som man behöver skärma in så det inte hoppar över till högtalar o lågnivåkablar som ligger i en ormgrop bakom stereobänken

Sedan borde en skärmad nätkabel funka som en konding o rensar bort lite HF, kan inte vara helt fel..

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2012/09/14 :  09:59:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Frågan om HF är intressant, någon som mätt hur stor källa till HF nätet är jämfört med andra källor?

Ekman, jag inser inte hur dynamiken blir lidande så jag ingår nog inte i gruppen "alla" Apparater tar ju sin energi från nätdelen och den är ju liksom inte direktkopplad till nätet via en "begränsande" kabel utan du har ju en stor mängd energi lagra i glättningskondningarna.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/09/14 :  10:40:38  Show Profile Send Adagio a Private Message
Pär> Snygga ormar! Påminner om Lossless, varifrån i USA köper du?
Ang oskärmat eller skärmat sträcker sig mina jämförelser mellan två extremer, nordost och clou cable. Därav mitt tvärsäkra uttalande. Det finns nog nyanser däremellan.
Jag har konstruerat en nätkabel som hittills inte mött sin like, det är en helt egen geometri som påminner en hel del om shunyatas kablar. Jag vill inte i nuläget visa eller förklara mer då jag tror(vet) att den är såpass vass att den skulle kunna hävda sig på den kommersiella marknaden. Jag labbar nu med olika material i såväl ledare som isolering. Själva geometrin tror jag dock är det viktigaste. Alla kablar fungerar ju som filter i viss mån därför kan den sista biten vara den viktigaste, sett från stereon är det den första på sätt o viss. Lite som med vägar för å dra en liknelse igen, jag vet att folk stör sig på det. Vilka material man har längst ner i vägen spelar givetvis roll i det långa loppet med om man bara ser till en enstaka körupplevelse så är det ytskiktet, de sista decimetrarna som avgör hur behaglig körupplevelsen blir.
Jag hoppas att under detta år kunna lansera kablarna, givetvis finns det både signalkablar och högtalarkablar i utveckling också. Det är inte bulk-kabel med ny dräkt utan helt egna koncept.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2012/09/14 :  12:03:41  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Alla kablar fungerar ju som filter i viss mån därför kan den sista biten vara den viktigaste

Om det nu är filterverkan som gör nått "magiskt" varför sätter man då inte ett filter på ingången där kabeln går in? Det är ju verkligen "sista biten"

Edit: Du kanske har några av dina kablar snart färdiga för utlåning så att man kan testa? Hade verkligen varit kul och skulle jag höra skillnad kommer jag definitivt skriva det, har ingen prestige i denna frågan

Edited by - Rydberg on 2012/09/14 12:05:22
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/09/14 :  12:03:56  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Alla kablar fungerar ju som filter i viss mån därför kan den sista biten vara den viktigaste, sett från stereon är det den första på sätt o viss.

Här är nog den enda rimliga orsaken till hörbara skillnader mellan nätkablar och geometrin är säkert mycket viktigare än skärmning. Vid högre frekvenser styrs L och C i kabeln mest av geometri och isolermaterial tror jag. Sedan beror det förstås väldigt mycket på vad man kopplar strömkabeln till hur mycket det påverkar, det är knappast kabeln i sig som låter utan hur HF som kan komma in i apparaten kan påverka slutresultatet. Skärm kan vara bra för att det minskar utstrålning till andra kablar.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/09/14 :  12:16:02  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag hade en diskussion med en person som hade en lite mindre skeptisk hållning till nätkablars påverkan än jag för ett par år sedan och då kom han in på nåt intressant:
quote:
A distributed element filter is an electronic filter in which capacitance, inductance and resistance (the elements of the circuit) are not localised in discrete capacitors, inductors and resistors as they are in conventional filters. Its purpose is to allow a range of signal frequencies to pass, but to block others. Conventional filters are constructed from inductors and capacitors, and the circuits so built are described by the lumped element model, which considers each element to be "lumped together" at one place. That model is conceptually simple, but it becomes increasingly unreliable as the frequency of the signal increases, or equivalently as the wavelength decreases. The distributed element model applies at all frequencies, and is used in transmission line theory; many distributed element components are made of short lengths of transmission line. In the distributed view of circuits, the elements are distributed along the length of conductors and are inextricably mixed together. The filter design is usually concerned only with inductance and capacitance, but because of this mixing of elements they cannot be treated as separate "lumped" capacitors and inductors. There is no precise frequency above which distributed element filters must be used but they are especially associated with the microwave band (wavelength less than one metre).

Texten hämtad från:
http://en.wikipedia.org/wiki/Distributed_element_filter

Jag var ju tvungen att ge mig vid det tillfället och hålla med om att det kan finnas fördelar med en vettig strömkabel framför nätfilter i apparaten!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2012/09/14 :  12:23:54  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tackar för länken, ska läsa igenom och se om det kan ha nån koppling till applikationen vi diskuterar.

Edited by - Rydberg on 2012/09/14 12:24:42
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/09/14 :  15:47:40  Show Profile Send Adagio a Private Message
Rydberg> Absolut, när firman är reggad och produkterna klara så, men du är väl inte bosatt i Östergötland längre, var bor du nu? Jag provade det telenr jag har och det gäller ej längre, skicka mig ett PM.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000