| Author |
Topic  |
|
markusA
Member

578 Posts |
Posted - 2012/09/14 : 18:24:02
|
| Nätfilter brukar sitta på ingången i apparaten... |
 |
|
|
Saim
Member

464 Posts |
Posted - 2013/03/29 : 14:09:30
|
Jag plockar upp den här tråden lite... Jag har idag en standard apparatkabel till min DAC, men en skärmad till min förstärkare (inget jag testat mig fram till, har bara blitt så).
Funderar på att skaffa en Supra lorad till min DAC, mest för att det skulle kännas bättre. Ni som menar att dynamiken påverkas av skärmad kabel, gäller det endast till förstärkare, eller även till signalkällor? Jag har svårt att se att dynamiken i en signalkälla skulle ändras, så ifall ni menar att den gör det, så utveckla gärna lite... 
Mvh Simon |
 |
|
|
opethic
Member

2890 Posts |
|
|
bugared
Member

135 Posts |
Posted - 2013/03/29 : 16:12:52
|
Är det inte så att det finns massa skit inne i husets elnät från elapparater spisar och frysar själv har jag induktionshäll som skall störa mest av allting, köpte Isotek filter och en bra skärmad kabel Analysis Plus blev en avsevärd skillnad mycket lungnare ljudbild bättre bas det kanske är placebo och inbillning men jag tycker det var värt pengarna,nu skall jag bara byta matningen ifrån centralen till Ölflex och en klangmodul från Svalander vem vet det kanske blir ännu bättre  |
 |
|
|
Saim
Member

464 Posts |
Posted - 2013/03/29 : 17:56:58
|
Vi har också induktionshäll, men det händer inte att jag pysslar med finlyssning samtidigt som det lagas mat eftersom köket är i anslutning till vardagsrummet där stereon står. Då är jag desto mer "rädd" för dimmers och kyl/frys samt eventuellt ventilation.
Det är dock inga dimrar till vardagsrummets automatsäkring, men kan tänka mig att det är switchade nätdelar till tv-box, sonos connect, tv...
Jag tror egentligen min dac är ganska immun mot störningar, åtminstone står det så i manualen (en benchmark dac1 hdr), men som skrivet tidigare är det kanske främst för att inte störa interconnects etc jag vill byta till skärmat.
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2013/03/30 : 15:10:41
|
Går du från en standardsladd så behöver du nog inte oroa dig över att Lorad skulle vara sämre på något sätt.
Däremot hade jag kanske funderat på att försöka hitta en JPC2.5 på hifimagasinet eller nåt istället, den är betydligt bättre för ungefär samma pengar. |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2013/03/31 : 00:10:24
|
| Äger en JPC 2.5 och den fungerar bra även om jag inte hörde någon egentlig skillnad mot standardkabel. |
 |
|
|
FBK
700.000-klubben

7383 Posts |
Posted - 2013/03/31 : 23:23:25
|
| Och det här med kontakter, hur viktiga är de ? Tex hos Svalander finns ju allt ifrån enklaste till Rodium och Guld kontakter. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 08:47:56
|
Min erfarenhet av nätkablar är att dom är mycket systemberoende. Himmel, pannkaka eller inte ens detekterbart beror helt på rigg. Det gäller även med eller utan skärm. Dessutom gillar jag inte alls att det gör så stor skillnad eftersom jag inte förstår varför. Som ingenjör vill man gärna förstå vad som händer.
Kontakter har jag fått revidera uppfattningen om efter ett intressant test. Hos en bekant som hade två Vishnu med olika kontakter där endast pläteringen var skillnaden. Den tonala ballansen skiftade på ett fundamentalt sätt beroende på vilken kontakt som användes! Spooky.
Enda förstärkaren som varit immun mot nätkablar har varit Icepower 1000ASP. Har dock inte testat allt som finns 
Eftersom jag är lite obstinat med att förstå så kör jag med standard nätkablar och ett DC-filter från Sjöström Audio, DCT-02.
http://sjostromaudio.net/shop/mains-circuits/11-dct02-dc-filter-for-toroidal-transformers.html
Har även tidigare använt en PS Audio Power Plant Premier med resultatet att nätkablar inte alls spelade så stor roll längre, vilket jag gillar. Generellt tror jag att nätdelarna är för dåliga när jag hör skillnad på nätkablar, vilket oftast är fallet. Det skulle säkerligen bli väldigt dyrt att göra alla nätdelar immuna mot nätkvalitet. Dessutom har det blivit lite av en grej för hifiprylar att kunna "visa på" olika nätkablars kvalitet, som det skulle vara en merit.
|
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 11:14:49
|
quote: Generellt tror jag att nätdelarna är för dåliga när jag hör skillnad på nätkablar, vilket oftast är fallet.
Den här vinkeln är intressant. Vad är det som gör en nätdel så dålig att detta påstående kan vara aktuellt?  |
 |
|
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 11:48:51
|
Kan inte svara i stor detalj, mer än att de är för dåliga på att hantera störningar. En perfekt nätdel borde i min värld vara immun mot störningar på nätet och olika nätkablars inverkan. När jag körde med en PS Audio PPP blev nätkablarnas inverkan väldigt liten vilket jag tolkade som att det går att göra nätdelar som inte blir känsliga för nätkablar. En annan expert på nätdelar och förstärkarkonstruktion får gärna berätta hur avancerade nätdelar som krävs för att uppnå detta. Det är utanför mitt kunskapsområde.
En parallell som man kanske kan tänka på är avkoppling på pcb'er för digital elektronik, där en stor variation av avkopplingskondensatorer används för att ta störningar och lokala spänningsvariationer på spänningsplanen. Dessutom är avståndet från avkoppling till krets avgörande. I förstärkare ser man ofta en gigantisk trafo med ett stort koppel av stora kondensatorer. Men som sagt, någon som vet mera får gärna fylla i. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
|
markusA
Member

578 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 12:36:10
|
Reality check? Om en nätdel släpper igenom störningar så gör den något fel, svårare än så är det ju inte. Nätkablar kan iofs säkerligen stå för en del strålning som i sin tur kan påverka andra närliggande kablar. Jag har personligen botat brum ett flertal gången genom att flytta kablar. :P (Billgare att flytta kabeln än att köpa ny dyrkabel.) |
 |
|
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 12:45:52
|
| markusA: Ok, men om jag överlagrar en 100kHz ton med några multiplar, tar den sig igenom en linjär nätdel? |
Richard P. Feynman |
 |
|
|
markusA
Member

578 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 13:25:55
|
Nu är ju inte filter min forte men spontant så känns det som att HF brus borde filtreras bort rätt lätt men det finns folk med stor kompetens här på forumet som säkert kan dela med sig av detaljerna för en sån sak. :) En linjär nätdel är ju byggd lite som ett lågpassfilter så en bättre konstruerad nätdel bör rimligtvis filtrera bort mer av HF innehållet än en sämre dito. |
 |
|
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 14:31:17
|
| Precis, drosslarna i nätdelen är ju inte lodräta i sin filtrering så en viss del tar sig igenom. Så det kan vara en fråga om var störningen ligger och hur filtreringen fungerar. Jag har bara basal kunskap om detta, det är nästan tio år sedan jag läste analog elektronik. Halveringstiden av den kunskapen är säkert två år, då finns inte mycket kvar efter tio. ;) |
Richard P. Feynman |
 |
|
|
Goldfinger
Member

1800 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 14:55:46
|
quote: Går du från en standardsladd så behöver du nog inte oroa dig över att Lorad skulle vara sämre på något sätt.
Vid ett nätkabeltest för ett antal år sedan så hamnade faktiskt en Lorad som subjektivt sämst även mot en std nätkabel som också var med i testen, det var ju inte något vetenskapligt men det var vad vi tyckte. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
|
MatsE
Member

634 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 18:01:24
|
När jag tidigare körde med Lorad från vägguttaget och till Supras nätlist och därifrån Master Snake One (Ljudmakarns egen nätkabel) till min stärkare (Roksan Caspian) så blev musiken platt och oengagerad. Bytte och satte Master Snake One från vägguttaget, Supran till stärkaren och allt föll på plats. Förklara det den som kan? Numera har jag slutat med Lorad helt och använder bara Master Snake One. Jag skaffade senare Master snakes nätlist men den kom till korta mot Supras nätlist. Jag upplevde att musiken som stökigare och ljudet vassare. Dessutom så är Master Snake nätlisten inte skärmad. Den ger utslag med min mätpenna och det gör inte Supras list. Skärmningen är förövrigt enda anledningen till att jag byter nätkablar. Jag vill inte att nätkablarna skall störa signalen i signalkablarna. Prova Er fram och var inte bundna av ett varumärke och hur mycket de kostar är mitt råd. I mitt fall blev en kombination av Supra och Master Snake bäst. |
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
Edited by - MatsE on 2013/04/01 20:32:31 |
 |
|
Topic  |
|