Jag har ett par Audio Note AZ-2 som är klädda i körsbärslaminat. Mycket krut är lagt på komponenterna i förhållande till utseendet, men detta skulle jag vilja ändra på.
Jag tänkte lämna in dem till en vän som har interiörsnickeri och är bra på det han gör. Han sa dock att listen runt som bygger ut lite kommer att försvinna om man klär in dem i riktig faner.
Tror ni att de skulle vara snyggare med riktigt valnötsfaner minus list, eller kan det vara mer värt att köra pianolack och någon färg?
Erfarenheter, tips och råd är oerhört välkommet! Vill inte att de skall se fulare ut efteråt.
Vad som är snyggt ligger i betraktarens öga. Så det är svårt att säga vad som är snyggast. Jag hade nog försökt välja något som passar ihop med övriga möbler. Har du tex bara möbler i björk och ek så kanske inte valnöt är första hands valet. Väljer du att lacka så välj en färg som ligger inom samma färgskala eller ton som övriga rummet tex har du en varm vit på väggarna passar inte en kall vit så bra.
Något jag själv är svag för och skulle vilja föreslå är att du låter snickaren tillverka en ett par tre cm tjock baffel i limträ i det träslag du väljer att fanera sidorna med. Eventuellt låter lacka sidorna istället för att fanera...
Annars är faner runt om, utan "list", ett klart bättre alternativ än orginalutseende, som är valt av ekonomiska skäl.
Mina två ören...
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.