Author |
Topic  |
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2013/03/25 : 11:45:06
|
 |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/03/25 : 12:04:20
|
Då var vi tillbaka vid hönan och ägget. Visst, vi köper färre CD skivor och i så motto är vi självklart skyldiga, men då utesluter vi de faktorer som som också bidrar till avtagande köplust, nämligen den försämrade kvalitén som lämnar lyssnaren kallsinnig..
Kommer att tänka på en artikel jag läste för många år sedan om discodöden i allmänhet och Studio 54 i synnerhet.Jag tror iaf att det var Studio 54 artikeln handlade om.
Minns ni när Cervin Vega gjorde sitt intåg på scenen med superb marknadsföring och stora basar med mässingstång genom elementet? Många Discon hakade på marknadståget och bytte ut sina JBL högtalare mot de imponerande och hippa Cervin Vega. Men ganska snart minskade besökstalen på många Discon och när man började analysera orsaken, hävdade en del att Discoeran var över, medan andra menade det var nåt med ljudet som inte var bra, men inte riktigt kunde sätta fingret på problemet, varpå Studio 54 bytte ut sina Cervin Vega mot JBL igen och så började besökstalen sakta öka igen. Detta pågick under -80 och -90 talen, d v s en ganska lång period. Lärdomen då var, att om det låter bra kommer besökarna och köparna, oavsett mode och trender. Om det låter bra, är det aldrig nån som tycker att man spelar för högt.. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2013/03/25 : 12:20:45
|
Paradigm skriver: quote: Om det låter bra, är det aldrig nån som tycker att man spelar för högt..
Ja det ska vara grannarna då. |
 |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2013/03/25 : 12:51:45
|
spela hur högt som helst bara för att det inte distar, är väl inspelat är för mig lite av en sanning med modifikation... Har mätt med ljudtrycksmätare inställd på 3 olika sätt A: Fullt register, peak: 108dB B: Fullt register, averaging: 102dB C: C-viktat (inga bastoner, om det nu är A-viktat?): 90dB
Lovar, de där 90dB i ljudtryck utan bas lät lika högt som vilken skitmusikproducerad skiva som också spelar 90dB. Försöker man trycka upp det mot 100dB stiger jag ut och stänger dörren, men det gör jag med ovan nämnda fall också, om man höjer 10dB till..... |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska  |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2013/03/25 : 12:54:32
|
quote: vi köper färre CD skivor och i så motto är vi självklart skyldiga, men då utesluter vi de faktorer som som också bidrar till avtagande köplust, nämligen den försämrade kvalitén som lämnar lyssnaren kallsinnig..
Det är nog en extremt liten minoritet som resonerar så, de flesta lyssnar med mobiltelefon och medföljande in-ear lurar och bryr sig inte ett skvatt om ljudet... Vi som vill ha riktigt bra ljud är väääldigt få och ska nog varar glada att det överhuvudtaget finns fysiska skivor att köpa. De ljudnördar som lyssnar på Jazz & klassiskt kan köpa högupplösta downloads. Sådana som jag blir glatt överraskade varje gång man köper en CD som inte låter platt och odynamiskt, eller så köper man vinyl som oftast låter bättre 
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2013/03/25 : 13:30:11
|
Konspirationsteorin att bolagen medvetet gör CD med dålig kvalitet för att vi skall sluta köpa har jag svårt att förstå. Vad har de att vinna på det?
Jag tror faktiskt att de gör CD med den kvaliten som majoriteten köpare tycker fungerar bäst. Majoriteten har förstås som alltid fel men så fungerar det tyvärr. |
Edited by - MatsT on 2013/03/25 13:30:41 |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2013/03/25 : 14:11:00
|
quote: Konspirationsteorin att bolagen medvetet gör CD med dålig kvalitet för att vi skall sluta köpa har jag svårt att förstå. Vad har de att vinna på det?
Jag tror faktiskt att de gör CD med den kvaliten som majoriteten köpare tycker fungerar bäst. Majoriteten har förstås som alltid fel men så fungerar det tyvärr.
Exakt - artister och skivbolag tjänar väldigt lite på Spotify och Itunes, så de vill nog gärna att vi köper fysiska skivor. De mastrar högt (Loudness War) för att höras på radion och för att majoriteten av kunderna lyssnar med mobil/bilstereo/kompaktsystem, inte för vi njudnördar ska bli nöjda...
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2013/03/25 : 16:21:02
|
Jag vet inte hur många gånger som jag skrivit och sagt det att skivproducenter vill att ljudet ska vara så starkt som det bara går. Redan 60-talet och antagligen även tidigare (jag jobbade inte i studio då)jagade man högt och starkt ljud på vinylskivor. Den ljudteknikern som lyckade med det ansågs vara en duktig tekniker. Det är så här att när den digitala tekniken blev allmän kunde man limitera musiken utan att det direkt låter illa vilket det gör när man limiterar analogt. Thats it. |
 |
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/03/25 : 19:22:58
|
det roliga är att många av dom plattorna som är rankade till högst skivförsäljning genom tiderna är oftast de som hade exceptionellt hög ljudkvalitet
några exempel tagna ur luften:
Dire straits - brothers in arms metallica - black album (bra för att vara hårdrock) michael jackson - thriller
alla dessa har en sak gemensamt och det är att dom har sållt bra pga av bland annat riktigt bra ljud. |
 |
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2013/03/25 : 20:07:45
|
Såå..med mera konarea åt folket i åtanke skall iaf jag ta mig upp till Jkpg och demon av No Frills nya mother of all monsterhögtalare, det måste ju bara lyssnas på, tar med "blood on the dancefloor" av M.Jackson   |
 |
|
filikoster
Member

692 Posts |
Posted - 2013/03/27 : 20:05:59
|
"bra för att vara hårdrock"? |
Never trust someone who claims to be God. |
 |
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/03/27 : 21:41:53
|
filikoster: jag syftade på att hårdrocksplattor ofta är något högre komprimerade jämfört mot säg blues, inte att hårdrock är sämre musik på nåt sätt... lyssnar själv nästan enbart på hårdrock :)
jag håller med en föregående talare här och tror starkt på om bara ljudkvaliten kan infinna sig igen så har trender inte så stor betydelse, det kommer definitivt säljas fler plattor. Tänk bara på hur mycket samlare det finns ute i stugorna/runt om i världen till och med dom har ju slutat handla plattor pga dom låter för dåligt :) |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2013/03/28 : 09:20:26
|
quote: sladdbarn: Hifi har aldrig handlat om mest prestanda för pengarna. Det är en lyxprodukt, kolla på studioprylar om du vill ha max prestanda för pengarna. Har själv bytt till studiomonitorer och det ger en helt ny kvot på pris/prestanda.
Jämförelsen med TV-apparater blir nog lite skev oavsett vad du jämför med, vilken annan branch kan uppvisa den prispressen som förmodligen har kapat priserna till ca en tiondel på tio år? Vad skulle en bil kosta? Ett hus? Som konsument kan jag förstås önska att den utvecklingen fanns i alla brancher, men då skulle nog allt tillverkas i Kina.
Jag tycker faktiskt inte det är en dålig jämförelse, det handlar om vad jag som konsument får för mina pengar. Ska jag köpa en begagnad bil, resa jorden runt, renovera köket eller ska jag lägga pengarna på hifi? Jag vidhåller att hifi är för dyrt och jag tror att Svensson håller med mig. Tror nog att de flesta vill ha en bra ljudupplevelse men det ryms inte i budgeten om man inte prioriterar det väldigt högt. |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2013/03/28 : 10:41:07
|
Det finns massproducerade ljudanläggningar som är billiga också och kan jämföras med billiga TV-apparater.
 http://www.logitech.com/sv-se/product/speaker-system-z313?crid=47 399:- kostar systemet på bilden och de flesta tycker nog att kvaliteten duger.
Riktig HiFi är en annan sport och bedrivs nog bara av entusiaster idag. Jag är glad över att vara en av dessa.
|
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2013/03/28 : 11:11:17
|
quote: Det finns massproducerade ljudanläggningar som är billiga också och kan jämföras med billiga TV-apparater.
Nu var du orättvis För 8000:- får du en riktigt bra TV, hur mycket hifi får du för de pengarna? |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2013/03/28 : 11:21:07
|
Fråga era vänner som inte är ett dugg intresserade av Hifi om det är ljudkvalitén på skivorna som gör att de inte delar ditt intresse.
Eller om det helt enkelt är så att de inte bryr sig, eller blir avskräckta av tekniken, priserna och det ganska stora fysiska utrymme som ett vettigt system tar i anspråk...

|
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/03/28 : 16:03:22
|
sladdbarn: märk väl att jag inte säger emot dig. Jag tycker också att hifi är dyrt. Däremot finns det få exempel på hur priser kapats så drastiskt som när det gäller tv-apparater. För tio år sedan när jag jobbade extra i en lokal hifibutik under studietiden kostade en 40 tums plasma 40 tusen, en 50 tums plasma 50 tusen och så vidare. Då skulle man mera kunna tycka att man fick en ganska ok anläggning för vad en bättre tv kostade.
Om marknaden för hifi var lika stor som för tv-apparater skulle vi kunna se samma prisras. Om de ledande stora bolagen ville slåss om den marknaden så skulle prisbilden se helt annorlunda ut. Man kan göra riktigt bra hifi med digitalteknik och stora serier. Problemet är väl bara att marknaden är så liten och köparna vill ha en viss exklusivitet som gör att priserna blir en del av den exklusiva känslan. Egentligen en dröm för varje tillverkare. Höj priset och skapa en känsla av lyx. Sen jag upptäckte vad studiovärlden har att erbjuda av prestanda har jag inte tittat tillbaka på "hifi". |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2013/03/28 : 18:11:21
|
Det blir en LLB mässa i Älvsjö nu under april. Jag kommer att åka dit för att titta på nya härliga studioprylar. Jag gillar bra studioprylar, kanske inte alltid så snygga med bra mycket billigare. |
 |
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
Posted - 2013/03/29 : 14:41:29
|
Jag slutade klaga och leta eftersom jag blev tillräckligt nöjd med systemet. Skulle förstås gärna vilja ha Ino pi60 men har tyvärr inte råd med det, och alltför ofta så har man inte tid att pyssla med stereo längre ens. |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2013/03/29 : 18:45:23
|
HerrD: håller med till fullo! |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8457 Posts |
Posted - 2013/03/30 : 05:14:39
|
Två ord: Sluta. Konsumera. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/03/30 : 18:25:04
|
Förutom taskig dynamik och bristfällig realistisk återgivning kan nog detta bidra till hifi-döden:
http://www.stereophile.com/content/skin-deep
Om man vill ha en sammanfattning handlar det om 20k dollar komponenter och viss cynism från tillverkarna. "BMW prestanda i Lamborgini-kläder" och skyhöga priser. Vill man förlöjliga hifi är det här en bra startpunkt, tyvärr.
Hoppas det inte blir för mycket off topic, det handlar också om hifidöden på något sätt. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2013/03/30 : 21:08:23
|
Jag satt tidigare idag och lirade lite på min enkla lilla hifi. Fan vad det lät bra och ändå var det innan jag ätit påskmat med nubbe å allt. Massor av dynamik, punch och skärpa. Härligt var det men nu när jag skriver det här så har jag också tagit några järn. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2013/03/30 : 21:42:42
|
Jag var hemma hos en kompis för några dagar sedan och vi kom naturligtvis in på musik och hifi. Hans anläggning består av Cervin Vega-högtalare från tidigt 90-tal och en Denon reciever och cd- spelare av samma årgång. -Jag är nöjd med anläggningen, sa han. Jag kommer aldrig att byta ut den. Det låter bra! Fast jag spelar nästan aldrig med den, jag lyssnar mest via datorn med hörlurar.
Det krävdes mycket viljeansträngning av mig för att inte kommentera, men det är ju trots allt en av mina bästa vänner som jag inte vill förlora.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2013/03/30 : 22:27:21
|
Björn-Ola - Vad vill du säga med det? Tidiga 90-tals CV är ju bra högtalare tycker jag, om man gillar Rock eller Techno och har en vettig förstärkare att driva dom med. Svårt att slå dom i spelglädje utan att tömma börsen helt.
Att din kompis mest lyssnar med dator o lurar säger kanske mer om hans livsstil och musikintresse, kanske? vad vet jag...
|
 |
|
Topic  |
|