Author |
Topic  |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2013/03/31 : 09:00:54
|
Jag borde ha förklarat mitt inlägg. Det var ett exempel på där det inte finns någon koppling mellan musikintresse och hifi-intresse. Han är mycket musikintresserad, lyssnar mycket på allt från opera till rockmusik. Ändå har detta inte triggat igång ett hifi-intresse. Han har naturligtvis hört min egen anläggning och uppskattat ljudet.. Men det har inte inspirerat honom. Jag tyckte det var komiskt när han sade att han var nöjd med sin anläggning men spelade inte på den. Han ser inte kopplingen där. Den står i ett eget rum och det finns ingen anledning att inte spela på den mer än att det förmodligen inte är roligt att lyssna på musik genom den. Jag tycker att högtalarna låter murriga och skulle själv inte kunna leva med det ljudet. Så, vi har här en person med god ekonomi och som har en stor potential som kund åt hifibranschen, men de når inte fram till honom. Idag är det svårt att sälja in bra kvalitet till människor. De stora elektronikkedjorna bidrar naturligtvis till detta genom att bara sälja på att det är billigt, inte på kvalitet. Det tror jag har slagit hårt mot hifibranschen. Förståelsen för vad ljudkvalitet kan innebära förmusikupplevelsen finns inte hos folket och det lärs inte ut. Därför för hifibranschen en tynande tillvaro, trots att det verkar finnas en potential. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2013/03/31 : 09:26:54
|
Okej, jag tolkade det som att du tyckte att Cerwin Vega och Hifiklubben hade dödat hans möjligheter till ett Hifi-intresse. Eftersom jag själv är lite av ett CV-fan så överreagerade jag kanske lite  quote:
Så, vi har här en person med god ekonomi och som har en stor potential som kund åt hifibranschen, men de når inte fram till honom. Idag är det svårt att sälja in bra kvalitet till människor. De stora elektronikkedjorna bidrar naturligtvis till detta genom att bara sälja på att det är billigt, inte på kvalitet. Det tror jag har slagit hårt mot hifibranschen. Förståelsen för vad ljudkvalitet kan innebära förmusikupplevelsen finns inte hos folket och det lärs inte ut. Därför för hifibranschen en tynande tillvaro, trots att det verkar finnas en potential.
Om inte ens du som är hans kompis lyckats "sälja in" riktig Hifi hos honom så är han nog utom räddning.
Anledningen till att folk sitter vid datorn och lyssnar tror jag är så enkelt att det är där många tillbringar sin tid, på med lurarna så får man lite musik och avskärmning från omgivningen. De som är på språng och resande fot använder mobilen eller surfplattan. Att få dessa människor att investera 20-30 papp i en klumpig anläggning som man "bara" kan lyssna på i ett rum är inte lätt...
Jas tror inte att det är branschen eller dåliga inspelningar som är orsaken till att folk nöjer sig med en smartphone och ett par Koss Porta Pro som musikanläggning. Det är tidsandan - allt ska vara billigt, smått, digitalt och mobilt.
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2013/03/31 09:30:59 |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/03/31 : 12:38:44
|
Tack HerrD för länken till Sterophile. Där har vi som jag ser det också en viktig anledning till kräftgången. HiFi har blivit en lyx som ytterst få har råd med och vad värre är, att pris/kvalitet förhållandet inte på något vis återspeglar hållbarheten/livslängden hos dessa produkter, för krutet har man bränt på design och på pappret hisnande prestanda... Ledordet för dagen är vinstmaximering!
De företag som tidigare satte en ära i att produkterna skulle hålla, blir ofta uppköpta för att därefter bli styvmoderligt behandlade.
Idag har dyrt dessvärre blivit synonymt med kvalitet, men så är det ju sällan i verkligheten, där tillverkare av i stort sett allt, med avsikt bygger in begränsningar i hållbarheten, om ni kommer ihåg "Planned obsolescense"... och när man nu antingen känner till, eller i vart fall anar detta oskick, är det ju inte konstigt att flertalet köper det billigaste för att på så sätt minimera förlusterna... |
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/03/31 : 20:11:39
|
Jag läste nyligen en annan artikel i Stereophile som beskrev hur små tillverkare av hifi "tvingas" uppåt i marknadsskikten för att överleva grundat på att den amerikanska mellanklassen inte längre kan/vill köpa hifi. Intressant läsning:
http://www.stereophile.com/content/upward-price-spiral
I den allmänna debatten kanske man i rättvisans namn ska lyfta fram dom som gör bra saker: * Naim tillhandahåller en service som servar och uppgraderar gamla modeller. Ger långsiktigt tryggt ägande. * No Frills gör högtalare med dynamik och förmodat god livslängd pga pro-element. Det finns säkerligen flera men det var dom jag kom att tänka på i stunden.
Fyll gärna på med flera! |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/01 : 21:07:31
|
Hade gärna velat fylla på med JBL som alltid byggt mer eller mindre outslitliga element och annan utrustning av yppersta kvalitet. Men efter Harman's övertagande, (efter Northridge jorbävningen) råder dessvärre inte längre samma filosofi. Nu kränger man samma junk som alla andra och jag tänker då på datorhögtalare och "Home edition" av högtalare som t ex LX serien. T o m pro serien innehåller idag en del minst sagt dubiösa serier som ytterligare svärtar ner det gamla välrenomerade märket.
Men än är inte hoppet helt ute... det gäller bara att skilja agnarna från vetet och vårda klenoderna ömt.
Synd ändå på ett så gammalt fint märke.
|
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 13:38:31
|
@Björn-Ola Alltså, jag håller med i mkt av det du säger, men jag tror inte man kan dra så långt gångna slutsatser av det exemplet.
Jag tror inte att det handlar så mkt om att inte kunna "sälja in" kvalitet och då menar jag baskapabla och dynamiska högtalare till gemene man. Jag tror nämligen inte att såna finns att köpa i de köpcentra som gemene man vanligtvis besöker.
Problemet med detta och bristen på kvalitativt inspelad musik, tycks mig ha accellererat de senaste 5 - 10 åren. Som jag antar skett i takt och samspel med att data nissar allt mer ersatt de riktiga ljudteknikerna, d v s de som hade många års erfarenhet av yrket och inte minst att WAF blivit en allt viktigare faktor i vad folk "vill ha" och då förstås hur tillverkarna försöker möta upp kundernas förändrade "önskemål".
Det är ju annars ingen omöjlighet att bygga baskapabla och dynamiska högtalare om man "gömmer"/integrerar basarna under en bredare TV bänk och placerar topparna ovanpå. Eftersom bara topparna är synliga, borde det, som jag ser det, erbjuda ett högt WAF. Har gjort en sån lösning åt en kompis som bor i en etta och där flera av hans gäster som menat att man inte kan ha PA element i hem miljö, inte har en aning om var hans mäktiga ljud kommer ifrån... Det enda de ser är hans JBL horn 2382 med driver 2445 och ett par 075'or. Basarna 2225 och subbarna är dolda under TV bänken från EM... En mkt clean och potent anläggning, ifall man inte vill ha bajamajor i vardagsrummet... Min kompis föresten, han har nästan blivit eremit och lyssnar på musik, som Ferdinand luktar på blommor... :-) |
 |
|
mostlydiy
Member

344 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 14:34:47
|
JBL utvecklar fortfarande sina legendariska drivers och kvalitén på de nya proffselementen tror jag mycket väl går att jämföra med konkurrenterna. Problemet för oss DIYare är att JBLs nya drivers inte går att köpa lösa vilket är skit. Vet inte om det gör att folk suktar ännu mer och att det bidrar till någon form av mystik runt deras grejer eller om det helt enkelt bara är en nackdel för JBL. |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 14:54:44
|
Visst, 2446, 075 och 077 finns ju fortfarande plus några Neodym varianter. Men på bas och midbas fronten har det börjat smyga sig in en del katter bland hermelinerna och det är dessa man får se upp med lite... Till äldre bas/midbas element kan det vara lite knepigare med ersättningskoner, men Radian har en del koner/membram till de gamla klassikerna som ska vara ok och med jämförbara T/S värden som ersättning. Har själv haft ett par 2231A för en del år sedan med Radian koner och de var helt ok. Men när mina 2235'or LE15 ev behöver konas om någon gång i framtiden, är jag inte så säker på att det kommer finnas lämpliga koner och då särskilt inte till LE15. Apropå mystik, har väl den också bidragit till att gamla studiomonitorer går för hiskliga pengar idag. Det är ju ingen tillfällighet att JBL's element ännu används som referens... :-) |
 |
|
mostlydiy
Member

344 Posts |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 16:21:09
|
Ja och som typ Paragon... Men det är ju livslängden såväl som den excellenta ljudåtergivningen på grejorna, som skiljer JBL från kreti & pleti... Som sagt, vem annars gör element som håller över 50 år? Här är devisen verkligen på sin plats: "Än är det ingen som vet hur gamla ett par JBL kan bli"!!! Fin länk där, apropå hiskliga pengar... ;-) |
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 17:13:21
|
I den allmänna debatten kanske man i rättvisans namn ska lyfta fram dom som gör bra saker: * Naim tillhandahåller en service som servar och uppgraderar gamla modeller. Ger långsiktigt tryggt ägande. * Ino Audio - Inte billigt men ruskigt prisvärt! * Genelec - Fler och fler förmodligen upptäcker fördelarna.
Uppdaterade listan lite 
Själv rensar jag ut massor, prioriterar att ha en anläggning nu istället för att hemmet ska se ut som ett Hi-Fi showroom*
*För att det har varit väldigt kul att testa och prova olika grunkor... |
 |
|
mostlydiy
Member

344 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 18:38:25
|
* XTZ tycker jag har en kombination med ny teknik, vettiga priser och lite annat roligt såsom mätutrustning osv. |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 19:17:00
|
@Passerati *Genelec har jag hört och tyckte de var helt ok för sin storlek och pris. Inget överdådigt som tar andan ur en, men som sagt, helt ok.
*Vad gäller Ino, blev jag inte lika impregnerad. Efter en timmes hårt spelande, c:a, hemma hos en Inofantast, började de stackars basarna, som fått jobba sig blå, att mattas betänkligt pga kompression. De orkade helt enkelt inte med jobbet att pumpa tillräckligt med luft, för att spela med riktig pondus och driv. Missförstå mig rätt, mina JBL 2235'or har fått extra stöd längst ner i botten för att inte gröta till midbasen, hemma hos mig... ;-) Oavsett vad någon försöker tuta i mig... Storleken HAR betydelse!!!
*Naim, har jag bara lyssnat på en gång i butik på Östermalm, tillsammans med några Dali högtalare, utan att göra nåt större intryck på mig, fast det är möjligt att bristen låg hos högtalarna... Var egentligen där för att köpa några skivor av Antonio Forcione. Har Naim en bättre kundfilosofi, ska de givetvis ha kred för det, om deras primära mål är att bygga så det också håller! |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 19:58:56
|
Paradigm; har du verkligen haft möjlighet att lyssna på någon högtalare från Genelec med inbyggd DSP? Den modellen som jag har, 8260A är inte så vanlig ute i handeln. Den tar dom bara in på beställning. Genelec låter bättre än vad många tror, men de flesta har aldrig hört DSP modellerna, allra minst när den varit kalibrerad i rummet. Det är ju klart att en så pass förhållandevis liten högtalare inte kan spela brallorna av en stor aktiv högtalare med DSP. Så är det ju. |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 20:01:56
|
Minns inte om din son hade Genelec med DSP, men de som ni hade på ditt jobb, borde ju rimligen haft DSP. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 20:31:19
|
Nej min son har Behringer 2031A och på mitt jobb så hade vi förvisso några Genelec 1038. Men de är så pass gamla att det ännu inte fanns DSP. Sedan hade vi flera högtalare från Dynaudio Air 25 med DSP och subwoofer. Små högtalare från Genelec dräller det numera av i varje studio. Som sagt Rolle du får komma hit och lyssna. |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 20:42:41
|
Ska bli spännande att lyssna DSP varianten. Kommer ju upp med HerrD den 20:e. |
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/04/03 : 22:07:12
|
Passerati: Skulle ha lagt till Genelec på listan men börjar känna mig som en papegoja om deras förträfflighet.
gcs & paradigm: 20:e blir en lyssnardag att minnas! Känns som att vänta på julafton när man var liten!
|
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2013/04/04 : 00:35:35
|
quote: paradigm @Passerati *Genelec har jag hört och tyckte de var helt ok för sin storlek och pris. Inget överdådigt som tar andan ur en, men som sagt, helt ok.
*Vad gäller Ino, blev jag inte lika impregnerad. Efter en timmes hårt spelande, c:a, hemma hos en Inofantast, började de stackars basarna, som fått jobba sig blå, att mattas betänkligt pga kompression. De orkade helt enkelt inte med jobbet att pumpa tillräckligt med luft, för att spela med riktig pondus och driv.
Kan man slippa imponator effekter och alltför grandiös överdådighet så kanske man kan sitta aningen mera stilla i båten, med ett glatt leende medan man spisar musik. Men säkert inte allas kopp te ändå och huvudsaken att man själv känner sig nöjd!
Låter som "Inofantasten" kanske valt ett lite litet ljudåtergivningssystem om det kroknade vid tillfället som du beskrev, pY-2 och uppåt verkar dock egentligen rätt lagom i mitt tycke (antar att många andra också kan nöja sig gott) Min erfarenhet av Ino Audio profundus är att man faktiskt kan gå fram till basmodulerna men inte redigt höra att ljudet kommer från dem, fast gardinerna svänger i takt med musiken. Själv varit med om att putsen mm lossnat utanpå hus och att väggar spruckit  quote: HerrD Passerati: Skulle ha lagt till Genelec på listan men börjar känna mig som en papegoja om deras förträfflighet.
Trevliga grunkor helt enkelt, DSP-varianter alltså. |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/04 : 14:53:04
|
@Passerati Själv brukar jag sällan slölyssna till musik, men det händer att jag på vissa skivor inte kan dra på så mkt att musiken blommar ut ordentligt, för att skivan inte är inspelad tillräckligt bra. Men välinspelade alster gör sig först riktigt bra, när musiken öppnar upp ordentligt och då har vi ju kommit till en ljudnivå som kräver både pondus och driv från högtalarna. Att då behöva sänka volymen, bara för att högtalarna inte orkar med, utan att börja svettas rejält, är inte nåt alternativ för mig. När jag lyssnar, gör jag det fokuserat och med inlevelse. Då vill jag ha musiken återgiven med det driv och den närvaro som t ex JBL's pro element klarar av med lätthet. Det är en lisa för själen att höra musiken sväva fritt i rummet, så att jag med lätthet kan placera varje instrument och röst med cm precision, givet att skivan är inspelad så. Det finns ju annars gott om skivor där detta är omöjligt.
Men jag förstår att inte alla bor så, eller av andra orsaker inte kan spela på det viset. Har absolut inga problem med det. Det jag opponerar mig mot med emfas, är påståenden, att storleken inte skulle spela nån roll... Små basar kan helt enkelt inte återge musiken med det driv och pondus som jag vill ha. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2013/04/04 : 16:43:54
|
Storvuxna killar behöver stora högtalare. Jag som inte är så storvuxen gillar ändå stora högtalare. |
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2013/04/04 : 16:55:53
|
@paradigm Ser ogärna att grunkorna begränsar upplevelsen (alltför mycket) med. |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/04 : 18:12:50
|
Don efter person vet du väl... :-)
Nu får du Passerati, allt förklara lite närmare... På vilket sätt skulle en stor högtalare kunna begränsa upplevelsen? Om det är nåt som begränsar, är det ju små högtalare som inte räcker till för att kunna förmedla ALLT det som ev finns på skivan på ett trovärdigt sätt... För jag hoppas innerligt att du inte menar att en högtalare, bara för den är stor, inte skulle kunna förmedla även de mest subtila och högupplösta delarna av musiken, särskilt inte om allt ar elektroniskt digitalt delat inklusive time alignment och varje element aktivt drivet av sitt eget slutsteg... Notera också att jag aldrig hävdat att en stor högtalare skulle vara bättre än en liten bara för att den är stor. Skithögtalare kommer i alla storlekar... ;-) |
Edited by - paradigm on 2013/04/04 18:32:12 |
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2013/04/04 : 20:16:58
|
@paradigm Ser också ogärna att grunkorna begränsar upplevelsen (alltför mycket)
Tycker antagligen som dig, att det är klart otrevligt att hastigt behöva skruva ner ljudnivån bara för att det kommer ett parti i musikstycket som ljudåtergivnings anläggningen inte mäktar med Den dagen jag bor i lämpligt hus skulle jag gärna mura ett rejält bashorn ala Bo Hansson R.I.P. |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/04 : 23:10:45
|
Eller att vissa skivor är så dåligt inspelade att det låter skit vid hög volym.
Jo, ett bashorn med helvågspipa vore ju inte fel... I Australien rev man en kiosk på en stadion i samband med en JBL demo på -70 talet, när man hade med sig två helvågspipor... Fast mina två JBL subbar W15GTi och W12GTi som är avstämda vid 17Hz räcker till för att hela huset ska skaka rejält. Har t o m fått skador på kakelugnen i musikrummet. Tror inte jag behöver gå djupare i frekvens än så. :-) |
 |
|
Topic  |
|