HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dödsruna över HIFI!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/04/05 :  01:29:24  Show Profile Send Nightx a Private Message
Lite ot kanske men idag råkade jag på något som jag inte trode var sant

Lyssnade på nån låt från volbeats nya platta som släpps om några dagar
Förbaskat bra skiva men det intressanta var att den faktiskt verkar ha dynamik
Plattorna innan har ju vart helt förststörda men denna rackarn går att lyssna på

Fick dr8 jämfört med plattan innan dr5, testade med foobar dynamicrange meter
Förändringar på gång i skivbranchen kan man undra ?

Och förboka nu deluxepaketet för bövelen :)
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/05 :  09:08:36  Show Profile Send paradigm a Private Message
Lite skämtsamt... skulle jag säga, "fan trot" att det skulle vara fråga om en ny trend. Nåt enstaka träd, gör ju ingen skog som man säger, men visst är det glädjande varje gång man stöter på en välproducerad skiva. Men samtidigt lite sorgligt att flertalet ändå inte kan tillgodogöra sig skillnaden...
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/04/05 :  09:28:06  Show Profile Send Nightx a Private Message
jag menar trenden har ju varit ju större band ju mer kompression. Denna är rejält tilltagen i kvalitet om man jämför mot deras tidigare plattor.
snokade igenom deras forum och såg till min förvåning att fans klagade på ljudkvaliten i någon tråd, kanske kan vara reaktioner på detta.

hoppas skivan säljer!
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/05 :  10:13:25  Show Profile Send paradigm a Private Message
Nog är det så, att om vi alla, på alla HiFi-relaterade forum, bara sitter still i båten och inte säger vad vi tycker, kommer vårt tigande självfallet tolkas till ett tyst samtycke...
Bara genom att så sakligt som möjligt argumentera och föra fram vårt missnöje, kan något förändras, för säkert är det en och annan "makthavare" som försöker hålla sig ajour med vad som skrivs på olika forum och gärna drar sitt strå till stacken om kritiken är befogad och argumenten hållbara och relevanta.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/04/05 :  10:22:42  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
@Nightx
Dr8 är ju iofs. bara ett endaste steg från "bad" på dr-skalan som går till 20. Bra dynamik börjar på 14 enligt http://www.dr.loudness-war.info/.

Jag brukar köra foobars insticksprogram på alla mina plattor jag rippar till datorn och det är rätt vanligt med dr8-10 när vi nu snackar rock och liknande.
Tyvärr tror jag inte på en trend som startas av Volbeat här.

För övrigt, har de sparkat Cher på sång? Annars blir det inget köp. :D
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2013/04/05 :  20:36:40  Show Profile Send långhåret a Private Message
Själv så njuter man mer än någonsin av SACD DSD > PCM FLAC 24/88 > Mina öron.
Speciellt av Mobile Fidelity/Audio Fidelity/Analogue Productions men även andra SACD's låter ju kanon.

Alster såsom: Roxy Music, Pink Floyd, Fleetwood Mac, Toto har aldrig låtit bättre... Hifiheaven.

Bara frågan om när arkivet blir uppgraderat till DSD via DFF, DSF?

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/05 :  23:26:07  Show Profile Send paradigm a Private Message
Har också ett gäng SACD skivor som låter fantastiskt bra, men det var länge sen jag såg några såna till försäljning och ännu längre sedan jag såg några DVD Audio skivor... Det hette ju att SACD skulle vinna "kriget" och ta över helt och hållet. Men sen fick ju höjdare och strateger på bolag som Sony med flera, andra idéer...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/06 :  11:57:49  Show Profile Send paradigm a Private Message
Det sägs ofta att kunderna prioriterar mobilitet, att vi alla är på språng så mkt, att vi inte har tid att sitta still och lyssna på musik i lugn och ro. Det sägs att vi nästan bara vill lyssna i våra I-phones, or what have you... att vi bara vill streama och lyssna på spotify, eller liknande...

Men är det verkligen på det viset att våra behov har förändrats så mkt i grunden? Eller är det fråga om behov som skapats av marknadsföringsavdelningar för att de ska passa in i de stora drakarnas affärsstrategier? Handen på hjärtat, hur många har t ex en mobil som är äldre än två år och vem har klarat sig utan en surfplatta av senaste modell?

Då infinner sig hos mig iaf frågan varför är det så... och jag kan snabbt identifiera ett antal hyfsat goda skäl till varför det ser ut som det gör.

Jag kan utan svårighet föreställa mig hur det kan låta i styrelserummen hos de stora HiFi/musik drakarna...

En styrelseledamot från musik sektorn: "Om vi kan hoppa över själva skivorna och istället bara tillhandahålla streamad komprimerad musik erbjuder det flera fördelar, såsom förenklad distribution, ingen lagerhållning av skivor, samtidigt som det ställer mindre krav på hårdvaran och inte minst logistiska fördelar."

En annan styrelseledamot fyller i: "Fantastiskt, det gör att vi kan göra högtalarna och annan utrustning mindre och lättare, samt med enklare och billigare komponenter, vilket i sin tur sänker våra tillverkningskostnader och transportkostnader avsevärt."

En tredje styrelseledamot påpekar: "En förminskning och förenkling erbjuder också bättre möjligheter att ge produktionen en kortare livssykel och tätare modellbyten och bättre anpassning till kundens köpkraft."

Just from the top of my head...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2013/04/06 :  13:11:46  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tror du är ute och cyklar fullständigt. Det luktar konspirationsteori och sådana är i regel fel. Jag tror att det är konsumenterna som styrt utvecklingen dit den gått.

quote:
Handen på hjärtat, hur många har t ex en mobil som är äldre än två år och vem har klarat sig utan en surfplatta av senaste modell?

Jag!
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/06 :  13:38:56  Show Profile Send paradigm a Private Message
@MatsT

Du får självfallet ha en annan åsikt! Självfallet får du också tro på branschens altruism och helt igenom goda vilja.

Då är vi iaf två st. som klarar oss utan surfplatta och med äldre mobil. ;-)

Sen får du gärna bemöta mina argument på ett mer sakligt och konkret sätt, istället för att hänfalla till ideliga personangrepp... såna brukar ju användas först när argumenten tryter...

Edited by - paradigm on 2013/04/06 13:50:53
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2013/04/06 :  13:59:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vari består personangreppen? Ser bara att dina åsikter angrips emellanåt, vilket väl är avsikten med ett diskussionsorum.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/06 :  14:37:27  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Paradigm - Nu är det som det är, själva anledningen till att folk blivit mer "mobila" i sitt musiklyssnade finns det ingen anledning att grubbla i för det leder liksom ingenstans.
Likaså tycker jag det är meningslöst att spekulera i vilken part som är "skyldig" till detta, alla påfund från branschen slår inte men mobiler och surfplattor har gjort det och jag tror inte bara att det beror på massiv marknadsföring.

En sak som ofta glöms bort är intågen av tjänster som erbjuder streamad musik, vilket i sin tur gett folk något bättre ljud än det som den tidigare mp3-hysterin hade att erbjuda, mp3-filer är ju nästan utrotade nu. Samtidigt så får artisterna och deras bolag lite ekonomisk ersättning för musiken (väldigt liten tyvärr, men ändå något bättre än på fildelningstiden)

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2013/04/06 14:37:58
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/06 :  14:39:52  Show Profile Send paradigm a Private Message
@Bernt
Det är just det som inte sker! När man väljer att försöka avfärda mig som konspirationsteoretiker, istället för att bemöta mina sakargument och när man dessutom gör det flera gånger, tolkar jag det som att man försöker avfärda mig som lite av en tokstolle, så där lite von oben och det brukar oftast ske, när man inte längre vill eller kan bemöta sak argument med sakliga och relevanta motargument.

T ex genom sakliga argument hävda att det är omöjligt/osannolikt att en styrelseledamot skulle kunna uttrycka sig på det sätt som jag gav exempel på och samtidigt förklara varför det skulle vara omöjligt, eller högst osannolikt och samtidig också förklara att vinstoptimeringsambitioner inte förekommer i big business och vill man vara saklig när man försöker avfärda mig, skulle det vara klädsamt om man med sakliga argument försöker förklara att "planned obsolescense" inte är en realitet... Till exempel alltså...

DET skulle vara att bemöta mina påståenden, inte att svepande försöka få mig att gång på gång framstå som halvknäpp konspirationsteoretiker. Sånt är nämligen inte särskilt trevligt, tycker jag.

Edited by - paradigm on 2013/04/06 14:42:50
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2013/04/06 :  15:44:43  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Sen får du gärna bemöta mina argument på ett mer sakligt och konkret sätt, istället för att hänfalla till ideliga personangrepp... såna brukar ju användas först när argumenten tryter...

Eftersom mina inlägg uppfattas på ett sätt som inte är menat tackar jag för mig i tråden.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2013/04/06 :  17:11:03  Show Profile Send HerrD a Private Message
Det förtar nog tyvärr en del debattinspiration att få höra att man "är helt ute och cyklar", när man försöker föra en intressant diskussion. Tycker det här forumet är relativt fritt från von oben attityder och vilja att skriva folk på näsan. Låt oss fortsätta i den stilen

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/06 :  18:03:40  Show Profile Send paradigm a Private Message
Så är det HerrD och i vart fall bidrar det inte till nån saklig och respektfull diskussion.

Det är några stycken, som säkert inte med avsikt försökt vara nedlåtande, men om man nu påpekar det, tycker jag man kan förvänta sig att man iaf försöker reflektera över vilka signaler man skickar ut... och vilket samtalsklimat det kan leda till.

Jag hoppas också vi kan dra ett streck och förhoppningsvis fortsätta i en vänligare och mer respektfull ton.
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/04/06 :  19:01:32  Show Profile Send Nightx a Private Message
tänk vad mycket bättre världen hade varit om det hade funnit fler format som släpptes musik på.

SACD = gjord efter konstens alla regler för att låta bra med hög dynamik.
CD/ITUNES/DOWNLOADS = hårdare komprimerad

då är vi av med alla problem, tokstollarna som gillar kompression lyssnar på itunes/download/cd medans resten köper sacd och njuter :)
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2013/04/06 :  19:02:27  Show Profile Send HerrD a Private Message
Jag tycker din styrelseledamotsdiskussion verkar rimlig. Ett företag finns för att tjäna pengar, dom servar inte en liten grupp entusiaster med drömprodukter. Vi är en klar minoritet av köparna av musik, som faktiskt bryr oss väldigt mycket om inspelningens kvalitet. Om man vill nå en förändring så skulle kanske någon form av märkning vara av godo, exempelvis en färgglad dynamic range siffra. Då kanske det blir viktigt för det producerande företaget att inte hamna på rent dåliga nivåer?

Ju mer jag tänker på det desto mindre sannolikt blir det att vi som en audiofil grupp skulle kunna påverka mastringen. Det är gemene mans lyssningsmönster som avgör mastringen om jag ska gissa. Idag betyder det tyvärr anpassning för mobiler/bil/dator vilket ger en komprimerad produkt för att höra alla ljud i en ljudfientlig miljö.

En lösning som skulle tilltala skivbolagen kanske kan vara att det skulle finnas en 24/96 fil med hög dynamik att köpa via hemsidan i t.ex. FLAC? Kanske en fil som är oförstörd innan man påbörjar konsumentmixningen? Men jag har för dålig insyn i hur det funkar praktiskt i en studio, jag kan bara gissa.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2013/04/06 :  19:04:30  Show Profile Send HerrD a Private Message
Nightx: missade ditt inlägg när jag filade på mitt. Tänk att vi tänker lika! Då borde kanske fler tänka så och vi kan vara en ny trend på spåren. Vi kan ju alltid hoppas!

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/04/06 :  20:03:30  Show Profile Send Nightx a Private Message
jag kom på en liten tweak till min idé, varför inte köra hela rasket som sacd-hybrid, cd-lagret komprimerat och sa-lagret i fin kvalitet och massor med dynamik.
då innebär det att i en sa-spelare får du bra ljud, i bilen får du komprimerat ljud.. idén är genialisk :)

anledningen varför sa dog var ju att dom tog mera betalt för den, ta samma pris som för en cd så är saken biff.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/06 :  20:06:22  Show Profile Send paradigm a Private Message
En liten reflektion kring SACD skivor:
I SACD skivans ungdom, kunde man köpa vissa skivor i två versioner. Dels på en vanlig CD skiva och en SACD version. Den vanliga brukade kosta runt 140kr och SACD versionen c:a 40-50kr extra om inte minnet sviker mig helt. Jag vill minnas att båda versionerna allt som oftast var gjorda från samma master.

Om man sen tittar på musik och HiFi branschen i stort, så är det ju så att priserna brukar sjunka efter några år, när man tagit hem de initiala utvecklingskostnaderna. Men så har det ju inte gått med SACD skivorna, där det inte är ovanligt med priser som tangerar tusenlappen... och då får man ju innerligt hoppas att dessa har gjorts från grunden efter helt andra kvalitetskrav än den vanliga versionen. Men jag är verkligen inte övertygad om att man har tagit fram två olika mastrar, som då EVENTUELLT skulle kunna motivera den enorma prisskillnaden...

Sen tänker jag, att om man regelmässigt tar uppåt 3-500kr för en skiva, som ev inte ens är annorlunda mastrad än den vanliga 16-bitars versionen, är ju det ETT bra sätt att försöka ta död på mediet...

Sen kan jag också tycka det är lite trist att den övervägande majoriteten av alla titlar är klassisk musik och en mindre del Jazz. Kanske för att resten sällan håller måttet kvalitetsmässigt.... Samvetet kanske förbjuder skivbolagshöjdarna att släppa SACD versioner på skivor med ett dr på 5-8.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/06 :  20:11:29  Show Profile Send paradigm a Private Message
@Nightx

Istället för att förstöra musiken på skivan, vore det ju busenkelt att klämma in ett in/ur kopplingsbart filter i alla bilradioapparater, så får jag själv välja hur jag vill ha det. Jag är dessutom säker på att en sån liten IC krets inte skulle fördyra bilradion med mer än en krona i slutändan.
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/04/06 :  20:32:15  Show Profile Send Nightx a Private Message
absolut ett filter hade också fungerat

paradigm: jag tror inte det hade varit så många kronor dyrare att pressa en SACD jämtemot vanlig cd, dessutom är ju hybriden bakåtkompatibel vilket gör att alla kan spela den.. alltså ingen förlorar.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/06 :  20:48:45  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tror inte jag har någon SACD skiva som inte är en hybrid och såvitt jag förstår så är båda versionerna gjorda på samma master.

Det är som du säger, det kan inte kosta många kronor mer att släppa SACD hybrider, jämfört med en vanlig CD... och då undrar iaf jag över motivet att ta hundratals kronor mer för SACD versionen... En sak vet jag och det är INTE för att man vill promota kvalitet. Inte med en så uppenbart styvmoderlig behandling av mediet.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7382 Posts

Posted - 2013/04/06 :  21:34:59  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
quote:Sen får du gärna bemöta mina argument på ett mer sakligt och konkret sätt, istället för att hänfalla till ideliga personangrepp... såna brukar ju användas först när argumenten tryter...

Eftersom mina inlägg uppfattas på ett sätt som inte är menat tackar jag för mig i tråden.

Av en person som tycker hemskt mycket om andras val där hemma och lite i riktning vad som är rätt eller fel också. Hmmmm, lite för mycket knäpp på näsan för min smak så jag avslutar med lite hederlig fakta. Sedan 1990 så har 2 Hifi butiker konkat (En i Karlstad, en i Örebro) och 1 (kanske 2) butiker har valt att stänga samtidigt som det under flertalet år nu har öppnat en rad nya butiker så din Hifi butiksdöd stämmer inte alls utan det är tvärtom!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000