Author |
Topic  |
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/06 : 22:28:41
|
Nu har jag inte tillgång till nån sån statistik, men jag minns på rak arm en butik i Västertorp som försvann, en på Drottninggatan som jag tror är borta och en på Kungsholmen. Sen har vi ju OnOff och Expert butikerna som exempel. Sen är ju frågan, vad det är för sortiment som de flesta kvarvarande butikerna säljer idag. Det är väl som det alltid varit, att tillverkarna har ett mkt stort inflytande över vilka "produktpaket" som ska säljas av ett visst märke, nåt som förmodligen fortfarande styrs med olika rabatter. Och eftersom ingen har råd med lager, väljer man gärna det som går att avyttra fortast och ger högre marginaler.
Sen har vi också skivbutikerna som bara blir färre och färre och där är nog kräftgången mer påtaglig skulle jag tro... eller stämmer inte det heller.
Förr kunde jag glatt spendera flera timmar i skivbutiker, särskilt när det var stor skivrea och komma hem med en rejäl trave skivor. :-) men som sagt, det är en del år sedan...
Skulle vara lärorikt för mig om du ville exemplifiera på vilket sätt jag försökt ha tolkningsföreträde på rätt och fel och där det varit lite för mkt knäpp på näsan. |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7382 Posts |
Posted - 2013/04/07 : 00:08:42
|
Jag har inte heller tillgång till någon "statistik" utan den infon finns i huvudet då jag följt utvecklingen inom Hifi sedan mitt intresse för ljud startade i slutet av 80-talet och butiken på Drottninggatan finns kvar (Ljudmakarn). Och allmänt i sak så säger jag inte direkt emot dig när det gäller det som du har tagit upp utan det är lite för mycket generaliseringar när ämnet ljud faktiskt också handlar om tycke och smak som kan skilja otroligt mycket och då håller vi oss inom Hifi och inte blandar in det allra billigaste. Och tar man dina och även andras åsikter i den här tråden och slår samman det så är vi nog mycket nära kärnan. Som tex välproducerad musik blir mindre, mindre och mindre högtalare blir bara mer och mer poppis då grejerna helst inte ska synas idag (dagens mode).Och tillverkarna och butikerna säljer sådant som massan efterfrågar och då kan gamla Hifi-rävar ha hur mycket åsikter om det som helst, det är tyvärr bara att titta på när utvecklingen går åt fel håll som vi ser det. Jag har för övrigt mycket åsikter när det gäller det mesta i hur samhället utvecklas då det går åt skogen med det mesta som jag ser det, men det är politik så det ämnet får vi lämna här. Kan också tillägga att jag också har en gammal enkel mobil och tänker inte köpa en sådan där sak som alla sitter och stirrar i överallt (pga att de måste vara uppkopplade på nätet hela tiden )förrän jag blir mer eller mindre tvungen. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/04/07 : 02:12:12
|
tycker faktiskt att det poppar upp mer och mer hifibutiker
jag tror faktiskt inte så mycket på hifidöden, tvärt om jag tror det vänder! |
Edited by - Nightx on 2013/04/07 02:13:11 |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/07 : 10:26:16
|
@FBK Jag håller helt med dig om "skogen". Att alla har olika tycke och smak är ju självklart och det har jag inga som helst problem med. Det jag reagerat på, är när små högtalare säljs med löfte om att vara lika kapabla både frekvensmässigt som dynamiskt och jag undrar om man i butikerna låter kunden göra ärliga lyssningsjämförelser med fullvuxna högtalare, för att bevisa sin tes att storleken inte spelar nån roll. Att spela på låga volymer och låta små högtalare spela ner till 25Hz är ju ingen omöjlighet, men begränsningarna uppenbarar sig ju så fort man vill spela lite högre, vilket tvingar tillverkarna att kapa de lägsta oktaverna... och då spelar storleken visst en roll. Sen ska jag erkänna att jag blev en smula provocerad när man i tråden låter påskina att "bajamajor" inte förmår återge finliret i musiken och när man försöker hänga en "konspiratörsskylt" om halsen på mig och en dumstrut på huvudet.
Visst handlar det om mode och WAF. Men vem bestämmer modet??? Jag är säker på att om det går bra att ha en 60" TV på väggen, skulle det också vara möjligt att integrera ett anständigt ljudsystem som passar för krävande musiklyssning...
Men som sagt, jag har inga problem med tycke och smak. Alla väljer efter sina egna förutsättningar.
@Nightx Ingen skulle bli gladare än jag om det vore så! Vi får också hoppas att skivbolagen tänker om, när det gäller bättre mastring och sänker priset till anständiga nivåer på SACD skivor. Då kanske också försäljningen av SACD spelare kan öka igen... hmmm, om man nu vill öka den försäljningen. Har ju svårt tänka mig nåt större behov av SACD skivor när det mesta av musiken som produceras idag inte ens innehåller nån dynamik... |
Edited by - paradigm on 2013/04/07 11:18:14 |
 |
|
Jamo
Member

724 Posts |
Posted - 2013/04/07 : 11:30:40
|
Trots allt så finns det lite guldkorn i den stora musikmassa som produceras. Låt oss glädjas åt dessa guldkorn, gör dem synliga, t.ex. genom att vi på forumen tipsar varandra om fina inspelningar, och, framför allt, att vi köper musiken. Kan vi göra trovärdigt för musikproducenterna att det finns en marknad för kvalitetsmusik så är jag rätt säker på att åtminstone de mindre bolagen gärna "hänger på". |
Hälsningar Jamo |
 |
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/04/07 : 12:43:49
|
det är exakt som Jamo säger, vi löser detta problem genom att köpa den musiken som är välgjord och mer eller mindre låta bli den som är sämre.
pardadigm: mediamarkt säljer ju tex cantons golvare, det måste ju räknas som riktiga högtalare
|
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/07 : 12:53:25
|
Bra idé!!! Själv har jag funderat på en tråd, där man kan tipsa om apparater som vi haft en längre tid, som uppvisar särskilt god byggkvalitet med betoning på hållbarhet, apparater som lyser med sin frånvaro på verkstäder. Idag görs ju det mesta avsiktligt med begränsad hållbarhet och då tycker jag det vore behjärtansvärt att lyfta fram och ge kred till de som inte hakat på detta accelererande oskick.
Vi kanske kunde göra en kombinerad tipsartråd!?
Då skulle ju tråden kunna fungera som en slags VDN märkning.. och vem vet, kanske finns det musikproducenter och tillverkare som vill anamma någon slags kvalitetsmärkning på sina produkter... |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/07 : 13:42:17
|
Jag tittade på Canton Chronos Spec. Högtalaren ser ju anständig ut och det jag tidigare hört när jag lyssnat på Canton var ok, men det var vid tämligen blygsamma ljudnivåer. Specen anger en verkningsgrad på runt 88dB/w/m,vilket jag tycker är aningen lågt, sen 20 - 40.000Hz och det är ju minst sagt imponerande av en liten 8" bas, men det står inget om hur länge man kan spela dynamisk musik vid anständiga nivåer, innan kompressionen i elementen gör att de börjar svettas. Det krävs mkt slaglängd från basarna om de ska kunna spela trovärdigt vid 20Hz, även på de längre distanserna... Då tycker jag det hade varit bättre om man stämt av golvarna till 50Hz (kanske genom att plugga basreflexöppningen) och sagt till kunden att (han) måste fylla på i botten med ett par kraftiga subbar. Men som sagt de ser anständiga ut, men jag har själv inte lyssnat på dom, så jag spekulerar bara. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2013/04/07 : 15:18:57
|
Man behöver till alla högtalare använda en subwoofer. Det spelar ingen roll hur stora eller små högtalarna är. Om man har stora baselement så är det ändå bra att kunna avlasta och undvika att elementet gör för stora utslag och därmed hög distorsion. Nästa fråga; det görs inte så många nya SACD-skivor. De som görs är nästan alltid klassiskmusik och som 4.0. Den typen av inspelningar är också enklast att producera. Det handlar även om några få skivbolag som kan tänkas producera SACD-skivor. Jag var nere för en tid sedan hos AC där man satt upp en bra 5.1 anläggning. Jag tog då med mig ett antal SACD-skivor som vi lyssnade på. I alla fall jag kom fram till att 5.1 var ett tveksamt format för musik, men mycket bra för film. När man lyssnar på klassiskmusik, då får man en känsla av att den akustiska inpelningsmiljön följer med hem på ett helt annat sätt jämfört med en tvåkanalslyssning. Om man nu vill köpa SACD-skivor hyfsat billigt så kan jag rekommendera Amazon. |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/07 : 16:25:49
|
Visst är det så att ALLA högtalare kan behöva stöd och avlastning i bottenoktaverna. Vad jag kanske inte fick fram ordentligt var att man lätt skulle kunna bättra på flexibiliteten/mångsidigheten på en högtalare, genom att de som inte saknar en kraftig och tight botten, skulle kunna köra en lite mindre golvare som t ex Cantons Chronos, full-range till 20Hz, (om den nu verkligen går så djupt) så länge man spelar på lägre lyssningsnivå... och de som vill ha mer umph, då skulle kunna plugga basreflexen och därmed göra golvaren mer effekttålig och mer potent, givet att miden och diskanten är någorlunda effekttålig och lättdriven. Nu spekulerar jag igen, för jag har ingen aning hur just Chronos beter sig med pluggad port... Men som ett exempel bara.
Men bara den omständigheten att alla högtalare kan behöva stöd av subbar, säger ju redan att storleken HAR betydelse.
Kan man utgå från att de skivor som släpps på SACD har genomgått någon slags ärlig kvalitets/dynamik kontroll? För då skulle man den vägen kunna klura ut vilka skivor som inte är söndermastrade... För det är ju ingen större idé att lägga ut flera hundra extra på att köpa SACD, om inte skivan ligger runt 15 på dr och inte spelar på hela registret... |
 |
|
Nightx
Member

175 Posts |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/07 : 17:26:26
|
Ahhh, jag hade missat att det finns en sökfunktion. TACK, det gör det ju mkt enklare att välja skivor.
När det gäller Amazon, lyckades jag inte hitta några SACD utgåvor nånstans. Men jag är väl halvblind. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
|
jetgus
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2013/04/07 : 20:03:26
|
Hej Paradigm.
Ge inte upp hoppet än, se på mig. Jag byggde en del högtalare som tonåring på 70-talet, och nu har intresset vaknat till liv igen. Jag tänkte jag skulle starta ett litet projekt under hösten/vintern och dokumentera det här. Jag ska nämligen a tag i utmaningen och byga mig ett par JBL 4355:or. Jag tror att jag ska ha hittat de sista elementen under sommaren, för att köra igång i oktober/november (om allt rullar på). Hoppas det kan finnas något intresse här ute att följa mina stapplande steg. |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/07 : 20:35:11
|
Hej, grattis, välkommen och lycka till. :) 4355... RESPEKT!!! Ska bli kul och spännande att följa bygget.
Om du vill maximalt med umph, skulle jag rekommendera elementuppsättningen från de senare upplagorna. Vilka element har du redan och vad fattas? Tänker du bygga slaviskt efter förlagan, eller har du funderat på att köra elektroniskt digitalt delat och aktivt drivet? Annars, om inte allt är hugget i sten, skulle ju ett par 4343/4344'or och ett par riktiga subbar, typ W15GTi gå avsevärt djupare än 4355'orna. Bara en idé... Men visst är den otroligt vacker 4355'an. På Lansing Heritage finns många bra byggtrådar att ta hjälp/tips ifrån. Själv heter jag "pangea" där.
Byggde också mina första JBL högtalare i början på -70 talet (4530, eller scoop) med ett par K145'or. Är sedan dess ohjälpligt frälst. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2013/04/07 : 20:41:00
|
jetgus; Ja den heter duga. Om jag skulle ha plats i mitt musikrum skulle jag kanske vilja ha något i den vägen. Men idag så är jag mycket nöjd med det jag har. Jag vet inte om det kan bli bättre och jag tänker inte drömma eller jaga något annat. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2013/04/07 : 20:47:45
|
Jag köpte mina första JBL av Svend Asmuessen och som var bestyckade med bl.a LE175. Det var 1969. Men jag blev JBL-frälst om man får säga så. Det var när jag hörde Olympus och Paragon 1964. |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/07 : 21:02:07
|
Med moderna filter, är dom fortfarande state of the art! Jag menar, det säger ju en del om kvalitén och livslängden... |
 |
|
mostlydiy
Member

344 Posts |
Posted - 2013/04/08 : 08:02:27
|
4355 bygge skulle va väldigt kul att följa. Har också gått och blivit JBL frälst senaste året, lätt att slinka dit :) Har väl minst ett par högtalare som ligger på vänt att produceras bara med JBL element. Måste fixa nån lokal först bara... |
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/04/08 : 08:11:05
|
4355 bygge, respekt. Ser fram mot att följa det och bli inspirerad! |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/04/08 : 19:48:19
|
appropå sacd som vi diskuterade förut.
japanska shm-sacd någon som har erfarenhet av dessa? verkar som dom faktiskt tillverkas i rätt stor skala ändå.
vad jag förstår så är shm-sa precis som hybridskivor bara att det enbart är 2-kanal ? |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/04/11 : 10:11:19
|
Apropå olika ljud- och bygg filosofier... Som tidigare nämnts i tråden Har Canton en golvare som heter Chronos som sägs spela från 20 - 40.000 Hz. Den har som jag gissar två 8" basar. Å andra sidan har nämnts JBL 4355 som har två 15" basar (2235), men den spelar bara från 32,5 - 22.000 Hz...
Vilken högtalare spelar rimligen djupast och med störst trovärdigt?... Apropå reklamen, "Storleken har ingen betydelse"... |
Edited by - paradigm on 2013/04/11 10:13:07 |
 |
|
mostlydiy
Member

344 Posts |
Posted - 2013/04/11 : 12:38:47
|
Hm, sånna där specar kan mycket väl vara +- en jäkla massa db och då blir det inte riktigt lika intressant. Angående frekvenser över 20k så läste jag att han som designat JBL Everest föredrar den utan 045Be men JBL menar att de måste ha UHF för att japanerna ska köpa dom. |
 |
|
JonFo
Member

218 Posts |
Posted - 2013/04/11 : 16:32:12
|
Att spekulera i om den ena eller andra högtalaren går till 20 respektive 32,5Hz bara på konarean tycker jag verkar rätt vanskligt. Jag har ett par von schweikert med dubbla 8" som inte har några som helst problem att spela djupbas, i mitt rum.
Det enda som verkar gälla i den här tråden är JBL med stor konarea, jag tar med mig jackan ur garderoben på vägen ut...
# Jon |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2013/04/11 : 17:04:39
|
Det handlar inte bara om konarea utan mera om slaglängd. Men en stor fördel är ändå när man har en stor konarea som är gummi/skumupphängd och samtidigt med en stor slaglängd.
|
 |
|
Topic  |
|