HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dödsruna över HIFI!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/16 :  09:10:13  Show Profile Send paradigm a Private Message
Med slarva bort menar jag, ung. sålt smöret och tappat pengarna... eller att en hoper (unga) ljudtekniker av den nya generationen, (som en ren generalisering) kanske av rent slarv/tidspress och eller okunnighet, eller möjligen för att de pga bristande integritet låter sig påverkas av önskningar uppifrån som inte precis bidrar till en så bra produkt som möjligt. Kanske också att de inte har den "glöd" och engagemang som behövs för att resultatet ska bli så bra som möjligt.
Hårda vinstoptimeringskrav, slarv och hafsigt arbete under hårdnande tidspress, skulle jag säga, håller på att utveckla sig till en cancersvulst, inte bara här, utan på alla områden... Ta exemplet "planned obsolescence"... Där t ex en HP skrivare på kretskortet innehåller en EEPROM, vars enda uppgift är, att logga antalet utskrifter och vid ett förinställt värde slutar fungera och uppvisar en felkod... Att denna EEPROM hamnat på kretskortet, har ju inte bestämts av ingenjörer, utan högre upp av marknadsstrategerna...

"Slarv", är kanske rent av ett för snällt ord, när jag tänker efter...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/04/16 :  10:36:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Vågar man föreslå denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86446

Denna har ju för länge sedan lämnat diskussionsstadiet och övergått i en proklamering för ett visst ljudideal, likväl som att "allt var bättre förr, ju förr dess bättre"

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/04/16 :  11:31:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Nej nu lägger vi ner. HiFi:n kommer inte att dö så länge de "heliga" marknadskrafterna bestämmer. Människor vill ha nytt ännu mera nytt i all oändlighet amen. Jag har själv en Iphon 3 som jag fått av mina barn när dom köpt sina Iphon 4 och 5. Men jag kan inte surfa eller ta emot e-mail på min Iphon för det gör jag helst hemma på datorn.
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/06/06 :  21:23:24  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message
Måste rekommendera er att se: Sound City. Riktigt bra musikdokumentär om riktig musik inspelat analogt. O visst fasen låter skivorna som är inspelade där riktigt bra. ETC: Tom Petty, Fleetwood Mac, Neil Young, DIO, NIN, Nirvana...

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/06/13 :  13:36:12  Show Profile Send paradigm a Private Message
Men som med så många andra riktigt bra studios, så försvinner dom en efter en i konkurrens med datoriserat, streamat och mp3...
Go to Top of Page

iMac
Member

484 Posts

Posted - 2013/06/13 :  14:05:02  Show Profile Send iMac a Private Message
Har oxå sett Sound City, riktigt intressant dokumentär! Neve 8028 mixerbordet går inte för hackor!! Finns numera i en studio hos David Grohl.

Finns ett soundtrack till filmen oxå, Sound City Real to Reel.

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/06/13 :  14:40:59  Show Profile Send sopwith a Private Message
quote:
Men som med så många andra riktigt bra studios, så försvinner dom en efter en i konkurrens med datoriserat, streamat och mp3...

det är ju så det funkar, när efterfrågan försvinner, eller att tekniken blir för gammalmodig och omständig, då försvinner dom "gamla" butikerna ut, för att ersättas av annat.
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/06/24 :  23:43:49  Show Profile Send Nightx a Private Message
DR6 på soundtracken till soundcity, det är ju tamejfan ett hån mot hela rullbandsåldern :)

en annan viktig aspekt som många kanske inte tänker på när det gäller vinyl vs cd är ju att överföring från masterbanden oftast gjordes noggrannare till vinylplattan

jag tänker på när cdn kom och allt skulle överföras digitalt, ofta väldigt slarvigt gjort tyvärr

dock med bibehållen dynamik ska tilläggas

japanska överföringarna brukar vara mycket bättre av någon anledning

har en del tidig japanpressad hårdrock på cd, och skillnaden mot UK/US är stor på många av dom.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/09/03 :  11:59:04  Show Profile Send paradigm a Private Message
...och då var ju ändå många USA pressningar mkt bättre än de europeiska!

Jag minns hur jag hemma hos en kompis lyssnade på Charlie Haden & Pat Metheny's "Beyond the Missouri sky", för många år sedan och redan på hemvägen köpte en till mig själv, men blev så besviken att jag tvingades åka tillbaka med den och förklarade att den jag köpt lät mkt sämre än den hos min kompis. Det visade sig att kompisens var pressad i USA och den jag köpt, var "Made in France"...
Beställde då en USA-pressning för dyra pengar, men det var det värt!!!
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/09/03 :  11:59:44  Show Profile Send paradigm a Private Message
...och då var ju ändå många USA pressningar mkt bättre än de europeiska!

Jag minns hur jag hemma hos en kompis lyssnade på Charlie Haden & Pat Metheny's "Beyond the Missouri sky", för många år sedan och redan på hemvägen köpte en till mig själv, men blev så besviken att jag tvingades åka tillbaka med den och förklarade att den jag köpt lät mkt sämre än den hos min kompis. Det visade sig att kompisens var pressad i USA och den jag köpt, var "Made in France"...
Beställde då en USA-pressning för dyra pengar, men det var det värt!!!
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000