Varför ska man ha en ultraljudstvätt till CD-skivor? Man kan lika gärna skölja av en CD under rinnande vatten och möjligen med lite diskmedel. Jag har en sådan tvätt, men den använder jag för annat.
Extremt smutsiga skivor tvättas bäst för hand då dom kan bearbetas med händerna. Ultraljud använder man om man vill tvätta något som man inte kommer åt mekaniskt. Armband till klockor går bra, jag har t.o.m. provat med att rengöra rakblad med tre blad. Varför ska man krångla till det när man vill rengöra CD-skivor. Jag har tittat på en ultraljudstvätt för svart vinylskivor. Det går bort för mig eftersom man måste byta destvatten i tvätten varje gång man tar fram maskinen och vill tvätta skivor. Sedan det här med torkningen av skivorna. Det fungerar bättre med en vanlig maskin för skivtvätt.
Nej men det var nära att jag i alla fall skulle prova. Anledningen till att man måste byta destvatten är att behållaren rymmer flera liter och med en öppning som inte är tillstängd. Det måste betyda att vattnet inte kommer att behålla sin renhet och inte vara destillerat efter några dagar.
Ok gcs - öppningen kanske skulle gå att täppa till hyfsat i alla fall? Jag är väldigt sugen på att bygga ultraljudstvätt. Jag har fått uppfattningen att det ger ett mycket bra resultat trots självtork.