HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp, jag vill sidouppgradera (igen)!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/03/25 :  13:51:53  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Vad håller jag på med?
Jag måste ha hjälp.

I dag sitter jag med följande utrustning:
Högtalare: Dynaudio Focus 200 mk2
Förstärkare: Hegel H200
Dac: Hegel H10
Källa 1: Dator med Asus Xonar Essence ST (filspelning)
Källa 2: Cambridge BD 6...nånting (cd-skivor/film)
Källa 3: Apple Airport Express (slölyssning via iFån/Spotify)

Känsla: Uttråkad. Glädjen är borta. Stereon används mest av sambo via iFån/Spotify. Saknar tonkontroller (får man säga så?).

Jag drömmer tillbaka till när man smög in på Hifiklubben och lyssande på Nad 208 med Dali 808 eller vad det kunde ha varit på den tiden. Det var lättillgängligt och ett rent nöje. Inget nojjande över jitter i digitalöverföringen. Inget nojjande över om en flacfil verkligen lät något sämre än wav (något jag inte ens skulle höra i min relativt billiga anläggning).

Jag har alltså börjat snegla åt en sidouppgradering..kanske tom något nergraderande.
Nad har ju ett slutsteg som heter 275BEE och med tillhörande försteg bildar enheterna en integrerad förstärkare (375BEE??) som har fått rätt schyssta omdömen bland andra hos LTS om jag inte minns fel?

Om jag skulle köpt något sådant plus deras "bästa" konsument-cd-spelare så kostar det ungefär det jag skulle få ut beggat för min förstärkare (typ 16k).

Jag förlorar troligtvis lite ljudkvalité men jag vinner ett enhetligt system som är mycket enkelt att handha. Dessutom får jag tillgång till partykontrollerna (tonkontroll).

Egentligen vill jag köpa en AMR DP-777-dac men jag vet ju om att det är pengar i sjön för mig. Jag kommer inte på många år bygga ett hifirum och jag kommer troligtvis aldrig snubbla över så välinspelad musik (i mina genrer alltså) att det är värt insatsen.

Jag får för mig att det är många som funderar i samma banor, och kanske gör slag i saken eller helt enkelt bara bortser från dessa tankar.
Ni som har funderat på detta, hur har ni gått vidare?

PS 1. Har Dali blivit sämre eller har man selektivt minne? Minns att Dali 808 lätt rätt roligt men motsvarande idag låter riktigt bedrövligt.

PS 2. Varför har Nad dumpat de snygga gröna lysdiodrarna och ersatt med apfula blå stickande grejer?

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2013/03/25 :  14:07:01  Show Profile Send Kmj a Private Message
Precis så gjorde jag med, nedgraderade utav bara helsike och musiken blev rolig igen.
Just för att man slutade att lyssna efter ljud och lyssnade på musik istället.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/25 :  14:44:58  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
En Equalizer kanske kan kopplas in och du kan ratta fram det rätta Partyljudet.

Jag har ju hittat mitt recept för både finlyssning, headbangning och Party:
Aktiv delning med miniDSP, går att trixa och Eq'a en hel del med en sådan.
Man behöver inte ha DIY-högtalare heller, kör bi-ampat bara genom miniDSP'n så kommer man långt.
Jag har programmerat ett antal olika Eq-kurvor som jag plockar fram efter behov, de heter: hifi, party, metal, earth (för mossiga analoga inspelningar), reggae
Finlyssning eller kul, men en sådan pryl får man enkelt tillgång till båda.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/03/25 :  15:31:18  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jag fixar inte alla intryck. Jag behöver Play, Stop, Skip, Volume + :)
Lådor och inställningsval har jag redan. Jag behöver mindre av det hela.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2013/03/30 :  12:21:45  Show Profile Send Larsen a Private Message
Precis då jag blev klar med mina baslådor, kör med aktivt filter, testat slutsteg osv, så kopplade jag förbi det mesta. Spelar nu på dator alt gammal micromega-cd, ännu äldre NAD-receiver och k-märkta Rauna-högtalare... Det är sååå kul!

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000