HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudkvalitet enligt P3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/04/01 :  10:55:08  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Slog på P3 på radion, och man höll på att prata ljudkvalitet med någon "ljudexpert" från SR i programmet PP3. Glädjande att ämnet tas upp. Vad jag kunde förstå var dock det enda vettiga som sas att man skulle välja stora högtalare.
Det intressantaste man sa var att om man bara hade "dåliga" högtalare, passade det inte att spela hipp-hopp, eftersom denna musik krävde bra ljud. Det som kunde spelas i sämre högtalare var klassisk musik, som var omkomprimerad, och inte ställde samma krav på ljudkvalitén. Intressant! Uppfattade inte detta som ett aprilskämt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/01 :  11:39:33  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Skumt och lite småknäppt.
En av anledningarna till att tex. Hip-Hop komprimeras är ju att det ska låta vettigt genom små skithögtalare...?

Nu har jag inte hört just detta avsnitt av programmet, men PP3 är ju ett gravt "ironiskt" program på en kanal som jag nästan slutat lyssna på pga. den usla musiken och de flesta programledarnas iver att vara så förbenat PK - något jag verkligen avskyr...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2013/04/01 :  12:37:33  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Intressant! Uppfattade inte detta som ett aprilskämt.

Det låter definitivt som ett aprilskämt. Hip-hop skulle alltså ställa höga krav på anläggningen medan klassiskt skulle fungera bra i ett enkelt system, tillåt mig småle.....Aprilskämtet kanske bestod i att han kallades "expert"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2013/04/01 :  22:56:58  Show Profile Send dwain a Private Message
Lyssnade också på skiten fast dock bara 15-20min sen skrev jag ett inlägg på deras fb-sida och stängde av.

Experten var dessutom tjej! Hade hon kunnat sin sak så hade det varit lite coolt. Nu blev det bara pinsamt uppenbart att hon inte hade en susning om något.

Tycker det är bra att ämnet ljudkvalité tas upp men då får det gärna göras av någon med kunnande.Som det var nu så hoppas jag verkligen ingen lyssnade och tog till sig av infon då det verkligen var kusligt fel stundtals

Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/04/01 :  23:29:51  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message
Får nog instämma i Opethics inlägg.
Det är väl tur att man missade programmet, får väl lyssna på P4 med mina hiphop lådder

P3 känns som de tappat greppet. Eller har jag blivit gammal ?

//Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

jonny99
Member

433 Posts

Posted - 2013/04/02 :  11:44:25  Show Profile Send jonny99 a Private Message
P3 är för personer som är < 37,5 år. P4 är för personer som är > 37,5 år. Jag brukar trösta mig med det när jag tycker att det blir flamsigt och dumt i P3, jag är helt enkelt fel målgrupp. De som är tio år yngre förstår och uppskattar det där flamset, de förstår väl den där hiphoppen också antar jag.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/02 :  12:02:34  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
P3 är för personer som är < 37,5 år. P4 är för personer som är > 37,5 år. Jag brukar trösta mig med det när jag tycker att det blir flamsigt och dumt i P3, jag är helt enkelt fel målgrupp. De som är tio år yngre förstår och uppskattar det där flamset, de förstår väl den där hiphoppen också antar jag.
Jag är 39 och känner verkligen inte att någon av kanalerna är för mig...
Men visst, det är nog svårt att göra radio som passar en som gillar klassisk kultur som Hårdrock, Star Wars, Monty Python och annat trevligt och som mår både fysiskt och psykiskt illa när public service's PK-liberaler spyr ut sin okunniga kommunistpropaganda över etern...
Vi är ju så få att vi väl knappt kan räknas som en målgrupp.

Jag ber om ursäkt för såväl OT som eventuella regelövertramp, men jag blir så irriterad över att mina skattepengar används till att finasiera SR och SVT som i bästa fall "bara" är flamsiga och i värsta fall är rena kommunistpropagandan... Suck!

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/04/02 :  12:12:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det är ju tur att vi numera har den kommersiellradion. Den ger oss möjligheten att inte behöva tänka på så mycket och inte heller ta ställning i olika samhällsfrågor. SOV I RO!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/02 :  12:26:26  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Ja det är ju tur att vi numera har den kommersiellradion. Den ger oss möjligheten att inte behöva tänka på så mycket och inte heller ta ställning i olika samhällsfrågor. SOV I RO!
Reklamkanalerna hycklar i alla fall inte med sitt syfte, inte tar de lika mycket skattepengar i anspråk heller.
Jag gillar tanken med Public service egentligen, men att de försöker styra våra tankar är ju rena Sovjetmetoderna!

P3 spelar bara Hip-Hop och utvalda "P3-pop artsiter" för att få folk att lyssna på skiten (jag känner ingen som lyssnar på sån musik av egen fri vilja), de har "Digi-listan" för att få folk att tro att skivor är ute och nerladdningar är inne (de vill att folk inte ska köpa skivor, därför presenterar de det på det här sättet, det gjorde de redan långt innan nerladdad och streamad musik "slagit genom på allvar") och så detta tjat om HBTQ och så att allt som inte är tillräckligt politiskt korrekt ska för "rasism"

Jag har gått över till P1, där är samhällsdebatten lite med objektiv och sansad...

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/04/02 :  12:26:55  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Tack gcs!
Kunde inte skrivit sarkasmen bättre själv.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/04/02 :  12:29:52  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
jag blir så irriterad över att mina skattepengar

opethic, det är inte dina skattepengar. Det är licensavgiften.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/02 :  12:35:23  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
opethic, det är inte dina skattepengar. Det är licensavgiften
Jamendåså, nu känns det genast bättre...

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/04/02 :  12:39:44  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Jamendåså, nu känns det genast bättre...

Alltid skönt att kunna uppmuntra en medmänniska.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/02 :  12:51:28  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Ja det är ju tur att vi numera har den kommersiellradion. Den ger oss möjligheten att inte behöva tänka på så mycket och inte heller ta ställning i olika samhällsfrågor.
gcs - Har du lyssnat något på P3 de senaste 10 åren eller så?
De vill inte att lyssnarna ska ta ställning i olika samhällsfrågor - De vill ta ställning åt dig!
Tvångsmatning! enda botemedlet är att stänga av eländet...

Vi (eller mest jag kanske?) är nu lååångt ifrån Topic, eller är vi det?
P3 är helt enkelt inte seriösa någonstans, så att förvänta sig att deras "ljudexpert" är nått att ha är tyvärr att ha för höga förväntningar.

Om admin tycker det luktar politik här så må det vara hänt, men jag tycker främst det är beklämmande att Public service (och särskilt då P3) överhuvudtaget har en så tydlig politiskt åsikt och agenda - även om deras politiska kulör varit en annan så hade det varit lika illa i mina ögon.

Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/04/02 :  13:24:00  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message
Skönt att höra att man i detta fallet inte är ensam om att ha åsikter.

Har dock inte, av i tråden tidigare nämda skäl, numera någon större koll på vad de har för sig.
Blir bara någon kortare visit på kanalen då de andra kanalerna inte är åtkomliga eller så. Denna visit brukar vara tillräcklig för att bli VÄLDANS trött på dem

Tanken verkar inte vara att producera något GIVANDE för lyssnare, utan snarare för att få sitta och leka av sig i etern

Känner mig inte heller för gammal vad det gäller andra saker. 40 år i år och småbarnsförälder innebär väl att man får lov, och måste flamsa. Men det kan ju vara skillnad på flams och flams

Man tycker ju också att inslagen bör vara faktabaserade och som tidigare skrivits, inte vridna åt något håll.

//Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2013/04/02 :  13:43:50  Show Profile Send Porta a Private Message
Att hip-hop skulle kräva bättre ljud ???
Hip-hop mår bäst av inget ljud. Men det är ju jag.

@opethic. Couldn't agree more.
P1 är den enda statskanalen som är lyssningsbar. Hu, vad jag måste vara gammal.

Att det sedan är ett ytterst litet fåtal kommersiella stationer som inte fungerar som kräkmedel kan man inte heller bortse från. Jag är tydligen helt stenålders.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php

Edited by - Porta on 2013/04/02 13:46:42
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2013/04/02 :  14:34:25  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Jag gillar P3 och hörde aktuellt program men bara delvis.
"Experten" hade nog ganska bra koll men var dålig på att uttrycka
sig och hann inte få fram det hon ville ha sagt innan programledarna
babblade på.

Sen får vi också tänka på att de pratar för bred publik och inte för
oss experter

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/04/02 :  14:39:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Opethic; Ja jag brukar ibland lyssna på P3 Dokumentärer och sedan kan jag rekommendera programmet Ligga med P3 som är ett program för ungdommar och snuskiga gubbar. Allvarligt talat så lyssnar jag mest på P1 samhällsprogram och P2 musik. När det gäller TV så tittar jag enbart på SVT1, SVT2 och Kunskapskanalen. Jag ratar alla program som är av underhållningstyp, sport och annat. Så tråkig är jag. Som någon redan sagt så är PS inte skattefinansierat utan den lever av licensmedel. V ore det tvärt om så finns risken att någon framtida regering som inte gillar PS då minskar på budgeten till de olika bolagen. Till sist så anser jag att kommersialiseringen av radio och TV i allmänhet inte har tillfört något gott utan mera ett lättsamt fördummande.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2053 Posts

Posted - 2013/04/02 :  16:15:12  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Har inte hör programmet i fråga då jag sedan länge övergett SR till förmån för BBC och rena musikkanaler.

Jag står helt enkelt inte ut med den sk PK smörjan som genomsyrar Sveriges radios utbud..

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/04/02 :  17:08:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker att du har fel om PK Labbe. Jag vet inte riktigt vad du menar med det. Mycket av vad SR/SVT sänder skulle lika gärna kunna vara BBC program fast på svenska. Visste du t.ex att musiken i nattradion på P2 sänds från London. Vad man möjligen kan säga är att BBC möjligen har en bättre utlandsbevakning än någon annan. Det är väl egentligen inte konstigt att det är så. Vi har väl under flera decenier också blivit vilseledda av framförallt amerikansk TV/Radio och även BBC. I bland så kan det bli fel även hos oss. Jag gillar personligen vår PS och kunskapsradio/TV. Jag tycker att ni som inte gillar PS ska ta er tid och verkligen lyssna på vilket enorm utbud som framförallt SR har.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2013/04/02 :  17:11:14  Show Profile Send lars a Private Message
Redan på 80-talet övergav jag P3 o P4 när jag av misstag råkade ratta in P1 och blev kvar, så än idag. Vilket lyft.
Det finns mycket musik i P1. På Andrum hörde jag för första gången ett stycke inspelat av KKV. Jag körde bil och blev så tagen att jag var tvungen att stanna för att lyssna ordentligt. En annan höjdare just nu är Nordengren & Epstein efter 3, spraket etc.

På P3 är det bara trams och programledarna tävlar om att vara mest korkade och okunniga.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/04/02 :  17:25:53  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
På P3 är det bara trams och programledarna tävlar om att vara mest korkade och okunniga.

Hur vet du att det är så med tanke på att du övergav kanalen på 80-talet?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2013/04/02 :  19:00:11  Show Profile Send Zombie a Private Message
Licensavgiften per TV och reklamintäkterna per TV är ungefär lika stora...licensavgiften är dock öppen, medan reklamens kostnader smygs in i dina köp. Utan public service skulle vi bara ha trams och skit i media.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2013/04/02 19:03:33
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/02 :  19:03:52  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Utan public service skulle vi bara ha trams och skit i media.
Jag säger bara: The big Bang Theory, det bästa som visats på TV - någonsin!

Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2013/04/02 :  19:41:59  Show Profile Send Zombie a Private Message
Är det femman som har producerat den själv? Och rättfärdigar en vanlig sitcom all annan skit man betalar via diskmedlet?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2013/04/02 :  20:41:32  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag tycker det är världklass på både SR och SVT. Jag jämför då med Kanada (vars motsvarighet till SR är CBC som också är toppen), USA, Belgien och Frankrike där jag bott.

Det innebär inte att jag gillar allt - långtifrån. Om man skall bedömma t ex P3, så bör man kanske fråga målgruppen vilken jag inte tillhör. Däremot tillhör jag målgruppen för P1 och P2 och jag är mycket nöjd. Jag förväntar mig dock inte målgruppen för P3/P4 uppskattar ettan och tvåan. Det är väl därför vi har olika kanaler.

TV tittar jag knappt på. Jag läser och spelar musik istället. Vi har bara basutbud där vi endast kollar TV1, TV2, Axess, Kunskapskanalen och TV24 en och annan gång. Vi är alla olika och med olika prioriteringar.

Vad jag inte förstår är om ni lyssnar eller tittar på program ni inte gillar. Livet har andra kvaliteter.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000