| Author |
Topic  |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts |
Posted - 2013/04/06 : 18:02:00
|
Hittade nu programmet till Mac så då var jag bara tvungen att testa det för att se vilket betyg den kan ge mina skivor då många använder den som en måttstock för att hitta bra skivor. Jag plockade fram några skivor direkt för att testa och se vad programmet säger om dom. Vad jag har förstått så är 1 - 7 dåligt, 8 - 13 okej och 14 - 20 är riktigt bra. Tog fram skivor då som jag vet har hög kvalitet och som jag själv använder som referensskivor och körde igång programmet och..............ja. Dom skivorna jag tycker håller hög kvalitet ger den dåligt betyg, Då undrar jag hur programmet igentligen mäter ut kvaliteten? En bra välinspelad skiva för mig är när jag lätt kan höra alla detaljerna på skivan och man verkligen hör skillnad på höga och låga ljudnivåer på olika instrument eller toner beroende om det är en akustisk eller elektroniskt instrument. Finns säkert fler faktorer som jag glömt. Min uppfattning av det programmet är att det inte visar hela sanningen och misstolkar informationen. Ett exempel är gruppen Minilouge med skivan Animal. Skivan innehåller minimala syntljud med en riktigt skön botten. Den fick knappt godkänt (6 - 9 i DR) av programmet och det känns verkligen inte rätt med tanke på vilken hög kvalitet det är på ljudet i skivan. Det är inte bara den utan många andra som jag märkte det samma med som Vangelis, Enya, Plasticman, mm. Vad tycker ni om programmet gentemot er egen uppfattning om bra/dåliga skivors inspelningskvalitet? |
Musik är livet |
|
|
jonny99
Member

433 Posts |
Posted - 2013/04/09 : 10:31:12
|
Modern populärmusik, från Darin till death metal, är en studioprodukt. flera av maskinerna som tillsammans med musikerna och deras instrument producerar det slutliga ljudet är kompressorer.
Nuförtiden verkar artister, producenter och "normalkonsumenter" föredra musik med jättemycket kompression vilket ger liten dynamik. Audiofiler verkar gilla musik med lite mindre kompression och lite större dynamik. Audiofiler har skapat program som t.ex ditt som ett led i en kampanj för att få producenter att skapa populärmusik med lite mindre kompression. Det är ju jättebra att konsumenter talar om för producenter vad de vill ha men det är viktigt att komma ihåg att det är en fråga om smak inte kvalitet, vissa gillar pepsi andra gillar coke.
När det gäller akustisk musik så är det ju lite annorlunda, när det gäller en symfoniorkester eller en jazztrio så finns det ju ett original som inspelningen ska försöka återge så bra som möjligt. Man får dock inte glömma att några av de orkesterinspelningar från femtio och sextio talet som t.ex Harry Pearson har propagerat för i decennier har mycket mindre dynamik än "verkligheten", tekniska begränsningar hos bandspelarna gjorde att teknikerna fick öka volymen i tysta partier och sänka lite i starka partier.
|
 |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts |
Posted - 2013/04/09 : 11:18:52
|
Håller verkligen med dig i det du säger. Men sen så finns där skivor inom pop/rock/metal som låter bättre än 99% av nämda kategorier och det är dom som jag försöker hitta. Jag är själv en allätare som kan sitta och lyssna på allt från klassiskt, blues, rock, metal, trance, mm. Det enda som min stereo spottar ut illa kvickt är skiten som man hör på populärradio som Rihanna, Britney, Bieber, mm. Det är inte musik för mig. En bra metal skiva som jag verkligen uppskattar som jag tycker har bra med dynamik och över lag hög inspelningskvalitet är Strapping Young Lad - Alien. Har ni några bra tips på modern musik som har det där lilla extra i inspelningskvalitet som skiljer sig från mängden så får ni gärna berätta det för mig här. |
Musik är livet |
 |
|
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2013/04/09 : 12:07:16
|
Att du hör mycket detaljer är oftast för att skivan är komprimerad Man hör oftast mera detaljer på en komprimerad skiva på en något mindre transparent anläggning.
Dynamik tycker jag dock inte är en välljudsindikator som påpekats. |
 |
|
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2013/04/09 : 12:35:42
|
Jag tror det de mäter är hur utstyrd skivan är. De kollar genomsnittsnivån på musiken och talar om hur nära max signal den ligger, det är så jag har uppfattat den där siffran. I normalt levande ljud med sång, trummor m.m. behöver du ha en viss höjd till taket för att tillåta trumslag t.ex. och et är lite tyst emellanåt så det drar också ner medelnivån. I elektronisk musik tror jag inte det lika nödvändigt med samma höjd. Men jag personligen stänger av om musiken om den är producerad på det viset eftersom mina gamla öron inte orkar lyssna så länge då, och speciellt inte högt. Med risk att trampa snett så tror jag det är hyffsad dynamik-höjdsmarginal på Pink floyds "The wall". Ta den och skruva upp, där kan i alla fall jag spela i princip hur högt som helst utan att det blir vare sig jobbigt eller skrikigt, bara mer. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska  |
 |
|
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/04/09 : 12:55:45
|
jag vet inte hur ni lyssnar o så där men försöker jag köra en superkomprimerad skiva genom mina b&W 801n så låter det apa, jag kan oftast höra direkt om den är för komprimerad och jag har då inte varit med om något fall där jag tyckt att inte DRskalan har stämt
den enda skivan som lurade mig lite var Queen - News of the world Rem2011, trots DR8 så gillade jag ljudet på denna. köpte dock senare orginalet från det glada 80 med DR11 istället :)
det jag annars oftast hör det på är mellanregistret samt anslag i baskaggen. |
 |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts |
Posted - 2013/04/09 : 14:10:36
|
Lovan: Det kan jag nog inte hålla med om. En överkomprimerad skiva för mig är när allt låter lika högt på en skiva och oftast då väldigt rörigt och har svårt att separera ljuden/instrumenten. Lite som att där inte finns plats för instrumenten på skivan och alla blir då lidande och kämpar för att höras mest.
Dr.Nope: Jag tror också att det kan ligga till så.
Nightx: Så upplever jag dom flesta skivorna också att det låter apa men ändån så kan vissa skivor låta rätt så bra fastän programmet ger den dåligt betyg. För skojs skull testade jag mp3 låtar på programmet bara för att se vad den skulle säga då och där gav den lite blandat resultat. Fortsätter att testa det bara för skojs skull. |
Musik är livet |
 |
|
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
|
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2013/04/09 : 14:54:18
|
MP3 är inte komprimering i den meningen och har inget med saken att göra. Har för mig att om du kodar en MP3 i 256kbps så kan du inte höra skillnad mot originalet.
Den här komprimeringen är när man förstärker något med säg 10ggr. Du har bara plats för max 2, så alla signaler som är 0.2 eller större slår i taket och förstärks med mindre än 10ggr. Alla signaler under 0.2 blir förstärkta 10ggr. Det är därför du helt plötsligt hör andetag så tydligt. De låg tidigare kanske 40dB under allt annat och du har väldigt svårt att höra dem pga om inte annat örats egna dynamik, men när de komprimerar det hela och alla starka signaler kanske inte alls förstärks, så hamnar andetaget med max förstärkning kanske bara 20dB under den starkaste tonen. Den hörs alltså jättetydligt.
Alla siffror påhittade för att fösöka förklara. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska  |
 |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts |
Posted - 2013/04/09 : 15:40:24
|
| Dr.Nope: Så uppfattade jag det också med mp3 kvalitet. Kul att testa ändån. |
Musik är livet |
 |
|
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2013/04/09 : 19:35:34
|
quote: Har för mig att om du kodar en MP3 i 256kbps så kan du inte höra skillnad mot originalet.
Säg inte det högt, finns människor som hör skillnad på om högtalarkabeln ligger på golvet eller på träklossar 
Efter att ha lyssnat på en del låtar som programmet ger bra betyg så anser jag att dynamiken har en ganska liten del av välljudet att göra. |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/04/09 : 20:39:50
|
sladdbarn: alla gillar olika :)
men kan du verkligen på allvar säga att en DR5 låter lika bra som en DR15 ?
|
 |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2013/04/09 : 22:23:06
|
Sättet att mäta kanske fungerar om man bara lyssnar på plinkplonk och orkestermusik där kompressor skulle ge en lägre siffra. Men om man räknar med dubstep blir mätningen ganska löjlig.
http://www.youtube.com/watch?v=aHjpOzsQ9YI Får DR6
Kari Bremnes Mitt Hjerte Hamrer Og Hamrer från 2007 Live skivan får också DR6
Båda är riktigt roliga att lyssna på med hög volym. Garanterat bättre än dansmusik i DR10. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/04/10 : 01:11:57
|
Det kanske beror mycket på vilken musik man lyssnar på också
Om man lyssnar på mer akustisk musik kanske det kan finnas fördelar om musiken är lite komprimerad, röster blir skarpare och kommer fram osv ? kan också tänka mig att techno låter väldigt konstigt i DR15
Joda: där har vi ett typiskt exemplar där detta ljudideal faktiskt fungerar, om man kollar windowsmixern samtidigt som man lyssnar så ser man tydligt att den går rätt igenom taket hela tiden.
genom ett par fina lurar är det lätt att höra hur hårt limiterad den är, blir liksom lite svajjig gång...
Själv lyssnar jag på rockmusik och tycker det låter väldigt illa när inte dynamiken infinner sig, trummorna får ingen botten och gitarrerna låter skrikigt.
Inte meninen att allt i musiken ska vara lika högt hela tiden, tex ett gitarrsolo ska det spraka till lite extra om ett hårdare slag på trummorna ska man kunna känna i soffan att det är hårdare. ett lugnt intro ska vara lägre än resten av låten mm.
det är ju trots allt detta som skapar spänning och gör musiken intressant att lyssna på. jag har aldrig lyckats vänja mig vid att lyssna till högkomprimerad musik, jag växte upp med 70 - 80tals rock och det satte nog mitt ljudideal antagligen
jag är förbaskat glad att dr-skalan existerar så man kan undvika alla remasters och välja den utgåvan av sin favoritskiva som låter bäst. tycker den stämmer förträffligt bra. |
Edited by - Nightx on 2013/04/10 01:21:00 |
 |
|
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2013/04/10 : 14:45:31
|
quote: men kan du verkligen på allvar säga att en DR5 låter lika bra som en DR15 ?
Om det är samma låt så kommer jag säkerligen att föredra varianten med DR15. Men det är så många andra faktorer som spelar in för vad jag (vi) uppfattar som ljudkvalite. Exempelvis: har ett par uselt inspelade spår från vinyl som låter förjävligt men dom har bra dynamik, inte tusan kan vi kalla det välljud?
Hoppas att du förstår vad jag menar. |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/04/10 : 16:01:12
|
| absolut visst äre så! |
 |
|
|
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2013/04/11 : 09:53:53
|
Jag kanske missförstår nu men jag tycker det låter vanskligt att avgöra om en skiva är väljudande eller ej genom att bara låta et tprogram jämföra hur mycket dynamik som finns med i inspelningen?
Det är sant att de flesta nyare skivor har en avsaknad av dynamik och det är oftast till deras nackdel när man som vi finlyssnar. Jag förstår dock att det faktiskt är en fördel för den stora massan som egentligen inte bryr sig om det absoluta välljudet utan snanare att det låter ur surfplattans eller mobiltelefonens högtalare. :)
Enligt mig är musiken absolut viktigast. Bra musik med bra musiker med taktkänsla som kan förmedla känslor. Efter detta är ett naturligt ofärgat ljud med en ljudkuliss där jag utan att anstränga mig kan mejsla ut respektive instrument ur bilden. Sedan någonstans kommer dynamik tillsammans med djup/höjd, avsaknad av djupbas/översta diskant etc. in i bilden.
Detta är så jag ser det och jag inser at talla tycker olika men att bara gå på CREST-faktor eller liknande för att avgöra om en skiva är välljudande eller ej tycker jag låter begränsande.
|
 |
|
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/04/11 : 11:12:26
|
Jag håller med till 100% först och främst bör ju skivan vara välproducerad men det anser jag att dom ofta är med all den tekniken som finns att tillgå idag
Sedan behövs det ju bra musiker och dom blir väl färre och färre tack vare alla trix dom har i studion idag Röster fixar man till, gitarrer lägger man 50ggr tills det låter bra osv
Allt trixande förstör lite av känslan kan man tycka.
Ditt resonemang är inte dumt men det finns några brister Om du mastrar en platta hårt så blir den ju automatisk färgad Sämre i ljupbasen, svullen i mellanbasen osv, du får ett färgat ljud.
håller med dig till fullo först och främst får det ju vara något som har något värde för just dig Det är bara synd att så många produktioner som kunde låtit bra inte gör det pga dålig mastring.
"Metallica - death magnetic" brukar jag alltid ha som exempel Grym produktion men helt förstörd av dålig mastring. |
 |
|
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2013/04/12 : 09:10:43
|
quote: "Metallica - death magnetic" brukar jag alltid ha som exempel Grym produktion men helt förstörd av dålig mastring.
Håller med, var faktiskt på väg att nämna just den skivan innan. |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
|
Nightx
Member

175 Posts |
Posted - 2013/04/12 : 17:05:30
|
Försök o få lyssna på death magnetic guitar hero 3 versionen Den är tagen till spelet innan mastring låter perfekt. :) |
 |
|
|
jonas_gbg
Member

336 Posts |
Posted - 2013/04/12 : 18:47:59
|
quote: Försök o få lyssna på death magnetic guitar hero 3 versionen Den är tagen till spelet innan mastring låter perfekt. :)
Synd att en spelversion låter bättre än skivan. |
 |
|
|
jonas_gbg
Member

336 Posts |
Posted - 2013/04/12 : 18:59:49
|
Här kommer ett urklipp från beskrivningen av DR meter v1.3
Measuring DR: Each channel of the audio signal is splitted into "blknum" blocks of 3 seconds length. The RMS is calculated for each block as the square root of the double sum over all input samples squared, divided by the block size in samples. The Peak is calculated as the maximum of the absolute value from the block.
Conversion of Rms and Peak into dB is done. Each RMS and Peak value is entered into a histogram with 10,000 discrete values ranging from -100 dB to 0 dB in steps of 0.01 dB.
The DR value for each channel j can then be derived as the difference between the second largest Peak value and the RMS-sum over the upper 20% histogram values converted to dB.
The overall DR is finally calculated as the average of the channel DR values rounded to the next integer value.
Using the RMS-sum in the overall RMS of the upper 20% of the input material, eliminating the contribution of small Peaks. This method also ensures that the resulting DR value is virtually independent from the block size used as long as this is small compared to the overall input material length.
Limiting the DR-measurement to the upper 20% of the blocks with maximum RMS is a compromise that allows to somewhat compare a wide variety of different material in a quantitative way. Also in highly dynamic Material only the loudest parts, which usually best reflect the processing of the material (compression etc.), contribute to the DR measurement.
Så funkar det. Vet inte ens om jag själv blev klokare  |
 |
|
| |
Topic  |
|