HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Luxor Transmissionline 8071
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HLindgren
Member

1144 Posts

Posted - 2013/04/13 :  10:59:16  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Jag lämnade in min Yamaha hos vintages.se i Kungälv. I butiken fanns massor av roliga saker men det som mina öron fastnade för var ett par Luxor 8071. Som dom spelade är dom så bra eller har min hörsel blivit så mycket sämre?Så nu undrar jag om någon har eller har haft ett par sådana här. Och om man nu skulle trilla på ett par och elementen är helt slut,vad finns det då för ersättningselement. Jag har sökt på näetet men inte riktigt hittat någon info om originalen mer en impedans och frekvens.

Mvh
Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2013/04/13 :  12:12:55  Show Profile Send svanbo a Private Message
Detta verkar vara en relativt välrenommerad vintage -högtalare! En googling ger ovanligt mycket information på ett antal olika svenska forum:

Lång tråd på faktiskt.se:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=555354

Tråd i minhembio forum:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=129527

Tråd på carlsson planet:
http://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?f=37&t=1988&mobile=on

Där borde du hitta all information du behöver

Själv har jag haft ett par transmission line -högtalare en gång i världen som jag var mycket nöjd med! Tycker det är en alltför förbisedd teknik i dagens högtalare.

Edit: Vad vill butiken i Kungälv ha för detta pjäser?

Edited by - svanbo on 2013/04/13 12:14:27
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2013/04/13 :  14:09:46  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag kan intyga att dessa låter riktigt bra.
Inget analysverktyg men riktigt skön spelglädje med fin botten, har ett par som jag skall renovera när tid och lust infaller samtidigt.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1144 Posts

Posted - 2013/04/13 :  15:43:52  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Cittroman, lite avis där . Hade gärna hittat ett par renoveringsobjekt.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000