HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klarar förstärkaren av jobbet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/04/25 :  19:32:22  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Godkväll!

Jag har en fråga till alla kunniga där ute, det är som såhär att jag funderar på att införskaffa mig ett par Cerwin-Vega DC12-högtalare och jag sitter just nu på en Rotel RA-930AX förstärkare, den ger (enligt manualen) 4x30 watt.. Tror ni att jag kan driva högtalarna?

Är ny här på forumet så postar jag fel så ber jag så mycket om ursäkt!

Mvh/ Oliver

new order
Member

238 Posts

Posted - 2013/04/25 :  19:35:35  Show Profile Send new order a Private Message
Det tror jag nog.C-V är rätt lättdrivna.
Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/04/25 :  19:38:57  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Ja jag har hört det, ska kanske iväg och kolla på ett par någon dag! Brorsan kräver nämligen tillbaka sina JBL-högtalare så snart går jorden under :(

Tack för snabbt svar!

Edited by - oliverthemc on 2013/04/25 19:41:11
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2013/04/26 :  12:13:57  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
CV är lättdrivna så du kan spela högt nog med 2x30.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/26 :  12:28:18  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ja CV är lättdrivna och Roteln kommer att klara uppgiften.
MEN, med mer kraft kommer de att "blomma ut" och spela mer dynamiskt och levande.
Har du möjlighet att låna en kraftfullare förstärkare så gör det, sedan finns det ingen återvändo

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/04/26 :  13:28:39  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Just nu är en starkare förstärkare inte aktuellt eftersom jag fortfarande går i skolan dessvärre :/ Men ska införskaffas en massa roliga saker i framtiden! Ska troligtvis iväg och titta på högtalarna på Söndag och det lutar mot ett köp! :)
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2013/04/27 :  10:21:56  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
oliver, man kan hitta massa beg bra stärkare för liten peng.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/28 :  15:18:41  Show Profile Send paradigm a Private Message
Som generalisering, skulle jag säga att man aldrig kan få för mkt "headroom" och jag skulle säga att ju mer trögdrivna högtalarna är desto mer sant blir påståendet.

En annan sanning är, att det är lättare att köra sönder vilken högtalare som helst med en pissig 5W förstärkare, än en bra 500W förstärkare.

För en del år sedan hade jag ett Yamaha studioslutsteg PC2600M på 2 x 260W/8 Ohm, som drev mina stora JBL basar med den äran. Så jag köpte en till likadan och när jag körde båda slutstegen bryggade, kunde jag knappt tro vilken skillnad det blev...

Sån är min erfarenhet...
Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/04/28 :  19:52:05  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Självklart så hade en bättre förstärkare varit det ultimata men nu är det som så här att jag har byggt upp en väldigt stark relation till min Rotelförstärkare och jag bygger hellre in en ny förstärkare i Rotelchassit, så extremt värdefull är den! ;) Men det blev inget köp idag, han begärde alldeles för mycket pengar för högtalarna så jag ska leta vidare! Men jag har däremot en annan fråga, på baksidan av förstärkaren finns det en röd och en vit kontakt som heter ''Out''.. är det om man ska koppla in slutsteg? För i såfall hade jag kunnat koppla in ett slutsteg som driver högtalarna? Det finns även en skruv med en konstig symbol, ser ut som treudd ungefär.. Vad kan den leda till? :O Jag är väldigt okunnig när det kommer till ljud, det enda jag vet är att min förstärkare ger det rena ljudet utan en massa filter som jag vill ha eftersom jag lyssnar på väldigt stenhård Metal (Metalcore som det kallas) och jag vill inte ha en massa filter som redigerar ljudet! :))
//Mvh Oliver
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/28 :  20:14:18  Show Profile Send paradigm a Private Message
Du har förmodligen en Phono ingång för vinylspelare och dom har en tunn jordsladd som ansluts på den där skruven. Ibland har signalkablar också en tunnare tråd mitt emellan hö. och vä. sladdarna. Det är den tråden som ansluts mellan vinylspelaren och polskruven med jordad symbol.

Där det står out, är troligen en "preamp out" för anslutning av slutsteg.
Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/04/28 :  20:21:34  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Men tror du att det går att koppla in ett slutsteg? Hade jag haft ett fast jobb så hade jag lagt en förmögenhet på en bra förstärkare och ett par gigantiska högtalare men just nu går jag sista året på gymnasiet och min enda inkomst är Hemtjänsten som jag jobbar i på helger och kvällar :/ Försöker att läsa på Google men det finns ju trådar till förbannelse!! :@
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/28 :  20:30:20  Show Profile Send paradigm a Private Message
Lite bättre integrerade förstärkare brukar ha en "preamp out", som normalt är byglad till "main in" när man inte har ett separat slutsteg anslutet.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/04/28 :  21:43:12  Show Profile Send sopwith a Private Message
"out" på den förstärkaren är väl för bandspelaren?, men annars kan jag bara instämma med andra, kolla in begagnat, det finns hur mycket som helst till salu därute.
Om du skall skaffa nya högtalare så försök att hitta ett par som har hög känslighet, typ QLN606, 612 etc
Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/04/28 :  23:23:05  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Jag gör som så här att jag avaktar så länge och köper något riktigt istället! Får nog bli en ny förstärkare ändå :( Men men! Rotelförstärkaren ska hängas på väggen istället!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/28 :  23:42:13  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Oliver - Kan du ta ett kort på "Out" på Rotelns baksida och visa oss?
För om det är en "Pre out" så kan du ansluta ett slutsteg där och använda din Rotel som försteg.
Är det "Tape out" så fungerar det inte...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/04/29 :  00:17:46  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Jag tar en bild och länkar imorgon!
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/29 :  07:01:10  Show Profile Send paradigm a Private Message
En god tumregel är att lägga 2/3 av totalkostnaden på högtalarna och jag skulle absolut rekommendera högtalare med såväl hög effekttålighet, som hög verkningsgrad, typ >200W och >90dB/W/m och glöm inte att det finns Watt och det finns Watt.

PS: Googlade på din förstärkare och såg att den inte har någon "Pre out". Så om du absolut vill ha kvar din Rotel, skulle jag ansluta ett par väldigt lättdrivna högtalare (>95dB/W/m) på den första högtalarutgången (Speaker A) och på det andra paret ansluta ett par aktiva subwoofers (med inbyggd förstärkare), som har högnivåingång som du ansluter till det andra hötalarparet (Speaker B) med högtalarkablar.

Vill du spela riktigt högt, skulle jag rekommendera att du vrider ner basen något för att öka effekttåligheten och kompenserar det med att vrida upp nivån något på subbarna.
Då kan du klara dig med ett par mindre högtalare på Speaker A och lägga krutet på ett par riktiga aktiva subbar som har Klass D förstärkare på runt 400W och som går ner till 20Hz med full muff.
Majoriteten "subbar" som säljs går ju inte ens ner till 30Hz! DS.

Edited by - paradigm on 2013/04/29 07:28:53
Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/04/29 :  08:21:51  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Nej precis Paradigm, jag hittade nyss en bild som visar baksidan av förstärkaren på Google och jag ser att det står ''Tape'' ''In / Out''.. My bad!
http://www.grrpicturehosting.co.uk/2013/march2013/roystan_25_03_13_113.JPG
Men det får bli en ny förstärkare när plånboken säger ''varsågod''.. Tills dess får farsans JBL TLX8 funka!

Jag känner att jag har fått svar på allt så ni behöver inte lägga mer energi på den här tråden! Däremot vill jag som ny medlem här säga att det verkar vara ett mycket trevligt forum! Jag hade förväntat mig en massa nedvärderingar som man får på majoriteten av forumen! Men här känner jag mig hemma :)
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/29 :  08:43:40  Show Profile Send paradigm a Private Message
Med tanke på den blygsamma uteffekten, kanske ett hornbaserat högtalarsystem till "topparna" kunde vara nåt om man vill kunna spela högt trots den blygsamma effekten... Hornkonstruktioner brukar ju ha en verkningsgrad över 100dB/W/m.

Om du har en högtalare med 90dB/W/m i verkningsgrad, ser det ut så här...Varje fördubbling av effekten ger höjning med 3dB.
Alltså vid 2W spelar högtalaren med 93dB, vid 4W 96dB, vid 8W 99dB, vid 16W 102dB... Sen bör man aldrig belasta en förstärkare med maxeffekt av flera skäl. Därför är det viktigt att högtalaren har så hög verkningsgrad som möjligt.

100dB/W/m ger t ex följande... 2W ger 103dB, 4W ger 106dB, 8W 109dB, 16W 112dB...

Det är en väldigt stor skillnad att ha 100dB som maxnivå, mot dryga 110dB. En skillnad på 10 dB kan låta fjuttigt men känns mkt större än man kan tro.

Edit: Skillnaden mellan 30W och 120W uteffekt på förstärkaren, ger ju bara 6dB skillnad i ljudnivå som jämförelse.

Om du är lite händig, skulle jag kunna rekommendera en del lättdrivna PA element som spelar riktigt bra och som gör sig bra tillsammans och som inte kostar en förmögenhet.

Edited by - paradigm on 2013/04/29 10:56:03
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/04/29 :  16:13:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"En god tumregel är att lägga 2/3 av totalkostnaden på högtalarna"

Jaså?Vad då god tumregel? Ja om du verkligen vill höra hur usel signalkälla och förstärkning du har ja då är det absolut en "god tumregel".

Annars så skulle min rekommendation vara runt en 3:e del på varje del.Då slipper du sitta där och höra hur dålig förstärkning eller signalkälla du har.Och nej PA och hifi är inte samma skola. Därav att rekommendationerna att köpa något billigt PA-steg åtminstone inte är mina rekommendationer. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2013/04/29 16:16:15
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/29 :  17:01:00  Show Profile Send paradigm a Private Message
Du har givetvis rätt till en annan åsikt och jag tänker inte försöka övertyga dig om nåt annat. Men det är min erfarenhet och övertygelse efter mer än 40 års umgänge med HiFi och musik, att man får störst utbyte av varje krona som läggs på högtalare och då helst på väl valda, effekttåliga och lättdrivna element.

Jag vet att det finns dom som köper kablar och annan utrustning för månads- och årslöner och dom får gärna tycka att det är väl investerade pengar... och som du säger, det är en annan skola. Dock inget som jag tilltalas av.

Sen vet jag inte var du fick det ifrån, att jag skulle förorda ett billigt PA steg? Jag föreslog att TS behåller sin 4 x 30W Rotelförstärkare... Du kanske skulle läsa lite bättre innan du börjar klaga och tar i så livstycket nästan spricker... ;-)

Edited by - paradigm on 2013/04/29 17:02:22
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/04/29 :  22:14:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker att högtalarna är den svagaste länken och som man bör satsa lite extra på. Men det behöver inte betyda att det måste bli dyrt. Ett elektroniskt filter med inbyggd DSP är hemligheten till ett bra ljud. Sedan bör man komplettera med en subwoofer med en DSP. Slutstegen tror jag inte behöver vara av dyraste sorten eftersom varje slutsteg inte kommer att få arbeta i hela hörbarhetsområdet. Dessutom har man möjlighet att få välja mellan olika filtertyper och Delay i varje passband. Det här är min erfarenhet som kan göra skillnad på bra och mindre bra.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/29 :  22:50:28  Show Profile Send paradigm a Private Message
Visst, det behöver inte nödvändigtvis översättas i kronor och ören i alla lägen. Särskilt inte om man vet vad man ska söka efter. Det finns högvis med svindyra Hiffi högtalare som ändå inte klarar att ge det jag söker. På samma sätt som det också finns gott om PA högtalare som inte når ända fram.
De 2/3 på högtalare var mer sett som en generalisering för att peka på den delen i anläggningen som jag menar att man bör lägga störst omsorg på och som kan ge den förhållandevis största förbättringen, även sett per krona.

Den gamla föreställningen om uppdelningen på en tredjedel var, härstammar nog från ett i mitt tycke föråldrat synsätt, delvis kanske baserat på branschens behov och önskemål... Hur skulle branschen annars kunna sälja CD-spelare och slutsteg för en halv årslön om kunden visste att inkråmet i CD-spelaren troligen kommer från en spelare som kostar under 10.000 i ett annat namn och vem behöver då slutsteg, typ stora Krell, om högtalarna är så lättdrivna att 100W, många gånger räcker till hemmalyssning...om man inte som jag nördat in på "headroom" och kör Hypexmoduler till varje element... :-)

En annan fördel med lättdrivna högtalare är ju att man inte behöver ha ett eget kärnkraftverk.
Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/04/30 :  13:13:12  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Nu uppstod problem 2! :) Jag kom över ett par Proson av pappas jobbarkompis, han hade ett par ''proson stratego top 10'' som hans flickvän hade använt fram tills för bara någon vecka sedan, och de har alltid fungerar klockrent.. Men när jag kopplar in dem till förstärkaren så får jag endast ljud genom diskanterna, basarna rör sig inte ens? Han sa att de har kört högtalarna genom basen jag fick till, och då inte kopplat högtalarna direkt till förstärkaren utan först till basen.. Kan det spela någon roll egentligen? Först trodde jag att det var förstärkaren som inte pallade trycket eftersom högtalarna innehåller dubbla 8''basar och dubbla 5,25'' diskanter + horn men basarna rör sig inte när vi kopplar in dem till farsans förstärkare och han har ändå en ny Harman/Kardon som ska ge 100watt.. Vad tror ni problemet kan vara? Jag hade gärna testat att koppla dem till basen men den är sönder, troligtvis en säkring som har gått så vi ska be någon elektriker kolla igenom den :)

Tacksam för svar! :)
Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/04/30 :  14:01:35  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Jag löste det! Ibland vill man bara krypa ner och gömma sig någon stans.. Felet var att jag inte hade kopplat in dubbla sladdar till högtalarna, på baksidan så är det 4 kontakter och enligt bruksanvisningen som jag laddade ner så behöver man koppla in till alla, vilket min far menade var helt meningslöst.. Men nu funkar det och det är ett jäkla drag! :)
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/30 :  14:52:21  Show Profile Send paradigm a Private Message
Grattis! Det enda som betyder nåt, är att DU är nöjd. Men kolla gärna om det står nåt om impedansen och om Bi-Amping och Bi-Wire. För om inte impedansen blir för låg vid Bi-Wire, skulle du kunna spara Speaker B till att ansluta ett par extra Subbar, för ÄNNU MER bottendrag... :-) Din förstärkare klarar emellertid inte impedanser under 4 Ohm.
Bi-Wire innebär att man byglar de båda terminalparen på högtalaren. Oftast medföljer två bläck för ändamålet.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000