HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klarar förstärkaren av jobbet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/04/30 :  15:09:48  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Tack Paradigm, det glädjer mig att du säger att det enda som räknas är att jag är nöjd, det är sällan man hör det när man sitter på olika forum! Men det är ju självklart, detta verkar vara ett väldigt bra forum så här ska min mestadels av min lediga dötid spenderas :) Jag nöjer mig med dessa(denna) högtalarna, hade bara 2 sladdar så kunde dessvärre bara koppla in en högtalare, och jag var nere på den lokala mediabutiken och de ville ha 400kr för 10m högtalarkabel så jag skrek rakt ut eftersom jag gav 500kr för högtalarna! Så det blir till och beställa från England istället, 25m för 300kr om jag inte missminner mig, helt ok kvalité också! 2,5mm sladd :)
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2013/04/30 :  17:01:11  Show Profile Send HerrD a Private Message
Köp EKK på Clas Ohlsson, funkar klockrent. Körde med det till mina Linkwitz Orion. Billigt och bra.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/04/30 :  17:19:34  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Jag löste det också helt själv! Klippte av ungefär 10 cm från båda kablarna och ''skarvade'' dem :) Se vad man kan göra i ren desperation ;)
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/30 :  22:20:32  Show Profile Send paradigm a Private Message
Annars har Biltema ok sladdar och kablar till mkt bra pris. Högtalarkablar har dock blivit dyrare pga det höga kopparpriset.
Go to Top of Page

oliverthemc
Starting Member

21 Posts

Posted - 2013/05/01 :  14:53:52  Show Profile Send oliverthemc a Private Message
Ja, sen finns det på Harold Nyborg och sådana affärer också, kostar 100-150kr för 10meter ungefär =)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/05/08 :  12:22:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Du kanske skulle läsa lite bättre innan du börjar klaga och "tar i så livstycket nästan spricker"... ;-)

Var du får det att jag "Du kanske skulle läsa lite bättre innan du börjar klaga och tar i så livstycket nästan spricker... ;-)" vet jag ju inte men diskussionen kommer allt som oftast upp att folk blandar ihop PA och hifi och tror att man skall kunna spara pengar och få ett lika bra ljud genom att välja PA framför riktig hifi.

Men då blir ju frågan vad detta som står här då betyder eftersom du ju inte har skrivit följande:
Om du är lite händig, skulle jag kunna rekommendera en del lättdrivna PA element som spelar riktigt bra och som gör sig bra tillsammans och som inte kostar en förmögenhet.

Nej visst ja det var ju bara enkla högtalare?

Sedan så delar jag din uppfattning om att det är oftare som en mindre förstärkare spelar sönder högtalare än det motsatta.

MvhKristofer
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/05/08 :  12:43:46  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
diskussionen kommer allt som oftast upp att folk blandar ihop PA och hifi och tror att man skall kunna spara pengar och få ett lika bra ljud genom att välja PA framför riktig hifi.

"Riktig HIFI" = Pengarna i sjön

"PA/Pro" = Bra ljud till bra pris

Lite grovt generaliserat från min synvinkel.
Visst finns det fina Rörslutsteg och finfina högtalare med prislappar som en skaplig bil... men vill man ha bra ljud och framförallt rejäl dynamik utan att gräva hål i plånboken så är det PA/Pro-grejer som gäller.

Som tur är så är det upp till var och en att välja det som passar en själv bäst

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/05/09 :  14:29:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Och nej jag anser inte alls att dina 40 år i branschen eller vad det nu var är någon som helst garant för att du vare sig har bättre uppfattning om hur saker bör låta eller har bättre hörsel än mig, snarare det rakt motsatta.

Som exempel kan jag ju ta folk på Göteborgs konserthus som när de fått frågan om inte de borde ha en bra referens svarat att de i själva verket har fått hörselnedsätningar pga sitt yrke.

Kristofer

Edit: har slutat att skriva "Mvh" pga de dumheter och tillmälen man får här på forumet numera.

Edited by - whiskyman on 2013/05/09 14:31:49
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2013/05/12 :  18:47:26  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
quote:
har slutat att skriva "Mvh" pga de dumheter och tillmälen man får här på forumet numera.

Det är tråkigt när det går så långt. Jag tycker att såväl attityd som inriktning har förändrats på senare tid.

Jag tvekar in i det längsta om jag ska skriva ett inlägg, eller inte.
Till 99% låter jag bli. Vilket jag antagligen borde ha gjort denna gången också.
Men jag gör jag ett försök till.

quote:
här ska min mestadels av min lediga dötid spenderas

Hej Oliver.
Jag vill börja med att hälsa dig välkommen till forumet.
Hoppas att du får stor behållning av din vistelse här.

På grund av att jag inte besöker forumet så ofta längre är jag lite sent ute, men jag vill ge dig min syn på fallet.

quote:
Klarar förstärkaren av jobbet?

Ställer man den typen av fråga på ett sådant här forum så kommer det att ge många olika svar. Varje "gubbe" har sin tro, sina erfarenheter och sitt ljudideal.

Här på "Mångfaldens forum" finns ett flertal olika läger (eller skolor) med helt olika motiv, mål och Hifi-religion, typ:

"Så mycket ljud som möjligt för så lite pengar som möjligt", (använder gärna PA/DJ/Pro-prylar, det är billigt och det spelar högt)
"Ju större, desto bättre", (gäller oftast högtalarbyggare, gärna horn. Spånskivetillverkarens bäste vän.)
"Kan själv" (moddar allt som går att öppna, eller bygger det helst själv)
"Det får kosta vad det vill" (jag väntar med semestern till nästa år. Det får bli knäckebröd och vatten denna månaden också.)
"Är det dyrt måste det vara bra" (12000:- för ett par banankontakter, hmmm)
"Hör jag ingen skillnad, så är det ingen" (kräver alltid statistiskt regelrätta blindtester och helst repeterbara LAB-resultat med mätdata)
"Har xx sagt det, så är det så" (den skygglappsförsedda artikelläsaren, läser mer om Hifi än han lyssnar och litar blint på vissa testare/gurus)
"Det var bättre förr" (nostalgikern, får ofta allergiska reaktioner av kisel och andra nymodigheter)
"Bara det ser bra ut", (esteten, utseendet är viktigare än ljudet)

,,,,,, o.s.v. listan kan göras längre.

(Inspirationen till karaktärerna är hämtad från en gammal Engelsk Hifi-tidning. Om någon inte förstår ironin i texten och känner sig förnedrad, påhoppad eller liknande, så ber jag om ursäkt.)

Gemensamt för oss alla verkar dock vara att jakten på det perfekta ljudet aldrig tar slut.

Tack vare denna mångfald kommer svaren att variera mycket, beroende på vilken som svarar. Visst kan man få många bra tips och slippa göra en hel del misstag, men du lär knappast få ett entydigt svar, JA eller NEJ.

Du kommer också att få läsa allt från hemsnickrade teorier, via rent BS till tekniskt och vetenskapligt korrekta svar, svårigheten är att veta vilket. Man lär sig med tiden vilka som vet och vilka som tror sig veta.

Några tips Oliver.
Förstår du inte vad någon menar med ett uttalande/påstående, så fråga.

quote:
och glöm inte att det finns Watt och det finns Watt

Vad är det egentligen för skillnad på Watt och Watt?
Jag måste ha missat den lektionen i skolan och vill gärna veta.

quote:

Vad är "Riktig HIFI"?
Är i så fall "PA/Pro" = "Oriktig (falsk) Hifi"?
Jag frågar eftersom jag inte känner till begreppet och gärna vill utöka mitt ordförråd.

Håller du inte med någon, delge gärna din åsikt. Det är "nyttigt" för andra läsare att se att det finns fler än ett sätt att se på saken.
Ett påstående kan lätt bli en felaktig regel om det inte ifrågasätts.

quote:
En god tumregel är att lägga 2/3 av totalkostnaden på högtalarna

paradigm, som jag tolkar dina inlägg grundar du denna regel utifrån dina "mer än 40 års umgänge med HiFi och musik".

Jag har också mer än 40 års umgänge med HiFi och musik, men har kommit fram till raka motsatsen.
Satsa på signalen.
Även förhållandevis billiga högtalare kan spela fantastiskt om de bara får en "bra" signal levererad av en potent förstärkare via "vettiga" kablar. Signalkällan är självklart viktig, skit in i förstärkaren, förstärkt skit ut.

Ingen högtalare i världen kan rätta till en förstörd/förlorad signal, möjligtvis maskera felen något.

Håller du med någon i en debatt, ge gärna lite feedback, det stärker och det visar var du står.
quote:
Köp EKK på Clas Ohlsson, funkar klockrent.

Jag håller med dig HerrD.
Jag har testat många olika högtalarkablar i prisläget från "lampsladd" till Nordost Valhalla och EKK är enligt min erfarenhet den mest prisvärda kabeln.

Vi tar en till.
quote:
folk blandar ihop PA och hifi och tror att man skall kunna spara pengar och få ett lika bra ljud genom att välja PA framför riktig hifi

Jag håller med dig också whiskyman och enligt min högst personliga uppfattning har inte PA-prylar, MP3-filer eller DSP korrigeringar, EQ och andra signalförvrängande "boxar/program" med Hifi att göra.
(den meningen lär jag få äta upp)

Jag sågar absolut inte de här prylarna, men var sak har sin plats.
Jag spelar själv MP3:or och använder tonkontrollerna, i både bilen och på garagestereon.

Ja, nu återstår bara att vänta på motattacken. Det brukar nämligen alltid vara någon som man lyckats trampa på tårna, som tänder till.

Oliver, som du märker svarade jag inte på din fråga.
Mitt svar är: Låna hem, lyssna och jämför.
Bry dig inte så mycket om vad andra tycker.
Lita på dina öron. Är du nöjd, så har du lyckats.
Det är ju bara du som vet vad som passar dig. Ingen annan.

Lycka till.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/12 :  19:10:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Ett gediget och välskrivet inlägg Tomas.PEO!
Kudos!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/05/12 :  19:56:59  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
quote:

Vad är "Riktig HIFI"?
Är i så fall "PA/Pro" = "Oriktig (falsk) Hifi"?
Jag frågar eftersom jag inte känner till begreppet och gärna vill utöka mitt ordförråd.

Jag skrev det där första, själv gör jag ingen skillnad på DIY, "Hifi" och Pa/Pro prylar.
Men jag tycker att du själv sammanfattar många "rättrognas" fördomar här:

quote:
quote:
folk blandar ihop PA och hifi och tror att man skall kunna spara pengar och få ett lika bra ljud genom att välja PA framför riktig hifi

Jag håller med dig också whiskyman och enligt min högst personliga uppfattning har inte PA-prylar, MP3-filer eller DSP korrigeringar, EQ och andra signalförvrängande "boxar/program" med Hifi att göra.

Det skulle vara intressant att få en förklaring varför PA-prylar och DSP-korrigeringar inte skulle kunna ha nått med Hifi att göra...

Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2013/05/12 :  20:29:53  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
quote:
Men jag tycker att du själv sammanfattar många "rättrognas" fördomar här:

Det har du nog alldeles rätt i.

quote:
Det skulle vara intressant att få en förklaring varför PA-prylar och DSP-korrigeringar inte skulle kunna ha nått med Hifi att göra.

Jag har aldrig smakat en Cognac som jag tycker är god, därför har jag kommit fram till att jag inte gillar Cognac.

Givetvis är det som du säger, en fördom, eftersom jag inte har provat alla sorters Cognac.

Svårare än så är det inte.

Min fördom är varken större eller allvarligare än din om att "Riktig HIFI" = Pengarna i sjön.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2013/05/13 :  08:05:57  Show Profile Send HerrD a Private Message
Då vill jag också sticka ut hakan lite och påstå: dsp är vägen till välljud. Den överlägset största påverkan på tonkurvan kommer från rummet. När man väl hört vad en bra dsp-korrigering gör är det svårt att lyssna utan, allt man hör är rummets färgning. Dock kan man inte trolla bort alla problem med dsp. Jag kommer själv aldrig bygga en anläggning utan dsp igen.

För övrigt anser jag att diskussionsklimatet är bra och speglar vårt intresse att gräva oss djupare med hjälp av varandra. Här finns möjlighet att uttrycka åsikter och få dessa debatterade med respekt utan att avvisas som fåne eller bara få en dunk i ryggen. Sen kan det kanske vara bra att dra in sina ömma tår lite ibland och tänka på att det skrivna ordet är väldigt lätt att misstolka och svårt att få till som man vill.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/05/13 :  10:21:28  Show Profile Send Snutten a Private Message
Då sticker jag ut hakan också: utan bra kablar får man aldrig ut max potential oavsett elektronik/högtalare. Det finns de som har jättebra grejer men som inte bryr sig ett dugg om kablarna vilket ger dåligt utbyte av denna investering.
Men jag menar inte att man ska tokköpa det dyraste man hittar, men att prova själv med mycket kritiska öron, gärna flera personer samtidigt.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/05/13 :  12:49:42  Show Profile Send paradigm a Private Message
Alltså kablar... Det har gjorts otaliga seriösa blindtester med kablar och sladdar och hittills är det ingen, jag upprepar INGEN som någonsin har kunnat höra skillnad!!! Det är undersökningar som bestått av allt från normallyssnare till till experter, produktutvecklare och s k "guldöron", men ingen har någonsin haft bättre resultat, än om man singlat slant, d v s runt 48% till 52%.
Jag har också deltagit vid några A-B tester och jag kan heller inte höra nån skillnad på olika kablar. Men så fort lyssnaren vet om vad det är han eller hon lyssnar på, blir alla experter och man finner knappt ord för att beskriva skillnaden i lyriska ordalag... Här skulle jag säga att det mer än något annat handlar om psykologi och icke att förglömma, att försöka tjäna så mkt pengar som möjligt på många gånger okunniga konsumenter med större plånbok än förstånd...if you pardon my french.

Men jag kan förstå om man lagt ut hundratusentals kronor på en anläggning, att man också gärna lägger ut stora pengar på kablaget och kanske på några schakti-stenar och lite "snake-oil", för säkerhets skull, ifall att det kanske är så som säljarna säger... No offence... Så, nu har jag också bidragit med en utstucken haka... ;-)
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/13 :  12:59:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Som svar till er "hakutskickare":

DSP är för mig enbart "akustisk plastikkirurgi", dvs ett falsarium för att rätta till bekymmer i uppspelningskedjan eller kanske i högsta grad rummet.
Jodå, jag har provat med hyfsat avacerade grejer hemma. För mig funkar det inte alls, det blir lixom fel...
Nä, angrip problemet istället för att behandla symptomen...

Och kablar... nä, för mig är de möjligen likställt med kryddan i anrättningen, de är definitivt inga tonkontroller... Och färgar de så pass mycket ATT du kan använda dem som tonkontroller, då är de gravt felkonstruerade!

Och slutligen, givetvis baseras dessa synpunkter och åsikter sig på mitt sätt att lyssna, och mina erfarenheter. Med andra ord, lika fördomsfullt som ngn annan av er!

VH Micke

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/05/13 :  13:07:21  Show Profile Send paradigm a Private Message
Låt var och en bli salig i sin egen tro... Amen.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/13 :  13:19:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
Jag har också deltagit vid några A-B tester och jag kan heller inte höra nån skillnad på olika kablar. Men så fort lyssnaren vet om vad det är han eller hon lyssnar på, blir alla experter och man finner knappt ord för att beskriva skillnaden i lyriska ordalag... Här skulle jag säga att det mer än något annat handlar om psykologi och icke att förglömma, att försöka tjäna så mkt pengar som möjligt på många gånger okunniga konsumenter med större plånbok än förstånd...if you pardon my french.

Har du ens övervägt tanken att du kanske inte hör det andra hör?
Du är väldigt snabb att döma dem som lägger en del av sin budget på kablaget, vilket inte är speciellt klädsamt. Givetvis äger du rättighet till dina åsikter, men inte att avgöra hur andra bör agera...
Vh Micke

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/05/13 :  13:24:23  Show Profile Send Joda a Private Message
quote:

Om man tittar generellt så är PA/Pro branchen ganska intollerant med mång påfund som finns i hifi världen. Jag tror inte du ser en enda PA pryl som har speciella stenar som man ska lägga på för att det ska låta bättre. Därför finns det inte lika många guldgrävande uppfinningar där för det är ingen som vill betala för onödigheter.

Men att hifi bara skulle anses som pengarna i sjön är nog lika fel som att kalla all PA som prisvärd.

quote:
(den meningen lär jag få äta upp)

Jag skulle kalla notch filter i passiva delningsfilter för EQ.
Att "förvränga" en signal som ger ett felaktigt resultat till en som ger ett korrekt resultat, är det fel?
Ska jag då sitta och lyssna på något som kunde låtit bättre bara för att signalen blir förvrängd och jag vägrar se det jag lyssna på som en del i systemt.
Kanske om man bygger signalkedjan med den perfekta högtalaren och det perfekta rummet i åtanke skulle en oförvrängd signal vara ett mål.

quote:

Min fördom är varken större eller allvarligare än din om att "Riktig HIFI" = Pengarna i sjön.

Jag skulle nog säga att det som visas på mässor, innehåller exclusiva material som kostar mycket, där välljudet är kopplat till prislappen och inte faktiska prestandan är dit "Riktig HIFI" begreppet har dragit sig. Hög naturtrogenhet är inte längre med i begreppet och välljud för pengarna har försvunnit. Det är iaf den känslan jag får av ordet i dag.

quote:
Då sticker jag ut hakan också: utan bra kablar får man aldrig ut max potential oavsett elektronik/högtalare.

Det jag tror många ställer sig emot är att "bra kablar" måste kosta mycket pengar, för annars är det en billig kabel och dom är absolut inte bra.
Det är betydligt lättare att göre an billig kabel med bra prestanda än en billig högtalare med bra prestanda. Nog för att prestanda här måste höta ihop med målet.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/05/13 :  14:45:53  Show Profile Send paradigm a Private Message
@AlfaGTV

..."Har du ens övervägt tanken att du kanske inte hör det andra hör?"

Hehe, jag har däremot på Concept Audio fått höra att jag kanske hör saker som ingen annan hör... när jag tillsammans med min kompis var där för att lyssna på JBL's flaggskepp Everest DD65000, för lika många Dolores och berättade för norrmannen att jag saknade syrsan i bakgrunden i vänster kanal när jag lyssnade på första spåret, på Chris Jones, "Roadhouses and automobiles". Men eftersom jag stod på mig, dök han till slut ner på alla fyra och började ratta på kontrollpanelen och vips fanns syrsorna där de skulle vara...
Därefter blev vi inbjudna till specialvisning/lyssning på deras MBL torn, tillsammans med en handfull specialinbjudna kunder. Det kanske var lite som plåster på såren för att han insåg att han varit så oförskämd innan. Vi lät oss iaf smaka väl av sandvikare, öl och vin.
Fotnot: Rundstrålande MBL var inget som föll mig på läppen, även om de måste ha varit fantastiska, med tanke på prislappen...
I övrigt blev jag inte heller särskilt impregnerad över JBL'arna, som nog var allt för mkt gjorda för den japanska marknaden... men vackra var dom iaf...

Edited by - paradigm on 2013/05/13 15:43:09
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/05/13 :  14:51:23  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
quote:

Om man tittar generellt så är PA/Pro branchen ganska intollerant med mång påfund som finns i hifi världen. Jag tror inte du ser en enda PA pryl som har speciella stenar som man ska lägga på för att det ska låta bättre. Därför finns det inte lika många guldgrävande uppfinningar där för det är ingen som vill betala för onödigheter.

Men att hifi bara skulle anses som pengarna i sjön är nog lika fel som att kalla all PA som prisvärd.

Ingen verkar ha läst mitt tillägg:
quote:
Lite grovt generaliserat från min synvinkel.

quote:
Jag har aldrig smakat en Cognac som jag tycker är god, därför har jag kommit fram till att jag inte gillar Cognac.

Givetvis är det som du säger, en fördom, eftersom jag inte har provat alla sorters Cognac.

Svårare än så är det inte.

Nähä?
Så man måste ha smakat all Cognac och hört alla Hifi-prylarna på marknaderna för att ha rätt till en åsikt...?
Ska det vara så, ja då kan vi lika gärna lägga ner det här forumet

Tråden handlade ursprungligen om att driva ett par Cerwin Vega högtalare.
Vi rör oss således i det lite mer budget-betonade segmentet av vår hobby.
När det gäller högtalarelement och slutsteg så har JAG inte träffat på någon "Hifi-pryl" som är ens i närheten av prisvärdheten inom PA/Pro...
Man betalar mycket för märket och design inom Hifi tycker JAG, rör man sig dessutom i den ekonomiska delen av skalan så blir det mycket tydligt.
quote:
Då vill jag också sticka ut hakan lite och påstå: dsp är vägen till välljud. Den överlägset största påverkan på tonkurvan kommer från rummet. När man väl hört vad en bra dsp-korrigering gör är det svårt att lyssna utan, allt man hör är rummets färgning.
Kan bara hålla med.

Men jag är å andra sidan helt ointresserad av rättrogen o "äkta" Hifi med spikrak frekvenskurva o transparent ljud...

Edited by - opethic on 2013/05/13 14:53:40
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/05/13 :  15:02:34  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja var och en får ha sin åsikt, men jag hör en klar skillnad på olika kablar. Jag har ofta haft inställningen "det är ju lurendrejeri" när jag börjat utvärdera en ny kabel, men ofta fått ge mig och erkänna att skillnader finns. Att det handlar om en tonkontroll tar jag avstånd ifrån, för mig handlar det mer om detaljnivån i ljudet, renhet, rymd, öppenhet, dynamik osv. Sen är det ju så att om en kabel tilltalar mig, så väger jag in om priset känns rimligt med tanke på prestandan. Jag köpte nyligen en begagnad signalkabel för 2500 kr vilket jag tycker var mycket rimligt och prisvärt för min del.

Edited by - Snutten on 2013/05/13 15:03:36
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/13 :  15:08:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Tack för en trevlig anekdot "paradigm"
quote:
Fotnot: Rundstrålande MBL var inget som föll mig på läppen, även om de måste ha varit fantastiska, med tanke på prislappen...
I övrigt blev jag inte heller särskilt impregnerad över JBL'arna, som nog var allt för mkt gjorda för den japanska marknaden... men vackra var dom iaf...

Jag håller med om att mången High End-produkt är ruskigt överprissatta, om det råder ingen tvekan. Vi måste alla dock hitta vår egen "point of diminishing return" oavsett om det gäller kablar, förstärkeri, källor eller högtalare.

För övrigt är det inte bara syrsor i vänster kanal på "Roadhouses..."

Vh Micke

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/05/13 :  15:25:55  Show Profile Send paradigm a Private Message
Berätta... vad är det jag missade där... jag hör ju så dåligt... ibland för mycket och ibland alldeles för lite... :-)
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/05/13 :  15:59:31  Show Profile Send Snutten a Private Message
Sen jag bytte kablar hör jag tydligt hur Chris Jones visslar tillsammans med syrsorna...:).
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000