| Author |
Topic  |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 16:14:15
|
| DET har jag inte hört, så där har vi beviset att min hörsel är bristfällig...alternativt att jag inte har rätt kablar... |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 16:22:12
|
Hehe got you, det var ett skämt  . |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 16:23:43
|
| Ja, där blev jag ju grundlurad... ;-) |
 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 17:07:53
|
Jag menade bara att syrsorna inte är begränsade till vänster kanal, de är tydliga i båda kanalerna, låten igenom  Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 18:12:49
|
quote: Då vill jag också sticka ut hakan lite och påstå: dsp är vägen till välljud. Den överlägset största påverkan på tonkurvan kommer från rummet. När man väl hört vad en bra dsp-korrigering gör är det svårt att lyssna utan, allt man hör är rummets färgning. Dock kan man inte trolla bort alla problem med dsp. Jag kommer själv aldrig bygga en anläggning utan dsp igen.
Jag respekterar helt din åsikt, men i min skola är det dock helt fel vägval, att rätta till ett fel med ett motfel. "Gör något åt originalfelet istället" är mer min devis.
Ingen regel utan undantag.  I garagestereon använder jag en Laptop, en Denon Receiver med DSP (jag tror den heter 2313) och ett par JBL JRX 125 högtalare. Där behövs verkligen korrigering för att få ett någolunda drägligt ljud, så jag förstår nyttan av en DSP i vissa lägen. En betongbunker med ganska lite mjuka material har inte de bästa förutsättningarna. Jag vill dock inte spekulera i om det är anläggningen eller lokalen som ställer till mest problem, men resultatet blev OK.
quote: Sen kan det kanske vara bra att dra in sina ömma tår lite ibland och tänka på att det skrivna ordet är väldigt lätt att misstolka och svårt att få till som man vill.
Där fick du till en bra formulering. Tack.
quote: Det jag tror många ställer sig emot är att "bra kablar" måste kosta mycket pengar
Bra kablar behöver inte kosta så mycket pengar, men tyvärr gör oftast de lite bättre kablarna det.
quote: Nähä? Så man måste ha smakat all Cognac och hört alla Hifi-prylarna på marknaderna för att ha rätt till en åsikt...? Ska det vara så, ja då kan vi lika gärna lägga ner det här forumet
Så skrev jag väl ändå inte? Jag citerar mig själv. quote: Jag har aldrig smakat en Cognac som jag tycker är god, därför har jag kommit fram till att jag inte gillar Cognac. Givetvis är det som du säger, en fördom, eftersom jag inte har provat alla sorters Cognac.
Det inskränker väl inte din rätt till en åsikt. Var har du fått det ifrån?
Fördom enligt Wikipedia: "En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den, eller det, som är föremål för fördomen anses tillhöra. Vid brist på information om någon eller något kan kunskapsluckor fyllas ut med allmänna stereotyper. En fördom kan exempelvis baseras på sannolikhet och empiri istället för statisk faktakunskap. En fördom kan därför vara antingen korrekt eller felaktig. Allmänt brukar ordet och företeelsen fördom uppfattas som negativt och överdrivet generaliserande. Men att en föreställning är en fördom innebär inte att den med säkerhet är osann."
/Tomas |
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
 |
|
|
oliverthemc
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 18:26:25
|
| Självklart lyssnar jag inte blint på vad andra säger Tomas.PEO, men det är alltid kul att höra vad andra lite mer insatta människor har att säga :) Jag har endast ägt en riktig förstärkare i 6 månader, innan dess var det datorhögtalare som jag hade.. Jag kan direkt säga att jag är den typen av person som gärna införskaffar något så snabbt som möjligt, jag köper hellre något dåligt på en gång än väntar ett tag och köper några bra.. Det har jag fått lida för under åren, därför tänker jag nu vänta till jag har ett eget ställe innan jag köper några värsting-grejer.. För just nu bor jag fortfarande hemma eftersom jag går i skolan och enbart får in några tusen från jobbet, och jag kan påstå att mitt rum är mindre än vad som är lagligt, det är nämligen 6 kvadratmeter med snetak ;) |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 19:48:55
|
@AlfaGTV Du har förvisso helt rätt, men när jag sitter i sweetspoten dryga fem meter ifrån högtalarna, upplever jag att syrsorna i början är mer framträdande på vänster "planhalva" utom alldeles på slutet då syrsorna blir mer framträdande över hela den holografiska ljudbilden. Det tog mig bara några sekunder innan jag reagerade på att syrsorna saknades och påtalade problemet. Något som givetvis borde ha ställts in långt innan jag hamnade i soffan. Vi var där bara nån dag innan de skulle vidare till Norge. |
Edited by - paradigm on 2013/05/13 19:52:41 |
 |
|
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 21:02:03
|
quote: Jag respekterar helt din åsikt, men i min skola är det dock helt fel vägval, att rätta till ett fel med ett motfel. "Gör något åt originalfelet istället" är mer min devis.
Det är inte så lätt att åtgärda ett rum i praktiken. Många är det som sitter i ett osymmetriskt rum och då kan det vara ganska svårt att få till det. Man måste antagligen bygga bort en del av yta. Hur många är det som har en yta som man kan undvara? Det andra, att rätta till ett fel med ett motfel. Om det bara handlar om någon dB +/- så anser inte jag att det är någon katastrof. Dessutom kan det vara bra om man sänker hela baspaketet för att på så vis minska risken för överstyrning. Jag tycker att Tomas.PEO och andra ska lyssna på en anläggning med elektroniskt delningsfilter med inbyggt EQ som är korrekt inställt innan ni fäller er dom. Det här får mig också att tänka på alla gamla goda inspelningar som är mixade i helt enkla kontrollrum. Det var ju det vanliga förr.
|
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 22:00:17
|
Som sagt, vad hjälper det om man köper en anläggning som ger absolut spikrak frekvensgång +/- 0.5 dB, för en halv förmögenhet, när rummet förstör det hela med kanske +/- 30dB, när det dessutom är så att man måste öka nivån/energin exponentiellt neråt i de lägsta oktaverna, enbart för att örat ska uppfatta ljudet som lika högt som vid högre frekvenser!?
Alltså, jag föredrar 7 dar i veckan, en EQ'ad och DSP'ad baskapabel anläggning med umpf, driv, närvaro och dynamik, framför en fullständigt anemisk anläggning med spikrak frekvensgång från 20 till 40.000 Hz, men som knappt kan spela 115dB mer än några minuter innan de små baselementen är på väg mot en "härdsmälta".
Men som sagt, alla gillar vi olika saker... |
Edited by - paradigm on 2013/05/13 22:13:06 |
 |
|
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 22:12:39
|
quote: Alltså, jag föredrar 7 dar i veckan, en EQ'ad och DSP'ad baskapabel anläggning med umpf, driv, närvaro och dynamik, framför en fullständigt anemisk anläggning med spikrak frekvensgång från 20 till 40.000 Hz, men som knappt kan spela 115dB mer än några minuter innan de små baselementen är på väg mot en "härdsmälta".
Men som sagt, alla gillar vi olika saker...
+1 
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2013/05/13 22:13:21 |
 |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 22:38:56
|
Jag har skitkablar och gamla PA-förstärkare. Ändå hör jag syrsorna perfekt. Dessutom spelar jag upp låten via dator och miniDSP. Utan eq på mid/high vill säga. Men så ligger 2/3 av budgeten på högtalarna. Även om de är diy

Vad som borde glädja oss, är att vi tydligen har liknande musiksmak!!!  |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
Edited by - Mathias på Öckerö on 2013/05/13 22:43:12 |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 22:52:36
|
| Right on! |
 |
|
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2013/05/14 : 13:26:59
|
jag hörde inga jävla syrsor i den dödgrävarlåten och jag har inte er musiksmak men är glad att alla är glada , idag är en bra dag att vara glad på. |
 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2013/05/14 : 13:33:21
|
 Alla nöjda!  |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2013/05/17 : 19:25:04
|
| Hahahahaha sopwith skönaste inlägget på länge här! Fan vad jag garvade! "inga jävla syrsor i den dödgrävarlåten" |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2013/05/17 : 19:58:38
|
| Ja lite "dödgrävarlåt" kanske det är med tanke på att artisten gick bort i cancer rätt kort efter skivan gavs ut. |
Edited by - Snutten on 2013/05/17 19:59:01 |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2013/05/17 : 20:21:26
|
| Nu menades väl kanske inte just "dödgrävare" mot att han tragiskt gick bort i en hemsk sjukdom.... Utan kanske snarare typen av musik? |
 |
|
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2013/05/17 : 21:22:15
|
Jag googlade lite på artisten efteråt, såg att han gick bort i sjukdom. Min kommentar gällde tempot i låten. |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2013/05/24 : 06:54:33
|
Insåg det |
 |
|
Topic  |