HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny DAC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/05/03 :  13:15:05  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, efter lite funderande har jag bestämt mig för att ta steget in i framtiden, dvs inte köpa ny cd-spelare utan en separat DAC istället och spela datafiler. Heta kandidater just nu är T+A DAC 8, samt April Music Eximus DP1. Jag vill helst hålla mig kring 20' kr. Skulle låna en T+A men den var slutsåld inkl demoex, den andra har jag inte möjlighet att lyssna på (Göteborg närmast). Har idag en Naim CD5x som är riktigt trevlig och musikalisk men lite otydlig och saknar lite utsträckthet/luft i diskanten. Basen är däremot väldigt bra och likaså dynamik. Kommer jag få ett klart bättre ljud men dessa dacar? Ska testa T+A så fort det går när butiken fått in den igen. Det verkar ha hänt mycket på dac-fronten senaste åren med fallande priser och ökande prestanda.

Edited by - Snutten on 2013/05/03 13:16:00

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2013/05/03 :  14:29:47  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Köpte nyligen en TEAC UD-501 som jag kopplat via USB till en hårddisk. Kör mestadels högupplösta filer 24/96 eller 24/192. Möjlighet även att spela DSD-filer. Låter makalöst bra för det ringa priset...så en bra DAC känns som framtiden. Jag sålde i alla fall min cd-spelare

Bop til you drop
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/05/04 :  11:53:13  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok roligt, själv har jag fått bättre ljud ur min cd-spelare genom ett lite oväntat steg :).
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2013/05/04 :  18:34:59  Show Profile Send Figge a Private Message
Tips från Greken?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/05/04 :  18:59:47  Show Profile Send Snutten a Private Message
Nej, men behåller cd-spelaren ett tag till utan extra power supply.
Troligen blir det en DAC som komplement.

Edited by - Snutten on 2013/05/04 19:00:47
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2013/05/06 :  10:28:51  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Kan rekomendera T+A Dac 8, tror jag var en av de första som köpte den, då Stefan på Akkelis fick beställa hem en sådan åt mig, den låter förträffligt bra, och möjlighetera med de olika filtren är en option som låter en experimentera för att hitta sitt favorit ljud, sen kan den ju även fungera som försteg om man så vill, och ingångar finns så det räcker och blir över.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/05/06 :  22:13:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja den är intressant och på min lista.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000