| Author |
Topic  |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/05/06 : 19:15:16
|
Problemet är som följer:
Jag behöver splitta den balanserade signalen (XLR) till 2 st. elektroniska digitala delningsfilter Behringer UltraDrive pro. Jag har låtit de båda balanserade huvudsignalerna gå till det filtret som tar hand om B/M/H och tappat signalen till subbarna, från den obalanserade "Pre amp out" (RCA) till den andra UltraDriven via RCA/XLR adapter och har då inget brum alls.
När jag köpte en Behringer Ultralink pro MX882 för att göra hela kedjan balanserad, blev det en himla massa jordbrum. Skickade tillbaks den och fick en ny som också brummade och efter det fick jag förklarat att Ultralinken inte har transformatorisolerade utgångar och fick som avslutning höra att den är ju så billig att man inte kan begära brumfritt...
Har därför letat efter alternativa lösningar. Hittade en Samson Audio S, http://www.ioffer.com/i/samson-audio-s-combine-2-x-1-mic-microphone-combiner-197210808 men hittar inget om man kan köra signalen i båda riktningarna, med bibehållen isolering...
Nån som kan hjälpa till här, eller kanske rekommendera nån annan prisvärd 2 X 4 XLR splitter, eller två separata XLR boxar 1 X 2?
Tacksam för all tänkbar hjälp, då jag inte har nån kläm på detta. |
|
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/05/06 : 20:24:28
|
Kan du använda digital in/ut på UltraDrive pro? Funderade på detta efter besöket hos dig. Alltså att köra digitalt hela vägen UltraCurve -> in i första UltraDrive -> ut till nästa UltraDrive. Frågan blir då var man vill sköta volymreglering. Om det går att ta ut en volymreglerad digital signal från försteget med 24 bitars upplösning så kanske man inte tappar någon upplösning? Värt att testa? På så vis slipper du en analog splitter.
Edit: Man slipper också flera AD/DA omvandlingar. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2013/05/06 20:25:30 |
 |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2013/05/06 : 20:29:58
|
Denna splitter fungerade utmärkt till nya gymmet. Inget brum eller liknande.
http://www.thomann.de/se/the_tracks_ds_2418.htm
DCX2496 har inte transformator på ingången men det fungerar ändå.
Har du kollat så att alla kablar är okej? MX882 kanske inte är av bästa kvalité men den borde fungera som det är tänkt.
Kolla upp var jordbrummet kommer ifrån, någon enhet tycker ju uppenbarligen om att skicka ut stöm till skyddsjord i stället för jord.
Är all utrustning jordad? |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/05/06 : 22:17:27
|
@HerrD Nej, det finns tyvärr ingen "drive thru" i UltraDrivern. Signalen går balanserat från försteget till UltrCurve, som har "drive thru" efter processing till UltraDrive som delar upp signalen till resp. element 2 X 3 utgångar. Men sen har jag subbarna som kräver en egen UltraDrive. Därför behöver jag en splitter mellan utgången på UltraCurven och de båda UltraDriverna.
@Joda Enligt Luthman som är generalagent, så uppstår problemet av att Ultralink MX882'an inte har transformatorer som isolerar på utgångarna, vilket ger varierande grad av jordbrum. Den första nåt alldeles förskräckligt och den andra bara nätt och jämt oacceptabelt, eftersom brummet hör flera meter bort. När Ultralinken inte är inkopplad eller påslagen, så försvinner brummet helt. Jag har också provat att byta uttag och vända stickproppar, utan att det hjälpt det minsta. Inget fel på sladdarna.
Jag kikade på länken, men hittar ingen info om t.racks DS2418 har transformatorer som isolerar utgångarna, för om den inte har det, vad säger då att det inte blir likadant som med MX882'an? Gör det någon skillnad om inte alla enheter är jordade, om jag inte har nåt brum alls när MX882' inte är inkopplad?
Brum är jobbigt!!! :-( |
 |
|
|
Joda

1407 Posts |
Posted - 2013/05/06 : 23:14:15
|
Luthman lyckades inte hitta något fel på ett 15" element som både mätte och lät illa. Och deras påstående är BS då nästan alla balanserade enheter inte har transformatorer idag. Oavsett pris.
Har enheten jordad kontakt måste den vara jordad för oftast sitter det kondingar från fas och nolla till skyddsjord vilket skapar strömmar som då går genom signaljord i stället.
Kan du visa hur det är kopplat? |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/05/07 : 01:08:31
|
Kopplat hur? Spelaren är inte jordad. Försteget Denon DAP 2500A, är balanserad ut, men har inte jordad kontakt. "Pre amp out" är inte balanserad. Därefter har alla apparater och slutsteg jordade kontakter och är balanserade, förutom en plateamp Hypex DS 4.0 till ena subben, som har jordad kontakt men är inte balanserad in. XLR sladdarna har inte skärmen kopplad till stift ett.
Men som sagt, jag har inte tillstymmelse till brum i anläggningen, när jag plockar bort Ultralinken.
Den lilla Samson boxen har ju trafo, men säger inget om den funkar i omvänd riktning. |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/05/07 : 09:15:29
|
Har kikat på t.racks bilderna...
Är det groundlift som gör det möjligt att undvika brum? "out" tycks ju vara isolerad med trafo om man ska tro symbolen, men däremot tycks inte "link out" vara isolerad med trafo...
Såg på Samson bilden att det tycks vara likadant där, att det bara är huvudutgången som är isolerad... Vaffö gö dom på detta viset? |
 |
|
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/05/07 : 12:17:56
|
| Kom på detta: varför inte tillverka en y-split 1xlr->2xlr? Då slipper du en komponent. Förutsatt att impedanserna är ok och du inte vill åt någon annan funktion via splittern borde det funka. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
|
Joda

1407 Posts |
Posted - 2013/05/07 : 12:23:18
|
Att lyfta jord/pin1 skulle nog bryta strömmen i jordloopen men lämnar också jordana fritt att skapa en potentialskillnad mellan de båda jordana. Testa med ett 100ohm motstånd i serie med pin 1.
Du kan koppla skärmen till pin 1 på sändarsidan, det gjorde jag.
Vill du ha galvanisk avskiljning kan du göra en vanlig XLR y split och koppla två DI boxar till den. Du kan ju tom testa att bara använda y split direkt in i ultradriven. Inte "balanserat" längre men kanske fungerar utan problem ändå.
Det låter som MX882 har problem att avskilja AC från DC delen. Ser dock inte att andra har haft problem med brum från MX882. |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/05/07 : 16:46:05
|
Jag har en liten apparatlåda som jag skulle kunna sätta några chassikontakter i och göra en enkel Y-split... GSG, gåre så gåre...
Sätter jag 100 Ohm motståndet på ingångssidan (honan) eller på utgångssidan (hanarna)? Har du förslag på enkla DI boxar som isolerar? Ska jag sätta dit motstånden redan från början, eller vänta och se om jag får brum?
|
 |
|
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2013/05/07 : 18:14:04
|
| Jag har gjorde så här. Man splittar LF signalen och fördelar signalen så att slutsteget för 15":aren får sitt och den andra splittade signalen får mata subwoofer-filtret före slutsteget. |
 |
|
|
matsj
Member

937 Posts |
Posted - 2013/05/07 : 18:44:30
|
Dela behringerna left right i 4 way mono. 1 tar left o nr 2 tar right.
Mats |
1W=115db. |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/05/07 : 21:05:24
|
@gcs Jo det är så jag tänkt, huvudsignalen går till den första Ultradrivern som delar upp signalen till 2 X 3 L/M/H, 075'an går passivt med det gamla kondingtricket på 1uF, men sen behöver jag också få in en balanserad signal till den andra Ultradrivern så att också subbarna kan delas elektroniskt digitalt... Men det är just själva splittningen till den andra Ultradrivern jag vill få till, utan att det uppstår brum. @matsj Vet inte om det är nåt jag inte förstått, men även om jag kör filtrerna 4 way mono, behöver jag två ultradrive och då behöver jag splitta signalen så att båda får balanserad insignal, eller!? |
 |
|
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2013/05/07 : 22:12:57
|
| Antar att ena får vänster och andra höger? Dvs bara en signal var eftersom dom ska vara konfigurerade som mono? |
Richard P. Feynman |
 |
|
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2013/05/07 : 22:19:22
|
| Om jag nu har förstått matsj så innebär det att man måste rumskalibrera varje högtalarsida för sig. Med mitt system kalibrerar man V+H på en gång, förutom subwoofern som kalibreras för sig. Jag skulle kunna tänka mig att be om hjälp av någon med att rumskalibrera mellanbasarna tillsammans med filter FDS366T från BSS. |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/05/07 : 23:00:35
|
Jag är nog lite trög i huvudet idag... Nu trillade polletten ner...
Men då uppstår en ny fråga hur jag gör när jag ska låta filtren göra det som dom är så bra på... Ska jag ansluta mätmickar på båda filtren samtidigt intill varandra, eller brusa först den ena och sen den andra? Vid närmare eftertanke misstänker jag att jag kanske ska brusa en i taget, för att dom annars kanske kontaminerar varandra och inte går att starta exakt samtidigt... |
Edited by - paradigm on 2013/05/07 23:11:58 |
 |
|
|
Joda

1407 Posts |
Posted - 2013/05/07 : 23:27:38
|
Om du kopplar en till varje så kan du ju inte summera subsignalen. Vilket bör göras för att få jämnare bas. Annars låter ju vänster och höger olika i basen.
Låt inte filtret ställa in sig automatiskt utan gör det manuellt. |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/05/08 : 15:35:57
|
Varför ska man inte låta filtret ställa in sig automatiskt? Det är ju en av fördelarna med Ultradrivern att den löptidskorrigerar signalen mellan alla elementen och då hjälper till att optimera fördelarna med D'Appolito konfigurationen, eller!?
Det enda jag stördes av var att det vänstra filtret ville fasvända basen, men inte suben som står intill. Vet inte om det beror på att filtren räknat fram olika fördröjningar mellan vänster och höger sida nu när jag programmerat om filtren till 4 way mono.
När det gäller subbarna kan jag inte notera någon skillnad, eller försämring av att inte vara summerade... |
 |
|
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2013/05/08 : 16:00:46
|
| Om du kommer ihåg Rolle så ställde du och jag in mina högtalare med hjälp av automationen med dBx Driverack 260. Sedan gjorde jag lite justeringar manuellt med hjälp av en RTA från Klark Teknik DN60. Velodyne DD18 har en egen automation som kom till senare. Det var nu några år sedan men jag har fortfarande inte hört bättre högtalare. Fast å andra sidan så är jag fortfarande mycket nöjd med som det låter. |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/05/08 : 18:25:55
|
Hur som helst tror jag att det är bäst att i mitt fall låta filtret göra sitt. Jag tror den gör det bättre än jag. Det enda jag gjort manuellt är att nivåanpassa elementen till varandra och bättra på frekvensgången något på 2441'orna, så att de möter 075'orna lite bättre.
Är bara lite konfunderad över att filtret nu helt plötsligt vill fasvända vänstra basen... Tidigare har ju elementet inte behövt fasvändas... Om nåt element skulle fasvändas, skulle det ju isf vara nån av subbarna, som ju inte står på exakt samma avstånd som den andra subben. I övrigt är det ju samma elementplacering som tidigare och då behövde inget element fasvändas... |
Edited by - paradigm on 2013/05/08 19:33:21 |
 |
|
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2013/05/10 : 12:52:51
|
| Tack Mats för tipset med 4 way mono!!! Behöver ju ingen splitter och har fått en plats över i racket. :-) |
 |
|
| |
Topic  |
|