Jag har lyssnat väldigt lite på den hos Balance i Jönköping. Tillsammans med Primare-prylar tror jag. Jag har dock inte satt mig ner och lyssnat ordentligt. Riktigt ordentligt med bas för att va så liten. På Lasse som har butiken lät som att han tyckte att den är helt i klass med AEs lilla värsting som ligger i samma prisklass.
Vi var ett gäng som lyssnade på denna högtalare samt AE-högtalaren under helgen. Jag har lyssnat lite innan på SA2K och gillat det jag hörde. Nu gick det inte så bra. För sent kom jag på att eftersom jag satt längs ut i hörnet så blev basen kraftigt förstärkt och färgade mellanregistret och det lät inte alls bra. Snopet! När vi lyssnade på AE-högtalaren flyttade jag in mig mot mitten och alla basproblem försvann. Jag får helt enkelt göra om testet ensam. I vilket fall som helst så har jag under rättvisa förhållanden gillat ljudet som drar lite åt det varma, mjuka hållet till, tillskillnad från AE-högtalaren som har ett slankare och mer skarpskuret ljud. Av dom som satt bättre till så föredrog dom flesta AE-högtalaren (24.000:-) och jag var den enda som försvarade SA2K. Det är typiskt. Om man jämför 2 högtalare eller apparater så vinner alltid den som låter ljusare och livligare. Men jag undrar om jag skulle kunna leva med AE-högtalarens ljud i längden. SA-högtalaren har ett ljud som är mindre "hifi" enligt min mening och som låter detaljerad på ett obesvärat sätt. Båda högtalarna presterar en bra bas som är fullt tillräcklig i mindre rum. Vi jämförde också med JMLab 926 och den låter alldeles utmärkt hos Balance med Copland-elektronik utan den vasshet som jag tidigare hört. Dock verkar det som man bör sitta på ett större avstånd för att allt ska hänga ihop vilket kräver ett stort rum.
Jag lovar att återkomma när jag lyssnat på SA2K under mer rättvisa förhållanden.