| Author |
Topic  |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 10:42:59
|
| Läste på Carlssonplanet om "dämpat golv, reflekterande tak". Längre kom jag inte i sökandet efter hur ett bra rum för Carlssonhögtalare ser ut. Hur fungerar parkettgolv, placering längs långväggen och en bokhylla mellan högtalarna? |
|
|
Rishna
Member

185 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 11:26:50
|
Jag har haft Carlssonhögtalare sen några år. Först OA12, OA14, senare OA50 och OA51. Beträffande rummet har jag några rekommendationer:
1. Inte för stort, nånstans mellan 15 och 25 kvadrat.
2. Har oftast placerat högtalarna på kortvägg. Basen känns djupare då och ljudet får en mjukare karaktär. Ofta har jag upplevt högtalarna som hårda och bullriga när de placerats på långvägg.
3. Möbler mellan högtalarna är inget som helst problem. Det fina med Carlssonhögtalarna är just att de smälter in så bra med omgivningen. Kloss till vägg med en soffa, skrivbord, hylla etc. mellan fungerar utmärkt.
4. Jag har oftast haft en mjuk matta under och framför högtalarna men om det gör så stor skillnad gentemot ett parkettgolv vete tusan. Det känns som om det är viktigare att det finns ordentligt med möbler i rummet. Just nu har jag mina OA50 ståendes i en studentlägenhet med stora kala ytor av betong och gips. Golvet är plastmatta på betong. Lägenheten är värdelös akustiskt sett, både för stor och för liten beroende på hur jag placerar stereon utan att ställa till det för mig med tanke på min sambos självklara rätt att också bestämma interiören. Flyttar snart till en trea med ett vardagsrum på 20 kvadrat. Det ska bli intressant!!! |
 |
|
|
bassman
Member

402 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 11:50:42
|
Enligt Carlsson själv, var hans högtalare de enda som var gjorda för vanliga vardagsrum, om jag inte minns fel. Jag hade OA51:orna i många år, men de lät nästan alltid för tunt i mitt tycke. De får dock lagom bas om de står på golvet vid vägg, men så var ju inte tanken. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 13:30:49
|
"De får dock lagom bas om de står på golvet vid vägg, men så var ju inte tanken."
Jodå, precis så var tanken. Carlssonhögtalarna är visserligen gjorda för normala vardagsrum, men stödet från bakväggen är medräknat i konstruktionen så det behövs, annars låter det tunt. |
 |
|
|
bassman
Member

402 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 17:42:39
|
| Nä, så var inte tanken med OA51:orna. De skulle vara mot vägg, antingen hängande eller på en hylla, ej på golvet. Det blir en betydande skillnad. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
 |
|
|
TNT
Member

204 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 20:44:13
|
Jag tor att man rekomenderar långväggen faktiskt. Så kör jag mina! Mycket dämpning vid/runt högtalarna är bra tex. soffa mellan. Heltäckningsmatta (inne igen fö.) mkt bra.
/ |
Jag postar, alltså finns jag |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 08:35:15
|
| Tack för svaren! |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 11:34:35
|
"De skulle vara mot vägg, antingen hängande eller på en hylla, ej på golvet."
Aha, det var det du menade, jag missförstod. |
 |
|
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 11:54:49
|
| Hmm, måste säga att jag är grymt nyfiken på Carlsson-högtalarna. Speciellt OA 52.2, är det någon av er här som äger ett par sådana och kan berätta lite om dom, ljudkaraktär och liknande? Jag har själv ett krångligt rum, kanske Carlsson skulle klara biffen? |
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 12:23:27
|
För de som är nyfikna på Carlsson och har frågor kan jag rekommendera: http://carlssonplanet.com/phpBB2
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/02/11 12:25:44 |
 |
|
| |
Topic  |
|