HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fixa bättre två-kanal i komb. med surr-anläggning.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/02/05 :  22:11:35  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
Jag har i dagsläget en Yamaha DSP-A1 surround-förstärkare, med Canton's Ergo RC-L som frontar.

Jag är nu på jakt efter ett renare o skönare 2-kanals-ljud!
Hur gör jag lättast? Köper jag en ny separat integrerad 2-kanals-förstärkare? Eller finns det något annat bra sätt?

I mitt tycke vore ju det lättaste att skaffa mig en ny separat 2-kanal förstärkare. Men hur blir det då med högtalarna? Vill ju inte koppla in och ur högtalarna varje gång jag vill lyssna på surround-ljudet ur Yamaha'n. Finns det då någon switch som är bra för högtalar-kablaget, så man kan ändra mellan de 2 olika förstärkarna? Eller är den idén bara att skrota? Har inte hört att någon annan gjort på det viset...

Min Yamaha har pre-out/main-in, men där har jag ju nu min Canton-"dosa" inkopplad, så det känns som dom anslutningarna redan är förbrukade... eller? Jag vill ju även ha användning för "dosan" i tvåkanals-läget, med en, eventuellt ny 2-kanals-förstärkare. Nu har jag ju som tur är, en extra "dosa" för högtalarna, men för att använda den så måste jag väl köpa en 2-kanalare som har separerbart för och slutsteg?

Vore tacksam för alla ideér och förslag...

www.scaar.net

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/05 :  22:44:34  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Ett tips är att skaffa en bra 2-kanals förtärkare.

Koppla sedan Pre-out front från Yamahan till en RCA-ingång på 2-kanalaren och sen vidare till fronthögtalarna. Då har du ett extra 'slutsteg' till hembion. Koppla CDspelaren in till 2-kanalaren på en annan RCA-ingång så har du en vanlig 2-kanals anläggning.

Enda trixet är när du kör hembio så måste du ha på 2-kanalaren och ställa in volymen på ett förinställt läge som du har kalibrerat in.

Sån här uppsättning har jag hemma och det funkar utmärkt. Enda skillnaden är att jag har för- och slutasteg istället.

Lycka till!

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/06 :  00:08:44  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jag har i pricip samma problem!
Jag har testat att använda min 2-kanals Thule, men problemet var att "det förinställda läget" var MAX! Skulle inte vara roligt att glömma detta när man ska köra en CD!
Det finns dock försteg/integrerade med "throughput" så att ingången går förbi alla kontroller och direkt till slutsteget. Amplifix har det vet jag. Skulle gärna ha förslag på andra försteg/integrerade i rimlig prisklass då jag inte gilla Fixen.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/02/06 :  08:50:44  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej NikkiSixx

Det finns ett antal 2-kanals förstärkare som har en ingång som heter "theater throughput" eller nåt liknande och är avsedd att förses med HT-signalen från preout på frontarna. Man styr då volymen via surroundförstärkaren och slipper hålla på att fippla med 2 olika volymer, 2-kanals färstärkaren används bara som ett slutsteg i detta fall. Man kan alltså köra sin CD som vanligt och när man kör HT så byter man bara ingång till den dedikerade och risken att råka spela på maxvolym finns inte om du inte ställer volymen på surroundförstärkaren på MAX. Moon I-3 och I-5 har denna typ av igång, den kan även ställas om så att den använder det inbyggda försteget istället för att bara fungera som ett slutsteg.

Linkan

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/06 :  09:20:31  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Moon är nog bra , men om man vill komma LITE billigare undan, vad finns det då?

//StefanZ

Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/02/06 :  09:29:45  Show Profile Send MaS a Private Message
Tjena

Jag har en Amplifix och en Yhamma surr förstärkare som körs enligt beskrivning ovan.

Den funkar super.

Mvh Mas

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/02/06 :  11:22:37  Show Profile Send optimus a Private Message
Har för mig att Arcam A75plus har en liknande funktion som Amplifixen.
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/02/06 :  17:27:38  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
Tack för alla svar...
Men varför inte bara ha en "switch" där man slår om vart signalen till front-högtalarna ska komma ifrån?
Det måste väl ändå vara det allra enklaste, eller?
Är det några problem med att göra så?

www.scaar.net
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/02/06 :  19:27:10  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
En "switch" kan nog påverka ljudet ganska kraftigt är jag rädd för. Helt klart bästa lösningen är som redan är beskrivet ovan att använda en "theatre troughput" funktion på 2-kanalsförstärkaren.

Om man söker lite på på forumet finns en tråd där just förstärkare som supporterar detta listas.

Say's who!?
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/02/06 :  20:39:26  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
Hmm... beskriv för mig hur en switch skulle kunna påverka ljudet negativt. Har lite svårt att förstå det.

Säg att jag köper en 2-kanalare o kopplar den som ovan... Var ska jag då koppla in min "låda" som är till Canton-högtalarna?

www.scaar.net

Edited by - NikkiSixx on 2003/02/06 20:39:54
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/02/08 :  13:21:55  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
...ingen?

www.scaar.net
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/08 :  15:00:45  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Mellan pre-out -> main-in

//StefanZ

Go to Top of Page

peterK
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/02/08 :  16:29:51  Show Profile Send peterK a Private Message
Jag har också en Yamaha DSP-A1 surround-förstärkare, med Canton's Ergo RC-L som frontar. jag köpte ett Rotel 1080 och kopplade in på preout main in, och däremellan kopplar du in boxen!

Kan tilläga att det blev ett jättelyft

peterK
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/02/08 :  17:35:03  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
PeterK:

Kan du, utförligt förklara hur du har kopplat Rotel-stärkaren, och hur det sedan funkar, med volymkontroller osv?

Vad är 1080 för förstärkare förresten (många "för" där)? Hittar bara en dvd-spelare med den beteckningen, samt ett slutsteg när jag sökte på nätet. Skicka gärna över en länk på den stärkaren om du har, ok?

Vore mkt tacksam för det...!

www.scaar.net

Edited by - NikkiSixx on 2003/02/08 17:38:08
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/02/08 :  17:50:07  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
Hur skulle förresten ljudet uppföra sig om man använder sig av dubbla högtalar-kablar till varje högtalare, om man har en kabel från surround-stärkaren och en från 2-kanalaren, samtidigt inkopplade till högtalarna? Som biwiring, fast från två olika stärkare och med "plattan" kvar på högtalarna?

Givetvis får man väl inte slå på båda stärkarna samtidigt...

Men hur skulle det här förslaget funka i praktiken? Någon som testat detta?

www.scaar.net
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/02/09 :  09:02:02  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
...please? Vill veta....

www.scaar.net
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/09 :  14:27:30  Show Profile Send pesa a Private Message
Har ocksa "Theater throughput" pa min integrerade tvakanalare och det ar kanon...

Jag tror det var en trad for ett tag sedan om just vilka tvakanalare som har denna funktion. Sok pa "theater throughput" sa kan Du hitta en lang lista av alternativ...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/09 :  15:12:52  Show Profile Send matson a Private Message
Om du ska använda yamahan som försteg så är det väl bara att köpa ett slutsteg?
Annars får du 2 försteg och då kan det ju vara bra med förbikoppling(through-put), om du inte vill ha 2 volymkontroller.

Har för mig att jag läste nånstans att den förstärkaren som inte används kunde skadas om man hade högtalarkablar kopplade till den, men minns inte vilka omständigheter som gällde för att det skulle inträffa.

Mvh
Go to Top of Page

peterK
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/02/10 :  10:39:05  Show Profile Send peterK a Private Message
NikkiSixx: jag kanske missuppfattade dig med förstärkare/slutsteg, men det jag gjorde var att jag köpte ett slutsteg bara och kopplade in mellan pre-out/main-in. Och alltså kabel ut från pre-out till dosan, från dosan till slutsteget. Slutsteget hittar du här:
http://www.xlfidelity.se/rotel/rotel.htm

peterK
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/10 :  13:41:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by NikkiSixx

Hmm... beskriv för mig hur en switch skulle kunna påverka ljudet negativt. Har lite svårt att förstå det.

Säg att jag köper en 2-kanalare o kopplar den som ovan... Var ska jag då koppla in min "låda" som är till Canton-högtalarna?

Helt enkelt genom att signalen måste passera genom en extra krets och att de flesta "switch"ar är av undermålig kvalitet vilket förändrar ljudet menligt och dessutom tar bort en del information ur ursprungssignalen. MvhKristofer
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/02/10 :  21:29:06  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
peterK:

Hur blev lyftet då? Är ljudet mkt bättre nu i stereo-läge, eller blev det bara mer kraft?

Du får väl egentligen ganska samma ljud ut, eftersom du använder samma försteg (A-1) som förut, eller?

Jag är nog mer ute efter en ny karaktär på ljudet jämfört med innan, av den anledningen är jag mer inne på att köpa en helt ny 2-kanals intergrerad förstärkare.

Var bor du förresten? Vore ju intressant att se/höra hur du gjort exakt. Inte för att jag inte fattar hur du kopplat, för det har jag inga svårigheter att förstå längre.

www.scaar.net
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/10 :  23:47:32  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Koppla INTE två förstärkare till samma högtalare!
Den icke aktiva förstärkarens slutsteg kan skadas (DÖ!) även om den inte är påslagen! Jag kommer inte heller ihåg under vilka omständigheter detta gäller, men det är absolut ingen god idé att chansa.

//StefanZ

Edited by - SZR on 2003/02/11 02:13:18
Go to Top of Page

peterK
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:32:50  Show Profile Send peterK a Private Message
NikkiSixx:
det första som slog mig när jag kopplade in Rotelsteget var kontroll,
mest i mellan/bas registret, basen blev mkt fastare, snärtigare och gick djupare än innan. Roteln håller verkligen fast konerna när det svänger.

Nu vet jag inte hur länge du haft dina RCL-er men efter 6-12 mån börjar diskanten låta bra, det blev jag varse när jag flyttade om allt hemma och efter alla ur- och inkopplingar hade tre av signalkablarna gått av och det blev kortslutning, POFF sa mina diskanter. Iväg och köpte nya, och är det två månader sen och det låter fortfarande lite hårt och skrikigt.

Låna hem ett rejält slutsteg och testa själv om du hör nån skillnad.

peterK
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000