Dali 7A kom väl ut i slutet på 80 eller början på 90 -talet. 10 tums baselement tror det var en 5 tums mellan och 1 tum diskant golvstående högtalare fanerad.Uppskattad på sin tid men jag minns att vi jämförde dem med mina JBL Lx55 or och de hade ingen chans där. Relativt snygga högtalare som inte låter nått vidare tyvärr Mats
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
Det var inget 5-tums mellanregister, det var en mellanregisterdome på runt 3 tum. Det var unikt på den tiden och man (dvs jag) tyckte det såg helcoolt ut, jag var 16 - 17 år då, så högtaalrna måste funnits att köpa runt 1986 - 1987. Jag har för mig att diskanten var 3/4-tum. "Dali" var infräst nedtill på fronten. De hade riktigt fanér och kostade runt 3000 kronor i början. I början var det Willie Liliehööks firma (dåvarande Mark Levinsonimportör) som hade direktförsäljning av Dali och även Luxman och Carlsson. "Direct" eller dylikt hette det och tanken var ungefär som HiFi-klubben att skippa grossistledet. Affären låg i samma lokaler som senare blev HiFi-.klubbens på Flemminggatan i Stockholm. Senare steg priset till nästan 4000 kr. Ett tag fanns en variant på 7A som hette NAD istället på Hifi-klubben, då var den svart och hade vinylplast som utskikt och såg fulare ut. Senare tog HiFi-klubben över försäljningen av Dali i Sverige, som väl är deras eget företag inom gruppen.
Jag tyckte 7A hade ett ganska trevligt ljud men det var för baskraftigt. Riktigt rent var det heller inte.