| Author |
Topic  |
|
|
Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 16:00:52
|
Åpnet min Advantage S150 i dag. Bak WBT pluggene var et sörgelig syn, det var benyttet en aluminium skinne og en standard multikabel ned til printkortet. Dette er en lett jobb å fikse selv, men det burda ha värt bedre gjort fra början.   |
Base Technology Nordic Sound Design |
|
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 16:49:36
|
Bladelius kanske har testat med en bättre kabel och konstaterat att det inte gjorde någon skillnad? Det kanske är en kabel av finare sort men inte har en deluxe strumpa som gör att den ser dyr ut?
|
Say's who!? |
 |
|
|
Miles

95 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 22:19:09
|
Nei, det var brukt en standard kabel. S150 spiller jo bra, så lite modifikasjon hadde värt veldig bra.
|
 |
|
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 22:24:40
|
Modifiera på... berätta gärna om du upplever någon skillnad.
Är själv lite sugen på ett S150 faktiskt. |
Say's who!? |
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 00:38:27
|
quote: Originally posted by hali
Modifiera på... berätta gärna om du upplever någon skillnad.
Är själv lite sugen på ett S150 faktiskt.
funkar fint med s1an hali |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 18:09:10
|
Jag slog ett nummer till en av de mest initierade på Advantage, berättade om vad Miles skrivit och hörde först ett "duns" i luren, sedan ett "pschhhhhhhrft...", sedan "vad trött jag blir...."
Aluminiumskenor används därför att det är bättre än kablar och kan hantera mer kräm. Aluminium leder ungefär lika bra som silver men oxiderar fortare.
Liksom i tråden om mässan i Stockholm där skenan i ett Krellsteg antogs vara plåt (!) men är av förtennad koppar så kan man anta att även Bladelius - liksom Krell - har testat och kommit fram till vad som är lämpligast.
Vidare fick jag mig i telefon en kul historia om en man som "moddat" sin S1:a. Ny nätdel, nya kontakter och nytt kablage på det enda lilla stället man kunde byta kablage på. Jämfördes mot en standard S1:a i en anläggning nära miljonstrecket. Den moddade lät klart sämre..... |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:01:40
|
Sladd , vad har du för typ av skenor i dina steg? Är dom guldfärgade? |
 |
|
|
Miles

95 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 23:13:07
|
| Ok det med aluminium skinnen, men den standard kabelen kan ikke väre bra ? |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 23:59:21
|
quote: Originally posted by Miles
Ok det med aluminium skinnen, men den standard kabelen kan ikke väre bra ?
Det är det jag tycker känns betryggande med elektronikkonstruktörer som gör vad som har rena elektriska prestanda och lägger pengarna på konstruktionen där de gör verklig nytta. Miles, om den kabeln kostar väldigt lite och/eller ser ful ut så behöver det inte innebära att den är olämplig för dess elektriska uppgift.
Därför småler jag lite åt tillverkare som följt hifirencensenters åsikter och stopppat in diverse blyklumpar, exklusiva kablar, eller diverse onödigt i en ljudprodukt. Det beskriver tillverkarens syn på andra saker än som har med elektriska prestanda att göra, och har inte mitt förtroende.
Det är ju förstås inget som hindrar att du byter sladdstumpen, men jag själv skulle absolut inte göra det. Dessutom så sjunker begagnatvärdet direkt när du berättar att du varit inne och "förbättrat" apparaten, om du inte har kultstatus som professionell "moddare" förstås.
Om du inte tycker att konstruktionen faller dig på läppen så är det väl bättre att köpa en som uppfyller dina krav på internt utseende. Själv väljer apparater efter deras ljudliga prestanda.
/Johan L |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 00:07:52
|
quote: Ok det med aluminium skinnen, men den standard kabelen kan ikke väre bra ?
Varför inte? Förklara.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 01:47:35
|
quote: Originally posted by sladd
Jag slog ett nummer till en av de mest initierade på Advantage, berättade om vad Miles skrivit och hörde först ett "duns" i luren, sedan ett "pschhhhhhhrft...", sedan "vad trött jag blir...."
Aluminiumskenor används därför att det är bättre än kablar och kan hantera mer kräm. Aluminium leder ungefär lika bra som silver men oxiderar fortare.
Liksom i tråden om mässan i Stockholm där skenan i ett Krellsteg antogs vara plåt (!) men är av förtennad koppar så kan man anta att även Bladelius - liksom Krell - har testat och kommit fram till vad som är lämpligast.
Vidare fick jag mig i telefon en kul historia om en man som "moddat" sin S1:a. Ny nätdel, nya kontakter och nytt kablage på det enda lilla stället man kunde byta kablage på. Jämfördes mot en standard S1:a i en anläggning nära miljonstrecket. Den moddade lät klart sämre.....
Aluminium är en sämre ledare än både silver och koppar. Det används till högspänningsledare med en bärlina av stål i mitten. Och arean måste vara grövre än om den hade varit av koppar. Men ljudmässigt kan den ändå vara ok. Jag tror inte att Mikke hade använt aluminium om det hade varit dåligt för ljudet. WBT använder aluminium i en del av sina kontakter. Under guldet. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 10:05:08
|
Jorma i vilka kontakter använder WBT aluminium??? Nyfiken |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 13:32:59
|
quote: Originally posted by Staffan
Sladd , vad har du för typ av skenor i dina steg? Är dom guldfärgade?
Hallå  |
 |
|
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 13:49:15
|
Hmm, jag tycker att hur man än vrider och vänder på det så är en aliminium skena en bromskloss. Dessutom så är det då ett till matrial med i bilden i signalvägen.
Tyvär så ser jag saken mycket oseriöst att ha tex typ standarkablar i apparaten och ex då aliminium ut till högtalarkontakterna.
Tummen ner för det.
Mvh
|
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 14:16:57
|
| Så enligt Sladd borde man också ha aluminumskenor mellan slutsteg/högtalare? |
 |
|
|
Miles

95 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 17:16:41
|
Dynamic Pression(!) bruker i likhet med Advantage en standard kabel. DP Leif Erntsen mener Silk kabler er bra nok som signal og höyttalerkabler. Leif bruker ikke disse i forsterkern (etter det jeg har hört)
Det spörs hvor mye Bladelius bryr seg om kabler, noen som vet hva Bladelius foretrekker av kabler ? |
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 17:38:52
|
| Att ha saker med olika motstånd i signalvägen får normalt signaler att börja studsa. Jag vet dock inte om det blir så i denna förstärkare. Det hade varit intressant att få reda på vilka högtalarkablar herr Bladelius testade med när han gjorde förstärkaren. |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 17:43:35
|
quote: Originally posted by dole
Jorma i vilka kontakter använder WBT aluminium??? Nyfiken
I RCAkontakterna enligt Sontec som är Sverigeimportör. Men det verkar inte vara ren aluminium. Den är svagt gul så den är legerad med något. Och utanpå är det guld. |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 19:16:15
|
Dynamic Pression(!) bruker i likhet med Advantage en standard kabel. DP Leif Erntsen mener Silk kabler er bra nok som signal og höyttalerkabler. Leif bruker ikke disse i forsterkern (etter det jeg har hört)
Det spörs hvor mye Bladelius bryr seg om kabler, noen som vet hva Bladelius foretrekker av kabler ?
Han har använt Kimberkablar, vet dock inte vilken modell och har även använt Nordost Valhalla, som han tycker är en mycket bra kabel. |
 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 19:46:04
|
| Rätt intressant att läsa i High Fidelity 4/99, hurdan Ole Lund Christensen använder i sina D-200 sluttsteg signalkabel, som är specialutvecklad för känsliga Brüel&Kjaer mätinstrumenter. Dessa kablar lär följa militära specifikationer (vad detta nu skulle betyda). |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 19:48:50
|
| Jag läser en annons för JPS kablar där säger dom att dom utvecklat Alumiloy som verkar ha ngt med aluminium att göra. Jag kolla på deras hemsidaWWW.jpslabs.com men det fanns ingen info. Den verkar inte färdig. Jag vet en som har JPS kablar som säger att dom är väldigt bångstyriga, Styva. |
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 19:54:42
|
Hej Staffan: Jo, mina skenor är guldfärgade. Det är väl sönderklippta ölburkar, Norrlands Guld kan man tänka  |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 21:19:42
|
Tack , Sladd jag blev lite undrande av allt prat om aluminium. Det skimrar av guld i mina med  |
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 22:27:12
|
Det spörs hvor mye Bladelius bryr seg om kabler, noen som vet hva Bladelius foretrekker av kabler ?
I senaste DP1A ser det ut att sitta silkkabel internt |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 22:29:43
|
quote: Bak WBT pluggene var et sörgelig syn, det var benyttet en aluminium skinne og en standard multikabel ned til printkortet.
Vad är det för fel på en standard multikabel som går ned till printerkortet?
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
| |
Topic  |
|