HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver råd om (rör)försteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2013/07/24 :  00:09:52  Show Profile Send RobertH a Private Message
lennartj: visst finns det undantag, och du kan säkert få det bättre med rätt kretslösning OCH motkoppling. Men motkoppling (i stor utsträckning) är ofta en rejäl dynamikdödare i rörkretsar. Och med Matisse-kretslösningen där vi går genom två förstärkarsteg med kraftig global motkoppling kan jag inte tänka mig att det låter bra. Det blir lite fel och jämnföra med Mcintosh dessutom, då det är rejält mycket mer påkostade komponenter där.
Sedan med moderna cd-spelare och transistorslutsteg som har hög gain från början, så behövs aldrig 20dB gain som det är i Xindak steget. Kollar man specar, så mäter det inte jättebra heller - trots motkopplingen.

Hur som helst, man kan ändå aldrig påstå att 12ax7 är ett bra rör till annat än hög förstärkning - olinjärt, hög capacitance, hög intern resistans. Förstår inte varför man väljer röret i annat än där riktigt mkt gain behövs, när det finns så många andra bra rör att välja på.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2013/07/24 00:16:43
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2013/07/24 :  20:44:13  Show Profile Send Ekan a Private Message
Jag har ett Sonic Frontiers Line 1 som jag är väldigt nöjd med, kanske lite ovanligt i Sverige dock. Den modellen och den större Line 2 kan vara något att fundera på om de dyker upp. I grundutförande och med Sovtekrör så har de en lite ljus och grovkornig klang. Tyvärr så rörrullade jag inte i någon större utsträckning förrän efter att jag gjort reparation/uppgradering av min Line 1:a, men sedan dess har jag lärt mig att rören betyder väldigt mycket för ljudet och tillför ytterligare en dimension till HiFihobbyn, på gott och ont

Om de dyker upp så bör de kosta inom budget, jag funderade till och med på att sälja mitt för under 10kkr innan jag valde att fixa till det! Men sen tillkommer ju lite trevliga rör förstås. Det är väldigt få som skickar med finrören i försäljningen.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2013/07/24 :  20:46:48  Show Profile Send urban a Private Message
Hej, kör själv med nämnda Xindak-försteg i en av mina anläggningar och tycker att efter test av olika rör (och hittat en välljudande kombo, Telefunken ECC81 och JJ ECC803 om jag minns rätt )så fungerar Xindaken alldeles utmärkt !Detta oavsett vilken princip det är byggt efter. Naturligtvis finns det bättre försteg men svårligen till det priset. Jag kan tycka att även om man köper det nytt så är det värt pengarna. Har även tidigare haft det Primare-försteg som nämnts här men föredrar definitivt Xindaken.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2013/07/24 :  21:10:01  Show Profile Send Bogus a Private Message
Hmm... kanske borde ta mig en lyssning på xindaken ändå. Någon som vet om de finns någon återförsäljare i Göteborg?

Mvh/Per

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2013/07/25 :  19:16:33  Show Profile Send urban a Private Message
detta verkar vara en återförsäljare - www.mycaudio.com . Lycka till
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/08/03 :  16:08:51  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
http://www.mychifi.se/

Musik är livet
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/08/03 :  19:40:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Håller fullständigt med om förträffligheten av Xindak XA-3200 MkII! Framför allt iförhållande till pris. Dock har det onödigt hög 'gain' och jag fick lov att dämpa med 'attenuators' på signalkablarna till slutsteget, för att få användbar volymkontroll.
Tycker dock att det fungerar ännu bättre mot Jojje66 InterM-steg än vad det gjord mot mitt Bladelius Balder!?!?
Jag tycker INTE att det färgade så mycket som man kanske förväntar sig?
En väldigt trevlig och musikalisk återgivning, inget specifikt dom sticker ut.
De dyker upp då och då på begagnatmarknaden, om än ganska sällan.

För övrigt tvivlar jag på att McIntosh har 'bättre' komponenter i sina byggen, men de är säkerligen mera påkostade i hela linjen, design, kretslösning, tester, marknadsföring etc.
Sen ska de ju givetvis ha lite betalt för sitt renommé och namn!
Och det tycker jag inte är fel, men man ska nog inte tro att man får ljudkvalite för hela slanten när man handlar etablerade märkesprodukter.

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2013/08/04 :  21:23:21  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag hade letat efter försteg i närmare 5 år med en diger kravlista både kvalitets- och utrustningsmässigt och McIntosh C2300 och ett Accuphase försteg i samma prisklass var de billigaste som uppfyllde eller överträffade kravlistan på alla punkter.
Under de årens grundliga marknadsundersökning blev jag givetvis medveten om det märkliga glappet i marknadens utbud av tvåkanalsförsteg emellan 25'-30' och 60'-70' där det, åtminstone då, praktiskt taget inte fanns någonting.
Hade jag inte helt oväntat blivit 250.000 kr rikare precis på dagen för 5 år sedan vet jag inte vad jag skulle gjort.

Jag tror Mae West sa nånting i stil med:
"Det bästa sättet att bli kvitt en frestelse är att falla för den".

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/08/05 :  02:50:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vi är några som vågar hålla en lödkolv i handen och skruva (nåja) ner ett rör i en rörsockel. Det är min förmodan att många av oss, när det kommer till rörförsteg (linje-) försöker göra dessa så enkla som möjligt, med några undantag. De som inte gillar återkoppling väljer bort katodföljare och rör som kräver massa återkoppling för att inte distordera för mycket.
Hur de där gräsligt dyra rörförstegen ser ut vet jag inte, men jag anar att de där 50-dollars piratbyggsatserna från Kina ger en hint om att ett 10kkr försteg kan sättas ihop för en tiondel av det priset.
Det diskuterades också ECC83, ett rör jag undviker just för att det, som det nämndes, är ganska olinjärt, har för hög förstärkning och impedans. Å andra sidan sitter det ett gäng i den Dynacoförstärkare jag måste fixa till.
Generellt skulle jag nog välja ett försteg med 6SN7 eller liknande rör med "reputation".
Vill man att försteget ska färga, är det väl att köra något med tonkontroll och massa balla filter.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2013/08/05 :  07:24:14  Show Profile Send Bogus a Private Message
Jag håller på att spara pengar för fullt nu, så vi ska se vad det blir av det =)
Har inte uteslutit Xindak, men har inte haft möjlighet att provlyssna något ännu.

Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/08/05 :  10:24:47  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Bogus: Vart bor du?

Musik är livet
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2013/08/05 :  17:28:06  Show Profile Send Bogus a Private Message
Göteborg, V. Frölunda.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000