HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Infinity Kappa 9 el 9,2 VS Dali 40 VS Kappa 90
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/08/24 :  18:15:22  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message
Hej!

Vad skiljer i ljud, ljudkvalitet bastryck mm på dessa. Har Kappa 90 idag. Är det troligt att jag kommer bli gladare med ett par Kappa 9 el 9,2.

9,2 är lite snällare i lasten har jag läst. Är de ljudmässigt bättre el sämre än 9?

Dali 40 kan det vara ett alternativ till uppgradering?
Är ett stort ljud jag eftersöker som skall spela med tryck men även låta bra!

Tack på förhand!

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2013/08/24 19:17:21

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2013/08/28 :  22:59:13  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag har själv ägt riktiga kappa 8. Dvs den som är den mest trögdrivna av 8orna och även den som låter överlägset bäst.

Du kommer definitivt bli gladare av kappa 9. Jag skulle klassa den riktiga kappa 9an som bland det bästa man kan ha om man tar med ljudtryck som en parameter i det hela också. Infinity har gjort andra högtalare så som epsilon som är bättre. Den klarar dock inte att spela lika högt.

Jag var kusligt nöjd med mina kappa 8 och kommer att köpa mig ett par kappa 9 så fort de dyker upp beggat!

Tänk bara på att du behöver ha bra med drivning till dem
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/09/14 :  07:25:39  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message
Jo är lite sugen på ett par och de verkar ju enligt det man läser låta riktigt trevligt. Gillar mina Kappa 90 men det är ju synd att nöjja sig:D
Jag har ett prosteg som är specat ned i 2 ohm men klarar troligen betydligt mer då det skall kunna gå på max kontinuerligt timme efter timme i 2 ohm. Det är ett LAB 1000, 2x550w i 4 ohm. Är det troligt att det kommer palla med lasten?

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/09/14 :  07:25:58  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message
Jo är lite sugen på ett par och de verkar ju enligt det man läser låta riktigt trevligt. Gillar mina Kappa 90 men det är ju synd att nöjja sig:D
Jag har ett prosteg som är specat ned i 2 ohm men klarar troligen betydligt mer då det skall kunna gå på max kontinuerligt timme efter timme i 2 ohm. Det är ett LAB 1000, 2x550w i 4 ohm. Är det troligt att det kommer palla med lasten?

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2013/09/14 :  15:06:16  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag ska vara ärlig mot dig och säga nej där. Helt säkert kan jag klart inte veta.

När jag hade mina kappa 8 så provade jag massor med olika steg. Det största var ett samson pro-steg på 2x1200w rms 2ohm och som inte alls orkade kappa 8. Det bottnade kvickt och jag höll på att köra sönder dem.

Vad man behöver är ett krell eller dylikt. Även harman kardons bättre förstärkare. Jag drev mina bi-ampade och delade vid 80hz med en avr 7500. Den orkade dem även fullregister men man kunde inte spela brutalhögt för då slog den ifrån. Även ett litet proton steg jag har funkade på sansade nivåer fullregister. Det lämnar 2x50w rms 8ohm men har kraft neråt 1ohm dynamiskt.

Hade ett threshold stasis 3 också. Drev dem bra med spelade du för högt med djup bas så gick säkringarna. Detta var på 2x125w rms 8ohm. 25 kilo slutsteg med 16 trissor per kanal och är känt för att kunna driva låga laster.

Så ett bra steg är att föredra!

Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/09/28 :  09:01:12  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message
Tjenare!

Då får det nog vara även att det skulle vara roligt att få lyssna på en Kappa 9 efter allt man hört och läst om dem. Får kämpa vidare med mina JBL DIY-högtalare. Dessa va tänkta till ovanvåningens stereo så mina kappa 90 får nog va kvar ett tag till.

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000