HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Värde på Snell Type C IV
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2013/09/19 :  16:12:38  Show Profile Send Bogus a Private Message
Hejsan alla.

Jag har möjlighet att köpa ett par Snell Type C IV för 2000 kr. Jag har läst mycket gott om dem, men de har ju ett par år på nacken. De kom -91.
Har inte möjlighet att provlyssna dem hemma först tyvärr.
Vad kan värdet tänkas ligga på tro? Är de värda 2000 kr?

Mvh/Per

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2013/09/19 :  16:44:31  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Är elementen hela i sina upphängningar och för övrigt fräscha kabinett är de nog värda någon tusenlapp till också.
Är de refoamade skulle jag dock max ge ett par tusenlappar, man vet aldrig om de är körda med trasiga gummin innan bytet och då kan spolarna ha fått stryk.

Man kan frekvenssvepa, då hör man lättast om det finns mekaniska missljud, jag tänker framförallt på basarna då.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2013/09/19 :  17:54:58  Show Profile Send Bogus a Private Message
Ok, tack för svar =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2013/09/28 :  01:40:26  Show Profile Send PK a Private Message
CIV är gummiupphängda och bör inte vara nåt problem.Dte större problemet är att P Snell.eller hans efterträdare satte samman filtren med vad de hade på den tiden.Om man öppnar lådan och studerar filtren så ser man de mest konstiga smmansättningar av kondingar,mest elektrolyter som kastats ihop efter nåt konstigt mönster mäter man på dessa så kan det skilja flera uF samma sak gäller för de förkastliga vridpotar som sattes på type C och type E.Eftersom jag nu skriver detta så kommer väl vän av ordning och påstår att det var för att de skulle mäta lika.Jo tjena kyckling.Det är mycket mindre skillnad mellan de element som användes i Snell c osv.än vad kondingarna visade. Tex så har jag renoverat ca 5 par snell och de sammanlagda värdena diffar med ca 25% mod vad de ska vara.
Köp CIV och byt kondingarna mot det värde som det ska vara.DVS det värde som står på kondingarna.det verkliga är nåt helt annat bry dig inte om detta samt koppla förbi vrid poten om det finns nån och koppla in ett fast motstånd istället.Vid ptroblem maila mig.
MVH Per Karlsson.Bygger och renoverar högtalare sedan 30 år tillbaka.

PK
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2013/09/28 :  13:53:24  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Ingen Snell C-modell har gummiupphängda element, jag har haft två renoveringsobjekt med trasiga kanter, det är en slags foam.
Parallella kondingar som mäter som de skall skulle jag inte bry mig mycket om, däremot kan man ju ersätta bipolära elektrolyter om de sitter i signalvägen mot någon polyestervariant tex.
Skiljer det 25% på en kondensatorbank då är något trasigt, finns ingen tillverkare som släpper kondingar med de avvikelserna.

Byta ut reostaterna för diskantnivån är en bra idé, de är inte snälla mot signalen, särskilt inte om de börjat ärga och ge skrapljud, fördelen med dom är att högtalaren blir lite mer lättanpassad i olika rum och mot olika typer av drivning.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2013/09/28 :  17:40:54  Show Profile Send PK a Private Message
OK har bara haft Snell typ c med en lutande fronten och TypecIV såg annorlunda ut i foamen än de jag hade de ser mera ut som gummiupphängda.Sorry.Nä det är ju klart att de inte släpper ut kondensatorbankar med såna skillnader men efter ca 25 år så kan de ha blivit den skillnaden ,det är därför jag skriver att ma ska försöka uppfylla vad konstruktören ville ha från början och har han ett sammanlagt värde på kodingarna på 6uF och de mäter 5,2 så sätt nya Polykondingar på 2.7+3.3 som blir 6uF.PÅ snell type e så finns det ett märke där de ka vara lika i nivå på diskanterna.På det första paret jag renoverade med kanter och nya kondingar samt kopplade poten på bakdiskanten,den är på framdiskanten från början(Undrar hur man tänkte?)
Den första poten mätte 1.8ohm den andra 4.7 vid samma märke och då kan man ju fråga sig hur det är ställt efter många år och de flesta spelar ju så utan att veta att det är stora skillnader i värdena.
Jag har byggt och mätt högtalare i 30 år så jag vet vad jag gör,att jag sen inte hade 100% koll på vad CIV hade för upphängning ber jag om ursäkt för då jag inte har renoverat den modellen men flera andra.
Det finn både gummiupphängda och skum upphängda på flera modeller.

PK
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/09/28 :  18:32:20  Show Profile Send everwake a Private Message
för 2000 skulle jag gärna haft ett CV i sovrummet tillsammans med något trevligt rörsteg, sålde mina CV för 10 år sedan, och min fru klandrar mig fortfarande, men visst lär både kondingar och vridpotten vara vid åren vid det här laget
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2013/09/28 :  18:38:56  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det finn både gummiupphängda och skum upphängda på flera modeller.


Jag tror att tolvtummaren på B-minor har gummisurrounds, det är den enda jag kan komma på, finns det fler?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2013/09/28 :  18:54:36  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag har byggt och mätt högtalare i 30 år så jag vet vad jag gör,att jag sen inte hade 100% koll på vad CIV hade för upphängning ber jag om ursäkt för


Nädå, såna bagateller ber man inte om ursäkt för.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000