HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nästa steg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2013/08/30 :  10:02:24  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Hej,

Har lite lösa funderingar på att uppgradera min anläggning som består av:
Monitor Audio GS 20
Primare A30.1
Esound CD5a (kraftigt moddad)

Vilken komponent skall jag byta? Och i vilken nypris klass bör jag lägga mig för att få ett stort lyft i ljudet? Angående ljudet så är jag intresserad av "mer av allt". Mer realism. Är intresserad av begagnat.

Akustiken är som den är och går inte att ändra på men är ändå hyfsad.

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/08/30 :  11:26:15  Show Profile Send bearwik a Private Message
Om du har möjlighet, lyssna till No Frills produkter, de har i alla fall gjort mig sugen på ett par Caveman 15".

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2013/08/30 :  11:39:58  Show Profile Send MatsE a Private Message
Hej Peter! Jag har själv Monitor Audio GS 20 och kommer att följa din tråd med stort intresse. Jag bytte från en Roksan Caspian till en rörförstärkare och det blev ett lyft för mig. Jag tycker mkt om mina GS 20 och kan leva med dessa länge.

För att få mer "realism" så tänker jag mer lättdrivna högtalare med lite större element än de 6,5 tum som GS 20 har. Inte för att de är en besvärlig last.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/08/30 :  12:47:35  Show Profile Send Vox a Private Message
Nästa steg måste självklart bli att du ger dig in i vinylträsket.
Skivspelare, RIAA-steg, pickup sedan är du redo att ge dig ut på jakt i vinylbackarna. Hur kul som helst och ljudet är underbart.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/08/30 :  13:18:17  Show Profile Send ulfn a Private Message
Kan i alla fall skriva under på bearwiks råd. Har själv nyligen skaffat mig Caveman 15-tums Bauta.
Det har blivit väldigt roligt att lyssna på musiken, eftersom de går så mycket längre ner än mina tidigare högtalare. Klassisk musik som tidigare bara lät fjuttig och pimpinett spelar nu med mer kraft och pondus. Inte bara klassisk musik låter bättre, förstås...

Och sedan jag och en kompis hade varit och provlyssnat började jag köpa mer skivor på några månader, än vad jag hade gjort på 2-3 år tidigare, eftersom jag visste vad som väntade när jag fick hem dem

Annars är väl en modell att övergå till datorlagrad musik och överge cd-spelaren!?

Ulf

Edited by - ulfn on 2013/08/31 12:49:30
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/08/30 :  19:52:14  Show Profile Send HerrD a Private Message
Mer av allt och mera realism har jag också sökt en längre tid. En viktig komponent på resan dit tycker jag är rumskorrigering. Sen kan man gå via högkänsliga system eller fullaktiva lösningar gärna båda två för att öka realismen och dynamiken. Man lämnar dock den konventionella hifivärlden med små element och låg känslighet ganska snabbt om man vill ha just dynamisk realism.

Mitt förslag blir att höra vad rumskorrigering kan göra hos dig. Första steget kan vara att testa en Antimode 2.0 eller motsvarande för att ändra så lite som möjligt. Rumskorrigeringen kan sedan följa med dig när anläggningen växer. Ett intressant alternativ kan vara att hitta en enhet som kan dela toppar och bassystem för att skapa ett effekttåligt och lättintegrerat system med flera basmoduler.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/30 :  20:30:43  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Enda egentliga uppgraderingen som ger "stora" skillnader(obs: subjektivt tyckande) är att byta högtalare eller DAC.. Du har redan så pass kompetent förstärkare att en uppgradering av den inte ger några jätteförändringar..

Roligaste uppgraderingen tycker jag är att testa olika DACar... det brukar ge mycket större skillnader är folk tror och det brukar även vara den stora skillnaden mellan olika cd-spelare..
Men jag tycker du ska kolla på högtalare med lite högre känslighet.
Dom brukar kunna ge en känsla av "mer av allt" även om dom på sitt sätt har sina brister..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/08/30 :  22:13:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Tycker nog som tidigare talare, testa filuppspelning?
Personligen tycker jag att de största skillnaderna i ljud avgörs av högtalarna och därefter ev. analoga källor. DAC'ar, matade med identiska data är mera 'matter of taste' än stora skillnader.
Förstärkaren däremot upplever jag som mycket mera avgörande för totalljudet!
Så olika det vara!

Vilken som är lämpliigast väg framåt är svårt att avgöra, det första jag skulle fundera över är; Gillar jag högtalarna och deras ljud?

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/08/30 :  23:24:57  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag lutar mer och mer åt att första ledet är rätt att börja med. Skaffa en så bra signalkälla som möjligt. Därefter blir det lättare att hitta överig utrustning.
Många säger att högtalarna är viktigast, men om du inte har rätt drivning och signalkälla, hur kommer då de där perfekta högtalarna låta? Jo de kommer avslöja brister tidigare i kedjan och inte låta speciellt bra.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2013/08/31 :  13:07:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag är inte med dig där.
Högtalarna är ju själva analysinstrumentet, om de inte klarar att lösa upp ljudet på ett bra sätt blir ju arbetet att få allt rätt framför mycket svårare, kanske tom missvisande om man måste gå så långt som att börja "elektronikkompensera" för att mildra fenomen (brister) i högtalaren.

Först rätt i avkodningen (högtalarna) så man hör vad man gör och kan göra rätt dessutom.

Det är skillnad på elektronik,visst, men storleksmässigt inte i närheten av det som kan gå fel i en högtalare, inte i närheten..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2013/08/31 13:10:16
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/08/31 :  13:26:52  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det är ju 2 olika saker, att bygga ett helt nytt system rakt igenom, eller att uppgradera ett befintligt system där man ska välja ut en komponent att uppgradera.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2013/08/31 :  13:30:44  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Sak samma för mig, varför skulle det vara annorlunda?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/08/31 :  13:36:09  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag menar har du tänkt att uppgradera detta nya system med tiden eller byta ut hela när den dagen kommer (mer ovanligt). vilken strategi man väljer för framtiden.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/08/31 :  13:41:21  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det här är en förklaring från Naim:
The choice of components for a hi-fi system should be governed by the basic rule that no component can improve the quality of its incoming signal. The very best that any individual component can do is deal faithfully with its input without loss of musical information.

A simple and logical hierarchy is thus established. Source components of a system, such as the tuner, compact disc player, tape and record player come first as they define the absolute signal quality retrieved from the storage or carrier medium.

The preamplifier and power amplifier come next, in that order. If the preamp is inadequate it will make nonsense of the demands of a good source, but neither amp nor preamp can improve the quality of their incoming signal. In fact the better they are, the more clearly they will expose, instead of masking, any faults in that signal.

Thus loudspeakers are last in the hierarchy. As the slave of the amplifier, even moderate speakers properly driven by a very good amplifier will outperform speakers that are potentially the best possible, but are less well driven. A loudspeaker cannot improve the quality of its incoming signal.

The aim of a good system is to allow you to respond to music without the system getting in the way, and a well balanced system made up of very moderate components that mask each other#8217;s faults may allow you to do this better than a badly balanced system containing the best amplifier or the best loudspeakers that can be obtained.

The better the system the more the intentions of the composer will be revealed in the skill and feeling of the players and the precise quality of the instruments. The less good the system the more this will be obscured by minute alterations of pitch and amplitude.

Music is a language, and in order to understand what the musicians and composer were trying to communicate to the listener, it is not only important to hear all the notes played by the musicians, but also to be able to hear whether they were enjoying themselves; intonation, which is so much a part of the spoken word, is also vital to the understanding of a piece of music.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/08/31 :  13:57:41  Show Profile Send Snutten a Private Message
Men för att svara peter om hans anläggning: jag har lyssnat på stativaren i den högtalarserien och den var rätt kompetent. Resten har jag aldrig lyssnat på. Jag tycker du ska testa att byta ut signalkällan först och jämföra. Därefter prova byta förstärkare och jämför. Då vet du troligen vilket som ger bäst effekt av dessa 2 byten. Det handlar ju om att hitta den svagaste länken i systemet.

Edited by - Snutten on 2013/08/31 13:59:06
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2013/08/31 :  14:45:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Att anrika Naim kan skriva något så vansinnigt, det handlar om summan och storlek av fel, inte var dom ligger i kedjan, helt ovidkommande.
Sedan deras generalisering om högtalare kontra elektronik och väga dessa mot varandra på det sätt dom gör i varsina fack, som att alla medelmåttiga högtalare uppför sig lika och dito elektronik, och vad är medelmåttigt och vad är bra ur deras synpunkt?

De vet själva att högtalare är det mest komplexa att få till i en kedja men mörkar ändå.

Ren och skär marknadsföring på lögnaktiga grunder.
Det är ju ingen nyhet att deras små pytteförstärkare kostar enormt!

De hade åtminstone kommit undan med någorlunda heder om dom hade påstått att de själva ofta föredrog en prioritering av elektroniken.

Tyvärr använder dom en helt felaktig förklaringsmodell och använder den som fakta, det är riktigt illa det, särskilt när det verkar anammas av somliga som läser det.


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2013/08/31 :  15:57:25  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Mycket intressant diskussion! Troligen hänger hela komplexet ihop med vad som faktiskt går att mäta och vad som i princip inte går att ge övertygande mätetal på. En förstärkare, exempelvis, kan ju mätas upp avseende vad den gör med insignalen (frekvensgång, faslägen, transientsvar etc), medan en högtalare nästan alltid har någon sorts mänsklig (subjektiv) part med i bedömningskedjan. Hur VET man att en högtalare är bra? Finns det någon standardiserad mätprocess?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2013/08/31 :  16:08:43  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Finns hur många mätbara parametrar som helst på en högtalare, bara att titta i valfri hifiskrift och jämför hur förstärkare kontra högtalare mäts.

Men framförallt, de fel som högtalare gör är i regel av ordningen väldigt mycket större än mellan förstärkare, iaf om vi pratar i termen vad vi uppfattar med vår hörsel.

För förstärkare nämns ofta distorsionens nivå i siffror, på ett sätt lättare att förstå.
När det gäller högtalare är det oftare kurvor som presenteras och då handlar det om att kunna tyda och dra det rätta slutsatserna av diagrammen, vad av det som kommer att påverka i negativ bemärkelse och hur det kommer att påverka lyssningsupplevelsen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2013/08/31 16:45:28
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/08/31 :  17:00:09  Show Profile Send Snutten a Private Message
Då kanske vi får nöja oss med att vara överrens om att gäller att hitta den svagaste länken. Hoppas Peter testar och rapoorterar här.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2013/08/31 :  19:01:15  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Jo, jag förstår att man kan mäta högtalare på massor med olika sätt, men det går ju inte att på ett enkelt sätt att se, hur "bra" de är på samma sätt som man kan följa signalen genom olika förstärkarsteg, DAC etc. Upplevelsen måste bli subjektiv om man inte har en överenskommen standard att "lyssna" på dem (vilket kanske finns). Kan man koppla upp en konsthuvudlyssnare och mäta upplevelsen och presentera detta vore det ju en intressant metod att "mäta" högtalare. Och då blir ju det intressanta att se signalens förändring från upptagning till återgivning.... Personligen tror jag nästan att det är bäst att "välja väg" i något stadium, dvs välja om man vill börja med att satsa på erkänt fantastiska högtalare och sedan bygga matningssystemet eftersom, eller börja med en suverän elektronik och skaffa bättre högtalare vartefter man känner behovet. Inte lätt!
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/31 :  20:02:02  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
Att anrika Naim kan skriva något så vansinnigt, det handlar om summan och storlek av fel, inte var dom ligger i kedjan, helt ovidkommande.
Sedan deras generalisering om högtalare kontra elektronik och väga dessa mot varandra på det sätt dom gör i varsina fack, som att alla medelmåttiga högtalare uppför sig lika och dito elektronik, och vad är medelmåttigt och vad är bra ur deras synpunkt?



Jag håller helt med Goldfinger i att det är ren och skär marknadsföringsstrategi från deras sida...
De e väl självklart att en kedja aldrig är starkare än dess svagaste länk men man måste också se problemen i dess rätta proportioner..
Kvalitativa förstärkare etc. är idag så pass bra så att felen/bristerna är ganska små. Kommer man över lågprissegmentet så är det inga jätteskillnader vi pratar om, medan det med högtalare är helt annorlunda iom att man måste kompromissa mycket mer där än med elektronik..

Så felen mellan olika delar skulle jag vilja påstå ligger i storleksordningen från störst till minst fel:
1. Högtalare
2. DAC*
3. CD-transport*
4. Slutsteg**
5. Försteg**

*delad plats om det är en vanlig CD-spelare med inbyggd DAC
** delad plats om det är en integrerad


"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2013/08/31 :  20:49:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nästa steg?
Vill du komma i mål så är det bäst att satsa på ett slutsteg.




Okej, inte ett av mina bättre inlägg...

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2013/08/31 :  21:09:38  Show Profile Send MatsE a Private Message
Jag läste lite i din medlemstråd och jag fick uppfattningen att du gillade Monitor Audios ljudkaraktär. Snutten ovan gillade också stativaren GS 10. De flesta kanske känner till att HiFi och Musik använde GS 10 som referenshögtalare när de testade elektronik och även dyr sådan. GS 20 är homogena men kan behöva lite mer bas ibland.

1. Prova att koppla in en sub eller två. Jag har kopplat in min Ace Bass 3 på högnivå och utan någon delning. Det fungerar mkt bra med de inställningar man kan göra, ASP, samt att man kan reglera volymen i förhållande till huvudhögtalarna med fjärr. Jag märker vid viss musik inte att min sub är på förrän jag slår av den. Det blir som en dimension till med subben inkopplad.

2. Testa vinyl! Låna hem någons spelare och en bunt bra skivor.

3. Testa gärna en rörförstärkare till GS 20.

Jag tycker att byta från transistorer till rör gör liknande skillnad som att byta från cd till vinyl. Lite gosigare, lite mer men det är en fråga mer om smak än bättre/sämre.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/08/31 :  21:30:06  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja gör vad ni vill, det var bara ett förslag från min sida, jag började med hifi igår morse så vad vet jag.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/31 :  21:50:14  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
Jag tycker att byta från transistorer till rör gör liknande skillnad som att byta från cd till vinyl. Lite gosigare, lite mer men det är en fråga mer om smak än bättre/sämre.


Intressant påstående då rörförstärkare byggda med samma princip som transistorer brukar låta ganska likvärdigt..
När dom flesta testar någon rörförstärkare är det ofta någon form av klass A vilket ofta inte transistorförstärkaren dom har att jämföra med är så jämförelsen blir ju lite orättvis...

Men jag förstår hur du menar..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2013/08/31 :  21:52:14  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Detta var en bra tråd för en nybörjare på forumet. Dock lite förvirrande också! Jag har en uppfattning om att riktigt bra högtalare blir extremt dyra och är en livsprocess, nästan. Jag menar, ska man ha Klipschhorn eller elektrostater måste man nästan ha det som ett familjeprojekt, eftersom det tar upp avsevärd golvyta och lätt tar död på husdjur och liknande. Övrig utrustning är oftast lite lättare att hantera (kanke inte ekonomiskt, men praktiskt...). För att uppgradera ett hemmasystem skulle jag nog börja med att se efter riktiga högtalare. Hitta de bästa för min situation och därefter bygga upp matningssystemet i form av förstärkare och liknande efterhand som situationen tillåter.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000