HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 OPPO BDP-105
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PK
Member

64 Posts

Posted - 2013/09/28 :  01:55:01  Show Profile Send PK a Private Message
Hur kommer det sig att man kan köpa en ovanstående spelare i USA för 1190$ ca 8000 SKr när samma kostar minimum 13900SKr i svedala.
dvs ca 6000mera i grundkostnad.Det kan vara så att det kostar att köpa från usa men varför kostar då inte ett par SHURE 1840 mera i sverige än riktpriset i USA.Nån gör sig pengar på mellanhand.OK om man köper inden för 8000 + frakt samt moms och tull ca 30% vi säger 8300+2500=10800.
Frågan är om man köper in den för vad den vanliga amerikenen får betala,har mna inte nåt inköpspris även från OPPO i USA som är lägre än det utpriset som gäller för vanliga konsumenter i staterna.
Vill veta .
MVH PK

PK

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2013/09/28 :  13:11:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
En anledning till att det kan bli sådana prisskillnader är att det inte är ovanligt att "över disk"-priserna i USA är lägre än exportpriserna som grossisterna köper in för.

Vissa tillverkare har inga grossister för sitt eget land, dvs de säljer direkt till butikerna. Några av dem handlar inte direkt med export utan anlitar ett mellanled för att ta hand om den delen. Om man räknar absolut värsta fallet så kan det bli så många som fyra mellanled mellan tillverkaren och slutkund i Sverige(Tillverkare->Exportör->EU representant->Sverige Grossist->Butik->slutkund) medan samma vara enbart har ett mellanled i sitt hemland(Tillverkare->Butik->slutkund).

Det här fenomenet är inte specifikt för USA utan uppstår på marknader där hemmamarknaden är lika viktig eller viktigare än export. Ta tex priserna på HiFi från Kina där många varor är betydligt billigare i Kina än här.

Jag har två ganska talande exempel på det här som jag själv varit med om:
1. Jag köpte en DeWalt XRP borrmaskin för $90 över disk i USA för några år sedan. När jag var däröver ringde jag en kompis som på den tiden jobbade hos DeWalt grossisten för att fråga om maskinen. När han hörde vad jag skulle betala blev han rosenrasande. De betalade mångdubbelt mer i inköpspris till grossisten för exakt samma maskin...

2. Jag köpte en Xindak SACD i Peking för ca 30% av svenskt butikspris över disk i Peking...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2013/10/01 :  17:50:00  Show Profile Send jonny99 a Private Message
I USA anges priset oftast exklusive "sales tax" medan svenska priser är inklusive moms. En riktigare jämförelse är alltså 8000 * 125% = 10000 jämfört med 13900.

Sen är ju OPPO ett amerikanskt företag som säljer direkt från sin webshop. Det är ju omöjligt för en importör/återförsäljare i ett annat land att matcha OPPOs priser om inte OPPO har en väldigt hög marginal på produkter som de säljer direkt, och varför skulle de ha det?
Go to Top of Page

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2013/10/01 :  21:08:14  Show Profile Send rogerjons a Private Message
Hmm, Oppo är väl ett kinesiskt bolag? Fast de prioriterar antagligen amerikanska marknaden.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/10/01 :  23:18:32  Show Profile Send tomano58 a Private Message
Sales tax i USA är bara runt 6-8%, i en del stater 0%. Tyvärr så tror jag att det finns många importörer och grossister i Svedala som skor sig rejält samt i många fall att lilla Sverige inte får handla till samma pris av leverantörer som tex UK eller Tyskland.

Själv köpte jag Chord Silverscreen högtalarkabel från UK till 1/3 av priset här hemma (frakt inräknat)! Men jag fick tjata mig till köpet då de egentligen inte fick leverera till Sverige så i det fallet hade Chord avtal med Svenska distributörer till betydligt högre priser. Så mycket för den fria marknaden...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/10/02 :  08:20:39  Show Profile Send CC a Private Message
rogerjons, "Hmm, Oppo är väl ett kinesiskt bolag?"

- Oppo är ett bolag i USA vad jag vet? Dock monteras säkert det mesta i Asien vilket inte är ovanligt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/10/02 :  08:21:53  Show Profile Send CC a Private Message
google is your friend ;-)

http://conelectron.zibb.com/profile/oppo+digital+inc/us/california/mountain+view/940431131/21336785

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/10/02 :  10:06:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo men då är det väl lätt att plocka bort ett av inläggen?MvhKristofer
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/10/02 :  12:17:39  Show Profile Send CC a Private Message
en poäng där ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/10/02 :  20:37:00  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Svenska importören har inte så pass bra priser från USA på denna produkt så det svenska priset till kund blir mycket högre än den amerikanska..
Tyvärr..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/10/02 :  21:27:18  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag tror att den svenska importören har satt ett marknadsanpassat pris som ger dem maximal vinst.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000