| Author |
Topic  |
|
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 08:47:32
|
Har uppmärksammat att många här använder sig av ProAc-kloner. Jag är på jakt efter nya högtalare. Hur låter dessa? Vilken karaktär har dom? Har alla byggt sina själva, eller finns dom att få tag på av nån som kan bygga? Jag har nämligen tummen mitt i handen! Vilken prisklass hamnar dom i? Dom ser ju förbaskat trevliga ut i allafall!
/Poppop |
Mono är underskattat! |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 09:59:49
|
| Jag kan bygga dom åt dig. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 10:14:17
|
| Tackar! Men först skulle jag vilja veta lite mer om dom! Vilken prisklass hamnar dom i? Och framför allt hur låter dom? Finns det några högtalare som ligger i närheten vad gäller karaktärestik? Jag har varit inne på att köpa stativare, men jag tycker klonerna ser så små och nätta ut... Ganska trevliga.. Byggs dom helt för hand, eller finns dom som byggsats? |
Mono är underskattat! |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 11:24:26
|
Dom finns inte som byggsats. Däremot så finns det byggbeskrivningar på flera ställen på Internet.
De flesta brukar beskriva dom som högtalare som passar de flesta musikstilar, lättlyssnade och med bra bas.
Orginalen finns att lyssna på i några olika butiker. Var bor du?
|
Oops! I did it again |
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
|
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 11:29:12
|
Hej! Jasså du bygger sådana högtalare om man är intresserad, var får man ger för det om du skulle bygga sådana.
quote: Originally posted by divander
Jag kan bygga dom åt dig.
|
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 12:17:55
|
Pro Ac klonen är grymt prisvärd för de pengar den kostar. Man får räkna att bygga själv kostar mellan 6-8000:- för element, filter, låta och tillbehör beroende på hur mycket man lyxar till den (mina kostar ung 8000:- och har byggt dem själv). Den slår garanterat ut allt under 20 000:-
Klonerna är dock inte små och nätta, ganska stora faktiskt. Men det är klart det finns ju klart större högtalare.
|
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 15:12:12
|
Proacklonen passar de flesta musikstilar, är hyfsat detaljerad och naturlig i diskant/mellanregister. (Om man bygger filtret med dämpning för 2Khz-puckeln blir det bättre.) Originalet kostar ca 43000:- i butik, och kopian är väldigt lik. Den har även ganska lång inspelningstid. (200+ timmar.)Den har väldigt fin ljudbild, och mår bra i ett hyfsat dämpat rum. Fungerar i ett litet rum. (ca 12m^2) Karaktären är neutral, kanske något åt det varma hållet. (Men det kan bero på min kringutrustning, det där lilla)
Men något som förbryllar mig är att den tillskrivs bra bas? Den spelar djupt, ja, men inte särskilt detaljerat. På det området åker den på spö av min DLS MW112...
För priset (billigaste jag sett: 444 euro, komplett till uppemot 10K) så finns det inget fabriksbyggt som klår den. |
Edited by - Tank on 2003/02/09 15:24:19 |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 16:54:03
|
Instämmer med ovanstående kritik! Mycket prisvärd!! Låter asbra trots något skral kringutrustning & lustigt rum.
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/02/09 16:54:38 |
 |
|
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 17:27:33
|
Basen går mycket lågt. Få högtalare under 20 000 - 30 000 kr klarar massive attacks mezzanine på detta sätt. Eller elbasen i Anders Widmark Carmen. Detta är absolut ingen analytisk högtalare, ljudet har andra förtjänster. Dock finns de flesta detaljer med ändå, men på denna högtalares specialla sätt att presentera. Vackert, musikaliskt och varmt. Diskanten är "snäll" och nästan elektrostatisk. Man får lägga upp flera ggr pengarna för att köpa något liknande nytillverkat. |
 |
|
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 19:14:42
|
| Hur likt låter klonerna dess original? Jag bor i Stockholm... Vilka saluför originalen? |
Mono är underskattat! |
 |
|
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 19:40:33
|
| Divander, Kan du ge ett kostnadsförslag? Material + Byggnadskostnad. |
Mono är underskattat! |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 19:45:25
|
poppop & poman, ni har PM !!!!!
Kan passa på att bidra till diskusionen med att jag tidigare ägt Monitor Audio MAG 903, Thiel CS 1.2 och Acoustic Energy AE 520, alla tre i prisklassen mellan 15000 - 20000 kr. Min kloner har dock spelat skjortan av alla dessa tre, och det med bred marginal. Karaktären på klonenra är att mer fokusera på helheten än detaljer. De spelar dock med mycket detaljer men utan att överdriva och bli jobboga. De är väldigt allround och klarar många olika musikstilar på ett bättre sätt än mycket annat som är "lite bättre".
Jag minns då jag hade min gamla Hitachistereo. Ett paket för totalt 5000 kr. Med den stereon slät all musik och alla inspelningar lika bra |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:46:22
|
| tror jag sett Proac hos Pause i Sthlm. |
ACCUrate PHASE |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 23:03:34
|
| Jo Paus har dom. Jag har även för mig att de finns på Bestsound. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
JoelH
Member

159 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 00:47:48
|
Nä nu blir jag så sugen så nu måste jag fråga! 
Det bästa jag har hört (har inte hör så mycket än...) är Audiovector M1 Super med H/K 670 och en Arcam CD72. Jag hade tänkt att det skulle bli min första stereo, plus en Pro-Ject 6.9 skivspelare.
Hittills har jag bara förstärkaren...
Fast nu fattade jag precis att ProAc-klonen verkar grym! Frågan är hur de står sig mot Audiovector M1 Super (som råkar vara min referens )!
Med M1 Super upplevde jag ett enormt detaljerat ljud, jag hörde mer än att det fanns en bas, jag hörde hur tonen förändrades över tiden, mäktigt verkligen! Det värsta var att det dök upp saker på skivorna som jag inte hade hört förut! Vi jämförde med Monitor Audio Bronze 2 (fattar inte att folk köper sån skit - då är jag heller utan, som nu!) och den vanliga M1:an. Monitor Audio dolde effektivt en massa ljud, M1:an plockade fram dem, och M1 Super fick de nya ljuden att låta snyggt! (Vågade inte lyssna på M1 Signature...)
Var passar ProAc-klonen in här? Blir ljudet lika detaljerat?
För att citera tråden: "Slår allt under "20 000" = JA!
Men M1 Super är det bästa jag har hört, så jag vill höra från någon annan att det här blir minst lika bra, helst bättre! |
 |
|
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 11:02:08
|
Åk in till Pause óch jämför. De har båda högtalarna. Jag gjorde detta själv nyligen för att höra om jag inte blivit manipulerad av mitt eget bygge, för de låter egentligen för bra för att vara så billiga.
Ställde upp audiovector 40 000kr mot proac 2.5. Meridian monoblock, förförstärkare och cd 507.
Det lät förbluffande lika högtalarna emellan. Min förväntan var att audiovectors detaljrikedom skulle vara dominerande mot proac. Snarare speglade båda högtalarna elektroniken ganska lika vilket var tvärtemot min förväntning.
Proac 2.5 låter 90-100% likt klonen eller tvärtom om du så vill. Så lika är de båda. Jag kände igen ljudet i butiken från mina kloner. Det var mest diskanten som skiljde sig till originalets fördel, vilket kanske kan tillskrivas att hemma har jag en cd som kostar drygt hälften av meridian 507 (21000kr).
Min egen teori är att det behövs en rörförstärkare på minst 30W för att få proac att blomma ut och ge sitt speciella ljud. Att de då klarade sig så bra mot audiovector matchat med transistorelektronik är ändå förvånande.
Åk in och jämför. Tycker du bättre om audiovector så gynna Pause annars bygg ett par kloner!
|
 |
|
|
JoelH
Member

159 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 22:22:59
|
Ett litet problem är att jag bor i Göteborg, inte i Stockholm...
Finns ProAc och Audiovector någonstans i Gbg också kanske? |
 |
|
|
Stephan O
Member

94 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 08:24:58
|
Ågrens har Audiovector och har haft Proac 2.5 hemma tidigare. Vet ej om de har den hemma just nu. Mvh Stephan
quote: Originally posted by JoelH
Ett litet problem är att jag bor i Göteborg, inte i Stockholm...
Finns ProAc och Audiovector någonstans i Gbg också kanske?
|
 |
|
| |
Topic  |
|