HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Emotiva DAC intryck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2013/09/27 :  08:34:27  Show Profile Send oliver a Private Message
" target="_blank">URL=http://imageshack.us/photo/my-images/534/pivu.jpg/]


Ja efter att ha legat på tullen i 21 dagar så har jag nu spelat ett tag på den. Det är nog en av den mest prisvärda HI FI produkten jag köpt på bra länge. Dessutom är den ett jäkla bra försteg med analog!!! ingång. Mycket detaljerat ljud med ett fantastiskt djup och bredd i ljudbilden, man kan lätt peka ut var musikerna befinner sig på scenen.
kanske lite få digitalingångar om man har en herrans massa DVD,CD,och datorer man vill lyssna på samtidigt .
Men det finns en av varje sort även AES/EBU och BNC.24/192 på ALLA ingångar, balanserat (äkta) och RCA ut samt RCA in på analoga ingången.
Fjärr i metall, men det har dom till nästan alla produkter.
Slutsumman hamnade på nästan 6.000kr inkl tull,frakt,moms och nån fånig avgift som posten tog, egentligen skulle jag haft rabatt som fick vänta så länge på att dom skulle göra sitt jobb .Provlyssnade Atoll 200 (15.000kr)och jämförde dom båda men föredrog Emotivan, dessutom hade inte Atollen analogingång.
Hörlurs utgångar som har egen volymkontroll med minne för volym finns det två av, som dessutom håller mycket hög ljudkvalitet så det blir en del lurlyssning kan jag lova.
En herrans massa trassel med att få Mac datorn att lira ihop med den här, men det beror på datorn och inte DAC:en, Itunes måste vara det sämsta programmet nånsin. Jag kör via VLC player då fungerar det kanon.
En länk till produkten så kan ni själva läsa hur den är uppbygd.
http://shop.emotiva.com/collections/processors/products/stealth-dc-2

Skeptiker

Edited by - oliver on 2013/09/27 08:42:11

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2013/09/27 :  14:46:50  Show Profile Send Hornta a Private Message
Var lite sugen på denna, men dåligt mac-stöd... då är det tyvärr inget alternativ för mig :(

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/09/27 :  15:38:47  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag har lite svårt att se hur dina synpunkter på iTunes relaterar till intrycken av DAC:en?
Kräver apparaten drivrutiner eller? iTunes skickar ju bara ljud till operativet, precis som de flesta ljuduppspelare... Personligen har jag aldrig misslyckats med att få iTunes att spela upp ljud via en DAC som stödjer OS X...

Hoppas den låter bättre än den fungerar, med andra ord!
vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2013/09/30 :  08:21:17  Show Profile Send oliver a Private Message
ja nu skrev jag ju att det inte beror på DAC:en då.......den fungerade utmärkt ett par dagar med Itunes, sedan tystnade den på USB ingången endast optiskt fungerade med Itunes och den ger bara 96 ut där. Däremot i VLC player kunde man enkelt välja DAC:en på USB utgången och 192 lyste i displayen. Men om man letar och letar så hittar man ett liiiiitet kugghjul längst ner till vänster i Itunes programmet där kan man välja USB som utgång, nåt jag gjort i datorns "midi inställningar" trodde det räckte eftersom det fungerade så från början. Efter uppgradering av Itunes skulle man tydligen in i det programmet också och pilla med inställningar. Ska inte inställt vara som det var innan uppgraderingen??? Skit bakom spakarna eller vad ni vill kalla det.... Nu är allt frid och fröjd och den spelar som aldrig förr, säga vad man vill om Mac datorer och deras program dom är inte helt enkla att förstå/ eller för enkla.. har Itunes i Windows datorn också och där kan man välja samplingsfrekvens men inte i Macdatorns Itunes?? I den väljer man samplingsfrekvens i datorns Midi inställningar som inte är helt lätta att hitta om man är ovan. En otroligt bra DAC är det i alla fall, så det så

Skeptiker
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/09/30 :  12:30:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Schysst! Kul att det låter bra! Men det verkar knepigt ändå? Genom att ställa om i MIDI dialogen ställer du in upp- eller nedsampling på allt som går genom std out, men det brukar inte påverka om du får ut ljud eller inte?
Om inte mottagaren inte kan hantera aktuellt format då förstås...

Hursomhelst, positivt att du fått det att funka, och ffa låta toppen!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2013/10/01 :  08:05:27  Show Profile Send oliver a Private Message
Antagligen var inställningen i Itunes från början inställd som "källa" ut och det försvann vid uppgraderingen??.Man måste tydligen välja Itunes som "källa" så att "midi inställningarna" vet vad som ska ut??? har faktiskt ingen aning om hur Mac folket tänkt, men jag var tvungen att i Itunes välja den som "källa" och i " midi inställningarna" " speaker"( Dac:en) som den hittade på USB utgången som mottagare, användar vänligt?? Långt därifrån...troligen samma problem oavsett DAC... som sagt inte Dac:ens fel den låter grymt bra,

Skeptiker

Edited by - oliver on 2013/10/01 08:19:26
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2013/10/20 :  10:18:21  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Beställde just en DC-1. Emotiva har sänkt priset från $699.00 till $499.00 s.k. Holiday Sale. Har deras XDA-2 som jag är mycket nöjd med men nu när de sänkte priset kunde jag inte hålla mig. Dessutom skickar de med en USB-kabel värd $24.99. Vi får se om jag får lika mycket strul med tullen. Tidigare beställningar från Emotiva, XDA-2, XPA-5 och fyra surroundhögtalare har fungerat bra. Måste säga att Emotivas produkter är otroligt prisvärda!

Hasse
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2013/10/25 :  16:12:44  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Beställde just en DC-1. Emotiva har sänkt priset från $699.00 till $499.00 s.k. Holiday Sale. Har deras XDA-2 som jag är mycket nöjd med men nu när de sänkte priset kunde jag inte hålla mig. Dessutom skickar de med en USB-kabel värd $24.99. Vi får se om jag får lika mycket strul med tullen. Tidigare beställningar från Emotiva, XDA-2, XPA-5 och fyra surroundhögtalare har fungerat bra. Måste säga att Emotivas produkter är otroligt prisvärda!


Kan bara hålla med, det jag ägt av dom har jag testat mot mycket dyrare saker. Du kommer inte att bli besviken den levererar exakt vad den matas med...alltså skit låter skit och losless låter gudomligt. Som analog förförstärkare är den också grymt bra. Hörlursförstärkaren är kanske lite "klinisk" men det kan bero på mina Sennheiser HD 600 så där ska jag prova lite andra lurar. Skulle vara kul att se HiFi musik testa en sån här pryl nån gång, men då skulle dom väl tappa så många annonsörer av dyrare "skräp" grejer

Skeptiker
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2013/10/25 :  17:31:03  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Ja, det är synd att marknaden styr vilka produkter som våra tidningar testar, för Råd&Rön kommer väl inte att testa Emotiva antar jag. Emotivas säljidé är lik XTZ där de själva konstruerar och säljer sina egna produkter som ofta tillverkas i Kina. Lite märkligt att Emotiva inte ännu, trots ett antal år, är ett etablerat varumärke här i Sverige. Många kanske är rädda för att beställa sina HiFi-prylar från USA men med Emotivas höga servicenivå behöver man inte vara orolig. Det enda man behöver tänka på är att lägga till frakt, tull och moms på de priser som finns på deras hemsida. Momsen är ju 25%, tullen några få procent och frakten får man presenterad av Emotiva när man gör en förfrågan. Därefter är det leverans till dörren av Posten som har avtal med Fedex.

Hasse
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2013/10/26 :  20:23:14  Show Profile Send oliver a Private Message
Jag bad att få min Dac skickad med UPS (inga problem) halva priset mot Fedex kanske därför det strulade med tullen . Emotivas service är grym, hade problem med min XDA-1:a den "knäppte" när man bytte kanal på TV:n. Fick en helt ny front inkl elektronik på Posten inom en vecka ( lätt att byta). 5 års garanti på allt, kan ingen Svensk handlare erbjuda. Om folk är rädda att beställa från Emotiva så får dom skylla sig själva Mest handlar det nog att man inte kan provlyssna. Apropå XTZ så köpte jag deras lurar idag på Sweetspot mässan, 300kr mässpris, grymma lurar och det "kliniska" i Emotiva Dac:en var som bortblåst. Hmmm mina HD600 kostade faktiskt över 3000kr, så dyrt är inte alltid bäst då ibland?

Skeptiker

Edited by - oliver on 2013/10/26 20:27:42
Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2013/10/28 :  15:30:36  Show Profile Send donald a Private Message
Blev väldigt sugen när jag läst era inlägg.Beställde därför en idag.Skapligt pris just nu.Ska bli spånnande.

donald
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2013/10/30 :  19:37:50  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Fick min DC-1 i dag. Verkar vara hög kvalité på bygget och på fjärren MEN när jag kopplade in DAC:en upptäckte jag att displayen är snett monterad. Det är inget jag kan leva med och har nu mailat Emotiva. Kanske kan jag lyft på locket och justera till den. Får se vad Emotiva säger.

http://s783.photobucket.com/user/patric56/media/IMG_0109_zpse0fe7501.jpg.html

Hasse

Edited by - hanse1 on 2013/11/02 09:28:28
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2013/11/01 :  17:36:56  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Har läst manualen men min engelska kanske inte är så bra. Min fundering är om varje ingång har sin egen volymnivå? T.ex kan man ställa den analoga ingången på en nivå och den digitala på en annan? Hörlurarna har ju t.ex. sin egen volymnivå.

Hasse
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2013/11/01 :  18:24:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Man skiljer på analoga linjenivåer (konsument) och ingången för phono. Phono ingångar kan ha olika känsligheter beroende på för vilken pickup man vill använda, MM eller MC. Digitala ingångar har alltid samma känslighet, där behöver man inte tänka på några nivåer.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2013/11/02 :  10:12:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
De analoga signalkällorna kan ha olika nivåer ut. Därför kan det vara praktiskt att kunna ställa nivåerna för olika ingångar i förhållande till varandra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2013/11/02 :  10:21:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Det brukar aldrig vara något problem med ingångar. För utgången har man ju en volymkontroll. Det enda som man behöver göra om man går in med en konsument nivå 100mV eller mera, det är att man får gaina i mixerbordet om man jobbar med ett sådant. Men med konsument elektronik behöver man inte göra något. Men visst man kan ju om man vill krångla till det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000