HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 intryck från Sweetspot
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2013/10/26 :  20:59:34  Show Profile Send oliver a Private Message
Måste bara få dela med mig av ett intryck från Sweetspot. Lyssnade i ett tilltaget rum på Wilson audio Alexia, Nordosts absolut värsta kablarna och elektronik av det absolut bästa slaget (kollade inte riktigt vilket fabrikat) men tippar att anläggningen låg på en dryg miljon. Det lät enormt bra ( bör det göra). Efteråt förklarade Nordosts representant vilket tekniskt avancerat arbete som låg bakom deras kablar (inte undra på att dom är dyra). Går en trappa ner till "Old School HiFi rummet" där nere huserar en äldre man som på knagglig Engelska förklarar att han tänker spela på en skivspelare ( Thorens??)modell äldre med Ortofons billigaste pick up som är åtta år gammal och en Rysk rörförstärkare som såg ut att vara nån militär historia från 60talet. Långa högtalarkablar modell lampsladd till ett par högtalare som trotsade allt vad man lärt sig om design för bra ljud ( Lowther element??). Ett spår med aukustisk gitarr får håren att resa sig på armarna, var har mannen gömt anläggningen som spelar??? Det kan bara inte vara den här???. Han ursäktar sig med att förstärkaren bara är på 8 watt men högtalarna har hög känslighet så det funkar ändå. Ägnar en snabb tanke till stackaren våningen ovanför som försöker förklara processen med Nordosts kablar, varför krångla till det så tänker jag medans den aukustiska gitarrens närvaro är näst intill otäck den känslan kom aldrig "dyr" anläggningen våningen ovanför i närheten av. Han hade även annat att spela på också som var långt från design, men vilket närvarande ljud det var nästan spöklikt.

Skeptiker

Edited by - oliver on 2013/10/27 08:59:43

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2013/10/26 :  21:07:57  Show Profile Send MatsE a Private Message
+100

Bästa upplevelsen. Han spelade Leonard Cohen när jag kom och sedan blev det lite Chet Baker..

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2013/10/27 :  07:55:55  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Var det de garderobsstora blåa hornen ni tänker på? Annars missade jag det på entreplan så att säga.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2013/10/27 :  08:57:19  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:

Var det de garderobsstora blåa hornen ni tänker på? Annars missade jag det på entreplan så att säga.

Nix, det var på våning 3 eller 4 tror jag. Det var inte det lättaste att hitta innan man fått instruktioner, inte speciellt bra skyltat om man inte hittade ut i trapphuset så att säga.

Skeptiker
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2013/10/27 :  09:02:13  Show Profile Send Wader a Private Message
Det var väl Moon elektronik i stylus rummet. Vi satt där en bra stund för det lät bra. Min fru blev helt hänförd av ljudet i old schoolrummet.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

wulfman77
Starting Member

27 Posts

Posted - 2013/10/27 :  09:12:33  Show Profile Send wulfman77 a Private Message
Janne-old school hifi spelade rakt igenom på swissonor förutom thorens skivspelare ena med ortofon puppa andra spu.
Och kan hålla med om att lilla systemet lät grymt bra med viss musik...
Stora systemet hade föga 3,6 watt.....

Tänk på alla som är fast i hifi-träsket...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2013/10/27 :  09:48:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ok, jag lyssnade på bach 12 där, det lät riktigt bra, men det var en bunt med snackpåsar där så det gick ändå inte att lyssna något vidare tyvärr. Grym närvaro och det stagade bra, det lät inte så mycket "horn". Det var väl när något ljud verkligen bara spelades i en kanal jag tycker att det möjligen lät lite instängt. Som att det spelade i en liten kakburk.
Intressant att de är så justerbara och kan stå vid vägg och hörn.
Men han tysken/schweizaren som demade var lite rolig/konstig. Han skulle vara försöka vara lite lustig men det blev bara plumpt, på ett tyskt sätt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/10/27 :  10:45:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Kan hålla med om att det inte var helt lättnavigerat! Det tog en bra stund innan vi hittade trapphuset som tog oss upp till plan 3!

Jag tyckte personligen att det var få bottennapp, och det lät trevligt i de flesta större rummen!
Som alltid trevligt att titta in till grottmännen och lyssna till bra musik, Caveman lät inge vidare direkt efter öppningstid, men på eftermiddagen var det ett helt annat ljud i skällan. . Clas Catacomber spelar upp med en självklar pondus o oansträndhet som tidigare, men här gillade jag faktiskt Bernts variant hemmavid bättre. Som jag förstod var dessa blå skapelser fortfarande under utveckling?

Hos vinylbutiken(?) fick vi en rejäl dos välljudande vinyl från en Brinkmann anläggning, presenterad av Andrea Brinkmann bl.a.
Balance spelaren hade dubbla nätaggregat, ett rörbaserad för motordrivningen och ett solid state för uppvärmningen av tallrikens lager! Ljudet kom från ett par Sonus Faber som jag inte minns namnet på.

Hos Stylus fick åtminstone jag spetsa öronen ordentligt då Rune pratade mest danska, men musiken var desto mer begriplig! Här levererad den av "lilla" Brinkmann Bardo den direktdrivna. Fantastiskt ljud, astronomiskt pris kan väl säga?
När musiken spelades från CD via Moon-elektroniken lät det också riktigt bra, men som tidigare är vinyl mera engagerande för mig, trots mediets inneboende nackdelar.

Lasses Hifi spelade på de Lettiska Onda Ligera som jag tyckte lät riktigt bra på sniskan i rummet! Om de är vackra lär vara föremål för diskussion! Diana Krall lät i alla fall förbaskat trovärdigt från den lilla läckra Nagra CD-spelaren!

På plan 3 uppskattade jag speciellt Old School HiFi för sin entusiastiska inställning och det mycket trevliga ljudet som leverades av gamla Thorens svarvar o lågeffekts rörelektronik. När jag lyssnade spelades lite klassiskt och ganska gles musik på rimliga nivåer och det lät mycket övertygande! Inte kanske för alla musikstilar och nivåer?

Mest prisvärd väljud? Kanske MYC Hifi's lilla rum med ett par Swans aktiva högtalare på stativ matade av Spotify på en padda via en NuForce blåtandsgrunka. Detta levererade mera kropp och själ än vad det hade rätt till, både storleksmässigt och kostnadsmässigt...

Och visst måste man väl säga att HRT's system med förstärkare och två, i min mening, rätt fula högtalare spelade över sin kostnadsklass och fyllde rummet mycket mer än vad man väntar sig! För mig personligen skulle de aldrig kunna ersätta ett par vuxna högtalare dock. Men gärna ett par till TV'n eller datorn kanske

Stort tack till alla utställare, arrangörer och besökare! En trevlig tur till Hufvudstaden var det!


Vh Micke
Edit:
En eloge till de utstställare som stänger dörren vid musikspelning! Det förhöjer definitivt kvaliteten på lyssningen för mig. Mindre snicksnack i rummet då också!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2013/10/27 10:48:59
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2013/10/27 :  13:20:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ni får gärna skriva kommentarer i bildtråden också.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2013/10/27 :  13:39:57  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Några intryck från lördagen; Stylus stora system bestående av Wilson Alexia, Moon W7M + försteg/riaa, Brinkmann Bardo med ny Lyra samt Nordost Valhalla V2 som väl gick lös på ca 2 mille. Till skillnad mot förra Sweetspot tycker jag det lät bra den här gången, stort och imponerande ljud som lär ställa höga krav på lyssningsrummets förmåga att hantera bas. Här spelade man i ett väldigt stort rum men trots den stora ytan blev basen nästan i överkant på visst material. Vågar inte tänka på hur det skulle låta i ett normalstort rum utan basfällor i mängd och parti....men systemet är ju naturligtvis heller inte tänkt för "normala" rum . När jag var där pratade Rune engelska då publiken föredrog det framför danska . Han var mäkta stolt över de nya V2, som man föredrog att kalla dem, då "skillnaden är så stor mot tidigare Valhalla att de borde heta något annat".
Ett rum som också lät väldigt bra, dock inte med samma imponatorljud, var Vinylbutikens (eller var det Stylus "lilla rum"?) där man spelade på de nya SF Olympica III tillsammans med Brinkmannelektronik/skivspelare. Något som förtjänar ett särskilt omnämnande är Brinkmanns små men otroligt snygga monoblock . Ljudet kunde väl kanske upplevas aningen tamt ibland men här tycker jag man hörde mässans mest "musikaliska" ljud, inte tillstymmelse till den lyssningströtthet som infann sig efter bara någon minut i många rum .
Responsehögtalarna, som brukligt drivna med rör från ARC, visade på potential men rummet var tyvärr alldeles för litet.

Efter besöket på lördagen måste jag konstatera att det var ovanligt lite folk som hittat dit och av de som var där var det ett fåtal som hittat till de övre planen där det var nästan helt tomt när jag var där.....för många mässor eller för litet intresse?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2013/10/27 :  17:31:09  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Responsehögtalarna, som brukligt drivna med rör från ARC, visade på potential men rummet var tyvärr alldeles för litet.


Jo, sällan något ger mersmak nuförtiden men Respons Grand ville jag ha skall erkännas, tror det dessutom skulle kunna bli rätt mycket bättre med mera luft runt dom, jag fick en sån känsla.
150 000kr är mycket pengar men jag tycker ändå prissättningen är rimlig trots att jag nog aldrig kommer att ha ekonomiskt utrymme för ett par.


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/10/28 :  08:33:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
Gillade Gato hos Tonkraft, de spelade på ett par golvare som också var från Gato. Diana Krall spelades med mera och det var en väldigt fin stereobild där man nästan kunde se scenen framför sig med musikerna utplacerade och pianot lät rikigt bra, jag blev sugen på ett par, priset var rimligt med tanke på prestanda. Hos HiFi-Art spelades på Larsen, Roksan och Gamut, roligt att prata med Larsen själv om kontruktionen som ju är lite ovanlig (Stig Carlssons principer). Bra lät det också, kanske främst på Roksans vinylspelare som är läcker.

Edited by - Snutten on 2013/10/28 08:34:34
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/10/28 :  08:45:36  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
I år fick jag tillfälle att besöka en HiFi mässa i Stockholm. Denna gång "ditlurad" av några bekanta. Den första jag träffade på var Jan-Erik på Opus records, han har liksom jag utsatts för starka kroppsliga prövningar. Så för mig var det en stor glädje att se honom pigg och alert, det är alltid roligt att byta några ord med honom. Ljudet då? Nja ris och ros. Grottgubbarna Bernt, Petter och Blomman körde på sitt jättehorn och det lät lovande även om den akustiska omgivningen inte var den bästa. Men vem fan har plats med ett dylikt system hemma? I en del rum lät det "tekniskt korrekt" men ack så kallt och "plåtigt", inte mitt ljudideal.På en av de övre våningarna var det någon som körde med Totem högtalare, och det lät faktiskt riktigt bra. Jag besökte även ett rum där ett par Response högtalare var uppställda. Dessa burkar hade jag ett gott minna av, då jag för ett antal år sedan hörde dem med ett par Audion Silver-Night (2x18 watt) De presterade då en ruggig ståpäls på mig, helt enkelt fantastiska! Men det jag hörde den här gången var ljusår från min tidigare upplevelse. Det lät luddigt, dynamiklöst och trist i största allmänhet. Visserligen var rummet på tok för litet, men den den största orsaken till "sunkljudet" misstänker jag vara den tillkopplade Audio-Research elektoniken. Audio Research har i alla tider för mig haft detta "ljudideal", en del kanske gillar det, men inte jag. Det tyckte jag var beklagligt då jag vet vad dessa burkar är i stånd att prestera med rätt elektronik!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2013/10/28 08:47:19
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/28 :  12:23:50  Show Profile Send HerrD a Private Message

quote:
Men vem fan har plats med ett dylikt system hemma?


JAG! Enligt min fru tar det faktiskt mindre plats än mitt gamla system. Det tål dessutom att jämföras med ett konventionellt system med högtalare placerade långt ut i rummet, en fet stereobänk samt snubbelkablar fram till högtalarna.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/10/28 :  12:54:16  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Du är lyckligt lottad du. Det fattas då bara en triodförstärkare av god kvalite för att göra lyckan fullständig

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/28 :  13:17:26  Show Profile Send HerrD a Private Message
Ja, det kan mycket väl vara så - vi får se framöver vad som passar bäst. Triodljud i form av tonen från The Lars har etsat sig fast i ljudminnet och påminner mig ständigt om vad som saknas.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2013/10/28 13:17:58
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/10/28 :  13:39:04  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Där ser du! The Lars är ju vacker att titta på oxå. Gör sig nog bra ovanpå hornen.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/28 :  13:53:13  Show Profile Send HerrD a Private Message
Visst, hade jag varit ekonomiskt oberoende kanske det gått men det är tyvärr för dyrt. Dessutom är jag av princip inte intresserad av produkter med den typen av prissättning som siktar på ett fåtal kunder från Dubais oljeägande ekonomiska elit.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2013/10/28 :  14:06:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Vilka mått handlar det om egentligen. Mina egna högtalare som är på 300 liter vardera som är upptryckta nära nog mot bakväggen. Den totala lyssningsbredden hos mig är c:a tre meter. Men jag tvivlar på att det skulle låta bättre om jag byter till Catacomberna. HerrD, du som varit hemma hos Paradigm. Om du jämför hans rigg med din egen, hur blir din dom?
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/28 :  14:30:44  Show Profile Send HerrD a Private Message
gcs: Dom är 3,42m breda, 1,82m höga och 60cm djupa. Du får komma hit snart och fälla din egen dom över Catacomberna! Men tills dess - Catacomberna hos mig behöver spelas in och korrigeras lite mera, det är en nystartad process. Skillnaden mot paradigms rigg är att han har mycket mera pulver i botten och ytterligare lite mera både kropp och lyster uppåt. Hans fullaktiva system kan nog spela ännu högre med behållen kontroll. Men nyanseringen som man får med hornbasen i Catacomberna är svårslagen, här blir det som att basen spelar med samma snabbhet och nyansering som ett mellanregister vilket man är helt ovan att höra. För att matcha hans system skulle jag behöva en superdiskant och en hel rad av 15" ovanför Catacomberna. Jag håller paradigms system för bland det bästa jag hört. Svårt att fälla en dom, jag skulle kunna leva lycklig med bägge systemen!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2013/10/28 :  17:08:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker att det är roligt att du är nöjd med dina "Catabomber". Så småningom ska jag säkert kunna lyssna själv. Men som Erik A säger så är dom alldeles för stora för de flesta. Det får mig att tänka på JBL "Paragon" som då också ansågs vara för stor i vanliga rum. Men "Paragon" lät ju inte speciellt bra med de mått som gäller för mig idag.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/28 :  19:02:01  Show Profile Send HerrD a Private Message
Visst är dom platskrävande, speciellt om man vill ha plats för en tv! Sådana konstiga böjelser har inte jag. Förstår kopplingen till Paragon, det blir mera som en möbel när det är så stort. En cool lösning på tvproblemet skulle vara att hissa ner en ljudtransparent projektorduk framför, det skulle nog bli mäktigt

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7354 Posts

Posted - 2013/11/06 :  00:14:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag var också på mässan och det var en bra blandning av dyrt och billigt som jag föredrar framför bara dyrt. Enda som var mindre bra var att det var rörigt, dvs utställare utspridda på alla våningsplan så jag missade 4-5 st.

Höjdpunkterna var 3st.
Först Nofrills, kul att få lyssna på garderobs högtalarna dvs. STORA och de lät bra också!
Andra höjdpunkten vad Tonkrafts rum med Gato Audio. Överlag var ljudet engagerande,detaljerat och varmt med en kraft i botten som man inte så ofta hör ifrån normalstora golvhögtalare.
Sista höjdpunkten var de aktiva stativarna ifrån Swans hos Myc audio, mycket bra för pengen(6000kr) lät varmt,detaljerat med bra baskraft för att vara så små och sådana hade jag gärna haft som datorhögtalare även om det är overkill i mina ögon.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000