HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Benz Micro ACE eller Glider?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/11/09 :  21:32:01  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Har nyss plockat fram min gamla vinylspelare Thorens TD 320 MII med TP 90-arm.

Funderar på att byta bort min Denon DL-103S som har en lite skadad nål.
De jag har fastnat för är Benz Micro ACE eller Glider eftersom de verkar passa min arm och ligger i rätt prisklass.

Så min undrar är om det är någon större skillnad på dem, det är L varianten jag funderar på.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/11/09 :  23:21:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Eftersom jag ägt båda känner jag mig bemyndigad att bidra med en åsikt.
Jag måste dock erkänna att min Ace var en S variant medan Glidern är ngt äldre, en s.k. Glider L2.
Båda är utmärkta pickuper i min mening, Ace SL är lite mera livlig och uptempo medan Glidern är lite mera avslappnad, dock inte murrig eller så, bara mera "cool".

Jag skulle lätt kunna leva med dem båda, men jag har sålt en av dem och kvar blev en favorit; Glider L2
Den används regelbundet men det skall erkännas att den blir duktigt omåkt av storebror Wood SL... Visst, det är ett antal tusenlappar ytterligare, men i mina öron väl investerade sådana!

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/11/10 :  08:50:36  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har ägt ACE har erfarenheter av Glider och kör idag LP håller med föregående talare.
ACE är en riktig slugger i positiv bemärkelse. Den är rolig, dynamisk. Glidern är förfinad och cool. Underbar på sitt sätt. Sen tog jag steget upp till LP och den är grym. Men jag skulle kunna leva med de andra två vilken dag som helst. Så omvalet står mellan dem: glidern om du vill njuta och förföras, ACE om du vill vill sitta och stampa takten med ett fånigt flin på läpparna. Hårddraget till sin spets men båda är utmärkta musikförmedlare

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/11/10 :  11:53:50  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Tack för de snabba svaren.
Om jag förstod rätt så är ACE lite mer Rock och Glider lite mer finlir?

Wood skulle kunna ligga inom budgetramen om jag väntar lite med Riaa uppgraderingen. Ligger klangen på Wood:en åt ACE eller Glider?
Sen kan man fundera på om Wood verkligen kommer till sin rätta på min spelare med original arm?

LP går bort direkt helt enkelt för dyr, och sen tror jag inte den kommer till sin rätta på min spelare.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/11/10 :  15:10:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Oj Åke, skillnaden mellan rockig och finlirare... Jag kan inte riktigt avgöra vad som karaktäriserar en rockig pickup. För vissa tror jag det betyder att man får med sig "bett" i distade gitarrer, och den fot-stamp-flirtande taktfasta anslaget i trummorna. För andra kan det betyda att man inte förstärker det ofta påstridiga och uppfordrande soundet?

Jag lyssnar på allt mellan Metallica o Mendelsohn, och för mig är Glider den som låter mig njuta mest av musiken. Wood, ger ännu mer av den varan, men den är otroligt tyst och spelare ett fantastiskt rent mellanregister som ger en klarhet de billigare bröderna inte mäktar med.
Utan att ha provat ngn LP hemmavid vill jag påstå att en Wood SL är en av de mest prisvärda pickuperna i Benz sortiment. Min kommer definitivt inte att få respass inom överskådlig framtid!

Huruvida TP-90 kan tillgodogöra sig mervärdet av Wood i förhållande till Glider vet jag inte. Båda funkar ur ett vikt/komplians-perspektiv iaf. TP-90 är väl ansedd som en av Thorens bättre tonarmar?
(Min TD-318 Mk III har en TP-45 som jag personligen tycker låter finemang, man jag har ingen erfarenhet av TP-90)

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/11/10 :  15:31:31  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Med rock menar jag lite mer stampatakten och bra bett som du skriver.

Har också ganska bred musik smak från klassiskt till hårdrock.

Känns som det blir att välja mellan Glider eller Wood.

Har också hört att TP-90 armen skall vara ganska okey.

Får tacka för all input

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2013/11/10 :  18:04:45  Show Profile Send GyroSE a Private Message
Kör själv med Benz Micro Wood SM i nuläget så jag är nog lite jävig i ämnet. Håller med föregående kommentarer om att Wood är otroligt prisvärd, har lyssnat till Ace men tyvärr inte Glider. Wood åker troligtvis ifrån båda dessa på alla parameterar med de nämnda diskant- och mellanregistren som de extra starka sidorna. Wood ligger nog något närmre sina större syskon än småbröderna.

Får för mig att Benz Micros pickuper generellt får mer av allt ju högre upp i prisklasserna man kommer. Vet inte om övriga Benz Micro- ägare härinne håller med mig?

Kan utifrån min synvinkel tycka att både Ace och Wood båda är mycket prisvärda. Det är mer fråga om tycke och smak (plus givetvis ekonomi/tänkt budget) i fallet med dessa båda men jag vet absolut vilken jag skulle välja om jag hade pengarna...

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2013/11/11 11:13:42
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/11/10 :  18:41:56  Show Profile Send Adagio a Private Message
Man kan lugnt säga att det blir bättre steg för steg, mer av allt! Så det är bara att ta den dyraste du har råd med. Har aldrig lyssnat till Wood men tycker absolut att det är den du ska ha. Bör ligga närmre LP än övriga.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2013/11/10 :  19:22:48  Show Profile Send JonFo a Private Message
Ursäkta om jag bryter mig in lite i ämnet men jag tycker det är en relevant fråga i sammanhanget;
Ni som använder dom här, som jag tycker, dyra MC pickuperna. Hur ser ni på driftekonomin, om jag räknar rätt bör det bli ett antal kronor i driftkostnad per spelad skiva om man köper exempelvis en Benz Wood?

# Jon
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2013/11/10 :  21:19:17  Show Profile Send GyroSE a Private Message
Jag kan tycka att driftekonomin är ganska god trots allt. Räknar med att kunna "pressa" omkring 2000 gångtimmar ur min Wood och för mig ger det då en kostnad på ungefär 5 kr/timme. Helt ok för min del.

Fast å andra sidan; har detta med hifi- hobbyn någonsin varit en bra affär? Man får se det för vad det är, en hobby kostar oavsett vad man håller på med.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2013/11/10 21:21:38
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/11/10 :  21:28:05  Show Profile Send Vox a Private Message
JonFo: Hur många kronor per skiva kom du fram till?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2013/11/10 21:28:59
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/11/10 :  21:48:09  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
En fördel med Benz Micro pickisarna är att de är möjliga stt få renoverrade, med bytt upphängning, ny diamant och allt annat som kan erfara tidens tand, och de priserna är relativt rimliga.
Min Glider renoverades då en ovarsam liten tös hade hjälpt till med städningen vilket gjorde att upphängningens pianotråd bröts. Jag köpte pickupen i det skicket och fick den renoverad och genomgången för ca 2.500:-. Diamanten befanns i gott skick och därmed behölls den och resten.

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/11/10 :  23:05:30  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tja jag spelar numera kanske mellan 4-7 skivor i veckan. Har tyvärr allt för lite tid nu för tiden. Så om 5-7 år måste den renoveras igen. Den var nyss på en renovering pga en okänd olycka. Så är det när små barn är i farten, det kan även varit jag. Jag vet inte säkert bad som hänt. Oavsett tog det rejält med tid att få den renoverad och ca 4000kr men det var det värt alla ggr. Vilken skillnad! Jag vet inte när och vad som hände och disten den uppvisade var så låg och sporadisk att jag aldrig anade att det var PUn som spökade. Lånade en ACE L av en kompis och alla små störningar var borta.
Herr D beskrev den trasiga PUn som att ljudet var som en perfekt smaskig, läcker tårta... med en liten hundbajs på. Jag förstår precis vad han menade. Numera är hundbajsen ett minne blott. Man kanske skulle ha en spargris och slänga in en 10a varje gång man spelar en LP, då är renoveringen finansierad o klar, eller sätta in motsv i en fond via telefonen. He he en renoveringsfond.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2013/11/11 :  09:22:22  Show Profile Send GyroSE a Private Message
Har faktiskt dålig koll på med det där med renovering av Benz Micro pickuper. Är det fabriken själva som utför denna eller skickar man pickupen någon annanstans?

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2013/11/11 :  18:27:27  Show Profile Send JonFo a Private Message
4000 känns ju inte helt orimligt, om det inkluderar en ny diamant. Då blir driftkostnaden ungefär det dubbla mot min OM30.
Vox; Jag kom inte fram till någon verklig summa eftersom jag inte visste vad en renovering gick på, men gissade nog på lite mer än de 4000:- som sagts här ovan.

# Jon
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/11/11 :  20:58:17  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag ska låta het vara osagt, jag har en tendens att glömma exakta priser men vill minnas ca 4000-4500kr. Renoveringen görs på Benz och det är med ny nål och ny upphängning samt totalrengörning, dvs en i praktiken helt ny PU.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/11/11 :  22:08:11  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Vad använder ni för riaa till era Benz Micro?
Själv funderar jag på Trigon vanguard II.
Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/11/12 :  08:27:42  Show Profile Send Adagio a Private Message
Trigon för fina saker, själv kör jag med Benz Micro egna lilla juvel Lukaschek PP-1. Har hört den med MF, project, Lehman Black cube samt Se, ASR. Mitt val föll ändå på benz egna. Den är designad för att passa Benz pickuper från Ruby och uppåt perfekt men jag har kört den med ACE och det är inga problem. Den saknar allt vad switchar och inställningar heter på ont och gott. Det finns inga risker för ev förluster i den delikata signalen men å andra sidan begränsar man PU-val en smula. Dock är det endast mer extrema PU rent impedansmässigt som det kan bli ev problem med.
Vill slå ett slag för dels graham slee om man rör sig i billigare klasser och det förnämliga RIAAt från Canor. Har aldrig hört ett så tyst/brusfritt RIAA och det är ändå rör! Men efteråt kostar en rejäl slant. Likaså Leben är mycket trevliga, lite kinkiga ang brus dock.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2013/11/12 :  11:56:13  Show Profile Send GyroSE a Private Message
Kör min Wood huvudsakligen ihop med ett rör- RIAA i form av Audio Research PH5. Men jag har även ett transistor- RIAA, AVID Pulsus, som plockas fram ibland. Är supernöjd med vad båda levererar.

Trigon Vanguard II låter som ett finfint alternativ, där finns också en trevlig uppgraderingsmöjlighet du kan göra så småningom i form av att köpa till en separat nätdel innehållande möjligheter till batteridrift. Trigon Volcano heter den om jag inte missminner mig...

Om du kan tänka dig att sträcka ut din budget till runt 10.000-12.000 kr för RIAA- steget så finns det ytterligare fina modeller att ta med i beräkningarna; ASR Mini Basis, redan nämnda AVID Pulsus och EAR 834P för att nämna några exempel.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2013/11/12 :  14:05:27  Show Profile Send MatsE a Private Message
Jag har ett Heed Quasar riaa till min Benz Micro Ace L. Den har separat nätdel och många fina inställningsmöjligheter för MM och MC. Jag valde Benz Ace pga. att Heeds egna pick-up Zene tillverkas av Benz. Den har samma spec som ACE. ACE var billigare och den fick det bli för mig. Jag ser nu att Ljudmakarn säljer ut Zene. Jag vet inte om de har sänkt priser eller om det är ACE som har fått högre pris. Jag tror det senare.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/11/12 :  15:43:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Använder i huvudsak ett Tom Evans MicroGroove X till mina med gott resultat. Ibland luftar jag mitt gamla Lehmann Black Cube också, men det är väl stramt kan jag tycka...

VH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2013/11/12 :  19:26:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Om jag har förstått rätt så skall Benz numera själva stå för renoveringen men inte till alla modeller där de skickar iväg de dyrare.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/11/12 :  21:32:55  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Får tacka för alla intressanta tipps, finns en hel del att välja på
Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2013/11/13 :  15:53:42  Show Profile Send matta a Private Message
Kör med EAR 834P till min Ace L, låter mumma i min öron...
/Mats i Nora

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000