HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bra högtalare kan jag köpa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ViktorB
Starting Member

4 Posts

Posted - 2013/11/11 :  18:54:00  Show Profile Send ViktorB a Private Message
Tyvärr, ingen megabudget här, men jag ska snart flytta till hus och vill köpa ett par goa golvhögtalare som jag kan leva med ett tag framöver. Nu behöver jag råd.

Det jag önskar är en lättlyssnad högtalare som spelar stort och luftigt men inte svulstigt. Att det svänger prioriteras alla gånger framför korrekthet. Lyssnar mest på blues, rock och E.S.T. / Tonbruket.

Min anläggning idag:
Förstärkare: Rotel RA-06SE
DAC: Musical Fidelity V-DAC
Högtalare: DLS R50
Spelar FLAC och AAC från datorn genom usb till dacen. Halvseriösa kablar runt om.

Allt jag lyssnat på hittills gör mig mest ledsen då det känns som jag verkligen vill upp en eller flera nivåer till men har inte råd. Allt låter trist, tunnt, stramt eller burkigt. Jag vill ha mycket ljud utan att behöva spela väldigt högt. Det ska låta lent varmt och mysigt utan att bli grötigt.

Jag har lyssnat på och inte fastnat för de flesta modeller hos:
Monitor Audio
Klipsch
B&W
System Audio
Dynaudio
Heco
mfl.


Lyssnat på och inte ogillat:
Mina gamla QLN Cubic 122, fast jag ville ha mer av allt.
Rega RS1, längesen men minns dom som väldigt behagliga

Intresserad av men inte hört:
ProAc Studio 140mkII
Caveman 8"
Spendor A6r

Jag planerar att köpa vinylspelare igen ganska snart, troligtvis Rega P3 eller dylikt. Och rörförstärkare lite längre fram, så högtalarna ska helst funka till det.

Så till frågorna:
Hur bra högtalare kan jag köpa utan att behöva byta förstärkare?
Hur dyr måste anläggningen vara innan den låter sådär riktigt bra?
Är jag för kräsen?
Kan jag hitta det jag letar efter för 15-20 000kr?
Vart ska jag ta vägen?

Tack för svar och att du orkade läsa allt

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/11/11 :  19:42:05  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Åk och lyssna på Focal..
Har än inte hört en modell hos dom jag inte gillar..

Helt klart mina favoriter av traditionella konsumenthögtalare.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/11/11 :  20:21:47  Show Profile Send HerrD a Private Message
Du kommer få väldigt många olika tips. Mitt blir att börja med en bra eq. Kanske antimode dual core eller motsvarande. Det gör väldigt stor skillnad att ta bort dom största problemen hos högtalarna och rummet. Sen kan man lättare höra vad det är man inte gillar i nuvarande rigg.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/11/11 :  20:23:37  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Caveman!

Eller DIY

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2013/11/11 :  21:06:41  Show Profile Send Micke.e a Private Message
Prova Elac, där hamnade jag när jag letade efter något liknande som du beskriver, funkar till fest som finstämt :)
Värt en provlyssning iaf
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2013/11/11 :  23:49:22  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hej Viktor.
Om du mestadels spelar musik från dator så prova att ladda ner Dirac live.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/11/12 :  08:35:06  Show Profile Send Figge a Private Message
Köp så bra som de har råd med, resten kan du fixa sedan.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/11/12 :  09:48:58  Show Profile Send sopwith a Private Message
DLS har ett par golvmodeller som är bra (55, 66), QLN 612 har några år på nacken och kan fås till bra pris, QRS Tellus, Merkurius finns oxå som bra begagnatalternativ, samtliga dessa bör fylla ett större rum med ljud.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/11/12 :  10:50:17  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Att det svänger prioriteras alla gånger framför korrekthet. Lyssnar mest på blues, rock och E.S.T. / Tonbruket.

Oj vad jag känner igen mig i det där.
Jag letade länge efter den perfekta Rock/Metal-högtalaren men gav upp och byggde själv.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87174&whichpage=1
Flera kompisar har också letat länge och sedan avslutat letandet med att köpa Cervin Vega (bla. VE-8F & VE-12F)

De allra flesta köpehögtalare låter livlösa, tråkiga och trötta när man spelar Rock. Vill man ha livekänsla och ett stort och fylligt ljud som passar till just Rock så anser jag att det är stor membranyta och hög känslighet som gäller.

Caveman 12, byggsats?
JBL Studio 590
JBL T260
Eller begagnat:
Klipsch RF83
JBL LS80

Om du bor i närheten av Eskilstuna så skulle jag rekommendera att du tar en titt på de här:
http://www.blocket.se/sodermanland/Cerwin_Vega_DC12_49587564.htm?ca=8&w=3
En av CV's bättre modeller, en tvättäkta Rockhögtalare som jag själv vill köpa till andrasystemet i vardagsrummet - men frugan vägrar...


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/11/12 :  13:17:19  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Brottas med samma sak - att hitta något som funkar till alla spelstilar.

Tror stenhårt på ett par bra coaxer i rætt låda.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2013/11/12 :  14:00:11  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Begagnade Tannoy eller JBL?

Lyssnade för ett par år sedan på ett "budgetsystem" hos Akkelis Audio.
Högtalare: Tannoy 611 (fula som stryk)
Förstärkare: Någon av de billigare rörisarna från AudioSpace

Inte helt neutralt och korrekt men j-r val glad man var när man lyssnade.

Sedan är mkt underordnat det rum anläggningen skall spela i. Resonanser och annat bös kan ta bort det roliga det också.

Sedan hade jag kikat på Amphion (gärna Argon 3L) om jag var du.

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/11/12 :  14:24:55  Show Profile Send Vox a Private Message
ViktorB - Tyvärr kommer du att få lika många svar på din fråga som om du frågat hur långt ett rep är.
Du får helt enkelt, utifrån din budget, besöka butiker, mässor, kompisar etc för att försöka hitta ditt ljudideal. Utifrån det får du söka vidare.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2013/11/12 :  15:13:01  Show Profile Send pewe a Private Message
En högtalare som jag tror många får en aha-upplevelse när man lyssnar på är Spendor S8e. Den är riktigt bra tycker jag och låter verkligen motsatsen till alla anorektiska "moderna" högtalare. Inget strikt, stramt, burkigt. Låter verkligen lent och gosigt. Skulle lätt kunna leva med dessa.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2013/11/12 :  19:37:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Plättlätt - testa ett par Tannoy för de passar dina prylar och din musiksmak.

615 är riktigt bra för småpengar
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=92948

DC300 likaså
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=92947

DC2000 för lika många pengar
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=69911

Gold Monitor kan nog kosta en slant men kan vara värda varje krona
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=63239

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ViktorB
Starting Member

4 Posts

Posted - 2013/11/12 :  19:43:00  Show Profile Send ViktorB a Private Message
Tack för alla svar hittills! Jättekul.

Märken på listan att kolla upp är alltså:
Focal
Elac
Tannoy
JBL
Cervin Vega (trodde dessa var mest till disco?)
Spendor, som av denna listan ser mest intressant ut. Är det Malmö som gäller om man vill provlyssna?

Det här med EQ och rumsanalys är spännande. Det samt akustikbehandling kommer troligtvis ske allt eftersom, men jag vill ju ha ett par högtalare att justera efter! =)

Coaxialelement är jag väldigt nyfiken på. För nått år sedan besökte jag en väldigt trevlig butik på andra våningen i en kontorsliknandebyggnad i Malmö centrums utkant (minns inte namnet), där i alla fall fick jag lyssna till en gul stor högtalare som, om jag förstod det rätt, butiksinnehavaren hade konstruerat. Ett skitstort element och drivna av en dyr rörhistoria. Detta är det bästa ljudminne jag har till dagens datum, dock lite suddigt minne då denna anläggning var långt över budget och snabbt förträngdes. Det finns säkert folk här som vet vart jag var och vilken högtalaren i fråga är.

Är coaxial vägen att gå kanske?

Caveman ser riktigt intressant ut, synd att 12"aren är nästan 10kkr dyrare än 8"aren. Finns några lyssningsintryck från någon eller båda av dom?

Jag får försöka ta tid på helger framöver att åka på landsturné då utbudet i Karlstad är ganska trist, och den enda hifiintresserade vän jag har sitter med ett par Klipsch RF62 och är ganska nöjd där.

Begagnat är absolut att föredra. Helst inte DIY innan jag vet vad jag vill ha, då andrahandsvärdet blir lågt, men en byggsats av erkänd modell skulle kanske vara ett bra mellanting.

Fler åsikter?
Go to Top of Page

ViktorB
Starting Member

4 Posts

Posted - 2013/11/12 :  20:03:00  Show Profile Send ViktorB a Private Message
Listan på beg Tannoy dök upp under tiden jag skrev.
Jag blev väldigt intresserad, kanske skulle köpa ett par billiga för att se hur jag gillar coaxial.
Att dom är gamla och helt i min smak utseendemässigt är ett stort plus!
Har "Micke Y" och "emanuelgbg" rätt?
Gissar att dessa inte är vassa i diskanten eller tunna i basen?
Vilken modell är bäst? Hur långt är ett rep? =)

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2013/11/12 :  20:25:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vassa? - nej (men maskerar inte heller en kass inspelning)
Tunna? - nej

Större element = bättre när det gäller Tannoy (de flyttar mer luft och ger ett mer dynamiskt ljud)

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/11/15 :  22:41:14  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message
En högtalare som jag tycker är extremt rolig för pengarna är Infinity Kappa 90. Stort ljud och bra tryck. Sen är ju detta så sjukt subjektivt vad man gillar. Jag gillar när det är lite drag och energi i musiken samtidigt som jag vill att det självklart skall låta bra. Jag va idag och köpte ett par JBL studiomonitorer (lsr32) samt jblsubbar (sub 1500)och det låter riktigt bra.

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2013/11/16 :  01:38:37  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Dom bästa högtalarna jag haft är Klipsch!

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2013/11/16 :  03:54:53  Show Profile Send Lech a Private Message
Dom bästa är väl Klipsch horn här med.http://www.hesselvallaudio.se/index_htm_files/301.jpg

'Med vänlig hälsning
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2013/11/16 03:56:36
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/11/16 :  11:21:53  Show Profile Send tian a Private Message
QW-1 lådor med nån smutt 12" alt 15" element samt passande horn driver!
Smaskar man ihop detta med ett korrekt filter så blir det roligt att lyssna på musik
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/11/16 :  16:58:45  Show Profile Send tian a Private Message
Förresten så håller jag med Kallelkpg, fast då Kappa 100 (har ägt kappa 90 med) , är en trevlig allround högtalare!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2013/11/16 :  18:52:15  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
När det gäller CervinVega så har jag bara hört en modell som faktiskt spelar bra. Och det är DC 1215. En skapelse från 90-talet. Men som dom spela..Lite vill ha faktor där :-P

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/11/16 :  20:34:30  Show Profile Send sopwith a Private Message
Aa.., Tower of power.., dom slog hårt dom .. :-)
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2013/11/17 :  01:17:43  Show Profile Send softishman a Private Message
Om du letar beggat, kolla upp Jamo Concert 11 (D870)! Väldigt prisvärda och funkar till det mesta! Dock kanske inte optimalt till rörförstärkare....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000