| Author |
Topic  |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 19:24:04
|
Kan ni inte lägga ut lite lustiga hifi fenomen, det cirkulerar ju en hel del konstiga uppfattningar om det mesta inom detta område (HiFi)...jag vill ha lite kul!  |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 19:29:15
|
Själv hade jag en killpolare som orubbligt hävdade att han skulle rikta diskant och mellanregister elementen upp mot taket. Han hade specialbyggt hyllor så att dessa element skulle vara placerade fem centimeter ifrån tak. Hans förklaring till högtalarplacering var att ljudvågorna på detta vis skulle reflekteras över hela rummet så att det blev lika bra ljud i hela rummet. Basmodulen hade han under sängen för att få mer ös i basen (stående vågor kan man väl tänka sig!)...hi hi! Allting lät nästan distat hemma hos honnom, jätte roligt |
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:04:48
|
Har en kompis som är miljonär flera,flera gånger om...har en skivspelare för ca 100 000:- och pick-up för ca 20 000:-...men köper högtalare från kommunens återvinningscentral för ca 50-200:- paret.
Självklart bråkar jag på honom för det men han har sina egna ideér,jag lovar er..han skulle kunna köpa vad som helst.
När man kommer på besök,ja då står det ngt *nytt sk-t* till högtalare och spelar.
Obs: hela hans övriga system är mkt bra......ett fall för psyket eller.. 
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:08:05
|
Ett kul fenomen är väl de "figurer" som fortfarande hävdar att de inte hör någon skillnad på olika signal eller högtalarkablar...    |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:14:00
|
| syftar han kanske på mig...allt beror väl på apparaterna man har kablarna till och vilka kablar man jämför...Eller menar du att vissa folk menar att man kan skippa högtalarkablar till högtalarna o anv. signalkablar samt anv. högtalarkablar till apparaterna!? |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:17:14
|
quote: Originally posted by yoko
syftar han kanske på mig...allt beror väl på apparaterna man har kablarna till och vilka kablar man jämför...Eller menar du att vissa folk menar att man kan skippa högtalarkablar till högtalarna o anv. signalkablar samt anv. högtalarkablar till apparaterna!?
Är "han" jag?? I så fall är svaret nej. Jag har inte hunnit läsa så många av dina inlägg än så jag vet inte var du "står" i olika frågor... |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:19:30
|
| oki! Resten av mina frågor då (sista delen av inlägget)?! |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:23:49
|
Okej jag hade ett fenomen igår som jag löste! Den högra högtalaren i min stereo har hörts mer än den vänstra, blev ehelt knäckt kom fan inte på vad det var! Kollade slutsteg, ja allt! Jo problemet var en signalkabel, hur i helvete nu det går till!! Byttade ut den och ljudet låter lika i både höger och vänster kanal! Helskumt! Men nu hörs det bra! Men jag måste köpa ny signalkabel!! |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:35:25
|
| Tja, ett annat lustigt fenomen är ju att många av oss väljer att sitta här framför datorn i stället för att sitta framför anläggningen och spisa musik en söndagkväll som denna... |
Edited by - Pjotre on 2003/02/09 20:35:43 |
 |
|
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:39:30
|
Ett annat lustigt fenomen är hur jag kan finna mig i att tjejen kollar på teven och jag får sitta med hörlurar på mig å lyssna på musik igenom datorn.
Mvh MaS |
I ain´t no nice guy after all. |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:42:38
|
quote: Originally posted by MaS
Ett annat lustigt fenomen är hur jag kan finna mig i att tjejen kollar på teven och jag får sitta med hörlurar på mig å lyssna på musik igenom datorn.
Mvh MaS
Du har det inte lätt, haha!! Har på musik i bakgrunden!! (från min anläggning!)  |
Edited by - marcus_ec on 2003/02/09 20:43:28 |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:47:20
|
quote: Tja, ett annat lustigt fenomen är ju att många av oss väljer att sitta här framför datorn i stället för att sitta framför anläggningen och spisa musik en söndagkväll som denna...
Lustigt !!! jag har försökt gå ifrån datorn i en timme nu 
just till anläggningen tyvärr inte för att lyssna då det tyvärr redan sitter nån och tittar på fame factory där 
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:52:09
|
| En lustig grej är min digitalbox. Om jag lyssnar på tv med hörlurar och väljer kanal plus eller nån radiokanal som boxen tar in låter det faktiskt riktigt bra. Lite påträngande i längden kanske men rent och fint. Så nu behöver jag inte ha på stereon på söndagmorgnarna. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:55:51
|
?????????????  [? Hur inni h-vete kom din kompis fram till detta? Du måste ha sett ngt undrande ut. Var han Nikki Lauda eller hade han fortfarande öron att lyssna med?
Själv hade jag en killpolare som orubbligt hävdade att han skulle rikta diskant och mellanregister elementen upp mot taket. Han hade specialbyggt hyllor så att dessa element skulle vara placerade fem centimeter ifrån tak. Hans förklaring till högtalarplacering var att ljudvågorna på detta vis skulle reflekteras över hela rummet så att det blev lika bra ljud i hela rummet. Basmodulen hade han under sängen för att få mer ös i basen (stående vågor kan man väl tänka sig!)...hi hi! Allting lät nästan distat hemma hos honnom, jätte roligt
|
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:57:25
|
Din kamrat är möjligtvis inte intresserad av en vinylsvarv av exeptionellt bra kvalitét?
quote: Originally posted by peder47
Har en kompis som är miljonär flera,flera gånger om...har en skivspelare för ca 100 000:- och pick-up för ca 20 000:-...men köper högtalare från kommunens återvinningscentral för ca 50-200:- paret.
Självklart bråkar jag på honom för det men han har sina egna ideér,jag lovar er..han skulle kunna köpa vad som helst.
När man kommer på besök,ja då står det ngt *nytt sk-t* till högtalare och spelar.
Obs: hela hans övriga system är mkt bra......ett fall för psyket eller.. 
Peder 
|
|
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:57:58
|
En lustig grej var när jag tog bort fronttyget på mina föräldrars 1000-kronorsgolvare från siba. De har stått upp och ned i tre-fyra år utan att de märkt något... De har tillochmed satt möbeltassar på dem på fel håll. När jag vände dem så diskanten kom uppåt blev faktiskt ljudet riktigt bra! |
Ino Audio for life |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 20:58:50
|
Bättre svar än så blir det inte.
quote: Originally posted by Pjotre
Tja, ett annat lustigt fenomen är ju att många av oss väljer att sitta här framför datorn i stället för att sitta framför anläggningen och spisa musik en söndagkväll som denna...
|
|
Edited by - akktustakki on 2003/02/09 20:59:57 |
 |
|
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 21:00:35
|
Ett annat roligt fenomen är att ringa till en viss Hifi firma, där säljaren prisar ett visst märke, detta märke är så bra så jag förstår inte ens hur andra märken finns längre. Den å den produkten fullkomligt krossar konkurenterna och alla andra gråter blod över hur billig denna elektronik är.
Nu ärju detta märke bra, men inte krossar det alla andra för det.
Tur att det finns valfrihet
En för övrigt väldigt bra affär med entusiastiska försäljare.
//MaS |
I ain´t no nice guy after all. |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 21:05:59
|
Mitt bidrag blir lite pinsamt men inte dessto mindre sant.
Jag och god vän satt en söndagkväll lite lagom snyggt berusade och tog i med 1812. Mycket fint tyckte vi och väntade med spänning på de berömda kanonskotten. Jodå, dess kom mycket riktigt men först då upptäckte vi att hans skivspelare gick på 45 varv. Kanonskotten lät som när man öppnar en champagneflaska ungefär, plopp,plopp. Vi hade inga invändningar tidigare mot hur det lät, utan var helt nöjda och med slutna ögon njöt av detta fantastiska verk. Både listiga och starka alttså.
Kan ni inte lägga ut lite lustiga hifi fenomen, det cirkulerar ju en hel del konstiga uppfattningar om det mesta inom detta område (HiFi)...jag vill ha lite kul! 
|
|
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 21:08:37
|
Pjotre: själv har jag fått ont i öronen, har haft på TV ljudet i surround anläggningen halva dagen samt lyssnat på stereo (flash in the pan, Alicin chains, Hans Ulrik mm)..aldeles för hög volym för lång tid (akustikreglerat rum leder ofta till att man drar upp volymen)...för mycket påfrestning för stapedius...Du har nog rätt annars.... |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 21:09:18
|
Ha ha ha ha ha ha.......
quote: Originally posted by akktustakki
Mitt bidrag blir lite pinsamt men inte dessto mindre sant.
Jag och god vän satt en söndagkväll lite lagom snyggt berusade och tog i med 1812. Mycket fint tyckte vi och väntade med spänning på de berömda kanonskotten. Jodå, dess kom mycket riktigt men först då upptäckte vi att hans skivspelare gick på 45 varv. Kanonskotten lät som när man öppnar en champagneflaska ungefär, plopp,plopp. Vi hade inga invändningar tidigare mot hur det lät, utan var helt nöjda och med slutna ögon njöt av detta fantastiska verk. Både listiga och starka alttså.
Kan ni inte lägga ut lite lustiga hifi fenomen, det cirkulerar ju en hel del konstiga uppfattningar om det mesta inom detta område (HiFi)...jag vill ha lite kul! 
     |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 21:10:57
|
Pjotre: själv har jag fått ont i öronen, har haft på TV ljudet i surround anläggningen halva dagen samt lyssnat på stereo (flash in the pan, Alicin chains, Hans Ulrik mm)..aldeles för hög volym för lång tid (akustikreglerat rum leder ofta till att man drar upp volymen)...för mycket påfrestning för stapedius...Du har nog rätt annars....
Flash in the pan.... OJ, nu fick jag en nostalgi kick.... Det var länge sen jag hörde DET namnet....   |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 21:15:19
|
Akkustakki: Pinsamt! Som när jag trodde att jag lyssnade på stereo hemma hos mig tills att jag verkligen lyssnade och märkte att jag hade kopplat den i mono...he he |
 |
|
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 21:16:51
|
| Första gången jag hört flash in the pan! Dem e ju jätte bra. |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 21:18:02
|
Jag vet en som fick dille på att jorda apparaterna. Han drog diverse kablar till element, ellutag och så vidare. Efter en klar urspårning var det mycket svårt att ta sig fram till lyssningsfåtöljen då kablaget närmast var draget som ett laserstråle-alarm man kan se i vissa filmer som skyddar dyrbarheter på museum och sådant. Klart som korvspad att det blir annorlunda ljud med alla dom jordslingorna. Det sattes dessutom ut vattenglas med olika mängs vatten i för att påverka något okänt!? Lite kusligt faktiskt. 
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 21:19:09
|
Jomensan! Ibland blir det lite väl bra för sitt eget bästa.
Jag var med om att vid ett test envist hävda att det lät bättre i mono, dock utan att jag visste att det var det som spelades. Vi körde A/B test. Om det var min hörsel eller anläggningen det var fel på vet vi inte än idag. Inte ens om det var fel.
Jäkligt bra tråd förresten! Mera pinsamheter från folket.
Akkustakki: Pinsamt! Som när jag trodde att jag lyssnade på stereo hemma hos mig tills att jag verkligen lyssnade och märkte att jag hade kopplat den i mono...he he
|
|
 |
|
Topic  |
|