HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-inspelning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/10 :  00:07:41  Show Profile Send pellejo a Private Message
Hej

Jag har köpt en CD-inspelare, Marantz DR-6000. Jag sökte väl egentligen en avspelare, men eftersom det var ett bra pris, kunde jag inte låta bli att slå till.

Jag har dock en fundering kring inspelningskvalitet. Vad är det för skillnad att spela in från CD till CD på en sådan inspelare jämfört med att använda motsvarande grejor på¨datorn. Handlar det inte bara om ettor och nollor? Detta har säkert dryftats tidigare på Hififorum, men jag hittar inte dit, så det går bra att bara visa vägen till något klokt svar från någon annan.

Fördelen att lätt kunna spela in från andra media är jag naturligtvis väl medveten om.

Nybörjare som är tacksam för svar!

Pelle

Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/10 :  00:12:04  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Själva bränningen bör inte skilja. Däremot finns det troligen analoga samt digitala ingångar på din CD spelare. I en dator måste du se till att det finns på ett ljudkort om du vill ha det. Det är även fördelar rent avspelningstekniskt. En dator utgör själv ofta en något klumpig och ibland störande avspelare. Dessutom kanske din spelare låter bra?

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/10 :  01:49:33  Show Profile Send flintan a Private Message
När signalen överförs digitalt är det ingen större skillnad, förutom att en dator är betydligt större och klumpigare. Det avgörande ligge i att omvandla dom digitala koderna till analoga signaler. Dessa A/D D/A omvandlare som sitter i ljudkortet i var mans PC är oftast avsedda att kunna återge lite ljud och blipp blopp när man spelar spel eller håller på med enklare multimedia prylar. Även om ljudkortet har 16 eller 24 bitars och 44100Hz sampl.frekv. som din Marantz också har så är skillnaderna i komponent och ljudkvalitet stora. Men det gäller alltså bara ifall du ska spela in analoga signaler på CDn.
Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/10 :  09:50:42  Show Profile Send pellejo a Private Message
Tack för era svar!

Jo, jag vet att avspelningskvaliteten är mycket högre på CD-spelaren/inspelaren. Ska jag alltså tolka det som att, om jag har två slädar på datorn, så ger det lika bra kvalitet på den brända CD´n som om jag gör det från en CD-spelare med digital utång till min DR-6000?

Här ett test förresten:
http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=862

och en "bästalista" på all möjlig HiFi, där denna hamnar i "Spitzenklasse": http://www.audio.de/sixcms/media.php/145/audio_01_03_080_088.pdf

Mvh

Pelle

Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.

Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/11 :  13:02:27  Show Profile Send pellejo a Private Message
Ingen som har ett sista svar?

Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/11 :  14:24:59  Show Profile Send flintan a Private Message
Det borde inte kunna bli någon större skillnad iallafall.

Linus
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/02/11 :  15:59:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
MEN DET BLIR SKILLNAD!

Jitterspöket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000